Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:07

www.hln.be


In het Amerikaanse Detroit heeft een blinde moslimvrouw zich een pony aangeschaft om haar te begeleiden. Geen blindegeleidehond dus, want moslims beschouwen honden als onreine dieren.

Pony
Mona Ramouni leest proefdrukken van geschriften die in braille gepubliceerd worden. Intussen zit haar pony geduldig naast haar te wachten. Toch kan de kleine pony, Cali, het niet laten om met zijn neus in de tas van Ramouni te snuffelen naar snoepgoed. Het is een vreemd beeld en Cali is dan ook slechts één van de weinige paarden die opgeleid worden om blinden te begeleiden.

Onrein
Cali is de eerste hond van Ramouni, die geen hond kreeg van haar ouders. Het speeksel van honden wordt als onrein beschouwd in de Islam. Honden worden er wel toegelaten als werkdieren, bijvoorbeeld als waakhond. Maar de ouders van Cali wilden liever geen hond in hun huis. Zo kwam Ramouni bij een pony als alternatief terecht. "Ik had het eigenlijk al opgegeven", vertelde Ramouni. "Er waren momenten dat ik dacht: ik ga niets uit mijn leven kunnen halen. Met Cali heb ik weer het idee dat ik alles aankan. Dat alles mogelijk is."

Voordelen?
Een pony is ongeveer even groot als een blindegeleidehond, maar biedt opvallend veel voordelen. Ze worden ouder en kunnen tot dertig jaar dienst doen, terwijl de meeste honden rond hun twaalfde op pensioen gaan. Aan de andere heeft een pony wel meer verzorging nodig en ze zijn een pak duurder dan honden.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:09

wat en grappig alternatief!!
ik weet alleen niet hoe leuk het is voor de pony zo de hele dag binnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:09

_O-
eigenlijk een best slimme oplossing :+
hebben we een foto?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:12


aurae_

Berichten: 228
Geregistreerd: 31-10-07
Woonplaats: ergens op deze aardbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:13

yeah *\o/* , een foto!

Hoe doet ze dat eigenlijk met ehm uitmesten, voeren enz? :=

Wel een orginele oplossing.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:20

O ja, dit heb ik op tv laatst voorbij zien komen. Echt heel grappig alternatief, en het werkt nog ook :j

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:33

Volgens mij is dit niet nieuw hoor. Heb dat een paar jaar geleden ook al eens op discovery gezien.
Ik vraag me wel af of 'we' het zouden moeten willen, pony's op deze manier behandelen.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:36

sflj schreef:
Volgens mij is dit niet nieuw hoor. Heb dat een paar jaar geleden ook al eens op discovery gezien.
Ik vraag me wel af of 'we' het zouden moeten willen, pony's op deze manier behandelen.


Hetzelfde kun je je afvragen met honden. Bij honden speelt oogcontact een grote rol, en wat kan een blinde nou niet? Juist, oogcontact maken. :)
Het is altijd het één of het ander.

saskiaojan

Berichten: 7260
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:37

Ik had het ook al ergens gezien, grappig wel maar denk dat een pony lastiger is dan een hond.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:41

Ik denk dat hond of pony niet veel uitmaakt hoor. Als je een hond zindelijk kunt maken, dan een pony ook. :j
Net wat je van een dier verlangt.
Je kunt 1 en dezelfde hond trainen om vechthond te worden, maar ook blindegeleidehond. Dan kan een pony ipv rijdier te worden toch ook blinden gaan geleiden?

saskiaojan

Berichten: 7260
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:46

daar heb je gelijk in, maar een hond is toch makkelijker af te leggen in de bus of restaurant dan een pony, zo bedoelde ik het eigenlijk...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:46

Wat ik bedoel is dat dat beest dan wel bijna dag en nacht met die blinde is en dus niet veel lekker met soortgenoten in de wei dartelt. Om maar es 1 ding te noemen.
Een hond is een heel ander dier, kun je desondanks ook nog vraagtekens bij zetten maar kan over 't algemeen toch makkelijker een mens als z'n maatje zien enz. Al is dat natuurlijk nooit hetzelfde als een soortgenoot. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:50

Ja wat dat betreft is dat wel zo ja...
Hoewel het ook aan het karakter ligt, sommige pony's vinden het leuk, terwijl sommige honden het haten...

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:51

Belachelijk bericht eigenlijk, een hond onrein!
Wens haar veel succes maar om vanwege je geloof een dier onrein te noemen vindt ik achterhaald.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:51

Was een tijdje geleden ook op het nieuws :j

Leuk dat het mogelijk is, een pony ipv een hond.. Maar de reden, daar kan ik toch niet echt bij. Hond onrein?? Kom op zeg :roll: Ben blij dat een dier je kan helpen!

Het lijkt me ook dat paarden toch beperkingen hebben. Ze hebben bijvoorbeeld meer moeite met traplopen.. maar kunnen ook geen spullen oppakken en brengen *bobby! pak de weekendkrant! :+ * en paarden doen bijna alles op lichaamstaal, terwijl een hond zich uit door geluiden (blaffen, piepen, huilen, grommen), en dus moeilijker voor een blinde om mee te communiceren..

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:20

Wat ik me af vraag, een hond is een roofdier, een paard een vluchtdier, beide reageren dus anders op gevaar. Wiens schuld is het als dit dier schrikt?

Bovendien vind ik het helemaal niets, een paard heeft veel meer nodig dan een hond, dan denk ik aan een kudde, weidegang enz...

Paarden kunnen wel degelijk "apporteren" als hen dat geleerd is overigens.

IMO als honden vuil zijn moet ze het maar met stok doen ipv dit soort dierenmishandeling toe te passen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:25

Aan de ene kant is het fijn dat de pony het kan, aan de andere kant is het sneu, ik neem aan dattie namelijk geen tijd spendeert in de wei met soortgenoten...

Sommige mensen zeggen dan dat een hond ook soortgenoten nodig heeft, maar ik geloof dat een hond een mens als roedelgenoot ziet.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:28

Nou, mishandeling gaat ook wel weer een beetje ver. Dat een hond volgens de islam onrein is, dat is nu eenmaal zo, en heeft niets met achterhaald zijn te maken. Koeien zijn voor hindoe's ook heilig, is dat dan ook achterhaald? Geloven an sich is dan achterhaald denk ik (als je het zo stelt). Bovendien waren het haar ouders die geen hond in huis wilden hebben, niet zij.

Of het echt bevorderlijk is voor de pony, geen idee, weet niet hoe de verdere leefomstandigheden zijn, misschien staat het beestje wel grotendeels op een stukje land, en gaat het alleen mee op pad als zij het huis uit wil?

Moet zeggen dat ik het wel een creatieve oplossing vind :j

Ik vind trouwens de term 'vuile' hond een beetje l*llig overkomen en niet getuigen van veel respect, onrein is iets anders dan vuil.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:30

Hiervan is laatst een stukje op tv geweest :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:33

Staat de pony gewoon op het land als ze thuis is?

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:36

Hahahah. Geweldig. :')

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:36

Wat ik in het stukje op tv kon zien had het paardje een stalletje en een weitje. En ik geloof dat ze van plan waren om dit nog te verbeteren :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:38

Dat maakt het al wat paardvriendelijker. Ik dacht dat ie ook echt behandeld ging worden als een blindegeleidde hond zeg maar.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:39

Paardje kon geloof ik ook op commando zijn behoefte doen enzo :D

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: Blinde moslima vervangt 'vuile' hond door pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:26

hahaha wel grappig zeg!