Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:04

www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie


Afbeelding
Het apparaat waarmee een chip word ingebracht.
foto door bokker Loezz

Paardeneigenaren die hun paard laten chippen, kunnen tot drie dagen lang lichte zwelling, een warme plek en gevoeligheid verwachten bij hun dieren, volgens onderzoekers.

Chippen is een vorm van identificatie bij paarden die steeds meer wordt gebruikt. Op dit moment wordt deze methode geevalueerd als een permanente identificatiemethode voor paarden, door het National Animal Identification System (NAIS) in de Verenigde Staten.

Het onderzoeksteam van Megan Gerber heeft bestudeert of het chippen bij paarden kan leiden tot infecties en of de chips aan de wandel kunnen gaan na te zijn ingebracht.

Achttien Quarter Horses werden in drie groepen ingedeeld. Zeven paarden kregen een microship geimplanteerd. Zeven paarden werden geinjecteerd met een lege naald. Vier paarden bleven over als controlepaarden en werden helemaal niet geinjecteerd.

Om de reactie op de injectie te kunnen meten, hielden de onderzoekers de temperatuur van de huid, plek van de zwelling en de druk die een pijnreactie veroorzaakt, in de gaten.

Twee uur na de injecties bleek de eerste zwelling zichtbaar en deze verdween weer na een dag of drie. Er was geen verschil in de hoeveelheid zwelling tussen de twee geinjecteerde groepen.

De onderzoekers maakten ook rontgenfoto's na het implanteren van de chips en 1, 2, 4 en 6 maanden later werden nogmaals foto's gemaakt. De positie van de chips veranderden niet, waaruit kan worden opgemaakt dat de chips niet aan de wandel gaan.

De conclusie van het onderzoek was dat paardeneigenaren een lichte zwelling en lokale warme plek kunnen verwachten na de injectie. De plek van de injectie kan zo'n drie dagen lang gevoelig blijven.

Maar wanneer de chip wordt ingebracht volgens het standaardprotocol, kan een chip niet schadelijk zijn voor de gezondheid van het paard.

Klik hier voor een filmpje over het inbrengen van een chip.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:07

Beetje weinig paarden voor een representatief onderzoek. Dat de chips bij 7 paarden niet aan de wandel zijn gegaan wil nog niet zeggen dat dat bij miljoenen andere paarden ook niet zal gaan gebeuren.
Zeer representatief dit...

Lysander

Berichten: 206
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:19

Voor ik enige waarde hecht aan een onderzoek wil ik in elk geval weten wie opdrachtgever en/of sponsor is...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:21

Health Factors associated with microchip insertion in horses.
MI Gerber, AM Swinker, WB Staniar, JR Werner, EA Jedrzjewski, AL Macrina.
J Eq Vet Sci. (2009) 29, 414.
More information: http://animalid.aphis.usda.gov/nais

:)

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:24

Er zijn al zoveel bewijzen van wandelende chips, zelfs met fatale gevolgen. En chips die uitvallen od opzettelijk onklaar gemaakt worden? Andere chip er in, ander paard.............
De opdrachtgever is meestal degene die belang bij de chips heeft. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110801
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:25

Het gaat hier volgens mij om een onafhankelijk onderzoek :+
Anders misschien even de websites doorlezen :)

carien13

Berichten: 1566
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Almelo

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:04

hmm mijn moeder wou niet zo'n chip in onze pony. Was ook bang dat het aan de wandel ging en ze vind het onnatuurlijk. We hebben nu DNA dinges.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:20

De opzet is net als bij het brandmerken vs chippen erg beperkt opgezet. Het gaat hier over ZEVEN gechipte paarden, dat terwijl het bekend is dat het sowieso maar op kleine schaal misgaat. Dus 7 helemaal niet representatief is. Ze zouden bij een aantal grote fokkerijen en stamboeken moeten komen waar ze het door de eigena(a)r(en) strak laten bijhouden, interessant gemaakt door bijv. prijsvermindering. Als ze 5 euro per onderzoekspaard bijdragen of alleen de chip als kosten in rekeningen brengen als ze het zelf doen zijn ze alsnog niet een heel groot bedrag kwijt (deze paarden hoeven immers niet verzorgt te worden) en kunnen ze een veel groter onderzoek doen.

Favory12
Berichten: 39
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:32

Wij hebben 2 schimmels, die allebei een chip kregen (brave, volgzame burgers als wij zijn....). Bij allebei doet zich het fenomeen voor dat op de plek waar de chip zit, het pigment verdwenen is. En dus nu een roze plekje zit. Zonder chipreader kan ik dus zo aanwijzen waar de chips zitten!

Kan niet gezond zijn.... lijkt me.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:48

Alwéér zo'n propagandastuk voor het chippen! :oo
Wie willen ze nou overtuigen? Zichzelf?
Mij overtuigen in elk geval niet. Heb er teveel leed van gezien.

En als het werkelijk zo'n goed ding is en er geen schade van te verwachten valt moet je mij een vertellen waarom eigenaars zelf aansprakelijk zijn voor de consequenties.
In de praktijk zien we het tegendeel bewezen van deze 'niet schadelijke' ingreep.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:51

In ieder paard zitten energiemeridianen die door de inbreng van een chip wel degelijk en permanent verstoord kunnen worden. Je brengt immers in lichaamsvreemd voorwerp in. Dit onderzoek kijkt alleen naar de reactie die het inbrengen van die chip locaal geeft, en bevestigd dat op de - voor statistische weergave veel te kleine - populatie aan proefdieren waar de test op is losgelaten er geen migratie van die chip plaatsvindt. Er is echter niet gekeken naar de gevolgen op rijtechnisch gebied.

Ik ben nog steeds niet overtuigd van de onschadelijkheid van de chip.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:53

een paar pony's bij ons hebben ook chips en die hebben daar helemaal geen last van hoor.
je ziet er absoluut niets van en de pony is nog net zo gezond als daarvoor dus volgens mij kan het niet veel kwaad ;)

Caroline1985

Berichten: 1876
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Thuis!

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:18

Mijn oudere merrie (26/27 jaar) moet eigenlijk nog een chip. De dierenarts was er laatst en gaf aan dat ik dit toch wel moest doen omdat het verplicht is en de Rendac haar anders in de toekomst als het zo ver is niet op wil halen.

Weet iemand hier iets van? Mijn ruin is vorig jaar ingeslapen en toen vroegen ze nergens naar. (hij was wel gechipt maar dit konden hun onmogelijk weten).

Heb liever niet zo een chip in mijn merrie die pensioen heeft en nergens heen gaat.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:22

Nee, in mijn paarden dus géén chip. Te klein onderzoek als je het mij vraagt én ik heb zelf ook al dingen mis zien gaan wat de chip betreft. Ik houd het lekker bij een DNA-onderzoek.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:31

De Rendac gaat echt geen paard laten liggen die niet gechipt is. Tot nu toe halen ze niet gechipte paarden gewoon op. En ik denk niet dat ze het kunnen maken om een niet gechipt paard gewoon te laten liggen. Laat je niet bang maken.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:32

Caroline1985 schreef:
Mijn oudere merrie (26/27 jaar) moet eigenlijk nog een chip. De dierenarts was er laatst en gaf aan dat ik dit toch wel moest doen omdat het verplicht is en de Rendac haar anders in de toekomst als het zo ver is niet op wil halen.

Weet iemand hier iets van? Mijn ruin is vorig jaar ingeslapen en toen vroegen ze nergens naar. (hij was wel gechipt maar dit konden hun onmogelijk weten).

Heb liever niet zo een chip in mijn merrie die pensioen heeft en nergens heen gaat.


Ik zou dus echt nevernooitniet zo'n oud beesje laten chippen. Laat ze het bekijken zeg.
Rendac vraagt nergens naar is ook mijn ervaring. Desnoods druk je er een chip in als ze dood is en anders laat je iemand met een kraan komen die een groot gat maakt in een hoekje van het weiland en begraaf je haar zelf. Mag niet maar wat zou het. Ze maken ons helemaal gek met al die regels. Je kunt je kont niet meer keren of je moet checken wat voor regels er voor zijn en toestemming vragen.
Nederland wordt een politiestaat zo langzamerhand. Net als andere landen in de EU staten in de USA.

Caroline1985

Berichten: 1876
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:33

Cassidy, nee dat dacht ik dus ook niet. Heb ook tegen haar gezegd dat ik over na zou denken maar geloof niet dat ik het nodig vind bij haar. Beestje is 27 hou toch op hoe boeiend is het dan nog?

Thanks voor de terug koppeling!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:37

De hele chip en de reden van invoer is "voedselveiligheid". Een niet gechipt paard mag niet de voedselketen in. Als jij je paard niet wilt laten slachten, waarom moet er dan een chip in zodat de Rendac het dier komt ophalen voor destructie?

Er is er maar een die heel rijk wordt van de chip, en dat is de fabrikant ervan. De chip voegt niets toe, niet bij diefstal, niet bij het ophalen door de Rendac, en ook een dierenkliniek gaat een niet gechipt paard gewoon behandelen.

En de nieuwste reden die onlangs de kop op stak is dat ze bij een uitbraak van een ziekte effectiever kunnen handelen. Alsof alle bewegingen die dat paard maakt ergens worden genoteerd. De chip maakt het makkelijker om de eigenaren van paarden te traceren en ze eventueel te dwingen om te ruimen. Of uiteindelijk belasting te laten betalen. Want let op mijn woorden, dat gaat er ook aankomen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-07-09 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Caroline1985

Berichten: 1876
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:38

ranna schreef:
Caroline1985 schreef:
Mijn oudere merrie (26/27 jaar) moet eigenlijk nog een chip. De dierenarts was er laatst en gaf aan dat ik dit toch wel moest doen omdat het verplicht is en de Rendac haar anders in de toekomst als het zo ver is niet op wil halen.

Weet iemand hier iets van? Mijn ruin is vorig jaar ingeslapen en toen vroegen ze nergens naar. (hij was wel gechipt maar dit konden hun onmogelijk weten).

Heb liever niet zo een chip in mijn merrie die pensioen heeft en nergens heen gaat.


Ik zou dus echt nevernooitniet zo'n oud beesje laten chippen. Laat ze het bekijken zeg.
Rendac vraagt nergens naar is ook mijn ervaring. Desnoods druk je er een chip in als ze dood is en anders laat je iemand met een kraan komen die een groot gat maakt in een hoekje van het weiland en begraaf je haar zelf. Mag niet maar wat zou het. Ze maken ons helemaal gek met al die regels. Je kunt je kont niet meer keren of je moet checken wat voor regels er voor zijn en toestemming vragen.
Nederland wordt een politiestaat zo langzamerhand. Net als andere landen in de EU staten in de USA.


Nee precies! Zo denk ik er dus precies over! :) Al die regeltjes en dingetjes laat ze in chip in eigen nek zetten.

maar goed denk dat min standpunt hiermee dus ook wel duidelijk is. Ik geloof er niets van dat de chip zo onschuldig is.

Caroline1985

Berichten: 1876
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Thuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:39

Cassidy schreef:
De hele chip en de reden van invoer is "voedselveiligheid". Een niet gechipt paard mag niet de voedselketen in. Als jij je paard niet wilt laten slachten, waarom moet er dan een chip in zodat de Rendac het dier komt ophalen voor destructie?

Er is er maar een die heel rijk wordt van de chip, en dat is de fabrikant ervan. De chip voegt niets toe, niet bij diefstal, niet bij het ophalen door de Rendac, en ook een dierenkliniek gaat een niet gechipt paard gewoon behandelen.


Nee precies. Vroeger dacht ik nog wel tegen diefstal handig. Dacht ook dat een chip ging wandelen maar als deze niet eens gaat wandelen snijden ze zo de chip er uit. (Dat soort verhalen heb ik ook wel eens gehoord, lekker eng)

Loezz

Berichten: 568
Geregistreerd: 10-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:52

In België is het nu toch verplicht geworden.. Het is nu eenmaal zo hé :)

Caroline1985

Berichten: 1876
Geregistreerd: 31-07-06
Woonplaats: Thuis!

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:54

Ja hier in Nederland is het ook verplicht volgens mijn DA. Maar goed ik vind het zo een onzin. Wie komt er bij mij op stal om te controleren of mijn merrie wel of niet een chip heeft? Niemand!

Dus ach ja verplicht!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:55

Ik leef gelukkig in Nederland. En daar hadden we tot voor kort (1 Juli 2009) de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen en voor DNA identificatie te gaan, wat ik dus bij mijn paarden heb gedaan. De ontheffing die gegeven is, is nog steeds geldig. Geen chip in mijn paard.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-07-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:55

Cassidy schreef:
De hele chip en de reden van invoer is "voedselveiligheid". Een niet gechipt paard mag niet de voedselketen in. Als jij je paard niet wilt laten slachten, waarom moet er dan een chip in zodat de Rendac het dier komt ophalen voor destructie?

Er is er maar een die heel rijk wordt van de chip, en dat is de fabrikant ervan. De chip voegt niets toe, niet bij diefstal, niet bij het ophalen door de Rendac, en ook een dierenkliniek gaat een niet gechipt paard gewoon behandelen.

En de nieuwste reden die onlangs de kop op stak is dat ze bij een uitbraak van een ziekte effectiever kunnen handelen. Alsof alle bewegingen die dat paard maakt ergens worden genoteerd. De chip maakt het makkelijker om de eigenaren van paarden te traceren en ze eventueel te dwingen om te ruimen. Of uiteindelijk belasting te laten betalen. Want let op mijn woorden, dat gaat er ook aankomen.


Dat laatste denk ik dus ook wel! Heeft niets met voedsel of zo te maken, dat zal de nederlandse overheid worst zijn, ze willen straks poep belating of zo gaan innen...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:26

Cayenne schreef:
Het gaat hier volgens mij om een onafhankelijk onderzoek :+
Anders misschien even de websites doorlezen :)


Onafhankelijk misschien , maar representatief?
verre van
daarvoor is het vele malen te kleinschalig , wat mij betreft is een onderzoek als dit compleet waardeloos en een verspilling van tijd, geld en moeite