Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110806
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:06

http://www.asg.wur.nl


Resultaten van onderzoek naar het effect van twee verschillende trainingsmethoden op het welzijn van paarden tijdens het zadelmak maken.

Een trainingsmethode met aandacht voor de individuele ontwikkeling van het paard en waarbij het stapsgewijs vertrouwd wordt gemaakt met veranderingen in de omgeving, heeft positieve invloed op het welzijn van het paard. Dit hebben de Animal Sciences Group van Wageningen UR en de Faculteit Diergeneeskunde aangetoond in een onderzoek naar het effect van twee verschillende trainingsmethoden op het welzijn van jonge paarden tijdens het zadelmak maken.

Achtentwintig paarden, eigendom van het voormalige paardenproefbedrijf de Waiboerhoeve in Lelystad, zijn op twee verschillende locaties in 5 weken zadelmak gemaakt. Op de ene locatie werden de paarden op de gangbare en traditionele manier getraind; op de andere locatie was de training meer individueel en stapsgewijs opgebouwd waarbij paarden ook vertrouwd werden gemaakt met veranderingen in de omgeving. Tijdens het trainen zijn op beide locaties gedragsobservaties en fysiologische metingen gedaan en zijn logboeken bijgehouden. Na de trainingsperioden hebben, terug in Lelystad, gedragswetenschappers en juryleden het gedrag, de fysiologie en de prestaties van de paarden beoordeeld.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral paarden die tijdens de training op de niet-traditionele manier zadelmak werden gemaakt minder stress ondervonden. Door de training van (jonge) paarden toe te snijden op de ontwikkeling van het individuele paard en het stapsgewijs vertrouwd te maken met veranderingen in de omgeving, kan de stress voor de paarden beperkt blijven.
De uiteindelijk bereikte prestaties van de twee groepen paarden waren na 5 weken training overigens gelijk.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:11

apart dat het na 5 weken toch gelijk is dan voor wat betreft de prestaties

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:12

Nou ben ik toch benieuwd wat die trainingsmethoden in houden.
Want ik geloof dat wij op traditionele wijze zadelmak maken, maar dat is toch juist heel individueel?
Of is traditioneel zadel erop kwakken en even laten uitrazen?

malloesje

Berichten: 3421
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:13

Ik had ook niet anders verwacht eigenlijk ;)
Anderzijds maar goed dat er weer iets onderzocht is want iedereen gooit het liefst met allerlei 'wetenschappelijke' onderzoeken. Hier dus weer één waarnaar verwezen kan worden ;)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:14

Ik ben daar ook erg benieuwd naar idd, wat ze gedaan hebben, hoe ze dat aangepakt hadden, wat de overeenkomsten zijn en wat de verschillen.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:14

Ben dan weer zo benieuwd naar 'de gangbare' aanpak en de 'niet traditionele, individuele' aanpak.

Want volgens mij is het binnen 'gangbaar' ook allang zo dat veel mensen naar het individu kijken en hun aanpak daarop aanpassen.
En volgens mij is 'stapsgewijs' opbouwen nou ook niet bepaald revolutionair te noemen....

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:15

Vaag verhaal. Wat is traditioneel en wat houdt niet traditioneel in dit geval in? Kan me er maar weinig bij voorstellen.

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:28

Ik snap eigenlijk niet hoe je in 5 (!) weken een paard "vertrouwd" zadelmak maakt. En daar versta ik onder kunnen rijden in stap draf en galop.

Het longeren en overal mee bekend maken duurt naar mijn idee wel wat langer als 5 weken. Deze korte periode veroozaakt denk ik zowiezo veel stress. Of waren de paarden al longeermak?

Favory12
Berichten: 39
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:43

Citaat:
Op de ene locatie werden de paarden op de gangbare en traditionele manier getraind; op de andere locatie was de training meer individueel en stapsgewijs opgebouwd waarbij paarden ook vertrouwd werden gemaakt met veranderingen in de omgeving.


Dit begrijp ik niet.... Ik maak al decennia-lang paarden zadelmak, op de -voor mij- "gangbare en traditionele manier" zoals ik dat 35 jaar geleden ooit van oude, echte paardenmensen geleerd heb. Dit wordt door mij "individueel en stapsgewijs opgebouwd waarbij paarden ook vertrouwd werden gemaakt met veranderingen in de omgeving"

Wanneer je met beleid, verstand en begrip voor de belevingswereld van een jong paard respectvol aan het werk gaat, rij ik binnen 5 á 6 weken met ieder paard rustig in stap en draf door de rijbaan.

Wat bedoelt dit onderzoek dan in vredesnaam met "de gangbare en traditionele manier"? De methode Gert van den Hof? How to break a horse?

Volgens mij staat de wereld op zijn kop..... Rare berichtgeving, in ieder geval...

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:59

ben het met je eens Favory12
Daarbij vind ik ook dat de 2 groepen paarden, verschillend kunnen zijn.
Waren het alle paarden die hoog in het bloed staan of juist niet of een gemengde groep? Ieder paard is een individu dat is wat ik mee heb gekregen in de traditionele manier van beleren! En iederpaard heeft een andere benadering nodig waarbij je streeft naar 1 en dezelfde basis.

zij

Berichten: 3390
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:06

randalinpony schreef:
Ben dan weer zo benieuwd naar 'de gangbare' aanpak en de 'niet traditionele, individuele' aanpak.

Want volgens mij is het binnen 'gangbaar' ook allang zo dat veel mensen naar het individu kijken en hun aanpak daarop aanpassen.
En volgens mij is 'stapsgewijs' opbouwen nou ook niet bepaald revolutionair te noemen....


precies mijn idee... laat ze dan ook duidelijk zeggen wat welke methode precies inhoudt.

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:09

Op deze website vind je meer informatie http://www.paardcentraal.nl/FreestyleJPT.html onderaan bij het kopje Karin Huizer.
14 paarden zijn in Deurne zadelmak gemaakt op de 'traditionele methode', de andere 14 paarden zijn op de Freestyle methode van Emiel Voest zadelmak gemaakt. Het blijkt uit dit onderzoek dus dat de Freestyle methode veel minder stress veroorzaakt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:17

Nikka schreef:
Vaag verhaal. Wat is traditioneel en wat houdt niet traditioneel in dit geval in? Kan me er maar weinig bij voorstellen.


Ik heb hier het persbericht van dit verhaal, met een contact emailadres, zal ik ze mailen met deze vraag?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:18

Waardevolle aanvulling, Caro.

Dus de Freestyle methode aan de ene kant...

En Deurne aan de andere kant..


Ben benieuwd: hoeveel verschillende personen bij de 2 trajecten betrokken waren?

Zijn bij beiden de paarden aan een vast persoon toegewezen, of bij het ene traject vaste begeleiders en bij het andere wisselende studenten?

Verder ben ik erg benieuwd naar de precieze manieren van aanpak in zowel Deurne als bij het freestylen.
Hoeveel tijd kreeg het paard in beide trajecten voor de verschillende vaardigheden, en wat kon het uiteindelijk?

Kan me er wel wat bij voorstellen :D , maar dat is niet erg eerlijk. ;)

EDIT: ja, mail eens Arabesk!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:20

Ok, als er nog meer vragen zijn, schrijf het op, dan stuur ik het vanavond allemaal in één mail. Is wel heel interessant dit :j

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:29

Oke, wat behelst bij het Deurnetraject de voorbereiding voor het opstappen?

Wat werd het paard daar precies in geleerd? bijv, bij longeren: leert het paard aan een bit of aan het halster de eerste stappen, was de longeerruimte afgezet tot cirkel, werden er zweepsignalen of lichaamstaal gebruikt voor het in beweging zetten?
Wat was het uiteindelijke feitelijke resultaat: kende het paard stemhulpen, enz.


Kennismaking met harnachement: hoe werd dit opgebouwd, welke stappen dus, wat waren de voorwaarden om het paard ook daadwerkelijk als 'bitwijs' of 'zadelmak' te beschouwen?

Werd er een plan gevolgd waarbij het paard signalen moest laten zien voor de volgende stap werd gezet (zoals: eerst met het hoofd ontspannen zakken met het zadel op, voor met bestijgen werd begonnen enz...)
Werd tijdens de gewenningsfase aan het zadel wel of niet bijgezet?

Hoe werd het opstijgen voorbereid?
Aan welke voorwaarden moest het paard voldoen alvorens iemand in het zadel klom?
Welke stappen werden gevolgd.


Vragen, vragen...

Bij de Freestyle methode kan ik me veel meer voorstellen, omdat er volgens mij vooral veel overeenkomsten in die stressvrije methoden zitten...
Het gaat er dus maar om vast te stellen, waarom de Deurne methode (zo noem ik hem maar, want wat Deurne doet is niet maatbepalend voor 'traditioneel' hoor ;) ) wél stress geeft.

Huisvesting en voerbeleid kan je zelf denk ik wel goede vragen over bedenken. :D ;)

Hier ligt een belangrijk leermoment voor Deurne, zou ik zeggen. ;)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:32

Favory12 schreef:
Dit begrijp ik niet.... Ik maak al decennia-lang paarden zadelmak, op de -voor mij- "gangbare en traditionele manier" zoals ik dat 35 jaar geleden ooit van oude, echte paardenmensen geleerd heb. Dit wordt door mij "individueel en stapsgewijs opgebouwd waarbij paarden ook vertrouwd werden gemaakt met veranderingen in de omgeving"

Wanneer je met beleid, verstand en begrip voor de belevingswereld van een jong paard respectvol aan het werk gaat, rij ik binnen 5 á 6 weken met ieder paard rustig in stap en draf door de rijbaan.

Wat bedoelt dit onderzoek dan in vredesnaam met "de gangbare en traditionele manier"? De methode Gert van den Hof? How to break a horse?

Volgens mij staat de wereld op zijn kop..... Rare berichtgeving, in ieder geval...


Inderdaad, ik zou dan wel eens weten wat de gebruikte methodes dan precies inhouden. Zo op het verhaal afgaande vind ik het onderscheid nogal apart. Bij de 'traditionele' methode ga je toch ook uit van de individuele vermogens en reacties van het paard.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:43

Interressant artikel! Ik heb het gelijk helemaal opgezocht, zo'n samenvatting is altijd zoooo onvolledig..

Zoals hierboven al staat, de "sympathetic" trainingsmethode is de freestyle manier. Hierbij technieken als grondwerk, wijken voor druk, lange lijnen, schriktraining. Langzaam beginnen met hangen en na volledige acceptatie hiervan pas echt gaan zitten. Gereden met barebackpad en leren bit of bitloos.
De traditionele methode is de methode volgens Steinbrecht (ken ik verder niet) met vast omlijnde planning. Week 1 longeren en wennen aan hoofdstel en zadel. Week 2 dubbele lijnen en begonnen met rijden. In 1 sessie werd gehangen en daarna ook gelijk helemaal zitten. Na week 2 kon begonnen worden met los rijden en opvoeren van het contact etc.

Uiteindelijk moest het paard na 5 weken dus gereden kunnen worden in alledrie de gangen, variatie in teugeldruk kunnen accepteren en grote lijnen kunnen rijden. Tevens bit accepteren maar dat vind ik nogal apart aangezien freestyle met leren bit of zonder is... beetje jammer imo!

Een student + begeleider per paard dus een vaste trainer. Bij freestyle kan ik het zo 123 niet vinden, staat enkel een "team van ervaren mensen" dus mogelijk zijn die wel door verschillende mensen getraind.

Nog een interessant gegeven wat ze weg hebben gelaten in de berichtgeving: de resultaten waren dus gelijk alleen bij de traditionele groep lag de gemiddelde hartslag wel hoger.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:09

Zwerte schreef:
De traditionele methode is de methode volgens Steinbrecht (ken ik verder niet) met vast omlijnde planning. Week 1 longeren en wennen aan hoofdstel en zadel. Week 2 dubbele lijnen en begonnen met rijden. In 1 sessie werd gehangen en daarna ook gelijk helemaal zitten. Na week 2 kon begonnen worden met los rijden en opvoeren van het contact etc.


Ik vraag me af in hoeverre de 'traditionele manier' op deze wijze in werkelijkheid wordt toegepast. Ik ken iig niemand die zich zo strikt aan een tijdspad verbind. Als het paard stap 1 accepteert, ga je eens verder met stap 2, of dat nu na een dag, een week of twee weken is. Je gaat bij het inrijden toch niet uit van je agenda?

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:40

Nog een vraag voor de mail van Arabesk. Hoe werden de paarden aangeleverd? Halstermak, recht van de wei, kenden longeren al. Dat soort dingen.

(Kan me namelijk niet voorstellen dat een groen, net van de wei paard, overal zo lekker ontspannen bij is met 5 weken training. Denk dat er naderhand toch dingen uit gaan komen. Het bekende "na 6 weken pas bokkende paard", paard is sterker en gaat dan pas protesteren als hij niet meer zo onder de indruk is van alles))

Edit: Hey Randalin, leuk dat ik je hier weer tegenkom :) ook weer zo'n interessant onderwerp.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:58

En daar moet een heel ondezoek aan gewijd worden? Dat kan iemand met een beetje gezond paardenverstand toch ook zo wel bedenken. Ik vind 5 weken sowieso al vrij snel, individueel of niet.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:06

Nou nou hebben ze daar een heel onderzoek voor moeten doen, had ik ze zo ook wel kunnen vertellen _O- Vind 5 weken wel redelijk (ligt eraan wat je als eindniveau stelt natuurlijk).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:03

hihi wat is traditioneel.............. ik doe het al 20 jaar stapsgewijs en individueel............ en ik ken geen collega's die dat anders doen........ behalve Gert, maargoed die pakt op wat ik en mijn collega's laten staan......

wat een raar onderzoek

__karin__

Berichten: 234
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:18

Ik ben benieuwd Arabesk!

Het is wel duidelijk dat er verschillend wordt gedacht over de term: 'zadelmak'

Voor mij is zadelmak wat anders als ruitermak en bereden worden. Stap voor stap en niet in 5 weken het paard weten te berijden is volgens mij veel beter.

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:21

Zwerte schreef:
Langzaam beginnen met hangen en na volledige acceptatie hiervan pas echt gaan zitten.


Ik ken niemand die het tijdens zadelmak maken in z'n hoofd haalt om op een paard te gaan zitten dat het hangen niet accepteert :?
Vind dit een beetje een vreemd onderzoek.