Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:01

Nog zo'n leuke: gevolgen van het niet inenten tegen rodehond. Als de moeder zwanger raakt en niet ingeënt is, en het virus langskomt, kan dit bij het embryo verschillende dingen veroorzaken. De gevolgen hangen natuurlijk af van de leeftijd van de vrucht: blindheid, doofheid, open rug, hartafwijkingen...

Het gaat in dit topic echter om de paarden, niet om kinderen. :)

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:09

Prachtige reactie over vaccins Nemurin!

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:11

Blue_Eyes schreef:
Janine1990 schreef:
Er zijn meer paarden in de wereld dan alleen bij jou op stal hoor... :+
Verder staat hier volgens mij niet geschreven dat paarden dood gaan aan enten. Het zal misschien een enkele keer gebeuren, maar het is géén vaste prik.

Mooie woordkeus in deze context :+


Haha ja, ik zag het ook toen ik het had geplaatst... :')

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:13

Dank je Janine, al weet ik niet zeker of je mijn betweterigheid wel moet belonen. ;) Maar ik ben een biologie-tut en ga binnenkort aan een studie diergeneeskunde beginnen dus TJA... bovendien al sinds mijn 6e helemaal hyper over diergeneeskunde... nou ja dan pik je vanzelf vanalles op en denk je wat te weten.

deniesje1983

Berichten: 385
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:26

Ja je hebt gelijk

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:27

Wat jij zegt over het immuunsysteem heb ik ook gehad met biologie en ANW. Dus je praat geen onzin!
En ik denk dat zo'n heldere kijk dit topic tegoed doet!

Succes met je studie alvast, hopelijk komen we je nog vaker tegen in dit soort topics!

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:29

Klopt, ik lulde ook precies mijn biologie-boek na. Niet dat ik dat hier open heb liggen, maar voor bepaalde dingen heb ik een semi-fotografisch geheugen. ;)

En bedankt, ik moet waarschijnlijk naar Gent maar daar hebben ze vast ook wel internetjes.

Edit: ... banketstaaf, wat? Vloek ik zoveel?

Knavia
Berichten: 1338
Geregistreerd: 03-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:44

Voor degenen onder ons die bewust niet of onbewust erg slordig zijn met enten, kan het WNV nog een koude kermis worden.
Niet of slordig tegen influenza laten enten kan niet zoveel kwaad, vooral als je paard toch weinig met andere paarden in contact komt. Het virus wordt immers van paard op paard overgedragen, en omdat er zoveel paarden in NL wél geënt worden kan er eigenlijk nooit een grote uitbraak plaatsvinden. Besluiten we allemaal dat enten eng is, dan krijgen we problemen zoals de recente paarden influenza uitbraak in Australië. Wie daar de ellende van wil weten kan vast met Google'n een avond vullen.
Het WNV echter wordt niet van paard op paard maar van vogel op mug op paard verspreid. En al ent heel Nederland wel, dan nog kan dat éne ongeënte paard besmet raken via een besmette knut die weer een drager vogel heeft gestoken. En dan heeft dat éne ongeënte paard dus aardig wat kans om dood te gaan.
Nu is het WNV nog helemaal niet in NL. Maar we hebben geleerd van het blauwtong debacle, toen werd er ook gedacht dat we genoeg tijd zouden hebben om in te grijpen als het in de buurt zou opduiken. Mooi niet dus, vele dode schapen en koeien later bleek dat toch niet helemaal zo te werken.
Dus ieder z'n eigen keus maar ik heb de eerste entingen al besteld voor die van mij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:45

Mijn DA zei dat deze vaccinatie in België nog niet mag/niet verkrijgbaar is?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:47

Hier ook 5 paarden die inmiddels zijn ge-ent tegen het West Nijl virus ;)!

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:48

Skess, misschien kun je vertellen over hoe je paarden erop reageerden, als dat mensen gerust zou stellen?

tjalk

Berichten: 1752
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: heesch

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:50

is het ente hier van dan ook dat het 1x per jaar herhaald moet worden en op het begin 2x kort achter elkaar?

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:51

tjalk schreef:
is het ente hier van dan ook dat het 1x per jaar herhaald moet worden en op het begin 2x kort achter elkaar?

Dat wil ik ook wel weten.

Charaz

Berichten: 24355
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:57

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:04

http://www.emea.europa.eu/vetdocs/PDFs/ ... 37-nl1.pdf

Het vaccin bevat een geïnactiveerd (=dood) West Nijl Virus en wordt in de nekspier van het paard ingebracht. Het dode virus kan de ziekte zelf dus niet meer veroorzaken.

Er zijn veiligheidsonderzoeken onder jonge veulens (6 mnd) en drachtige merries uitgevoerd, veiligheid is daarmee aangetoond zelfs onder de paarden met een zwakker immuunsysteem. Veldstudies tonen aan dat vaccinatie het aantal besmettingen aanzienlijk terugdringt.

Het vaccin kan bij een klein aantal paarden kleine zwellingen veroorzaken op de plaats van inenting, dit verdwijnt vanzelf weer. Het kan soms een beetje pijn doen en/of gepaard gaan met hogere lichaamstemperatuur.


http://www.noahcompendium.co.uk/Fort_Do ... 48839.html

"For the active immunisation of horses of 6 months of age or older against West Nile Virus disease by reducing the number of viraemic horses.
Onset of immunity: 3 weeks after primary vaccination course.
Duration of immunity: 12 months after primary vaccination course."

Ofwel: 3 weken na de eerste kuur (2 injecties kort na elkaar) is het paard immuun. Deze immuniteit duurt 12 maanden.

"Dosage and administration
For intramuscular use.
Administer one dose (1 ml), by deep intramuscular injection in the neck region, according to the following schedule:
· Primary vaccination course: first injection from 6 months of age, second injection 3-5 weeks later.
· Revaccination: a sufficient degree of protection should be achieved after an annual booster injection with a single dose although this schedule has not been fully validated."

Eerste injectie van 1 ml (is niet zo heel veel, ik heb vaccins met meer gezien, zeker in mensen en wij zijn een stuk kleiner), en een tweede 3-5 weken later, waarschijnlijk vanwege de kleine hoeveelheid die per keer geïnjecteerd wordt (dit gok ik zelf).
Daarna jaarlijks bijhouden met 1 injectie, mocht je dat nodig vinden, maar dit is dus niet verplicht/nodig.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:05

Die eerste 2 entingen zijn dan eigenlijk genoeg voor het verdere leven begrijp ik uit jou verhaal?

Charaz

Berichten: 24355
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:07

Nee een jaar toch? Dus eerst een basisenting en dan jaarlijks enten?

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:08

Nemurin schreef:
Skess, misschien kun je vertellen over hoe je paarden erop reageerden, als dat mensen gerust zou stellen?



Ze zijn afgelopen vrijdag ge-ent, gaat allemaal naar wens. Over 2 weken moeten we boosteren, dan krijgen ze de enting opnieuw.

De paarden reageren goed, ze staan rustig in het land, hebben 2 dagen rust gehad en vanaf morgen gaan ze weer aan de bak.

Een merrie reageert nog wel eens heftig op entingen, maar ze staat er nu heel kalm bij. We houden het goed in de gaten! :)

De spuit krijgen ze overigens in hun borst en niet in de hals ;)

Je moet dus boosteren na 2 weken, na de eerste behandeling en daarna is het een jaarlijkse enting die je mee kan nemen met de normale enting ;)

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:09

Charaz schreef:
Nee een jaar toch? Dus eerst een basisenting en dan jaarlijks enten?

Citaat:
Daarna jaarlijks bijhouden met 1 injectie, mocht je dat nodig vinden, maar dit is dus niet verplicht/nodig.

Daarom mijn vraag ter verduidelijking. :)

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:09

In de eerste post staat toch dat tussen de eerste twee vaccins 5 weken zit en het paard 3 weken na het laatste vaccin beschermd en het daarna elk jaar herhaald moet worden?

Of heb ik dat nu verzonnen?

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:11

Janine1990 schreef:
In de eerste post staat toch dat tussen de eerste twee vaccins 5 weken zit en het paard 3 weken na het laatste vaccin beschermd en het daarna elk jaar herhaald moet worden?

Of heb ik dat nu verzonnen?

nee, je hebt helemaal gelijk.
Wat stom :o

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:11

Nee, 2 a 3 weken zit er tussen de entingen ivm boosteren en het moet elk jaar herhaald worden, anders heeft het weinig zin net als bij een gewone enting.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:14

Ter verduidelijking.

Het ingeënte paard zal 3 weken na de tweede inenting (3-5 weken na die eerste) immuniteit bezitten voor het WNV. Men kan de immuniteit op basis van deze twee injecties garanderen voor een jaar, daarna is er geen garantie meer. Om dus volledige zekerheid te hebben dat de gewenste immuniteit er nog is zou je het paard dus na die eerste twee injecties elk jaar nog 1 injectie moeten laten toedienen.

Doe je dat niet, dan kan volledige immuniteit zoals beloofd niet meer gegarandeerd worden en zal deze dus per jaar afnemen of zelfs afwezig zijn. Daarom wordt het wel aanbevolen, maar in dit stadium is dat proces nog niet verplicht gesteld en/of goedgekeurd, in ieder geval dat denk ik wat er bedoeld wordt met "not validated" maar ik ben geen pharmaceuticus dus ik ken de procedures niet precies uit mijn hoofd. ;)

Anoniem

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:18

Wij hebben net onze pony's laten enten en niet tegen WNV.
Na overleg met onze DA is besloten om het nog even uit te stellen. Waarom? Er is nu nog geen enkel geval van WNV in de buurt oid, en aan elke enting zitten toch risico's. Zolang enten niet nodig is, doen we het dus ook niet. Zelfs onze DA ent haar paarden niet.

Wel hebben we de garantie dat als het dichtbij komt, dat er dan 4 vaccins klaarliggen :)

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:20

Hoe lang ga je wachten, Niels? Dit is puur uit nieuwsgierigheid verder, maar ik wil wel even waarschuwen dat wanneer het echt in jullie regio zit (HEE LEMELERVELD!) het dus al te laat is.

Als je je pony's dan nog zou laten inenten is hun immuunsysteem voor zo'n 6 weken verzwakt en heb je goede kans dat ze het WNV te pakken krijgen en het hoekje om gaan... :(