Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:02

Zullen we dan de topsport paarden ook maar gaan chippen?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:30

Waardeloos onderzoek, niet alleen vanwege het gebrek aan een representatieve groep, maar ook het onderzoeksdoel slaat nergens op. Dat chips bij paarden niet aan de wandel gaan wisten nl. we al lang, dat gebeurt alleen als ze in onderhuids bindweefsel ingebracht worden zoals bij katten en honden. Bij paarden wordt de chip in spierweefsel ingebracht en daar door het lichaam ingekapselt, waardoor hij dus niet kan gaan wandelen. En dat is dan gelijk het gezondheidsbezwaar van de chip bij paarden, er komt littekenweefsel in de spier wat beperkend kan werken. Ik had het dus een stúk waardevoller gevonden als ze naar de gevolgen voor beweeglijkheid e.d. gekeken hadden.
En héél fijn trouwens dat zo'n onderzoek pas járen na invoering van de chip gedaan wordt. Volgens mij kijk je normaal gesproken eerst of iets kwaad kan, voor je er gebruik van gaat maken...

Oh. en chip vanwege slachten? Zelfs dat is dus een lachtertje... Toen Fly weg was en half Bokt heeft helpen zoeken heb ik verschillende slachthuizen gebeld om te vragen of het paard met datendat nummer geslacht was (Fly heeft een chip en ik had het nummer nog). Ik kreeg keer op keer het zelfde antwoord "kunnen we niet nagaan, wordt niet geregistreerd" JA HALLO!! Waar was dat verrekte ding dan voor! Ook op de paardenmarkt van Utrecht konden ze me niet zeggen of Fly geexporteerd was, ook dat ging niet in een computer bestand. Paarden die nog niet gechipt zijn krijgen ter plekke nog zo'n ding geinjecteerd, maar 't komt alleen op het formulier wat uiteindelijk in een stoffig archief beland, de veiling meneer heeft de stapel van de afgelopen twee markten doorgebladerd en meer kon hij niet voor me doen.
Zelfs via de diverse chipnummerzoeksites was ze niet terug te vinden en de eigenaar dus niet te traceren, alleen als je wist dat ze via het KNHS gechipt was (wat toen nog moest, maar nu worden Paints via de NQHA gedaan dus dat weet een leek zeker niet) kon je haar op de KNHS chipzoekoptie vinden. Een politieagent of wie dan ook die wil nagaan of een dier gestolen is, weet dat niet en kon toen in ieder geval 't hele paard en of eigenaar niet terug vinden. Kortom... de chip diende werkelijk geen enkel doel. En ik heb niet de indruk dat er inmiddels al veel veranderd is.
Onnodig te zeggen dat ik zelf nooit meer een paard zal chippen, het is dat mijn huidige paard hem al had toen ik hem kocht, anders kreeg hij em ook niet.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:09

Noem mij een leek maar is dit niet een beetje outdated? Ik bedoel, toen ik 13 was heb ik al paarden vastgehouden die gechipt werden, nooit iets aan de hand. Lijkt me een beetje laat om daar nu nog onderzoek naar te doen dan.

Edit: Ik ben dus al 10 jaar geen 13 meer... :)

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:46

Ik ben dat chipgedoe eigenlijk ook beetje zat aan het worden.
Zelf heb ik een tijdje gewerkt bij een chipper anex hengstenhouder en mocht uiteindelijk zelf ook chippen, nou het is een zeer pijnlijke aangelegenheid en gaat ook wel eens mis, bv bloedingen.
Reden voor mij om mijn 2 shetveulentjes niet te laten chippen vind het geldklopperij, ook de miedische inlegvellen heb ik niet aangevraagd, sommige hadden ze al maar 2 hebben een verouderd paspoort (welsh en haffie) en begin er niet meer aan.
Laten ze eerst maar eens zorgen dat ik op een fatsoenlijke en betaalbare manier mijn mest af kan voeren.
Betaal me scheel aan belastingen en zou er ook wel eens iets voor terug willen zien, beetje lol en plezier in mijn leven ipv weer stomme andere (lees onbetalbare) regeltjes.
als ik een bekeuring ga krijgen so be it maar ben echt van plan dit aan te vechten tot de hoge raad.
Trouwens nog nooit een dierenarts die er na gevraagd heeft.
Zelfde als dat gedonder met die wormkuren, altijd maar dat gemierenxxxxx
We zijn geen kleine kinderen meer en kunnen best zelf beslissingen nemen ipv dat getuttel altijd.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:17

Er wordt inderdaad weinig naar gevraagd, dieren chippen is toch nog niet zo gangbaar krijg ik het idee.

Wat echter wel zo is is dat ik ze nooit echt pijn ervan heb zien lijden. De meesten stonden zelfs wel redelijk stil - en eentje gaf geen enkele kik, maar dat was waarschijnlijk een bikkel.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:24

Mooi nog beter registreren alles, zodat we met een preventieve ruiming precies weten hoeveel paarden waar staan, alles inleveren, geen uitzondering en niet janken!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:06

ik heb twee jaar geleden drie paarden laten chippen...ze hebben niet eens een zwelling gehad...

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:25

wow 7 hele paarden gechipt en wel 6 maanden gevolgd :')

man o man wat een lachertje ..

wees nu eerlijk
zowel voor als tegenstanders kunnen dit onderzoek toch niet serieus nemen ?

waarom niet eerder een gedegen onderzoek
of als nog 8-)

grotere groep ,veel langere tijd
en dan ook op bijwerkingen ook op langere termijn en op spierfunctie

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:11

Hahahaha Arabesk. :)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:31

Chipdiscussie numero zoveel :D
Laat ze even contact opnemen met het fjordenpaardenstamboek in Nl. Die chippen al ruim 10 jaar (ruim 200 paarden per jaar). Als je dan toch een onderzoekje wilt houden. ;)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:59

Vippie schreef:
Chipdiscussie numero zoveel :D
Laat ze even contact opnemen met het fjordenpaardenstamboek in Nl. Die chippen al ruim 10 jaar (ruim 200 paarden per jaar). Als je dan toch een onderzoekje wilt houden. ;)


en het friezenstamboek... via de KNHS wedstrijdpaarden al een aantal jaren...

Maar nietmand schijnt erover na te denken hoe het komt dat de transponder er uitziet zoals hij er nu uitziet en gemaakt is van die materialen die gebruikt zijn.... onderzoek en testen en dat al over tig jaren, al veel langer dat er paarden in NL gechipt worden.

tug
Berichten: 529
Geregistreerd: 06-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:59

ik ben niet tegen chippen, heb zelf ook geen negatieve ervaringen van meerdere paarden, waarvan de eerste al in 1995 gechipt werd, maar ik weet vrijwel zeker dat er dingen mis gegaan moeten gaan, het zou onlogisch zijn bij levend materiaal als paarden daar iets anders van te verwachten, maar op de manier waarop de huidige registratie gebeurd heeft er dus echt helemaal niemand iets aan, ik zag best voordelen.

minder fraude bij dekkingen, verzekeringspaarden, verkoop,klasseringen diefstal en ook positief eindelijk een manier waarop ik vast zou kunnen leggen dat het ook mijn paard is, simpel na kunnen gaan wat je nafok doet, geinformeerd worden bij besmettelijke ziektes, zelfs de meest primaire database zou dat moeten kunnen, maar van al deze dingen is niets terechtgekomen, paarden staan nog steeds op naam van de fokker en de overheid kan er ook niets mee, nu heeft iedere organisatie hun eigen systeempje met cijfertjes en paardennamen, meer niet, vervolgens past het begeleidend document in geen enkele jaszak, de rendac weigerd ook de documenten in te nemen, er is ook geen recu als je paard netjes zoals het hoort afgevoerd wordt, dus zoals nu een nutteloos gebeuren en net als bij andere wetgeving kun je best een rechter treffen die het belang in het kader van zeker de huidige welzijnswet kan verwerpen, een dier nadeel toebrengen mag mits daar een redelijk doel aan verbonden is, en hoe redelijk is zo'n chip nog op de huidige manier.

ik kan mij dus voorstellen dat mensen best snappen dat er weinig risico is over het algemeen, maar je wilt het niet uitproberen voor nutteloze dingen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:33

Citaat:
ik kan mij dus voorstellen dat mensen best snappen dat er weinig risico is over het algemeen, maar je wilt het niet uitproberen voor nutteloze dingen.


juistem .. jij snapt m

heb helaas wel wat negatieve (ook bij veel paarden geen ) problemen ondervonden
maar zoals het nu is en lijkt te blijven gaan in de voorlopige toekomst
ga ik niet doelbewust nutteloos het gevaar opzoeken

als het fout gaat krijg je niet je paard terug en word je ook niet financieel gecompenseerd
ja de nieuwe chip miss maar evrder dan dat gaat men niet
en hoe leg ik dat aan mijn gezin uit .. als er iets niet goed gaat bij het chippen
van ons gezinslid en tja paard is nu gehandicapt door heeft last van of erger
als je echt pech hebt voor ... uhhh GEEN .. reden ..

juval

Berichten: 13312
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:41

Favory12 schreef:
Wij hebben 2 schimmels, die allebei een chip kregen (brave, volgzame burgers als wij zijn....). Bij allebei doet zich het fenomeen voor dat op de plek waar de chip zit, het pigment verdwenen is. En dus nu een roze plekje zit. Zonder chipreader kan ik dus zo aanwijzen waar de chips zitten!

Kan niet gezond zijn.... lijkt me.


gezond of niet, dat weet ik niet, maar mijn appaloosa heeft dus op de plek waar de chip is ingebracht een bultje en een kale plek. Dat is gewoon lelijk!
ze lijkt er verder geen last van te hebben.

Esther

Berichten: 4148
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:39

Arabesk schreef:
Mooi nog beter registreren alles, zodat we met een preventieve ruiming precies weten hoeveel paarden waar staan, alles inleveren, geen uitzondering en niet janken!

Weten waar de paarden staan, niet dus. :+
Sinds paardlief is gechipt is hij 3 keer verhuisd, heb dat nergens doorgegeven, moet dat?
Net als ponylief, daarvan staat ook niet op papier waar hij woont, die heb ik sinds het chippen gekocht en opgehaald en nergens geregistreerd waar hij woont. Wel waar ik (nog) woon.

En ik zal niet de enige zijn die de paarden heeft verhuisd en het nergens heeft doorgegeven, ik zou niet eens weten of dat moet en waar dat dan moet. :o

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:45

Esther schreef:
Arabesk schreef:
Mooi nog beter registreren alles, zodat we met een preventieve ruiming precies weten hoeveel paarden waar staan, alles inleveren, geen uitzondering en niet janken!

Weten waar de paarden staan, niet dus. :+
Sinds paardlief is gechipt is hij 3 keer verhuisd, heb dat nergens doorgegeven, moet dat?
Net als ponylief, daarvan staat ook niet op papier waar hij woont, die heb ik sinds het chippen gekocht en opgehaald en nergens geregistreerd waar hij woont. Wel waar ik (nog) woon.

En ik zal niet de enige zijn die de paarden heeft verhuisd en het nergens heeft doorgegeven, ik zou niet eens weten of dat moet en waar dat dan moet. :o


staat in je paardenpaspoort :D

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:13

checkt de 2 aanwezige paspoorten ...

neh staat niks over de verblijf plaats van de paarden ..

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Onderzoekers: "Chippen is niet schadelijk voor gezondheid"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:56

Dus je mag ze overal neerplempen, makkelijk! ;)

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:06

Ach, als adres eigenaar bekend is vinden ze die paarden echt wel hoor. Desnoods met een dwangbevel.
Maak je nou geen illusies, op het moment dat ergens iemand weet dat jij mogelijk een paard zou kunnen hebben gaan ze echt wel zoeken als ze willen ruimen. Desnoods zetten ze dierenartsen onder druk.

tug
Berichten: 529
Geregistreerd: 06-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:12

dat vinden valt toch tegen,meeste veulens worden pas op naam overgeschreven als een nieuwe eigenaar daar belang bij heeft, dus als er een keuring of wedstrijd komt kijken, ook via export verdwijnen ze vaak met onbekende herkomst, dat is niet nieuw, dat gebeurde met alleen een stamboekpapier, later met het paspoort en ook nu er gechipt wordt nog steeds.

iemand die een paard koopt voor recreatie vergeet heel vaak een paard op naam te zetten, zou er controle zijn dan mag de oude eigenaar dit even uitleggen, schiet leuk op bij een gemiddelde van vijf veulens per jaar, soms kom je erachter waar ze zijn doordat een nieuwe eigenaar nog eens informeerd naar de moeder, maar nog bestaat er een grote groep paarden ergens, maar zelfs met onderdruk zetten kan ik niet vertellen waar ze terechtgekomen zijn, zolang dit niet waterdicht gemaakt word, heb je er dus weinig aan.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:07

Net als toen met die kippen enzo Dorien... Een klasgenoot van mij heeft ze heel lang verstopt en toch werden ze nog gevonden omdat er iemand in de buurt liep te klikken. :(

En ik zal in ieder geval wanneer ik mijn eigen paard eindelijk eens kan kopen zorgen dat hij/zij een paspoort of registratie of iets in die richting heeft. Voor mijn konijnen vind ik dat wat anders (al hebben die inmiddels een inentingspaspoortje, handig) maar voor iets wat je nog wel eens verplaatst (hond/paard/etc.) is het wel belangrijk dat men weet van wie het beestje is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:01

Alane schreef:
Esther schreef:

Weten waar de paarden staan, niet dus. :+
Sinds paardlief is gechipt is hij 3 keer verhuisd, heb dat nergens doorgegeven, moet dat?
Net als ponylief, daarvan staat ook niet op papier waar hij woont, die heb ik sinds het chippen gekocht en opgehaald en nergens geregistreerd waar hij woont. Wel waar ik (nog) woon.

En ik zal niet de enige zijn die de paarden heeft verhuisd en het nergens heeft doorgegeven, ik zou niet eens weten of dat moet en waar dat dan moet. :o


staat in je paardenpaspoort :D


Even verkeerd gelezen, dacht verhuisd als zijnde verkocht :+

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:32

Idd weinig paarden.