Ruiterschool Liesbosch is voorgoed verleden tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Ruiterschool Liesbosch is voorgoed verleden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 08:51

http://www.bndestem.nl


Ruiterschool Liesbosch aan de Oude Molenweg is niet meer.
Afgelopen weekend gingen de laatste manegepaarden op transport voor een ritje van vijf minuten naar de nieuwe locatie aan de Beekse Stationweg in Prinsenbeek. Negen jaar na de eerste bouwaanvraag krijgen ruiters en amazones vandaag voor het eerst les in Manege Overbos van Frans en Anja Renne.

De gebouwen aan de Oude Molenweg vallen nog net niet uit elkaar. Ze liggen er verlaten bij op zaterdagmiddag. De laatste manegepaarden wachten op vervoer. Een paar pensionpaarden worden in de trailer gezet. Eigenaar Frans Renne en dochter Kim (14) komen hard aanrijden. Kims wedstrijdpaard Boy is aan de beurt. "Het meisje kan de laatste dagen haar emoties nauwelijks de baas'', vertelt vader. "Er is de afgelopen jaren veel gebeurd. Zoveel tegenslagen, van procedures tot vernielingen bij de nieuwbouw en dan de moeizame financiering." Die problemen zijn nu achter de rug. Ruiterschool Liesbosch is voor Frans en Anja echt geschiedenis. De gemeente Breda heeft het oude gebouw gekocht om er vier woningen neer te zetten. In september moet het worden gesloopt. De Rennes kunnen zich nu helemaal gaan richten op hun Manege Overbos. "Heel onwerkelijk dat het nu eindelijk zo ver is. Prachtig gewoon", omschrijft Frans Renne zijn gevoelens.

Het grote, nieuwe gebouw in de oksel van de A16 en de Backer en Ruebweg is een hippische onderneming. Er zijn twee rijbakken binnen en drie buitenbakken, een stapmolen, was- en poetsplaatsen, een solarium en een ruime foyer met terras en vergaderzaal.

"De dertig pensionstallen zijn al vol en na de vakantie beginnen zeker veertig nieuwe lesklanten", vertelt de manegehouder.

Met de 35 manegepaarden erbij is de lange rij met 63 ruime boxen al helemaal vol. Maar er komt nog een aantal plaatsen bij. De eigenaren zijn er ook trots op dat de rijschool helemaal is ingericht op gehandicapten die willen paardrijden. Hiervoor is zelfs een beroepskracht aangetrokken. Na de vakantie start de rijschool met deze faciliteit.

In tegenstelling tot de leegte en rust bij het oude pand, was er zaterdagmiddag op het nieuwe manegeterrein volop bedrijvigheid. Zeker dertig vrienden en medewerkers waren hier druk met het laatste schilderwerk, poetsen en inrichten. Als laatste ging het gezin Renne gisteren zelf over naar het nieuwe onderkomen in de grote manege. De officiële opening is op zondag 13 september.

Klik hier voor foto's.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:59

Fijn dat ze nu opnieuw kunnen beginnen. Dat het een mooie tijd voor ze mag worden.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re: Ruiterschool Lieschbosch is voorgoed verleden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:02

Super!
Na al die jaren toch eindelijk naar een mooie nieuwe locatie!
Ik weet hoe slopend het kan zijn als je je bedrijf wil verplaatsen en je krijgt weinig medewerking.
Ik wens de eigenaren heel veel succes!!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ruiterschool Liesbosch is voorgoed verleden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:45

Fijn dat ze nu naar hun nieuwbouw kunnen. Het afsluiten van een boek van ergernissen en verdriet en stress als ik het zo lees.

Maar bij het lezen van al die voorzieningen rijst bij mij wel de vraag of ze vergeten zijn te noemen dat er paddocks en weide is voor de paarden, of dat ze daar niet aan gedacht hebben bij hun nieuwbouw...

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:05

joyce B schreef:
Maar bij het lezen van al die voorzieningen rijst bij mij wel de vraag of ze vergeten zijn te noemen dat er paddocks en weide is voor de paarden, of dat ze daar niet aan gedacht hebben bij hun nieuwbouw...


Laat ik dat nu ook net bedenken, met alles wat betreft huisvesting van paarden; minimale boxmaten, zoveel uur weidegang, etc. Dit ziet er zeer "conventioneel" uit; traliehokken zonder uitkijk naar buiten.

Edit: op hun site zie ik dat er weidegang mogelijk is.

Ik wens de eigenaren en de paarden veel plezier op de nieuwe plek.

Liesjeloef

Berichten: 1882
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:08

Super dat Liesbosch nu naar een andere locatie is, begreep van iemand die ik ken en die daar tevens staar dat het er geweldig uitziet. Kim zit trouwens bij mij op school :j Aardige meid is dat :)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:52

Bij dat plaatje dacht ook te zien wat een "mooie" paardengevangenissen. |o

Favory12
Berichten: 39
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:42

Wanneer het gebouw van Ruiterschool Liesbosch wordt gesloopt is dit het werkelijke einde van een tijdperk.

Adieu Valesca

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:44

Ik zie dat anderen mijn bedenkingen delen. Als je de kans hebt om nieuwbouw te plaatsen, waarom dan niet volgens de moderne inzichten d.w.z. rekening houdend met de natuurlijke behoeften van de paarden? Echt jammer zo'n gemiste kans. Aan de ruiters hebben ze klaarblijkelijk wél gedacht zo te lezen.
Ik wens alle ruiters en hopelijk ook de paarden veel plezier op de nieuwe locatie.

Jltshi
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:08

Ik woon op nog geen vijf minuten van deze nieuwe manege en ik moet zeggen dat er zeker aan de ruiters wordt gedacht. Aan de paarden des te minder...Ik vraag me af hoe ze vanaf deze locatie ooit een buitenrit kunnen maken, en daarbij een stukje grond van pak hem beet 50 x 50 een weiland kunnen noemen. Het is wel een verbetering ten op zichte van de oude locatie, die staat echt op instorten.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:19

Daar was ik dus al een beetje bang voor dat het weiland, etc. weinig voor zou stellen.
Tja, de meeste maneges gaat het uiteindelijk om geld te verdienen, niet in 1e instantie om het welzijn van de paarden. Uiteindelijk moeten de paarden eigenaren betalen, dus moet je het die naar de zin maken.

Marjolijn83
Berichten: 117
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Ergens in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:44

Accommodatie ziet er mooi uit, maar de locatie is wat mij betreft bagger. Woon er vlakbij; geen uitrijmogelijkheden en de hoeveelheid weilanden laat ook te wensen over. Ik fietste er gisteravond langs; er stonden zeker 30 paarden/pony's op dat lapje grond.

Jammer dat Manege Liesbosch tegen de vlakte gaat, al is dat natuurlijk niet te voorkomen. Ik heb als er ukkie leren rijden en ging er altijd met veel plezier naar toe.

isabel416

Berichten: 16
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:04

Wat doen jullie allemaal negatief. De weilanden zijn echt super goed, en de paarden hebben het super naar hun zin. Mijn paard heeft al KEIhard gerend in de wei, en er is dus genoeg plek!
Ze zijn eindelijk weg in de oude manege na 9 jaar. Beginnen mensen dat er niet genoeg 'wei' is. 50x50 Moet je maar eens proberen te betalen!

isabel416

Berichten: 16
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:07

Marjolijn83 schreef:
Accommodatie ziet er mooi uit, maar de locatie is wat mij betreft bagger. Woon er vlakbij; geen uitrijmogelijkheden en de hoeveelheid weilanden laat ook te wensen over. Ik fietste er gisteravond langs; er stonden zeker 30 paarden/pony's op dat lapje grond.

Jammer dat Manege Liesbosch tegen de vlakte gaat, al is dat natuurlijk niet te voorkomen. Ik heb als er ukkie leren rijden en ging er altijd met veel plezier naar toe.


Al die paarden stonden op de oude manege in een oude stinkende stal. Die beesten zijn superblij dat ze even lekker buiten mochten. En wat uitrijmogelijkheden betreft, er is een park en het dorp is ook super om door te rijden. En dan de locatie, het ligt tegen prinsenbeek, westerpark, haagse beemde en het station.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Ruiterschool Liesbosch is voorgoed verleden tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:11

bah wat een rot reactie's. weten jullie hoe ze er eerst stondne hoe het er nu allemaal uit ziet. jullie gaan uit van 1 foto die jullie zien. Menig paard in nl heeft het 10 x slechter. wees blij voor deze mensen en paarden dat ze een nieuw onderkomen hebben. Ik kan me voorstellen hoe rot het is als je bedrijf dicht gaat je straks met allemaal manege paarden op straat staat..

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:25

Stinkende stal :? Werden de stallen niet schoongemaakt of was het door zo muf dat er geen goeie doorluchting was.?

Wanneer je me zou vertellen dat de paarden van 7.00 uur smorgens tot savonds 10.00 uur op de wei staan en in de zomer andersom en in groepen met elkaar dan ....... zeg ik oke. Maar zoals hierboven al vermeld zulke stallen zijn echt niet meer van deze tijd wanneer de paarden overdag of snachts niet in groepen met elkaar buiten kunnen staan.

Jltshi
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:28

Ik vind het geen rot reacties, het ziet er uit zoals hierboven wordt beschreven. De manege ziet er super uit. Alleen de locatie is gewoon verre van ideaal, je kan geen kant op, behalve dan een parkje waar je in 10 minuten door heen bent. Voor de rest zie ik alleen maar drukke wegen en woonwijken, dat vind ik erg jammer voor hun want de oude locatie stond tegen over het bos. En het stukje grond wat ze hebben kan ik gewoon geen weidegang noemen, zeker niet als er 60 paarden staan. Ik kom er bijna dagelijks langs, en ik zal na de opening zeker eens gaan kijken daar.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:33

isabel416 schreef:
Wat doen jullie allemaal negatief. De weilanden zijn echt super goed, en de paarden hebben het super naar hun zin. Mijn paard heeft al KEIhard gerend in de wei, en er is dus genoeg plek!
Ze zijn eindelijk weg in de oude manege na 9 jaar. Beginnen mensen dat er niet genoeg 'wei' is. 50x50 Moet je maar eens proberen te betalen!


Als je een beetje op de hoogte bent van de welzijnsdiscussie die op het moment gevoerd wordt, dan kun je begrijpen dat mensen daar over beginnen bij nieuwe locaties. Juist bij verplaatsing zou men rekening moeten (kunnen) houden met de huidige standaard van hoe een paard gehouden moet worden en bepaalde minimale maten per paard aan stalruimte, maar vooral ook vrijloopruimte en uren buiten.

Als je dat niet doet, en dus op een qua ruimte nu al ongeschikte plek gaat zitten heb je kans dat je in de toekomst in de problemen komt als er wel normen worden vastgelegd en iedereen verplicht wordt zich daaraan te houden.

Regeren is vooruitzien, wordt wel gezegd, en dat geldt ook voor het leiden van een (succesvol en duurzaam) bedrijf.

Bij het uitkopen door de gemeente en het zoeken van een geschikte locatie hadden ze dit bij de gemeente als speerpunt kunnen aangeven. En grond is inderdaad duur.

Ik weet niet hoeveel weidegang ze in totaal hebben, 50 bij 50 is mooi als 1 stuk weiland, maar voor 60 paarden in de zomer duidelijk te weinig... Daar houdt je geen gras op als al die paarden daar een paar uur per dag op mogen lopen en in de winter zal het waarschijnlijk een modderboel worden. Hebben ze meerdere van die stukken, dan zou dat al een stuk beter zijn. Ik hoop het voor ze.

Ik wens het bedrijf veel plezier op de nieuwe locatie, maar die lijkt mij niet ideaal qua ruimte en ligging voor zover ik dat uit dit verhaal kan oordelen en als er onvoldoende weidegang is, of minstens voldoende paddocks, dan heeft men het deel welzijn van het paard toch even een beeeeeetje vergeten.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:43

buitenrijden in het park. tja ehmmm droom even verder. het park is namelijk verboden voor paarden/ruiters.
daarbij is het bos nog geen 15 min rijden vanaf de manege. dus nog best goed te doen(ik sta in dezelfde straat rij dat stuk vaak genoeg) in het dorp rijden krijg je ook gesodemieter mee. mensen zeuren nu al om de mest die er ligt. en niet iedereen was zo blij met de bouw van de manege.

wens anja en frans erg veel plezier van hun nieuwe lokatie en de aanhouder heeft gewonne

DinoBanani

Berichten: 551
Geregistreerd: 22-12-07
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:52

Blij voor die mensen na zoveel tegenslag!

En over die negatieve reacties, je wilt niet weten hoeveel paarden er zijn die het slechter hebben!

savana
Berichten: 29
Geregistreerd: 25-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:58

Wanneer het gebouw van Ruiterschool Liesbosch wordt gesloopt is dit het werkelijke einde van een tijdperk.

Adieu Valesca

Daar sluit ik me helemaal bij aan.............Favory!

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:24

Skunnylover schreef:
Blij voor die mensen na zoveel tegenslag!

En over die negatieve reacties, je wilt niet weten hoeveel paarden er zijn die het slechter hebben!


Ik denk inderdaad dat ik dat niet wil weten. ;)

Ik sprak ook niet over arme paarden die het zo slecht hebben maar over een gemiste kans.

SuzyE

Berichten: 995
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:27

Marjolijn83 schreef:
Accommodatie ziet er mooi uit, maar de locatie is wat mij betreft bagger. Woon er vlakbij; geen uitrijmogelijkheden en de hoeveelheid weilanden laat ook te wensen over. Ik fietste er gisteravond langs; er stonden zeker 30 paarden/pony's op dat lapje grond.

Jammer dat Manege Liesbosch tegen de vlakte gaat, al is dat natuurlijk niet te voorkomen. Ik heb als er ukkie leren rijden en ging er altijd met veel plezier naar toe.



De good old Valesca days, de boxen waren misschien klein, maar de paarden stonden er destijds (ik ben er erna niet meer geweest) zeer goed bij!
Ik heb er een basis ingepeperd gekregen die je bij de huidige maneges (die ik gezien heb dan ;)) niet meer terugvindt.. Hoe uitmuntend de accomodatie nu ook wordt.. Dat rondje in het Liesbos zal best gemist worden.. Ik heb altijd mn home video nog van mn eerste paardrijles daar nog ;)

Veel succes voor Anja en Frans!

isabel416

Berichten: 16
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:03

mvdbijl schreef:
bah wat een rot reactie's. weten jullie hoe ze er eerst stondne hoe het er nu allemaal uit ziet. jullie gaan uit van 1 foto die jullie zien. Menig paard in nl heeft het 10 x slechter. wees blij voor deze mensen en paarden dat ze een nieuw onderkomen hebben. Ik kan me voorstellen hoe rot het is als je bedrijf dicht gaat je straks met allemaal manege paarden op straat staat..


Zo denk ik er ook over!!

isabel416

Berichten: 16
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:07

joyce B schreef:
isabel416 schreef:
Wat doen jullie allemaal negatief. De weilanden zijn echt super goed, en de paarden hebben het super naar hun zin. Mijn paard heeft al KEIhard gerend in de wei, en er is dus genoeg plek!
Ze zijn eindelijk weg in de oude manege na 9 jaar. Beginnen mensen dat er niet genoeg 'wei' is. 50x50 Moet je maar eens proberen te betalen!


Als je een beetje op de hoogte bent van de welzijnsdiscussie die op het moment gevoerd wordt, dan kun je begrijpen dat mensen daar over beginnen bij nieuwe locaties. Juist bij verplaatsing zou men rekening moeten (kunnen) houden met de huidige standaard van hoe een paard gehouden moet worden en bepaalde minimale maten per paard aan stalruimte, maar vooral ook vrijloopruimte en uren buiten.

Als je dat niet doet, en dus op een qua ruimte nu al ongeschikte plek gaat zitten heb je kans dat je in de toekomst in de problemen komt als er wel normen worden vastgelegd en iedereen verplicht wordt zich daaraan te houden.

Regeren is vooruitzien, wordt wel gezegd, en dat geldt ook voor het leiden van een (succesvol en duurzaam) bedrijf.

Bij het uitkopen door de gemeente en het zoeken van een geschikte locatie hadden ze dit bij de gemeente als speerpunt kunnen aangeven. En grond is inderdaad duur.

Ik weet niet hoeveel weidegang ze in totaal hebben, 50 bij 50 is mooi als 1 stuk weiland, maar voor 60 paarden in de zomer duidelijk te weinig... Daar houdt je geen gras op als al die paarden daar een paar uur per dag op mogen lopen en in de winter zal het waarschijnlijk een modderboel worden. Hebben ze meerdere van die stukken, dan zou dat al een stuk beter zijn. Ik hoop het voor ze.

Ik wens het bedrijf veel plezier op de nieuwe locatie, maar die lijkt mij niet ideaal qua ruimte en ligging voor zover ik dat uit dit verhaal kan oordelen en als er onvoldoende weidegang is, of minstens voldoende paddocks, dan heeft men het deel welzijn van het paard toch even een beeeeeetje vergeten.


Er zijn meerdere weides. De boxen zijn juist erg groot. Die paarden hebben het er erg naar hun zin. En het zijn echt geen 'minimale' boxmaten