Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:50

www.thehorse.com / Nieuwsredactie
Arabesk


Afbeelding
Hoe meer hooi een paard eet, hoe rustiger zijn gedrag
foto: http://www.sjoert.com

Het dieet en stalmanagement spelen een belangrijke rol in paardgedrag, volgens onderzoekers van de Universiteit van Bristol. "Er worden steeds meer resultaten gevonden die er op wijzen dat hoe beter je het natuurlijke graaspatroon benaderd des te beter het is voor het paard"

De onderzoekers zagen in hun onderzoek dat hoe meer hooi de paarden kregen des te rustiger het gedrag werd en hoe minder stereotiep gedrag als kribbebijten en weven voorkwam, vergeleken met paarden die portie-gewijs gevoerd krijgen en ook nog eens voedsel krijgen met een hoog zetmeel gehalte.

Als een paard meer tijd doorbrengt met het eten van minder voedselrijke voeding, wordt beter voldaan aan de natuurlijke behoefte van het paard om te foerageren. Bovendien verminderen spijsverteringsprobleen en schommelingen van het bloedsuikergehalte na een grote maaltijd. Tijdens het onderzoek werd opgemerkt dat na een grote zetmeel rijke maaltijd (krachtvoer) de droge stof uit het vezelrijke voer in de maaginhoud vertraagd wordt in het mengen van voer en maagzuur, wat kan leiden tot ongemak en zelfs koliek.

Sommige onderzoekers zijn er van overtuigd dat kribbebijten een fysiologische reactie zou kunnen zijn in een poging om een verstoorde maag weer tot rust te krijgen. Hothersall zegt dat stereotiep gedrag vrijwel onbekend is bij wilde paarden en zegt dat regelmatig met soortgenoten buiten zetten een belangrijke rol heeft in het voorkomen van dit gedrag.

"Rol van dieet en het voeden in normaal en stereotiep gedrag in paarden" werd gepubliceerd in Veterinary Clinics of North America: Equine Practice.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:44

dat vermoeden had ik al...misschien leerzaam voor de mensen die zweren bij kilo's biks en muslie's....

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:45

Voor mijn gevoel bevestigd dit onderzoek wat we allang weten..

Tenminste mijn paarden krijgen altijd al veel ruwvoer, dit omdat hun lichaam hier op gebouwd is en staan overdag met hun vriendjes buiten..

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:48

xx_Irisje schreef:
Voor mijn gevoel bevestigd dit onderzoek wat we allang weten..

Tenminste mijn paarden krijgen altijd al veel ruwvoer, dit omdat hun lichaam hier op gebouwd is en staan overdag met hun vriendjes buiten..

Voila :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:56

tja velen allang gesneden koek, maar voor nog eens zoveel, nog lang geen gesneden koek vrees ik :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:01

Vind dit niets nieuws eigenlijk. :) Paarden thuis krijgen ook krachtvoer (iig dedie wat werkt) maar die staan de rest van de dag hooi of gras te kauwen :j

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:01

gesneden koek dit.. maar ik heb dan ook een luchtzuiger. Moet je je wel in voer verdiepen..

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:05

een beetje een open deur. Hopelijk willen er nu meer mensen naar luisteren nu het door een universitair onderzoek is aangetoond.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:06

Inderdaad eigenlijk een onderzoek waarvan de uitslag al van tevoren duidelijk was... :Y)

Anoniem

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:37

Wat een nieuws....

Sinds wanneer kunnen 'normale' bokkers op de VP posten?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:42

waarschijnlijk is het topic verplaatst door een mod ;)
Op overig nieuws kunnen bokkers volgens mij wel plaatsen. En dat kan dan verplaats zijn naar VN
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-07-09 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:43

Dat vroeg ik me dus ook af. Een check op nieuwswaarde is er niet echt geweest .....

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:44

Jawel hoor, probeer maar eens op "nieuw topic" te klikken bij VN ;) Gewone bokkers kunnen hier niet posten, moderators kunnen wel verplaatsen van OV naar VN.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:50

Ik sluit me aan bij de verzuchting van Niels... en merk op dat het door Arabesk geplaatste bericht er weer één is uit een trommeltje met de koekjes van eigen deeg.
Dat grazen gezond is en 'therapeutisch' voor een paard - mijn hemel, wat een open deur.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 23:52

Jannepauli schreef:
Ik sluit me aan bij de verzuchting van Niels... en merk op dat het door Arabesk geplaatste bericht er weer één is uit een trommeltje met de koekjes van eigen deeg.


Bedankt voor je niet onderbouwde persoonlijke aanval.

Het kost behoorlijk wat moeite om een tekst te vertalen, er zit best wat tijd in.

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:58

+:)+ toppie.. alleen moest menigt paarden mens dit allang weten.
helaas worden er nog steeds KILO'S voer in de bakken gegooit.
en krijgen de paarde na het rijden nog eens musly toe :j

geef mijn paard maar een groot weiland,, met mooi hooi en paarden vrienden :j
deze winter bij mij anders geweest helaas,, maar we gaan er weer helemaal voor ( overgens kreeg die van mij wel 1 handje voor het idee haha :')

Anoniem

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:02

What else is new?

Zou van mij ook nog gesproken mogen worden over bv melassegebruik in krachtvoer als je dat dan toch bij wilt voeren, en te kort afgegraasde weilanden met gestresst gras.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 00:03

Als de voerfabrikanten eens spul gingen verkopen op basis van bietenpulp en al hun sojatroep de deur uitgooien samen met de melasse en andere zetmeel/suiker zooi, hoort niemand mij meer 'zeuren' ;-)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:07

Dat is dan eens een ding van Arabesk wat ik niet extreem vind. Vind dit een heel goed bericht!

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:08

Als ik dit al wist... betekent dat dan niet dat het allang bekend was, of ben ik nou maf.

Voedsel met veel zetmeel/suiker geeft ze een energie-overschot dat ze op stal niet goed kwijt kunnen, dus gaan ze inderdaad bijten en weven en weet ik veel wat om zich bezig te houden. Zelfde geldt voor portiegewijs hooi voeren. Als je ze een mooi net in de stal zou hangen (en ze dat niet slopen) kunnen ze de hele dag door eten wanneer ze willen, en dat houdt ze bezig, betekent minder verveling en dus minder gezeur met stalondeugden.

Leuk berichtje, het is handig om zoiets eens in het licht te stellen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:13

Ik ben het volledig hiermee eens, ik heb ook het liefste de hele dag hooi.
Maar nou had ik laatst een discussie met iemand die zei: In de natuur kunnen paarden ook niet de hele dag gewoon maar eten.
Soms moeten ze uren lopen voor ze weer een snipper eten hebben.
Deze dicussie ontstond doordat mijn pony de hele dag hooi kan eten maar wel te dik is.
En ergens vind ik daar ook wat logica in zitten dat paarden in de natuur ook niet de hele dag onbeperkt kunnen eten, maar met paarden op stal of paddock blijven we dan nog het punt verveling houden.
Voor mijn gevoel geef ik het liefste de hele dag hooi, zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze eten, maar slanker worden ze er soms niet op. :D

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:29

Arabesk schreef:
Als de voerfabrikanten eens spul gingen verkopen op basis van bietenpulp en al hun sojatroep de deur uitgooien samen met de melasse en andere zetmeel/suiker zooi, hoort niemand mij meer 'zeuren' ;-)

Dat gaat niet zomaar. Of mensen die brokken voeren moeten bereid zijn 10 of 20 euro meer per zak te gaan betalen. Op http://www.dierenhealthplan.nl/pageID_5752544.html staat dit ook al haarfijn uitgelegd.

SunnyBL

Berichten: 456
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:31

Toch fijn dat een keer wetenschappelijk onderzocht is wat iedereen al "wist". Mooi stuk!

Enne.. Bedankt voor je vertaling!

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:02

Voor mij ook niets nieuws,maar ik ken een hoop mensen die er toch nog kilo's krachtvoer in duwen en weinig hooi.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:11

Jammer dat iedereen begint "dit wist ik al".

Maar vergeet niet dat er nog genoeg mensen zijn die er geen kaas van gegeten hebben en rustig 2x per dag een plak hooi geven en 3x per dag bix.

Hopelijk plaatst men ook eens wat vaker dit soort onderzoeken in tijdschriften zodat we ook de mensen kunnen bereiken die dit nog niet wisten. Voor mij was het vroeger ook heel normaal om 2x per dag te voeren. Inmiddels weet ik wel anders.