Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:27

ach weet je elk gedomesticeerd dier moet inleveren.......... OOK wij!!

Gut wat was het leven voor ons simpel in de oertijd een heel makkelijk leventje het was eten of opgegeten worden...... toen werden wij mensen ook niet zo oud. Beetje jagen, beetje gejaagd worden..... heerlijk, iets ergens diep binnen in mij zou dat nog best zo willen.......

maarja ik ben gedomesticeerd en mag niet meer doen wat ik wil doen, sterker nog ik MOET vanalles wat ik helemaal niet wil doen, en als ik het niet doe dan krijg ik straf.......... ipv buiten in het veld leven, leven mensen nu in betonnen blokken van 80 vierkante meter boven, onder en naast elkaar.

Ik vind dat wij mensen nog het meeste hebben moeten inleveren bij het domesticeren

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:58

KiWiKo schreef:
Ik vind dat wij mensen nog het meeste hebben moeten inleveren bij het domesticeren

't is allemaal fout gegaan toen we aan landbouw begonnen te denken. Dat idee hadden ze gewoon weer moeten laten schieten ;)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:06

KiWiKo schreef:
sterker nog ik MOET vanalles wat ik helemaal niet wil doen, en als ik het niet doe dan krijg ik straf..........

:))

Ja, en dan heb je altijd weer die ontnuchterende mensen, zoals Kiwiko die gewoon vanuit het hart spreken. Ik moet zeggen, er zit zeker wat in.
Voor mens èn paard.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:20

KiWiKo schreef:
ach weet je elk gedomesticeerd dier moet inleveren.......... OOK wij!!

Gut wat was het leven voor ons simpel in de oertijd een heel makkelijk leventje het was eten of opgegeten worden...... toen werden wij mensen ook niet zo oud. Beetje jagen, beetje gejaagd worden..... heerlijk, iets ergens diep binnen in mij zou dat nog best zo willen.......

maarja ik ben gedomesticeerd en mag niet meer doen wat ik wil doen, sterker nog ik MOET vanalles wat ik helemaal niet wil doen, en als ik het niet doe dan krijg ik straf.......... ipv buiten in het veld leven, leven mensen nu in betonnen blokken van 80 vierkante meter boven, onder en naast elkaar.

Ik vind dat wij mensen nog het meeste hebben moeten inleveren bij het domesticeren



Amen!!!!!!!!!!!!

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:22

Ze dronken een glas, deden een plas en lieten de zaak gewoon zoals die was....

hc

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:24

inderdaad HC :D

ik zorg gewoon voor mijn goed zoals ik vind dat ze tevreden zijn :D :D

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:44

Kiwiko, _/-\o_
HC ik drink dat glas graag mee ;)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:50

Proost Kiwiko!! :D +:)+

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 02:20

Kiwiko je bent geweldig. :D

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:46

nog even gegraven naar een oud artikel:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=3910&src=VW

Triest eigenlijk dat dit heruitgevonden moet worden met wetenschappelijke onderbouwing; ´nieuws´ is.
Slechts 50 jaar geleden was het nog basiskennis.
Nog triester is dat menig paardeigenaar er uit managementgemak gewoon niet aan wíl.

hc

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:14

Gegraven naar een oud artikel? Het artikel is wel oud, maar werd vandaag pas via The Horse.Com gepubliceerd hoor via hun nieuwsbrief Nutrition News. Tja, wel een aardige coincidentie niet waar?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 00:19

KiWiKo schreef:
ach weet je elk gedomesticeerd dier moet inleveren.......... OOK wij!!

Gut wat was het leven voor ons simpel in de oertijd een heel makkelijk leventje het was eten of opgegeten worden...... toen werden wij mensen ook niet zo oud. Beetje jagen, beetje gejaagd worden..... heerlijk, iets ergens diep binnen in mij zou dat nog best zo willen.......


weleens een bronstijdboerderij van binnen gezien en jezelf ingebeeld hoe dat moet zijn geweest in de winter met korte dagen en lange nachten en de wind die dwars door de muur snijdt en de vocht die van de grond optrekt :=

Citaat:
maarja ik ben gedomesticeerd en mag niet meer doen wat ik wil doen, sterker nog ik MOET vanalles wat ik helemaal niet wil doen, en als ik het niet doe dan krijg ik straf.......... ipv buiten in het veld leven, leven mensen nu in betonnen blokken van 80 vierkante meter boven, onder en naast elkaar.


ook daarin heb je een keuze, ik woon vrijstaand met een tuintje en dat alles voor minder dan 1 ton

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:51

Jannepauli schreef:
Gegraven naar een oud artikel? Het artikel is wel oud, maar werd vandaag pas via The Horse.Com gepubliceerd hoor via hun nieuwsbrief Nutrition News. Tja, wel een aardige coincidentie niet waar?


Nee hoor :)*

Er zijn maar erg weinig gratis wetenschappelijke databases. Pas als iemand voor publicatie wil betalen of de sponsor van het onderzoek de tijd rijp vindt, wordt het openbaar gepubliceerd.
Het onderzoek was door Uni van Cordoba openbaar is gepubliceerd was in commercieel belang van Purina, anders was het alleen bij fanaten zoals ik bekend geworden.
Dat er nu ándere rapporten ineens vrijkomen is geen coincidentie nee.

Blijft dat het een goed onderbouwd gegeven is en veel paardeneigenaarlingen het makelijker vinden het te negeren en nog een glas in te schenken.....

Doe je voordeel met de informatie, of schenk nog een glas in. Het maakt Arabesk of mij niets uit en jij bent zelf de enige die het jouw paard mag uitleggen.

hc

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 01:39

Ik kan me niet herinneren of je bij het spaanse uittrekseltje van het Purina-onderzoek een publicatiedatum vermeld hebt. Het onderzoek wat je in je bovenstaande post noemde dateert van 2002. Het is natuurlijk van geen enkel belang of er meerdere onderzoeken zijn en wie eerder of later op zijn passen terugkeert.
Wat je meer persoonlijk gerichte opmerking betreft: Jij kunt natuurlijk niet beoordelen tot welke bronnen ik al dan niet beroepsmatig of betalend of gratis toegang heb. Als ik 't mag opmerken is je analyserend vermogen kennelijk niet je dát, ik kan je verzekeren dat kennis in ruim voldoende mate aanwezig is bij mij. Dat glaasje moet je overigens zelf maar heffen - je weet wat ze zeggen: "als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan". En daar je kennelijk in 'cahoots' bent met Ms Arabesk, zul je dat nodig hebben.
Ik wens je nog een prettige avond! :)

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:55

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:
ach weet je elk gedomesticeerd dier moet inleveren.......... OOK wij!!

Gut wat was het leven voor ons simpel in de oertijd een heel makkelijk leventje het was eten of opgegeten worden...... toen werden wij mensen ook niet zo oud. Beetje jagen, beetje gejaagd worden..... heerlijk, iets ergens diep binnen in mij zou dat nog best zo willen.......


weleens een bronstijdboerderij van binnen gezien en jezelf ingebeeld hoe dat moet zijn geweest in de winter met korte dagen en lange nachten en de wind die dwars door de muur snijdt en de vocht die van de grond optrekt :=



Citaat:
maarja ik ben gedomesticeerd en mag niet meer doen wat ik wil doen, sterker nog ik MOET vanalles wat ik helemaal niet wil doen, en als ik het niet doe dan krijg ik straf.......... ipv buiten in het veld leven, leven mensen nu in betonnen blokken van 80 vierkante meter boven, onder en naast elkaar.


ook daarin heb je een keuze, ik woon vrijstaand met een tuintje en dat alles voor minder dan 1 ton



Ik heb een oude vikingboerderij in IJsland van binnen gezien. Komt op hetzelfde neer......
In de randstad is die wat anders, zeker in een van de vier grote steden.....vrije keuze om daar te wonen, maar mogelijkheden zijn beperkt.


Offtopic: Arabesk ik wil je wle complimenteren waar het heldere artikel wat je over readings hebt geschreven. Helder verhaal.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:41

HC, Ik ben geen held in engelse tekst.
Maar je hebt het erover dat dit iets is dat hervonden is van 50 jaar terug.
Maar neem me niet kwalijk, 50 jaar terug stonden veel (werk)paarden juist veel op stal.
Ze kregen veel haver en gerst en kwamen veel minder op de wei, ze waren er immers om te werken op het land.
Toen waren er ook veel problemen oals maandagziekte en met soortgenootjes op de wei kon al helelmaal niet.
Dat paard was hun tractor en daar moesten ze hun geld mee verdienen dus als die een klap zou krijgen van een ander paard, weg inkomen.
En als ze al eens op de wei kwamen vaak ook nog met hoofdstel en bit in anders overvraten ze zich.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:57

OKHannes schreef:
In de randstad is die wat anders, zeker in een van de vier grote steden.....vrije keuze om daar te wonen, maar mogelijkheden zijn beperkt.



Dus???

Geen aquarium, geen zeepaardjes :)*

hc

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:05

Weet niet of ik bovenstaande helemaal snap....tis nog vroeg.

Voor mijn gevoel leef ik toch echt in een aquarium.......uit vrije keuze weliswaar, maar moet nou eenmal roeien met de riemen die ik heb

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:09

jesito schreef:
Maar je hebt het erover dat dit iets is dat hervonden is van 50 jaar terug.



Nee, over iets wat 50 jaar begonnen is met eroderen.
Door de opkomst van de ruiterij als hobbysport voor een breder publiek is het gemiddelde kennisniveau afgenomen omdat er relatief steeds minder opleiders met kennis waren.
Dat zet zich nog steeds voort.
NL is wat dit betreft al zeer nadelig begonnen omdat het vrijwel geen paardencultuur bezat, NL heeft in historische tijden geen echte cavallerie gehad bv., en hooguit een handvol kenners had toen de manege-ontwikkeling begon.

NL was voor de mens het in cultuur bracht al geen geschikt habitat voor het paard; het paard wilde er niet zijn, kwam er niet voor.
In cultuur gebracht is het dat nog minder. Overbevolkt nóg minder.
Je kan daarom de hele historie van het paardhouden in NL niet gebruiken als welk argument ook voor paardgericht paardhouden; het is een historie van exploitatie.

Staat het welzijn van het paard hoog op jouw prioriteiten lijst? Waarom dan valsewijverij over wetenschappelijk onderbouwde informatie daarover?
Het is al triest genoeg dat de kennis zo geërodeerd is, dat is geen alibi , geen rechtvaardiging, en al helemaal geen bewijs van hoe het moet.

Interessantn vraag is waarom er wel een eeuw Hondenbesluit gevierd kan worden en de ruiterij van een Paardenbesluit nog steeds niets wil weten.....

hc

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:39

Huertecilla schreef:
jesito schreef:
Maar je hebt het erover dat dit iets is dat hervonden is van 50 jaar terug.



Nee, over iets wat 50 jaar begonnen is met eroderen.
Door de opkomst van de ruiterij als hobbysport voor een breder publiek is het gemiddelde kennisniveau afgenomen omdat er relatief steeds minder opleiders met kennis waren.
Dat zet zich nog steeds voort.
NL is wat dit betreft al zeer nadelig begonnen omdat het vrijwel geen paardencultuur bezat, NL heeft in historische tijden geen echte cavallerie gehad bv., en hooguit een handvol kenners had toen de manege-ontwikkeling begon.

NL was voor de mens het in cultuur bracht al geen geschikt habitat voor het paard; het paard wilde er niet zijn, kwam er niet voor.
In cultuur gebracht is het dat nog minder. Overbevolkt nóg minder.
Je kan daarom de hele historie van het paardhouden in NL niet gebruiken als welk argument ook voor paardgericht paardhouden; het is een historie van exploitatie.

Staat het welzijn van het paard hoog op jouw prioriteiten lijst? Waarom dan valsewijverij over wetenschappelijk onderbouwde informatie daarover?
Het is al triest genoeg dat de kennis zo geërodeerd is, dat is geen alibi , geen rechtvaardiging, en al helemaal geen bewijs van hoe het moet.

Interessantn vraag is waarom er wel een eeuw Hondenbesluit gevierd kan worden en de ruiterij van een Paardenbesluit nog steeds niets wil weten.....
hc


OK, daar wordt dus nu aan gewerkt, alleen is Rome ook niet in een dag gebouwd. En over Rome gesproken, er leiden meerdere wegen naar Rome. Vind bovenstaande dan ook een hele bekrompen reactie. Alsof mensen die jouw weg niet volgen, niet het beste met hun paard voorhebben. Ik weiger selectief te lezen lezen, maar kijk breed om me heen. Ik wil dingen snappen en dan kan je niet selectief zijn.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:04

Arabesk: soms heb je geen keus. Dat merken mijn moeder en ik nu wel. Mijn vader is er vandoor gegaan en dus moeten wij met mijn broertje nu een ander huis gaan vinden. Wel in de buurt, want hij gaat hier naar school, en ik misschien naar Utrecht en anders naar Gent dus dat wordt dan alleen in de weekenden thuis.

Ze moet dus alsnog een kamer voor ons allebei hebben in het huis, heeft door de scheiding niet veel geld meer (terwijl mijn vader voor 4 ton heeft gekocht), etc. etc.

Het is erg lastig voor onder de 3 ton iets te vinden dat groot genoeg is voor ons alle drie, een tuin heeft (anders verpietert mijn moeder haha) en dat ook in deze stad. Werkt gewoon niet.

Terwijl als we naar waar we oorspronkelijk vandaan komen zouden teruggaan we enorme huizen voor die prijs kunnen krijgen, maar dan zit je weer niet in het gebied waar we op het moment nog even moeten blijven.

Dus het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt, "ook daarin heb je een keuze". Soms niet echt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:13

Ik heb ook door omstandigheden in kl... woningen gezeten, maar ben wel door gaan zoeken naar iets dat minder 'blok beton' was. Gewoon je ogen open houden en rustig doorzoeken dan komt er wel wat op je pad ;-)

Om even ontopic te komen; in de randstad is óók ruimte; het groene hart. Onze 'wereldsteden' zijn niet zo groot als de hele provincie utrecht, dus ook al woon je in hartje amsterdam, dan ben je amsterdam zó uit en zit je in de polder.

Er is dan misschien wel weinig ruimte, maar altijd nog genoeg voor een acceptabele oplossing voor een paardwaardig bestaan; groepshuisvesting met voermachines. Als het echt moet kunnen op die manier 40 paarden op een halve hectace gehuisvest worden zónder voernijd.

De Hollandsche manege zou echter wel moeten verkassen of een deel van het vondelpark moeten annexeren of slechts een rijhal zonder stallen moeten worden.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:22

Huertecilla schreef:
jesito schreef:
Maar je hebt het erover dat dit iets is dat hervonden is van 50 jaar terug.



Nee, over iets wat 50 jaar begonnen is met eroderen.
Door de opkomst van de ruiterij als hobbysport voor een breder publiek is het gemiddelde kennisniveau afgenomen omdat er relatief steeds minder opleiders met kennis waren.
Dat zet zich nog steeds voort.
NL is wat dit betreft al zeer nadelig begonnen omdat het vrijwel geen paardencultuur bezat, NL heeft in historische tijden geen echte cavallerie gehad bv., en hooguit een handvol kenners had toen de manege-ontwikkeling begon.

NL was voor de mens het in cultuur bracht al geen geschikt habitat voor het paard; het paard wilde er niet zijn, kwam er niet voor.
In cultuur gebracht is het dat nog minder. Overbevolkt nóg minder.
Je kan daarom de hele historie van het paardhouden in NL niet gebruiken als welk argument ook voor paardgericht paardhouden; het is een historie van exploitatie.

Staat het welzijn van het paard hoog op jouw prioriteiten lijst? Waarom dan valsewijverij over wetenschappelijk onderbouwde informatie daarover?
Het is al triest genoeg dat de kennis zo geërodeerd is, dat is geen alibi , geen rechtvaardiging, en al helemaal geen bewijs van hoe het moet.

Interessantn vraag is waarom er wel een eeuw Hondenbesluit gevierd kan worden en de ruiterij van een Paardenbesluit nog steeds niets wil weten.....

hc



Nou dan moeten we al onze huizen maar afbreken en hopen dat de mens uitsterft, dan krijgen alle dieren hun leefgebied weer terug.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:24

Arabesk schreef:
Ik heb ook door omstandigheden in kl... woningen gezeten, maar ben wel door gaan zoeken naar iets dat minder 'blok beton' was. Gewoon je ogen open houden en rustig doorzoeken dan komt er wel wat op je pad ;-)

Om even ontopic te komen; in de randstad is óók ruimte; het groene hart. Onze 'wereldsteden' zijn niet zo groot als de hele provincie utrecht, dus ook al woon je in hartje amsterdam, dan ben je amsterdam zó uit en zit je in de polder.

Er is dan misschien wel weinig ruimte, maar altijd nog genoeg voor een acceptabele oplossing voor een paardwaardig bestaan; groepshuisvesting met voermachines. Als het echt moet kunnen op die manier 40 paarden op een halve hectace gehuisvest worden zónder voernijd.

De Hollandsche manege zou echter wel moeten verkassen of een deel van het vondelpark moeten annexeren of slechts een rijhal zonder stallen moeten worden.


Het spijt me maar ik vind die hitactiefstallen zeker een goede oplossing maar het is verre van natuurlijk voor een paard.
Alles gaat machinaal en veel ijzeren omheining, wat is daar nog natuurlijk aan.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:28

Tja, altijd nog beter dan isoleercelletjes op een rijtje ;-)