Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:56

Ik vind het wel een beetje apart dat iedereen altijd zo goed kan oordelen over het onderzoek zelf, zonder het gelezen te hebben??? Dan kan je alleen een oordeel vellen over de berichtgeving, niet over het onderzoek zelf... De berichtgeving is vrijwel altijd vaag en onvolledig maar dat zegt weinig over het onderzoek zelf.

Gezond paarden/boerenverstand is toch echt wat anders dan wetenschappelijk bepaalde welzijnsnormen vaststellen... En om dat te kunnen doen zullen er onderzoeken moeten komen. Ook over zaken die bij eigenaren e.d. al lang bekend zijn... Daar komt bij, deze bekendheid is gebaseerd op ervaring (met kennis als basis als het goed is) en niet volledig op feiten. In de praktijk is deze ervaring uiteraard heeeeeel belangrijk maar wetenschappelijk juist helemaal niet, het is niet meetbaar en niet objectief.

Ik vind het weer een mooi onderzoekje in de zoektocht naar het objectief vaststellen van dierwelzijnsnormen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:57

weet je............ grootopa's middeltjes werken.............. PUNT

hoog en laag springen, onderzoek of niet.........

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:00

Equimotion schreef:
Ik ken niemand die het tijdens zadelmak maken in z'n hoofd haalt om op een paard te gaan zitten dat het hangen niet accepteert :?
Vind dit een beetje een vreemd onderzoek.


Ik heb het inmiddels wel een paar keer gezien }:0
Niet fijn voor het paard, maar ook niet voor de (zand)ruiter........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:01

ach als je goed kan zitten kan het geen kwaad.......... het word lastig voor het dier als de ruiter niet kan zitten.....

dan bevestig je de angst

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:04

KiWiKo schreef:
weet je............ grootopa's middeltjes werken.............. PUNT

hoog en laag springen, onderzoek of niet.........


Ik zeg niet voor niks dat het in de praktijk heel belangrijk is! En de goede middeltjes en gedachtes blijven gelukkig ook, die bewijzen zichzelf wel in de praktijk.
Maar dat het altijd werkt ben ik toch niet met je eens... nieuwe inzichten kunnen aantonen dat het toch niet zo goed werkt als gedacht, of meer schadelijke neveneffecten. Kritisch blijven, ook naar grootopa's middeltjes vind ik heel belangrijk.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:05

Als je kunt zitten, is het een kwestie van het paard breken.
Als je niet (goed genoeg) kunt zitten, is het een kwestie van domheid.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:06

de nieuwe inzichten de ik voorgeschoteld krijg van vooral een stroming die ik hier niet nader wil noemen............ zijn nou niet echte eyecatchers

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:07

Aimee schreef:
Als je kunt zitten, is het een kwestie van het paard breken.
Als je niet (goed genoeg) kunt zitten, is het een kwestie van domheid.

hihi was het maar zo simpel :) :)

mijn beste zitter was een meisje wat autistisch was............. maar het meiske zat alles uit :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:10

en omdat jij je er niet in kan vinden is het allemaal maar niet nodig? We houden vast aan wat opa zei, denken er niet bij na?
Ik vind het nogal kortzichtig eigenlijk... er zijn zoveel nieuwe inzichten waar ik ook het nut niet van zie, of het er zelfs niet mee eens ben... wil niet zeggen dat alle nieuwe inzichten slecht zijn toch? Kritisch zijn bedoel ik overal bij, dus OOK bij nieuwe inzichten.
We hebben het trouwens hier niet eens over nieuw inzicht... meer eigenlijk grootvaders idee wat nu eens objectief is vastgesteld...

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:11

KiWiKo schreef:
hihi was het maar zo simpel :) :)

mijn beste zitter was een meisje wat autistisch was............. maar het meiske zat alles uit :)


Dus?
Dan breekt ze dus het paard als ze erop gaat zitten voordat het paard het hangen accepteert.

Of wilde je zeggen dat autisten dom zijn? Die zijn juist meestal extreem intelligent, getuigen mijn zwager en zus.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:17

Aimee schreef:
KiWiKo schreef:
hihi was het maar zo simpel :) :)

mijn beste zitter was een meisje wat autistisch was............. maar het meiske zat alles uit :)


Dus?
Dan breekt ze dus het paard als ze erop gaat zitten voordat het paard het hangen accepteert.

Of wilde je zeggen dat autisten dom zijn? Die zijn juist meestal extreem intelligent, getuigen mijn zwager en zus.

gelul :D :D in alle opzichten van je post


ik zeg nergens dat autisten dom zijn, slechts dat deze slimmer zijn in het oppikken van signalen dan wij zijn....... wie is er hier dan dom

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:17

Het nieuwe inzicht is dat de Freestyle methode voor minder stress zorgt tijdens het zadelmak maken van jonge paarden. In vergelijking tot de genoemde traditionele methode dus. Het resultaat kan dan gelijk zijn, ik vind de weg er naar toe ook belangrijk. Als nu wetenschappelijk is aangetoond dat de Freestyle methode kennelijk een manier biedt om stress bij het zadelmaken te reduceren vind ik dat wel degelijk een interessant onderzoek. Kan me wat moeilijk voorstellen dat grootopa into Freestyle was, maar je weet maar nooit...

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:19

KiWiKo schreef:
gelul :D :D in alle opzichten van je post


ik zeg nergens dat autisten dom zijn, slechts dat deze slimmer zijn in het oppikken van signalen dan wij zijn....... wie is er hier dan dom


Ik sluit me maar gewoon aan bij Zwerte.
Je doet erg kortzichtige uitspraken, je snapt niet eens wat jezelf schrijft, noch wat ik daarop antwoordt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:19

Zwerte schreef:
en omdat jij je er niet in kan vinden is het allemaal maar niet nodig? We houden vast aan wat opa zei, denken er niet bij na?
Ik vind het nogal kortzichtig eigenlijk... er zijn zoveel nieuwe inzichten waar ik ook het nut niet van zie, of het er zelfs niet mee eens ben... wil niet zeggen dat alle nieuwe inzichten slecht zijn toch? Kritisch zijn bedoel ik overal bij, dus OOK bij nieuwe inzichten.
We hebben het trouwens hier niet eens over nieuw inzicht... meer eigenlijk grootvaders idee wat nu eens objectief is vastgesteld...

lief volgens deze stelling doe ik het heel modern :D :D al 20 jaar lang............... geleerd van opatjes :) :)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:20

Aimee schreef:
KiWiKo schreef:
gelul :D :D in alle opzichten van je post


ik zeg nergens dat autisten dom zijn, slechts dat deze slimmer zijn in het oppikken van signalen dan wij zijn....... wie is er hier dan dom


Ik sluit me maar gewoon aan bij Zwerte.
Je doet erg kortzichtige uitspraken, je snapt niet eens wat jezelf schrijft, noch wat ik daarop antwoordt.

kan je doen............. wellicht moet je beter lezen :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:27

nou kiwiko, ik dacht toch ook echt dat je impliceerde dat autisten dom zijn. Ik wilde er ook al bijna op inhaken, vergeet niet dat zulke zaken erg gevoelig kunnen liggen. Ik ging er maar vanuit dat je dit niet werkelijk bedoelde maar daar leek het toch echt even op.

Je mag zelf ook wel wat beter lezen trouwens ;) Ik heb het nergens over jouw methode toch? Je quote me wel zo leuk maar geeft vervolgens commentaar wat er niks aan toevoegt... Ik heb het over kritisch blijven en niet klakkeloos dingen overnemen 'omdat het al zolang zo gaat'. DAAR zeg je nu juist niks over...
Je hebt het alleen over je eigen manier maar niet over wat daarachter de reden is... en dat vind ik nou net wat belangrijker dan de methode op zich...Je quote me wel, maar mist volledig het doel van dat bericht... Jammer!

@ caro, de weg ernaar toe is ook minstens zo belangrijk. Ook daar was dus bij de 'traditionele' manier ook continu sprake van meer stress. Ook tijdens de laatste test was dat dus het geval, ondanks gelijke prestaties. En ik zie opa ook nog niet freestylen eerlijk gezegd :D

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:30

Ik vind het nogal een doorbraak eigenlijk.
Het onderzoek heeft al in 2003 plaatsgevonden. Kun je nagaan, waarom het zo lang heeft geduurd om dit naar buiten te brengen...
En Emiel Voest geeft nu les in Deurne toch? Zou het er iets mee te maken hebben?

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:31

KiWiKo schreef:
ik zeg nergens dat autisten dom zijn, slechts dat deze slimmer zijn in het oppikken van signalen dan wij zijn....... wie is er hier dan dom


dat komt omdat ze meer als dieren denken. 'Denken als de dieren' is ook geschreven door een autist die met mensen weinig kan maar met dieren des te meer

Citaat:
Temple Grandin omschreef zichzelf in het gelijknamige boek van Oliver Sacks als een antropoloog op Mars. Menselijke emotie en interactie zijn voor haar moeilijk te begrijpen, maar het gedrag van dieren lijkt ze intuïtief aan te voelen. Het lag dan ook voor de hand dat ze dierwetenschappen ging studeren.

Denken als de dieren is een unieke combinatie van populaire wetenschap en het inspirerende verhaal van Temple Grandin. Ze vertelt over haar strijd met autisme en haar succesvolle professionele en wetenschappelijke carrière.


Ze heeft heel wat welzijnsproblemen aangepakt in o.a. slachterijen voor varkens, omdat ze zich heel goed kon verplaatsen in ze. Ze kroop dan in zo'n slachterij zelf over de grond om te zien wat de varkens zagen.

Paarden zijn ook net autisten. Vrachtwagens, auto's etc zijn niet eng, maar het PAS GEVERFDE TUINHEKJE VAN DE BUURMAN DAT EERST NOG ZWART WAS EN NU WIT is beslist iets waar je je druk om moet maken en goed naar moet kijken en het liefst heel hard voor moet wegrennen. *ie* *verandering* *gnork*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:31

mijn methode blijkt uit het onderzoek de moderne methode te zijn......... echter heb ik deze al 20 jaar geleden ingegoten gekregen

jij zegt dat ik autisten dom vind..................... ik kan je geruststellen........... en ik heb er echt wat mee te maken gehad, van autisten die ik uren voor de wasmachine kon zetten tot autisten die vol meewerken in de maatschappij........

autisten kunnen beter een paard aanvoelen dan jij en ik......... echt, op alle fronten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:37

Ik zeg niet dat je dat vind kiwiko, ik ging er zelfs vanuit dat het tegenovergesteld was. Ik zeg enkel dat je tekst het IMPLICEERDE. Indirect dus ;) Je hoeft me ook niks uit te leggen over autisme... en daar laat ik het bij deze bij (iets te persoonlijk)

We zijn het stiekem heel erg met elkaar eens hoor... Zoals ik ook al zei bewijzen opa's methodes zich wel weer keer op keer in de praktijk. Hiervoor is het onderzoek ook zeker niet nodig.

Mooie uitleg arabesk!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Individuele, stapsgewijze training goed voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:39

helaas kan ik soms wat dommig uit de hoe komen zwerte :)

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:49

Arabesk schreef:
Paarden zijn ook net autisten. Vrachtwagens, auto's etc zijn niet eng, maar het PAS GEVERFDE TUINHEKJE VAN DE BUURMAN DAT EERST NOG ZWART WAS EN NU WIT is beslist iets waar je je druk om moet maken en goed naar moet kijken en het liefst heel hard voor moet wegrennen. *ie* *verandering* *gnork*


Zó mee eens _O-

(heb zelf een autistisch zoontje die minder erg is als sommige paarden :) )

ElpharoJarig

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:04

Overigens vraag ik me af, van wanneer is dit onderzoek? Ik heb jaaaaaaaaaren geleden een seminar meegemaakt, wat precies hierover ging, Deurne tegenover Emiel Voest...nu ja, tegenover....gewoon vergelijken. Ze zaten er allemaal (de partijen zeg maar) en ik vond het persoonlijk dapper van de instructeur van Deurne dat hij er was en kalm zijn verhaal deed. Het gros van de zaal was freestyle gericht zeg maar gerust. Anyway...wat ik me afvraag is: is dit een vervolg onderzoek?

In die tijd hadden ze 24 paarden (of 14 zo?) die met z'n allen in een weiland stonden opgesplitst en in twee groepen verdeeld. Ze konden niet veel geloof ik. De groep van Emiel Voest zijn eerst allemaal nagekeken...bijna allemaal hadden ze wel ergens last van- hangend rooster, iets aan de rug...dat soort dingen. Daarna zijn ze gaan inrijden....
Was een bijzonder leuk seminar (anders zou ik er nu niets meer van weten namelijk ;))

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:27

Elpharo schreef:
Ik heb jaaaaaaaaaren geleden een seminar meegemaakt, wat precies hierover ging, Deurne tegenover Emiel Voest...nu ja, tegenover....gewoon vergelijken.

Elpharo, ik zag ook zoiets in link http://www.paardcentraal.nl/FreestyleJPT.html die Caro op blz.1 doorgaf.
website/link schreef:
Karin Huizer heeft veel ervaring in het zadelmak maken volgens de Freestyle methode. Een goed voorbeeld hiervan is haar deelname in 2003 aan het welzijnsonderzoek van de universiteit van Wageningen en de Waiboerhoeve te Lelystad.
Het doel van dit onderzoek was te komen tot objectieve criteria om stressfactoren bij paarden te kunnen meten tijdens het proces van beleren.
Er zijn toen 14 compleet “groene” 3-jarige KWPN-ers op het Freestyle Trainingscentrum te Ruinen en 14 jonge KWPN-ers op de NHB te Deurne zadelmak gemaakt. Een fantastisch project waarin Karin ontzettend veel geleerd heeft.


In het openingsbericht van dit topic lees je ergens "Voorheen Waiboerhoeve" dus ik neem maar even aan dat het een vervolgonderzoek is. Kan het natuurlijk compleet mis hebben.

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:47

Nee, dit zijn de resultaten van het onderzoek uit 2003. Die zijn tot op heden nog niet naar buiten gebracht.
Ging inderdaad om 28 paarden, 14 in Deurne en 14 op Freestyle methode, groen uit de wei.