Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:32

10 jr. geleden dacht ik er ook zo over als jullie nu doen ;-)

Ben benieuwd hoe jullie er over denken als we 10 jr. verder zijn.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:39

Ik constateer alleen dat de artikelen die ik vind die voor vacciniatie spreken komen van wetenschappelijke sites als pubmed, NtvG enz. En de artikelen die hier worden gegeven die tegen vaccinatie zijn komen bv van een site die http://www.ditkannietwaarzijn.info heet. Ik kan dat gewoon geen betrouwbare informatie vinden.

Ik geloof best dat er nadelen aan vaccineren zitten. Maar dat weet toch iedereen. Niets is 100% veilig. Maar door steeds weer de term big pharma := te gebruiken, maak je je standpunt niet geloofwaardiger. Het komt daarmee over als één van de vele internet complottheorieen. Wanneer je echt wetenschappelijke evidence based artikelen hebt die jouw standpunt ondersteunen, dan ben ik daar wel benieuwd naar.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:15

Ik heb de risico's allemaal al genoemd in mijn hele lange bericht over hoe vaccinaties werken. Ik let ook wel op als een medisch bedrijf het onderzoek sponsort - maar niemand anders doet het, toch?

Natuurlijk komt de portemonnee erbij kijken, dat is overal zo. Je kunt nooit 100% onbevooroordeelde informatie krijgen, daarom moet je proberen zelf na te denken.

Dus geef mensen de kans dit te doen en start geen heksenjacht/complottheorie, zou ik zeggen. Ik kan je niet tegenhouden natuurlijk, maar mensen zijn al zulke kuddedieren... :)

Over 10 jaar ben ik dierenarts, dan denk ik er waarschijnlijk nog net zo over.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:00

Over 10 jaar laat ik mijn kinderen en dieren en wat dan ook, gewoon enten :j
Dat lijstje deed me wel lachen. Leuke cijfers, uit de vorige eeuw, zelfs twee eeuwen terug. Zijn die vaccinaties ook betrouwbaar geweest? :')

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:12

Dan zou je moeten nagaan wat er allemaal bekend was over vaccinaties in die tijd, en virussen, en hoe het precies gedaan werd. Ik weet alleen wat het principe nu is, dus ik kan die cijfers niet per definitie betrouwbaar noemen.

Dat was mijn hele punt met de propaganda. Cijfers zijn zo makkelijk te manipuleren om je eigen punt goed over te brengen. :)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:08

The Horse.com organiseert vandaag (30-7) ism Dr. Reed (Amerikaans wetenschapper en deskundig op het gebied van virusziekten en het WNV) een webinar ( web-seminar) waar je in real-time vragen kunt stellen. Webinar: West Nile Virus: Reality check.

Nu is het te laat om je nog als mede-discussieerder in te schrijven, maar vragen stellen via mail ( je moet dan wel geregistreerd zijn als lid van The Horse.com en uiteraard je vraag in het Engels stellen) kan nog wel. Je krijgt dan na afloop van de webinar via email een verslag met de gestelde vragen en antwoorden. Uiteraard doe ik mee en als mensen het interessant vinden, wil ik best na ontvangst van het verslag de uitkomsten hier vermelden.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:47

Uitkomsten zijn altijd leuk om te horen, zeker voor de sceptici onder ons. :)

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:55

daar heb ik zeker wel intresse in in die uitslagen

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:21

Heb het hele topic doorgelezen, heb vooral veel aan jou informatie gehad Nemurin, dankje :)

Ga eens aan mijn dierenarts vragen hoe en wat over het West Nijl Virus.

Nu rest mijn nog 1 vraag. Mijn paard wordt ieder jaar ingeënt tegen Influenza/Tetanus.
Sinds dit jaar is het ook verplicht voor Rhino te enten.
Als ik dan ook voor West Nijl Virus zou enten, en ik zou dit allemaal tegelijk doen omdat dat nu eenmaal het gemakkelijst is.
Is dat dan niet gevaarlijk/schadelijk voor mijn paard omdat het imuumsysteem dan tegen 3 dingen tegelijk antistoffen moet aanmaken?
Kan ik de entingen dan niet beter over 3x verdelen?

En dan graag een zo goed mogelijk onderbouwd antwoord en niet enkel en alleen propoganda graag :o

Chikiboy
Berichten: 923
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:07

Misschien interessant voor jullie om te weten dat jullie zelf het ook kunnen krijgen...mn. dus dat WNV }>

Dit is de link naar de "Clinical trial information" van de Amerikaanse arts die ons heeft geholpen om Negro te redden...

ALs je de "packet" (onderaan die blz) download dan krijg je interessante info te lezen over WNV bij de mens en het paard en de reactie...overleving-overlijden, etc....

We hebben Negro idd. grote dosissen COZAAR gegeven...hij is de enige in de provincie die vorige zomer WNV met alle symptomen hier overleefde.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 01:13

Ik niet want ik zie maar één keer in de week paarden... ;) Maar ergens zit daar wel wat in Chikiboy. Als je nog even de link in je post zou willen editen zodat mensen er ook op kunnen klikken? ;)

Tessi, in eerste instantie ben ik geneigd te zeggen dat je paard geen WNV kan krijgen van de inenting zelf als hij dat tegelijkertijd met de influenza/tetanus enting krijgt, omdat het immuunsysteem goed in staat is tegelijkertijd meerdere antistoffen aan te maken omdat er bij mijn weten genoeg witte bloedcellen aanwezig zijn in een gezond paard om die taak uit te gaan voeren.
Het is natuurlijk zo dat doordat het lichaam daarmee bezig is een hoop te verwerken krijgt, maar ik heb dus gelezen dat het WNV vaccinatie geval gaat via een inactief (dood) gemaakt WNV virus, en een dood virus kan helemaal niets beginnen. Als je paard nog nooit een (ernstige) reactie heeft gehad op eerdere inentingen is hij dus best in staat deze allemaal tegelijk te krijgen.

Zou het voor de zekerheid wel even navragen bij de dierenarts voor je die entingen allemaal bestelt want ik begin pas dit jaar aan de opleiding... ;)

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:03

Okee, ga het zeker even navragen. Lijkt me best heftig namelijk influenza/tetanus, rhino en WNV Enting allemaal tegelijk...

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:25

Chikiboy schreef:
Misschien interessant voor jullie om te weten dat jullie zelf het ook kunnen krijgen...mn. dus dat WNV }>

Dit is de link naar de "Clinical trial information" van de Amerikaanse arts die ons heeft geholpen om Negro te redden...

ALs je de "packet" (onderaan die blz) download dan krijg je interessante info te lezen over WNV bij de mens en het paard en de reactie...overleving-overlijden, etc....

We hebben Negro idd. grote dosissen COZAAR gegeven...hij is de enige in de provincie die vorige zomer WNV met alle symptomen hier overleefde.



Huh? Een bloeddrukmedicijn voor een - in feite - neurologische aandoening?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:58

tessii1991 schreef:
Okee, ga het zeker even navragen. Lijkt me best heftig namelijk influenza/tetanus, rhino en WNV Enting allemaal tegelijk...


Hangt dus geheel van wat je paard kan hebben af, als hij nooit last heeft van de inentingen zal hij dat van deze ook niet krijgen waarschijnlijk.

Chikiboy
Berichten: 923
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:46


Chikiboy
Berichten: 923
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:47

Nemurin schreef:
Ik niet want ik zie maar één keer in de week paarden... ;)


Nogmaals....het heeft niets met de paarden te maken ....het is de mug die de ziekte overdraagt en als de mug jou prikt kan ze JOU die ziekte geven....

Chikiboy
Berichten: 923
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:54

Jannepauli schreef:
Chikiboy schreef:
Misschien interessant voor jullie om te weten dat jullie zelf het ook kunnen krijgen...mn. dus dat WNV }>

Dit is de link naar de "Clinical trial information" van de Amerikaanse arts die ons heeft geholpen om Negro te redden...

ALs je de "packet" (onderaan die blz) download dan krijg je interessante info te lezen over WNV bij de mens en het paard en de reactie...overleving-overlijden, etc....

We hebben Negro idd. grote dosissen COZAAR gegeven...hij is de enige in de provincie die vorige zomer WNV met alle symptomen hier overleefde.



Huh? Een bloeddrukmedicijn voor een - in feite - neurologische aandoening?


Idd. maar lees zijn theorie die erachter steekt en vrnl. het succes bij het redden van de paarden, en dan begrijp je ook waarom dit misschien wel helpen kan...

Uiteindelijk heb je geen keuze....de DA gaf het doodsvonnis....en dan rest je niets anders dan oftwel erin berusten oftewel allles proberen....die Amerikaanse arts zei...doe dit & dat....wel baadt het niet dan schaadt het niet....

Ik doe het morgen opnieuw als het moet ....met welk paard dan ook...ja het kost veel geld en je hebt geen zekerheid...maar zolang het paard niet LIJDT ! is het OK voor mij

En ja voorlopig is het nog steeds zo dat Negro niet bereden kan worden....omdat hij af en toe door zijn linker achterpoot zakt....maar hij heeft geen pijn en hij vindt het lekker best zo....Hij is een LBI (left brain introvert) die graag lekker lui de hele dag eten zou :D

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:08

Als dat zo is, waarom paniekt iedereen dan over die griepprik die er nog niet is, terwijl wij misschien ook ingeënt zouden moeten worden voor WNV wanneer dat hier komt?

Of is daar voor ons niks voor.

Overigens vind ik dat stukje over bloeddrukmedicijnen tegen WNV geven heel interessant, maar ik zou graag de theorie erachter willen weten want ik ben wel goed in biologie en medisch geïnteresseerd... Helaas staat dat er dan weer niet bij. :)

Chikiboy
Berichten: 923
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:37

Nemurin schreef:
Als dat zo is, waarom paniekt iedereen dan over die griepprik die er nog niet is, terwijl wij misschien ook ingeënt zouden moeten worden voor WNV wanneer dat hier komt?

Of is daar voor ons niks voor.

Overigens vind ik dat stukje over bloeddrukmedicijnen tegen WNV geven heel interessant, maar ik zou graag de theorie erachter willen weten want ik ben wel goed in biologie en medisch geïnteresseerd... Helaas staat dat er dan weer niet bij. :)


Als je de statistieken gaat nakijken zie je dat WNV bij de mens maar de dood veroorzaakt van 1-3/miljoen....is dus nog niet zo erg denk ik....

De theorie....heb ik ergens in mijn pc zitten...maar waar ? Je kan de arts ook hierover aanschrijven...Hij geeft graag uitleg... :D

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:56

De link die jij geeft Chikiboy, gaat niet over de behandeling van paarden, maar over de theoretische stelling dat de mortaliteit bij mensen teruggedrongen zou kunnen worden als de patient "sneller" door de symptomen van WNV heen geholpen wordt en dan alleen nog in de gevallen waar het WNV resulteert in encephalitis ( = hersenontsteking): " We believe a safe and already available blood pressure pill will decrease the chance of dying from West Nile virus encephalitis by making symptoms go away faster."

Citaat:
Als je de statistieken gaat nakijken zie je dat WNV bij de mens maar de dood veroorzaakt van 1-3/miljoen....is dus nog niet zo erg denk ik....


Diezelfde stelling gaat op voor paarden. Slechts een deel van de paarden sterft daadwerkelijk door de aandoening - en een deel van de sterfgevallen komt ook voor rekening van euthenasie van de dieren omdat de behandeling langdurig en zeer complex is met uiteindelijk onduidelijke resultaten.
Om de vergelijking met mensen nog even door te trekken: in de gebieden waar de besmettingsgraad hoog is, zijn er even zovele paarden die weliswaar besmet zijn door het virus ( aantoonbaar in het bloed) maar die niet ziek worden en de symptomen van de ziekte tonen. Dat is dus vergelijkbaar met bv het griepvirus - lang niet iedereen wordt ziek. Wel is bij onderzoek aangetoond dat paarden die niet eerder met het virus van WNV in aanraking kwamen, eerder ziek worden, symptonen laten zien én mogelijk sterven.
(Niet eerder besmet circa 68%, wel eerder in contact circa 45%).
Afgezien van de sterfkans is het een hele nare aandoening: het lichaam wordt op diverse niveau's neurologisch aangetast ( o.a. een vorm van Ataxie, spieruitval etc.) en zélfs als een paard (of mens!) er doorheen komt, is uiteindelijk herstel een lange weg van maanden en soms jaren. Met het risico dat volledig herstel niet gegarandeerd kan worden - de kans op restverschijnselen ( lichamelijk dan wel gedragsveranderingen) is heel groot.

Voor degenen die zich nu heftig ongerust maken: het is niet zo dat ( in vergelijking met andere virussen zoals influenza) paarden elkaar onderling kunnen besmetten, of de ziekte op mensen kunnen overbrengen. De enige verspreiders van de ziekte zijn inderdaad de muggen én vogels. Zoogdieren ( zoals mensen) zijn, zoals men dat in de virologie noemt, een "dead-end post" - het virus kan je wel ziek maken, maar het virus kan niet worden doorgegeven. Stel dus dat je onverhoopt een WNV-patient ( mens of dier) tegen het lijf loopt, dan hoef je niet bevreesd te zijn dat jouw dier of jijzelf ook ziek wordt.

Ik beschik niet over gegevens of de muggenpopulaties in onze contreien al een risico vormen. In de VS zijn er inmiddels al zo'n 43 muggensoorten bekend die virusdragers en - overbrengers zijn. In de VS zie je, net als in onze streken, pieken en dalen: de warmere maanden leveren meer patienten op, de periode loopt ongeveer van mei tot en met oktober. Nu is het met de opwarming van ons klimaat niet onwaarschijnlijk dat tot nu toe niet gekende soorten ( die mogelijk dragers zijn) ook richting de noordelijk gelegen streken trekken. En dan komt voor ons een aantal preventiemaatregelen in beeld: stilstaand water zijn de broedplekken van muggen. Zo ook drinkbakken en andere plekken waar het water niet regelmatig ververst wordt en de muggenlarven zich ongestoord kunnen vermeerderen. Misschien tijd voor een heroverweging voor de milieumaffia die in de laatste decennia de ongediertebestrijding de voet dwars gezet heeft?

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:20

Inderdaad, de milieuvriendelijke manier (natuurlijke vijanden uitzetten tegen het specifieke dier) gaat hier niet werken, het zijn vliegende beesten in de vrije natuur dus dat is met geen mogelijkheid te regelen. Aangezien ik altijd van mensen hoor dat de vliegenspray etc. niet goed werkt tegen muggen en dazen kan je er niet van uit gaan dat de WNV-besmette muggen ineens zeggen van "Oh maar ik vind die vliegenspray WEL eng!"

En tja... stilstaand water in de zon blijft natuurlijk een leuke plek voor mugjes... Blegh!

Paardje532
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:43


Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 02:21

Oh dat werkt wel op de plaatsen waar ze in water zouden gaan zitten voortplanten inderdaad. Maar ja de muggen die er al zijn, daar doe je helaas niks aan... behalve doodslaan hahahaha. :D

Paardje532
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:50

In het begin van West Nile in de VS, zat de schrik er goed in: stervende vogels uit de lucht vallen, omvallende paarden, "Hot Zones" in gebieden met ongeente paarden (b.v. Amish en Mennonite), en de angst dat het voor mensen ook zo ernstig zou zijn...

Gingen ze eerst proberen grote gebieden vanuit de lucht, midden in de nacht, te spuiten. Resultaat (je weet het al): meer zieke mensen en dieren van gif-spuiten dan van West Nile.

Nu zijn alleen "Mosquito Dunks" nog in gebruik door gemeentes (en veel paarden eigenaren) om de risico te verlagen. En inenten van paarden. Zelfs in de Hot Zones waren de ingeente paarden goed beschermd.

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:03

ik blijf ervan balen dat mn dierenarts er niet aan kan komen, iemand omgeving arnhem die een d.a kent die het wel heeft?