Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:00

http://www.flemmkomm.de


Afbeelding
Dierenarts Gert-Jan Donkers met Anky en Salinero
foto met dank aan flemmkomm

Bij Dressuurstal Anky van Grunsven zullen de paarden worden gevaccineerd tegen het West-Nijlvirus. Dierenarts Gert-Jan Donkers uit Gemert zal ook het dressuurpaard Salinero inenten met Duvaxyn® WNV van Fort Dodge. Het West-Nijlvirus komt voor in verschillende Zuid- en Oost-Europese landen en de kans op besmetting is reëel. Gert-Jan Donkers en amazone Anky van Grunsven benadrukken het belang van vaccinatie van paarden, vooral van paarden die deelnemen aan internationale wedstrijden of in het buitenland komen.

Na de Verenigde Staten komt nu ook in verschillende Europese landen het West-Nijlvirus voor. Paarden zijn hier niet immuun voor. Vogels zijn drager van het virus en muggen zorgen voor de verspreiding. Lenny Jelsma, Senior Business Manager Equine van leverancier Fort Dodge, noemt Noord-Italië, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië en Zuid-Frankrijk. “In het najaar van 2008 werden bijvoorbeeld in Italië 77 paarden ziek door besmetting met het West-Nijlvirus en 5 paarden overleden tengevolge hiervan. In Italië wordt het West Nijl virus nu als endemisch beschouwd.”

Muggen brengen het virus over naar het paard, maar paarden kunnen elkaar niet besmetten. De kans is groot dat paarden tijdens verblijf en transport in deze landen besmet raken. De kans besmet te raken is één op tien en drie op tien van de klinisch zieke paarden kunnen sterven. De besmetting leidt meestal tot allerlei vormen van neurologische aandoeningen.

“Vaccinatie is ontzettend belangrijk uit preventief oogpunt”, adviseert Anky van Grunsven. “Paardeneigenaren moeten wanneer het virus in Nederland opduikt achteraf niet gaan denken: had ik mijn paarden maar laten inenten tegen het West-Nijlvirus. Waarom zouden ze hun paarden nu niet vaccineren?”

Zelf laat ze haar paarden twee maal per jaar vaccineren tegen verschillende ziekten. Naast de door de internationale paardenorganisatie FEI verplichte vaccinaties, gaat het om vaccinaties tegen ziekten in de landen waar ze deelneemt aan wedstrijden. “Houd goed in de gaten welke vaccinaties voor een bepaald land of gebied van belang zijn. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen”, onderstreept de Wereld- en Olympisch kampioene Dressuur.

Ook dierenarts Gert-Jan Donkers is bijzonder verheugd dat er nu ook in Europa een vaccin op de markt is tegen het West-Nijlvirus. “Dit is uit voorzorg van het grootste belang. Paardeneigenaren die hun dieren laten inenten tegen het West-Nijlvirus voorkomen dat hun dieren ziek kunnen worden.” Gevaccineerde dieren en besmette dieren zijn eenvoudig door serologisch bloedonderzoek te onderscheiden. “Het vaccin stimuleert de vorming van IgM-antistoffen niet in tegenstelling tot het virus zelf. IgG-antistoffen die door het vaccin dan weer wel worden gevormd versterken het immuunsysteem van de paarden.”

Door de voorgevulde spuitampul gaat het vaccineren van de dieren relatief snel, wat een belangrijk voordeel is voor de dierenarts. Het vaccineren moet in eerste instantie twee maal gebeuren met een tussentijd van drie tot vijf weken. Dieren zijn 3 weken na de laatste vaccinatie beschermd. Daarna volstaat jaarlijkse vaccinatie tegen het West-Nijlvirus.

Het Europees Geneesmiddelenbureau EMEA registreerde in januari 2009 als eerste het West-Nijlvirus vaccin Duvaxyn WNV van Fort Dodge Animal Health. Wereldwijd had de onderneming ook de primeur. In 2002 was het West-Nijlvirusvaccin van Fort Dodge het enige beschikbare vaccin in de Verenigde Staten, toen daar tijdens een epidemie 15 duizend paarden besmet waren. Het vaccin was drie jaar eerder ontwikkeld. “Dankzij de vaccinatie zijn er nu nog maar enkele honderden besmettingen per jaar en dat zijn paarden die niet gevaccineerd zijn”, aldus Business Manager Lenny Jelsma.

WNV is een arbovirus, dat wordt overgedragen door muggen zoals de in Europa voorkomende Culex, Aedes en Anopheles muggensoorten. De reservoirgastheren zijn vogels en waarschijnlijk verspreiden wilde vogels de ziekte tijdens hun migraties. De ziekte veroorzaakt een hoge sterfte onder vogels en kan door muggenbeten worden overgedragen op zoogdieren en mensen. Paarden zijn eindgastheer. De ziekte kan niet van paard op paard worden overgedragen. Bij paarden is de aanwezigheid van het virus goed te herkennen door de symptomen waaronder neurologische encefalitis. De incubatietijd bij paarden bedraagt 3 tot 15 dagen en er is melding van een sterftepercentage bij klinisch zieke paarden tot 40 procent.

Er bestaat geen geneesmiddel voor WNV. Paarden kunnen de ziekte met een agressieve ondersteunende therapie overleven, sommige paarden zullen echter permanente neurologische schade lijden.

Achtergrondinformatie:
Europa:
http://ec.europa.eu/health/ph_threats/c ... wnv_en.htm
http://www.eurosurveillance.org/Default.aspx

Internationaal:
http://www.cfsph.iastate.edu/Diseaselnfo/factsheets.htm
http://www.westnile.eu

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:06

Ik wilde mijn paard een tijdje geleden al laten vaccineren (met die vele stormen) maar mijn DA had het vaccin nog niet. Maar dan was mijn "angst" voor besmetting toch niet helemaal onterecht, gezien de besmettingskansen reeël zijn.

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:18

:D Wedden dat er massaal aanvragen komen om te enten tegen West-Nijlvirus... :+

Niet geheel onterecht uiteraard, maar als Anky gaat enten... :D

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:22

Wat is dit voor propaganda?

Citaat:
Dierenarts Gert-Jan Donkers uit Gemert zal ook het dressuurpaard Salinero inenten met Duvaxyn® WNV van Fort Dodge.


En nu maar hopen dat álle paardeneigenaren dat middel in hun paard gespoten willen hebben natuurlijk; want als Anky het al doet móet het wel goed zijn :\

Ik heb onderstaande reactie gegeven in een ander topic. Weet dat ik weer een heleboel heilige huisjes omverwerp nu en mensen er met hun verstand niet bijkunnen dat vaccineren meer nadelen dan voordelen heeft maar ik kan het niet helpen.
Iedereen zou dit moeten weten en van de pharmaceut zul je het niet horen. Aangezien de DA zijn info van de pharmaceut heeft kun je ook daar niet van opaan.

Citaat:
Vaccinatie kan een immuunstysteem compleet op hol doen slaan met allerlei vervelende gevolgen voor het dier. Veel mensen weten het niet en laten trouw ieder jaar hun dieren vaccineren zonder een idee te hebben wat ze hun dier aandoen.

In Amerika wijzen studies uit dat vaccinaties verantwoordelijk kunnen zijn voor een lijst aan ellende waaronder tumoren, allergiën, neurologische schade, gedragsproblemen enz. enz.
Daar enten ze bij voorbaat in ledematen omdat die geamputeerd kunnen worden als er een tumor groeit a.g.v. vaccineren 8)7
Studies wijzen uit dat na 7,5 jaar na vaccinatie er nog steeds ruim voldoende antilichamen in het lichaam actief zijn.
Omdat vaccineren echter zo'n grote inkomstenpost is voor pharmaceuten en dierenartsen is er een ECONOMISCH COMPROMIS 8)7 gesloten en wordt er nu iedere 3 jaar gevaccineerd.

Niet de gezondeheid van het dier staat hier voorop maar de gezondheid van de bankrekening van dierenarts en pharmaceut.

Duik er maar eens in, je zult je rotschrikken van wat er allemaal over bekend is maar wordt verzwegen t.b.v. het geldverdienen. :r


En voordat er nu allerlei kreten worden geroepen dat dit niet waar kan zijn. Onderzoek het eens, informeer en onderwijs jezelf zodat je een goede, afgewogen keuze kunt maken.
Bekijk anders dit eens video.google.nl/videosearch?q=hidden+truth+vaccination&emb=0&aq=f# kijk en huiver. Kost je maar 45 minuten en je bent daarna een heel stuk wijzer.

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:26

Waardeloos is dit Ranna... :n
Jij bent helaas net zo wijs als kritisch prikken lees ik...

Ieder is vrij om zijn mening te geven, en er ook het zijne van te denken, maar dergelijke uitspraken zijn echt een gevaar voor de volksgezondheid!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:33

De DA bij ons op stal wil ook een risicoanalyse maken. Het WNV is al gesignaliseerd bij Parijs...
Lijkt me heel sneu om je paard kwijt te raken aan een virusinfectie waar je voor kunt enten.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:41

Kaja schreef:
:D Wedden dat er massaal aanvragen komen om te enten tegen West-Nijlvirus... :+

Niet geheel onterecht uiteraard, maar als Anky gaat enten... :D

Wat voor aandelen zouden ze erin hebben gezien dit persbericht? :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:46

Hoeveel aanbieders van een vaccin tegen WNV zijn er eigenlijk?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:52

Cassidy schreef:
Hoeveel aanbieders van een vaccin tegen WNV zijn er eigenlijk?


Vast wel meer dan Duvaxyn, ( Intervet; vond ik http://www.horsetackreview.com/article- ... /1936.html ) en in de Western Horseman ben ik er ook een paar tegengekomen.
Maar het is een leuk stukje, gratis, reclame, en natuurlijk gratis entingen voor Anky. Neemt niet weg dat het enten intussen wel het overwegen waard kan worden, maar voordat iemand een dergelijke actie onderneemt is het wel zaak om goed te overleggen met DA en zelf in te lezen.
De kans voor paarden die gewoon thuis zijn en blijven om het te krijgen is natuurlijk vele malen kleiner dan paarden die regelmatige "op pad" zijn naar het buitenland.

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:54

ranna schreef:
Wat is dit voor propaganda?


Ik heb onderstaande reactie gegeven in een ander topic. Weet dat ik weer een heleboel heilige huisjes omverwerp nu en mensen er met hun verstand niet bijkunnen dat vaccineren meer nadelen dan voordelen heeft maar ik kan het niet helpen.
Iedereen zou dit moeten weten en van de pharmaceut zul je het niet horen. Aangezien de DA zijn info van de pharmaceut heeft kun je ook daar niet van opaan.

Citaat:
Vaccinatie kan een immuunstysteem compleet op hol doen slaan met allerlei vervelende gevolgen voor het dier. Veel mensen weten het niet en laten trouw ieder jaar hun dieren vaccineren zonder een idee te hebben wat ze hun dier aandoen.

In Amerika wijzen studies uit dat vaccinaties verantwoordelijk kunnen zijn voor een lijst aan ellende waaronder tumoren, allergiën, neurologische schade, gedragsproblemen enz. enz.
Daar enten ze bij voorbaat in ledematen omdat die geamputeerd kunnen worden als er een tumor groeit a.g.v. vaccineren 8)7
Studies wijzen uit dat na 7,5 jaar na vaccinatie er nog steeds ruim voldoende antilichamen in het lichaam actief zijn.
Omdat vaccineren echter zo'n grote inkomstenpost is voor pharmaceuten en dierenartsen is er een ECONOMISCH COMPROMIS 8)7 gesloten en wordt er nu iedere 3 jaar gevaccineerd.

Niet de gezondeheid van het dier staat hier voorop maar de gezondheid van de bankrekening van dierenarts en pharmaceut.

Duik er maar eens in, je zult je rotschrikken van wat er allemaal over bekend is maar wordt verzwegen t.b.v. het geldverdienen. :r


En voordat er nu allerlei kreten worden geroepen dat dit niet waar kan zijn. Onderzoek het eens, informeer en onderwijs jezelf zodat je een goede, afgewogen keuze kunt maken.
Bekijk anders dit eens video.google.nl/videosearch?q=hidden+truth+vaccination&emb=0&aq=f# kijk en huiver. Kost je maar 45 minuten en je bent daarna een heel stuk wijzer.[/quote]

Lekker kortzichtig. Jij zou jezelf zeker ook niet laten inenten tegen polio, tetanus enz. enz. Dat de pokken de wereld uit zijn ligt natuurlijk niet aan het vaccineren.
Al die paarden bij elkaar op een concours, buitenrit ed; niet enten tegen influenza hoor!
Natuurlijk wordt er aan verdiend, dat wordt aan alles. Of eet jij niet, fiets je niet, draag je geen kleding, enz.
Ik zou zeggen, dut lekker verder.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 27-07-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:55

Vudress schreef:
Kaja schreef:
:D Wedden dat er massaal aanvragen komen om te enten tegen West-Nijlvirus... :+

Niet geheel onterecht uiteraard, maar als Anky gaat enten... :D

Wat voor aandelen zouden ze erin hebben gezien dit persbericht? :D

:D Een deel van de winstmarge...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:56

Cayenne schreef:
Ook dierenarts Gert-Jan Donkers is bijzonder verheugd dat er nu ook in Europa een vaccin op de markt is tegen het West-Nijlvirus. “Dit is uit voorzorg van het grootste belang.


Ja dat ligt voor de hand :P

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:57

Merlijn schreef:
Lekker kortzichtig. Jij zou jezelf zeker ook niet laten inenten tegen polio, tetanus enz. enz. Dat de pokken de wereld uit zijn ligt natuurlijk niet aan het vaccineren.
Al die paarden bij elkaar op een concours, buitenrit ed; niet enten tegen influenza hoor!
Natuurlijk wordt er aan verdiend, dat wordt aan alles. Of eet jij niet, fiets je niet, draag je geen kleding, enz.
Ik zou zeggen, dut lekker verder.

Alleen zo jammer dat ze door die kortzichtigheid zoveel mensen meetrekt en ziektes met consequenties in stand houd...

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:59

Ranna, +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ :j

Mensen moesten eens weten wat er bij een vaccinatie in je gespoten wordt..................... en dus ook in je paard!
ALS het hier uitbreekt, kun je altijd nog!
De terreur van de pharmaceutische industrie....................... _-:(

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:00

Dat de pokken de wereld uit zijn ligt natuurlijk niet aan het vaccineren.
(/quote]

En hoe ben ik dan vorig jaar aan kinkhoest gekomen? Als ik me laat enten ben ik daarna altijd flink ziek.
Ben zeker niet tegen vaccineren maar ik laat mijn hond niet meer elk jaar enten, dat gaat nml.nergens over. Laat eens in de 2 jaar titertest doen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:00

Kaja schreef:
:D Wedden dat er massaal aanvragen komen om te enten tegen West-Nijlvirus... :+

Niet geheel onterecht uiteraard, maar als Anky gaat enten... :D


Ik ben eigenlijk best benieuwd hoeveel centjes Anky krijgt van de leverancier voor deze advertentie-camapgne... :o
Iemand trouwens enig idee wat zo'n enting gaat kosten voor de "gewone man"?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:02

Merlijn schreef:
Dat de pokken de wereld uit zijn ligt natuurlijk niet aan het vaccineren.


Pokken zijn helaas de wereld niet uit. Dat dacht men, omdat er door grootschalige entingen geen gevallen meer voorkwamen. En toen men dacht ook niet meer te hoeven enten, stak het gewoon de kop weer op.

En dan wil ik ook niet weten in hoeveel (militaire) laboratoria veroorzakers van besmettelijke ziektes nog op de plank liggen...:x

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:07

De beruchte Vogelgriep is ook een door de mens "gefabriceerd" virus en "per ongeluk" in de vrije natuur terechtgekomen............... 8)7

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:08

Je moet wel verschil maken tussen een in een laboratorium gemaakt virus en een natuurlijke evolutie van bijv. het Griepvirus.

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:09

linky schreef:
Ranna, +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ :j

Mensen moesten eens weten wat er bij een vaccinatie in je gespoten wordt..................... en dus ook in je paard!
ALS het hier uitbreekt, kun je altijd nog!
De terreur van de pharmaceutische industrie....................... _-:(

Dus jij laat je kindjes ook niet enten?

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:10

zipje71 schreef:
Dat de pokken de wereld uit zijn ligt natuurlijk niet aan het vaccineren.
(/quote]

En hoe ben ik dan vorig jaar aan kinkhoest gekomen? Als ik me laat enten ben ik daarna altijd flink ziek.
Ben zeker niet tegen vaccineren maar ik laat mijn hond niet meer elk jaar enten, dat gaat nml.nergens over. Laat eens in de 2 jaar titertest doen.

Leg dat even uit, is zo'n titertest om te controleren of er nog antistoffen in het bloed zitten? Zo ja, wat doe je dan als er te weinig zijn?
Cassidy: dat is waar ook, was ik vergeten. Zo zie je maar, flauwekul dat inenten (sarcastisch bedoeld).

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:12

Toevallig dat ik er vorige week aan zat te denken dat het me niet onverstandig leek om hier tegen te laten inenten. Komt toch wel erg dichtbij en aangezien het bij ons stikt van de muggen...

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:13

zipje71 schreef:
En hoe ben ik dan vorig jaar aan kinkhoest gekomen? Als ik me laat enten ben ik daarna altijd flink ziek.
Ben zeker niet tegen vaccineren maar ik laat mijn hond niet meer elk jaar enten, dat gaat nml.nergens over. Laat eens in de 2 jaar titertest doen.

Omdat de ziektes nog altijd aanwezig zijn ( MEDE DOOR NIET LATEN VACCINEREN)

Je word in feite minder ziek, maar je kunt wel ziek worden, net als met het griepvaccin.
Natuurlijk zijn er mensen die heftig reageren, maar wat doet het met je als je bijvoorbeeld difterie krijgt?
Ben je dan niet ziek?

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:14

linky schreef:
Ranna, +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+ :j

Mensen moesten eens weten wat er bij een vaccinatie in je gespoten wordt..................... en dus ook in je paard!
ALS het hier uitbreekt, kun je altijd nog!
De terreur van de pharmaceutische industrie....................... _-:(

In dat laatste geval dus tòch maar inenten?? :+
Ja, suikerwater inspuiten zal helaas niet werken ;)

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:17

Laat mij maar lekker enten.
Beter dan een dood paard.
Blauwtong kwam hier tot een paar jaar terug ook niet voor.
Maar nu is dat in het zuiden al heel gewoon.
En in het zuiden, dus ook bij Anly zal het WNV ook wel als eerste de kop opsteken.
Erg makkelijk om dan in het noorden te roepen, ik ent wel als het al hier is.