Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:59

Arabesk schreef:
In haar proefschrift staan maar een paar van de onderzoeken en die gingen voornamelijk over gedrag van ijslanders in kuddes, één hoofdstuk ging over huisvesting en sociaal gedrag.

Een interessant onderzoek, helaas niet in haar proefschrift, ik weet ook niet of ze het zelf onderzocht heeft, maar dat ging over een draver (of meerdere) en meetbare behoefte aan sociaal contact. Ze liet bij een lezing een filmpje zien van een draver die helemaal uit z'n dak ging, zoals paarden dat ook doen als ze weten dat er voer aan komt, omdat hij wist dat hij weer een soortgenoot zou zien.


Blijft de vraag, wat is daar nieuw aan.
Voor haar zijn dat dus allemaal openbaringen, anders zou ze het niet etaleren.
Maar niet voor de doorsnee paardenhouder en die wil ze wel via de politiek, lezingen etc haar ideeen opleggen.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:07

Terug naar het boek.

Hét probleem met een dergelijk midden-van-de-weg-boek met ethologisch expert smaak is dat het de schijn van een maatlat wekt.

De inleiding diskwalificeert al gelijk het hele boek.

Een boek dat over een tevrdeden paard pretendeert te gaan dient van het páárd uit te gaan.
Het dient te beginnen met de vijf universele vrijheiden van het dier en deze dan soortspecifiek voor het páárd in te vullen.
Het uitgangspunt voor een maatlat dient het optimum voor het páárd te zijn.
Je kan dan in een vólgend hoofdstuk de mogelijkheden in NL erbij halen.
Het geeft geen pas om al uit te gaan van ´voor ons gaat dat te ver´want het boek gaat toch over een tevreden páárd?
Welnee!! Het gaat over een tevreden ruiterij :)*

Dit boek is schadelijk voor de toekomst van het welzijnsdenken over paarden omdat het fundamenteel verkeerd is opgezet.
Het begint niet met de vrijheid van het paard om natuurlijk gedrag te vertonen maar met dat het luchten van de gevangenen volgens de schrijvers ver genoeg gaat.

hc

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:17

EstherHegt schreef:
[Breng je jouw aanbevolen PN boek aan bij de boekrecenties en dan kunnen mensen daar op reageren.


Ik stel het equid ethogram van Dr.Sue McDonnell voor. Dat geeft geen mening. Geeft simpel een wetenschappelijk beeld van het natuurlijke gedrag van gedomesticeerde paarden.
Dit boek is de maatlat voor een tevreden levend paard.
Deze manier van leven geeft een handvat voor het houden als rijdier.

Is het verschil met de huidige situatie erg groot?
Is het niet mogelijk zonder een groot compromis paarden te houden in NL?
Welnu, dan is tenminste helder dát er een compromis gesloten wordt en kan er inhoudelijk over gediscussieert worden.
Beginnen met een mening over wat goed genoeg moet zijn in te vullen vertegenwoordigt slechte ´wetenschap´ en gecompromitteerd paardhouden.

hc

Anoniem

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:49

Sarabande, het is voor paarden vaak niet prettig of wenselijk om in een grote ruimte te staan, je ziet ook vaak dat paarden toch graag vlakbij de muur gaan staan. Zo ken ik weer een filmpje van een quarter in een balzaal van een stal maar die nooit in het midden van de stal durfde te komen. Dit is een vrij logisch gegeven vanuit het instinct van het paard en om een tevreden paard te houden is het voor de eigenaar dus zaak om uit te knobbelen wat het paard het prettigst vindt.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:13

Lovely schreef:
Sarabande, het is voor paarden vaak niet prettig of wenselijk om in een grote ruimte te staan,


Je mag niet uitgaan van paarden met reeds een gedragsafwijking. Een paard haalt zekerheid uit gewoonte. Wanneer het beperkte ruimte gewoon is, is een open ruimte in eerste instantie potentieel eng want onbekend.
Dat is een afwijking van het natuurlijke gedrag. Dat ís al een ´beschadiging´ :)*

Paarden zijn dieren van de onbegrensde ruimtes. Daar is hun gedrag op geëvolueerd, is hun flight-or-fight op geprogrammeerd.
Een in alle opzichten normaal paard zal vrijwel alles stressloos ontwijken en daarvoor is ruimte nodig.

Jouw opmerking Lovely toont aan hoe verkeerd het is om van reeds aan een bepaalde manier van houden ´aangepast´ individuen uit te gaan.
De maatlat moet je van de in alle opzichten normale dieren trekken.

hc

Anoniem

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:19

HC, daarom laat ik ook mijn brood bezorgen.

Je bazelt trouwens, ik ga gewoon in op een situatie die door Sarabande wordt geschetst en veel dichterbij de dagelijkse paardenhouderij staat dan de utopische gedachte die jij erop na houdt. Wat doen die beestjes van jou dan als je ze in de grote wijde ruimte zet?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:22

Kul HC, mijn ervaring is wat langduriger dan de jouwe en die is dat paarden zich soms niet lekker voelen in een grote stal, zonder dat ze traumatische ervaringen hebben.
Het komt niet vaak voor maar ik heb er een. Zelf opgefokt met alle vrijheid en ruimte die ik ze biedt.
Ik heb zelfs een paar keer 2 stallen met beide voer erin voor haar open gezet, omdat ik ook het idee had dat ze die grotere stal fijner moet vinden.
Maar ze vindt het lekker in de 3x3, daar eet ze goed en ze glanst. Aan haar de keuze dus.
Ik heb het gevoel dat mensen vaak de eigen genotsbeleving op de paarden projecteren en van daar uit bepalen wat goed is voor een paard zonder zich te realiseren dat het ook allemaal individuen zijn.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:57

Het filmpje van Machteld ken ik ja, ik had een tijdje les van haar.
Het gaat over een draver, een veulen van twee jaar, wat hoog in training staat.
Het dier ziet niemand, op mensen na en de passerende andere veules in het gangpad. Eens per week krijgt het dier 'sociaal contact' aangeboden. Dan wordt het veulen in en grote box geplaatst en gaat er een deur open waar achter een ruin staat. Tussen de paarden zit een stalen balk.
Het onderzoek moet aantonen dat paarden in staat zijn iets te kunnen verwachten en daar op anticiperen.

Wereldnieuws !

Bij de aanblik van het filmpje, en bij de vermeende wetenschappelijke inzichten die deze test aantoont stroomden bij mij de tranen over mijn wangen. Het veulen was helemaal dol van de opwinding. Twee jaar oud, hoog in training.
Waar zijn we in godsnaam mee bezig !

Moet het zo aangetoond worden dat sociaal contact bij groepsdieren van belang is ? Hebben paarden dat niet al lang zelf verteld?
Ik word zo moe van de vele stelingen en vermeende 'natuurlijke' mechanismen die er volgens westerse mensen zo toe doen.
Paarden zijn aanpassers, en de ene past zich gemakkelijker aan dan de ander. Boxen is niks mis mee, weilanden ook niet alleen kijk nar het individuele paard en zijn behoeftes.
Paarden houden is bijna een vies woord. Er zijn zoveel mensen en paarden die het prima doen en zich goed hebben aangepast aan de omstandigheden.

Sarabande ik ga helemaal met je mee, gaat het echt over welzijn van de ander, of gaat het over iets anders. Mijn idee is dat de vermeende 'wetenschappelijke onderzoeken' vaak heel erg ver weg staan van de dagelijkse realiteit.

Maar goed, wie ben ik... Afbeelding

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:33

Paardentango schreef:
Het onderzoek moet aantonen dat paarden in staat zijn iets te kunnen verwachten en daar op anticiperen.

Wereldnieuws !

Ik heb dus laatst daar een hele discussie over gevoerd met mensen die net terug kwamen van een cursus (bij volgens mij een volgeling van Emiel Voest) over natuurlijk paarden gedrag. Ze verklaarde me voor gek dat ik dacht dat mijn paard en bepaalde mate vooruit kan denken en verbanden kan leggen tussen gebeurtenissen. Ging o.a. over dat mijn paard vaak mest en plast zodra hij me ziet en omdat dit buiten zijn stal/tijdens het rijden liever niet doet en over dat hij nerveus wordt als hij denkt dat hij met de trailer ergens heen gaat. Volgens hun was zijn gedrag altijd een reactie op mij of was het conditionering, en lag het niet aan zijn zelfdenkend vermogen. Ik vermenselijkte mijn paard veel te veel. Mooi dat mijn gelijk zelfs wetenschappelijk bewezen is :Y).
Ik probeer met paarden toch vooral mijn gevoel te gebruiken in combinatie met wat logica. Ik vond het ook wel grappig om te lezen dat veel gedragstherapeuten aleen om mens/paard relaties gebaseerd zijn en met paard/paard relaties niks kunnen. Terwijl bij gedragsadviezen meestal als argument wordt gegeven dat paarden onderling ook ongeveer zo communiceren.
Ik vind die onderzoeken ook onzin, maar het blijkt toch maar dat het soms wel nodig is om mensen te overtuigen van hele logische dingen.

Anoniem

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:59

Fleurtje, het klopt wel hoor, maar de uiting van het gedrag is wel altijd een reactie op iets anders dat gebeurt en door heel erg veel herhalingen onstaat er dus een verband. In die zin hebben jullie beiden gelijk, je paard kan wel verbanden leggen en anticiperen, maar hij kan niet zelf logisch nadenken over gevolgen en dingen die gaan gebeuren.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:22

Ik schat paarden toch iets hoger in. Al verschilt de intelligentie ook heel erg per paard. Mijn ervaring is dat mijn paard meestal na een of twee keer dat verband wel doorheeft. Heel veel herhalen is echt niet nodig. Zo kun je een paard ook in één keer op zijn donder geven bij gedrag wat niet mag het meteen afgeleerd hebben voor jaren. Bovendien zie ik bij de mogelijkheid tot anticiperen op een verband toch dat een paard op een bepaalde mate wel logisch kan nadenken. Net als paarden die je even ziet kijken naar een knoop in hun halstertouw en dan vervolgens hem in een keer goed losmaken. En wat voor knoop je er ook inlegt, na het even bekeken te hebben halen ze hem eruit, daar moeten ze toch een bepaalde mate van logica voor hebben.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:50

Goh, ik moet je helemaal gelijk geven Fleurtje 100.

Ik dacht ook, vanwege de cadeauverpakking die mensen nu eenmaal graag zien dat een opleiding voor gedragstherapeut paard me tot nieuwe inzichten zou brengen.
Heb hem gevolgd, maar als ik mezelf niet was gebleven was al mij gevoel verdwenen, en was ik dieren gaan zien als mechanismen. Die hele opleiding baart me meer zorgen dan de werkelijkheid.

Het plassen, wat ik ook herken omdat eentje hier dat ook zo doet, is denk ik een ontspanning. Het is iets eigens van dat ene dier. geconditioneerd of niet, wat maakt het uit? Hij doet het, dat heeft hij zo bedacht.
Ik moet bv vreselijk plassen als ik een telefooncel in ga, waarom ? Weet ik niet, het is gewoon zo. (Nu hebben we mobieltjes) Waarom het zo is maakt denk ik niet uit, dat het zo is wel.

Paarden kunnen zeker logisch nadenken, zonder enige twijfel. De ene meer dan de ander. Vanuit hun eigen capaciteiten en levensinstelling.

Wie is er nu gek? De volgelig van Woest of het paard, wat op zijn manier toch echt heel duidelijk iets zegt....

Gek he, dat mensen met zoveel hersens en kennis niet in staat zijn de ander te zien zoals hij is. Gelukkig zijn er wel mensen over die dieren kunnen zien als zelf-denkende-dieren.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:33

Lovely schreef:
Je paard kan wel verbanden leggen en anticiperen, maar hij kan niet zelf logisch nadenken over gevolgen en dingen die gaan gebeuren.

Dat is niet waar. Wat hierboven stond over kleine ruimtes ook niet.
Beide voorbeelden illustreren jullie ervaringswereld, hoe groot of hoe klein ook, maar sluiten niet aan bij de wetenschappelijke kennis over paarden als gedomesticeerde en wilde diersoort, niet in Nederland, nee.. wereldwijd.
Als jullie op deze manier in discussies over paardenwelzijn willen mee doen is het hopeloos.

En mijn idee over het boek: ieder boek dat door paardenhouders effectief gelezen wordt is winst. Geen idee over de inhoud, wel over het feit dat er veel te weinig gestudeerd wordt en veel te veel ongefundeerde onzin wordt rondvertelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:39

Plassen kan ook stress zijn, net als mesten en gapen :). Wij zijn als mensen ook te vaak te makkelijk geneigd om signalen te sterk uit te leggen voor onszelf. We zien trouwens ook heel veel leermomenten over het hoofd die voor het paard wel een functie hebben alszodanig en daardoor denken wij vaak dat iets heel snel geleerd wordt, terwijl dat niet zo is. Over het voorbeeld van straf wil ik nog zeggen dat bevestigingen met iets primairs als voedsel, angst of pijn sterker werken bij een paard, daarom hoef je hem soms maar 1 keer de stuipen op het lijf te jagen ergens mee om direct de link te leggen. Een paard doet alleen iets, of herhaalt zijn gedrag alleen als er een positieve uitkomst aan zit voor hem, een negatieve zal hij niet kiezen. Logisch denken is iets heel anders dan associeren. Tijdens leerprocessen is het dus ook zaak om de leerstijlen van paarden niet te verwarren met die van mensen.

Bandida, dit is geen discussie over paardenwelzijn, maar over een boekrecensie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:39

Soow, jij hebt een hoop wijsheid in pacht met 'dat is niet waar'.

Zijn paarden dan dom volgens jou Bandida? Want als je slim zou zijn zou je verbanden kunnen leggen.

Wat is logisch? De wetenschap ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:42

Klassieke propositielogica is wat ik onder logica versta. Een paard kan wel die regels opvolgen, maar alleen over dingen die hij reeds geleerd heeft, hij kan geen gevolgen deduceren uit louter aangeboden proposities.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:46

Propo watttes... oeps, moet ik even opzoeken.

Maar om het in begrijpelijk Nl te houden ben ik sterk van mening dat paarden veel meer verbanden zien dan wij willen en denken dat ze zien. Alleen al het overleven in een groep betekent voor een paard weten bij wie je hoort en bij wie niet.

Legio voorbeelde te bedenken waarbij er wel degelijk inzicht en een logica te zien is. Niet de menselijke rationele logica, maar toch voor paarden absolouut logisch.
Het gaat mij een beetje te ver om paarden te zien als leermechanismen. Ze kunnen veel leren, en moeten dat in hun leven ook, maar verbanden leggen ze wel degelijk.

(Ga even Kramers erbij pakken....)

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:53

Paardentango schreef:
Soow, jij hebt een hoop wijsheid in pacht met 'dat is niet waar'.

Blijkbaar.
Ik zeg overigens net zoals jij dat paarden wel logisch kunnen denken.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:54

Lovely schreef:
Klassieke propositielogica is wat ik onder logica versta. Een paard kan wel die regels opvolgen, maar alleen over dingen die hij reeds geleerd heeft, hij kan geen gevolgen deduceren uit louter aangeboden proposities.

http://www.equineresearch.org/support-f ... ghorse.pdf

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:00

Bandida schreef:
Dat is niet waar. Wat hierboven stond over kleine ruimtes ook niet.
Beide voorbeelden illustreren jullie ervaringswereld, hoe groot of hoe klein ook, maar sluiten niet aan bij de wetenschappelijke kennis over paarden als gedomesticeerde en wilde diersoort, niet in Nederland, nee.. wereldwijd.
Als jullie op deze manier in discussies over paardenwelzijn willen mee doen is het hopeloos.


Iemands eigen ervaring als leugen betitelen vind ik nogal hopeloos. Ik zal het nog verder toelichten. De merrie waar ik het over heb heb ik de keuze gegeven (ik laat haar los bij de buitendeur van de stal zodat ze zelf naar HAAR stal gaat), tussen een kleine en een grote stal. Ze koos altijd voor de kleine stal. Dus deed ik de kleine stal dicht, daar ging ze voor staan, maar koos vervolgens voor de open deur waar voer was, dat weet ze er is altijd voer als ik ze binnen zet.
Dat heb ik een paar dagen herhaald en vervolgens weer beide deuren open gezet en ze wist niet hoe snel ze weer in de kleine stal moest komen.
Dat is niet wetenschappelijk, slechts een paard, maar voor mij wel indicatie genoeg om haar daar neer te zetten waar ze zich kennelijk het meest op haar gemak voelt.
Ik fok al 40 jaar paarden en pretendeer daarom toch wel enigszins kijk op karakters te hebben en tekens die paarden doorgeven.

O ja paarden kunnen niet denken, anders zouden ze nooit al die stumpers op hun rug accepteren :D .

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:09

Heel boeiend artikel ! leuk. Ga ik zeker doornemen

Daar gaat mijn nu al veel te lange koffiepauze....praten over paaren is ook veel te leuk....

Het geeft wel precies weer waar ik zo tegenaan hik. De menselijke semi wetenschappelijke proeven en testjes met vervolgens uitleg waar je akelig van wordt. Excuus, waar ik akelig van word.

Even in heel gewoon NL, een metafoor. Als je mij in de woestijn zet en me dingen laat doen zal ik waarschijnlijk diegene volgen die de meeste ervaring lijkt te hebben. Want in de woestijn weet ik niet goed hoe ik moet overleven.
Ik ken het zand niet, het klimaat niet en het is niet 'mijn 'omgeving waarin ik leef. Dus doe ik vast iets mals.

Zet je mij op een stuk grond, kleigrond dan snap ik al veel beter en vanzelfsprekend wat ik moet of kan doen.

Dat is denk ik bij paarden ook zo. Een paard in een natuurlijke omgeving weet wat hij wel en niet kan doen. Een paard in settings als deze is zo ver weg van de natuur van het dier dat het vanzelfsprekend is dat er maar één klein aspect aan het licht komt.

Heel eenvoudig uitgelegd, als ik op een buitenrit op terein rij waar gaten, plassen en andere onregelmatigheden zijn vertrouw ik op de 4 benen onder mij. Het paard 'weet' veel beter dan ik dat weet hoe het zich moet bewegen.
Dat is zijn innerlijkheid, zijn 'natuur'.

Kort gezegd: de context doet er, m.i. zoveel toe welke talenten we in beeld krijgen en welke niet. Het rationele denken wat wij doen is heel anders, paarden denken veel eenvoudiger en vanjuit hun gevoel van het moment.
Denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:12

Paardentango schreef:
Propo watttes... oeps, moet ik even opzoeken.

Maar om het in begrijpelijk Nl te houden ben ik sterk van mening dat paarden veel meer verbanden zien dan wij willen en denken dat ze zien. Alleen al het overleven in een groep betekent voor een paard weten bij wie je hoort en bij wie niet.

Legio voorbeelde te bedenken waarbij er wel degelijk inzicht en een logica te zien is. Niet de menselijke rationele logica, maar toch voor paarden absolouut logisch.
Het gaat mij een beetje te ver om paarden te zien als leermechanismen. Ze kunnen veel leren, en moeten dat in hun leven ook, maar verbanden leggen ze wel degelijk.

(Ga even Kramers erbij pakken....)

Paarden zien veel meer verbanden dan dat wij mensen denken, dat ben ik met je eens. En al die dingen zijn leerzaam voor de paarden, maar worden door de mensen over het hoofd gezien. Paarden zien vaak gewoontes van mensen waar men zich zelf allang niet meer bewust van is en paarden stellen hun gedrag daarop in en leren er iets van. Zo kan het dus gebeuren dat paarden soms met reacties op de proppen komen op iets wat wij niet meer van onszelf weten, we vinden dat dan heel knap en wonderbaarlijk, maar staan er niet bij stil dat het tot stand is gekomen door een zorgvuldig herhalen van informatie naar het paard. Katten en honden trouwens ook hoor, als ik het lichtknopje van de leeslamp uit doe, staat de kat al bij haar voerbakje te wachten, ook als ze al gehad heeft, allemaal gewoonte en ervaring.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:14

Paardentango schreef:
Heel boeiend artikel ! leuk. Ga ik zeker doornemen

En handig dat het online staat.. maar het is al uit 2005, er zijn uiteraard ook recentere dingen. Helaas niet zo makkelijk toegankelijk..

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:21

Ja, ik heb ook een hele collectie aan artikelen, maar ik vind ze zo plastisch als wat.
Ik heb de opleiding gedragstherapeut van Tinley gevolgd en zodoende ook veel geluisterd naar Machteld. Aardige vrouw, heel erg begaan met wat ze denkt maar ze mist denk ik het inzicht in de verbanden. Het gevoelsleven van anderen.

Als ik gewoon hier thuis kijk, net als Lovely dat doet met het poezenvoorbeeld, zou ik zefs een stap verder kunnen en durven gaan. Zij lezen mij namelijk zelfs beter dan ik zelf kan doen.
Poezen hebben een eigen spreektaal met mij, met ons mensen, die ze onderling niet toepassen (hoogstens per vergissing :+ ) en de hond 'weet' het verschil tussen nu eindelijk die koffie maken van me of naar achteren gaan om de omheining af te maken. Dat laatste vindt hij leuk, rennen door het gras en rotzooien in of bij de merige sloot.
Hoe ?

Kan het wel verklaren, omdat zij op mij letten. Met mij bezig zijn en zichzelf aanleren de verbanden te zien. Als ze succes boeken met hun ervaringen dan versterk ik datgene wat ze doen. Door hun succesjes wteen ze of denken ze te weten wat ik ga doen. En ik moet toegeven, ze hebben wel héél vaak gelijk.

Paarden precies zo, ook al leven die meer op afstand van ons in een wei of een stal. Toch zie je bij hun, met name als ze ouder worden, dat ze je heel goed kunnen 'lezen'. Ze voorspellen als het ware wat je doet. Andersom ook.

Is dat conditionering, vast, maar het duidt op de aanwezigheid van meer capaciteiten en het kunnen leggen van verbanden bij subtiele signalen.

Da's toch heel knap vind ik.

Anoniem

Re: Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:32

Paardentango, dat komt door het tweedimensionaal denken dat paarden doen, ze zien alleen de plus en de min en niet zozeer het enorme grijze gebied waar wij mensen ons zo graag mee bezig houden. Maar doordat ze zo goed op je letten pikken ze ook allerlei extra dingen op waar ze van leren en dat laten ze dan zien. Als je dit uit gaat pellen blijft er vaak weinig over van de wonderbaarlijke vermogens van een paard om vooruit te denken, vaak is het gewoon uitermate adequate observatie en eindeloze herhaling van hetzelfde. Wij mensen zijn ons van heel veel dingen niet bewust en daarom gaan we aan zoveel dingen voorbij die ons paard ons aanbiedt. Dat paarden heel erg veel kunnen leren en ook (stapje voor stapje) best complexe dingen kunnen leren, daar ben ik van overtuigd en dat zal ik ook nooit ontkennen, maar zelf logisch nadenken over onbekende zaken gaat voor een paard te ver.