verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:53

http://www.dierenbescherming.nl


De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) heeft op 2 juni proces-verbaal opgemaakt tegen de 30-jarige eigenaresse van een ernstig verwaarloosd veulen in de gemeente Twenterand.

De politie verzocht de LID te komen kijken bij het drie weken oude veulen, omdat men zich grote zorgen maakte over de gezondheidstoestand van het dier. De LID-inspecteur constateerde ernstige doorligplekken op de hakken, dijen en ellebogen. Verder bleek het veulen het linkervoorbeen nauwelijks te belasten. Een geconsulteerde dierenarts verklaarde dat het dier dringend behandeld moest worden.

In overleg met justitie werd besloten dat de eigenaresse het veulen bij een paardenkliniek mocht laten behandelen. Daar bleek dat het dier een botontsteking in de linkerelleboog had. Uit de linkerhak werd een volledig afgestorven pees verwijderd. Verder werden diverse abcessen geopend en werden wonden gereinigd. Het veulen heeft 50 procent kans op volledig herstel. De eigenaresse kreeg proces-verbaal.

Fury08

Berichten: 1711
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:55

Jezus zeg! Wat zal ik graag met zulke mensen even in één ruimte willen zijn #) :r ~~}> _-:(

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: verwaarloosd veulen van ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:59

Wat ik alleen niet snap is: hoe kan een veulen van 3 weken (dus nog maar 21 dagen op de wereld) een botonsteking en een afgestorven pees hebben?

Is dat dan aangeboren? Slecht gefokt? (ben er zelf niet in thuis)

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:05

Waar staat dat het van de ondergang is gered? ik lees dat het is behandeld. Hoe is het zover gekomen? Wat is er met het veulen aan de hand.....Heel veel vragen, ws geen antwoorden.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:35

Ook hier veel vragen. Blijft het bij een proces verbaal, wordt het een bekeuring, wordt het dier onteigend of gaat het na behandeling terug naar de eigenares, alwaar de kansen op herstel naar ik vermoed beduidend lager liggen dan die toch al sneue 50%.

Marigold

Berichten: 12614
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:37

zo, dat is ook wat!
ik hoop alleen wel dat de redders realistisch blijven, en niet koste wat kost dat veulen nu willen gaan redden,
het moet wel dierwaardig blijven allemaal, en als het veulen op zo'n jonge leeftijd al zo slecht is, dan vraag ik me af wat voor toekomst hij tegemoet zal gaan als ze hem oplappen..

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:39

Citaat:
In overleg met justitie werd besloten dat de eigenaresse het veulen bij een paardenkliniek mocht laten behandelen.

Ik vind dit een beetje een rare zin. Toestemming verlenen om het veulen te laten behandelen? Als een veulen er zo slecht aan toe is, moet er per direct onteigening plaatsvinden. Want die dingen die beschreven zijn, dat is niet van 2 daagjes.

Arm veulen! Vraag me ook af hoe het zo snel zo slecht is gegaan. Misschien wel aangeboren, maar dan is het nog je plicht om er een DA bij te halen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:43

Ik kwam het bericht tegen op de site van de dierenbescherming.

Ik vind het zelf ook een vaag verhaal, maar wellicht dat iemand van bokt meer informatie heeft?

Ik begrijp uit het stuk dat de LID het veulen alsnog niet in beslag heeft genomen en de eigenaresse nog een kans geeft, mits het het dier laat behandelen bij de kliniek.

Elisa2

Berichten: 37735
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:58

Ah gossie arm dier,daar is gewoon niet naar omgekeken denk ik.Doorligplekken,beessie kon dus niet goed opstaan/lopen/bewegen.En als ie de hele tijd op 1 pees heeft gelegen kan de bloedtoevoer klem gezeten hebben en dus de pees afgestorven.

ellieellende

Berichten: 298
Geregistreerd: 12-02-09

Re: verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:00

Wat ik niet begrijp is dat de beestjes niet in beslag genomen worden!!! Waarom komen die beulen er vanaf met een boete???

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:10

De dierenbescherming in Nederland heeft helaas niet de bevoegdheden die ze in bijvoorbeeld Amerika wel hebben, met andere woorden, 9 van de 10 keer kunnen ze ook niet veel....

Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:16

3 weken oud en dan al zulke dingen mee maken en vervolgens ook weer terug te moeten naar je eigenaar :(

sarah_m
Berichten: 1331
Geregistreerd: 25-01-06

Re: verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:18

Wat vreselijk. Bah arm veulentje

jesito
Berichten: 12821
Geregistreerd: 14-08-04

Re: verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:55

Wat ik eruit begrijp is dat het arme dier eigendom blijft van die griet, ze krijgt volgens mij een proces-verbaal en thats it.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:10

bijzonder.............. is er ook nog een melding over de merrie?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:10

Kon het niet laten, heb de DB in een mail om opheldering gevraagd! :D Had toch al nooit een hoge pet op van ze en nu al helemaal niet meer...

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:15

Buitenzorg schreef:
Kon het niet laten, heb de DB in een mail om opheldering gevraagd! :D Had toch al nooit een hoge pet op van ze en nu al helemaal niet meer...


goed zo!
is toch te gek voor woorden dat iemand het zo ver laat komen en dan ook nog het veulen terug krijgt?
alle dieren die ze hebben zouden ze van zulke mensen af moeten pakken en een vebod op het houden van dieren voor de reat van hun leven!!

nikitabanana

Berichten: 1777
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:23

Buitenzorg schreef:
Kon het niet laten, heb de DB in een mail om opheldering gevraagd! :D Had toch al nooit een hoge pet op van ze en nu al helemaal niet meer...



ben ook wel benieuwd..

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:26

ja ik ook!

Bedoel wat hebben ze dan bijv met die merrie gedaan?

Fleuribelle
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-02-09

Re: verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:40

Ik vind het ook niet kunnen dat het veulen terug gaat naar de eigenaar. Als ze er eerder niet naar om keek, dan zal ze dat ook nu niet doen. Arm veulen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:55

Zal mijn mail hier ff kopieren, ik heb eerst het stukje van de site gequote, daarna dit:

Citaat:
Persoonlijk heb ik al nooit een hoge pet op gehad van de dierenbescherming, maar ik vraag me hier dus serieus af welk werk de DB hier geleverd heeft?

In overleg met justitie MOCHT de eigenaresse het dier laten behandelen? Mocht?!?!?!? MOETEN zul je bedoelen! En proces verbaal? Boete? Onteigening? Sorry, maar van bovenstaand verhaal krijg ik zo’n vreselijk vieze nasmaak in mijn mond, dat ik me serieus afvraag wiens belangen de DB behartigt in deze, zo te lezen die van de eigenaresse!

Zo’n veulen is systematisch verwaarloosd en zo iemand moet en mag nooit meer dieren houden!

Excuus voor mijn felle reactie, maar in mijn omgeving is een man die heeft een stukje land met wat pony’s, schapen, maar vooral dode schapen die er gewoon tussen liggen, ponys met omgekrulde hoeven, broodmagere pony’s die tot aan hun knie-en in hun eigen stront staan, geen water hebben en ga zo maar door.

De dieren van deze persoon zijn al meerdere malen in beslag genomen door de DB. Maar de inbeslagname duurde elke keer nog geen 3 dagen.

Na een paar grote monden van zijn kant werden alle levende dieren zonder pardon weer teruggegeven. En dit tot 3x toe!

En nee, dit is geen reactie van een 12 jarig penny-meisje, ik ben 37 en verbaas me steeds vaker over het doel, het nut en het bestaansrecht van de DB…

Ik ben benieuwd naar uw reactie. Wellicht kunt u mij overtuigen van het nut van de DB. Uiteraard ben ik ook op de hoogte van het feit dat de DB zich aan wetten en regels te houden heeft, maar ook wat dat betreft verbaast mij dat de DB niet harder lobby’t voor betere wetgeving. En nee, ik stem ook geen PvdD. Dat gaat me net te ver, aangezien die partij niet van mensen houdt, alleen van dieren gezien de 2 zevendedags-adventisten aan het roer…


Ik zal de eventuele reactie ook hier neerzetten (als ik die al krijg :P )

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: verwaarloosd drie weken oud veulen van de ondergang gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:59

helaas Buitenzorg, dat mag dan weer niet :) :)

maar ik ben het roerend met je eens...........

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:02

KiWiKo schreef:
helaas Buitenzorg, dat mag dan weer niet :) :)

maar ik ben het roerend met je eens...........


Thnx :D

Maar wat mag niet, hun reactie hier plaatsen? Bedoel je dat? Die zal ik niet letterlijk overnemen ;) Maar wel de strekking vertellen :P LOL

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:04

Citaat:
De LID-inspecteur constateerde ernstige doorligplekken op de hakken, dijen en ellebogen. Verder bleek het veulen het linkervoorbeen nauwelijks te belasten. Een geconsulteerde dierenarts verklaarde dat het dier dringend behandeld moest worden.


Ik vraag me af hoe een veulen van 3 weken, met doorligplekken -niet echt een teken dat je makkelijk aan de melkbar hangt? - uberhaupt in leven kan blijven?

Ben ook wel benieuwd naar het verhaal van de eigenares?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:08

Buitenzorg schreef:
KiWiKo schreef:
helaas Buitenzorg, dat mag dan weer niet :) :)

maar ik ben het roerend met je eens...........


Thnx :D

Maar wat mag niet, hun reactie hier plaatsen? Bedoel je dat? Die zal ik niet letterlijk overnemen ;) Maar wel de strekking vertellen :P LOL

hihi das een beter ding :) :) je mag geen emails, pb's of wat voor een andere correspondentie openbaar maken op bokt....... je mag wel in grote lijnen vertellen wat ze geschreven hebben :)