Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeelSlowly

Berichten: 495
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:30

Ik denk niet dat een paard het materiaal waarvan de omheining gemaakt is een waarde als 'natuurlijk' toekent... in een groep leven met veel mogelijkheid tot beweging daarentegen zijn wél dingen die aansluiten op de belevingwereld van een paard. Ik vind een hit-actiefstal er ook niet 'natuurlijk' uitzien maar ik denk wel dat het veel beter past bij de natuurlijke behoefte van een paard, dus hoe het er uit ziet vind ik totaal niet interessant.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:32

@ Arabesk 40 paarden op een halve hectare ???
beter dan een isoleer cel???

jij wilt hier ook nog serieus vertellen hoe wij onze paarden moeten houden!

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:48

Arabesk schreef:
Ik heb ook door omstandigheden in kl... woningen gezeten, maar ben wel door gaan zoeken naar iets dat minder 'blok beton' was. Gewoon je ogen open houden en rustig doorzoeken dan komt er wel wat op je pad ;-)

Om even ontopic te komen; in de randstad is óók ruimte; het groene hart. Onze 'wereldsteden' zijn niet zo groot als de hele provincie utrecht, dus ook al woon je in hartje amsterdam, dan ben je amsterdam zó uit en zit je in de polder.

Er is dan misschien wel weinig ruimte, maar altijd nog genoeg voor een acceptabele oplossing voor een paardwaardig bestaan; groepshuisvesting met voermachines. Als het echt moet kunnen op die manier 40 paarden op een halve hectace gehuisvest worden zónder voernijd.

De Hollandsche manege zou echter wel moeten verkassen of een deel van het vondelpark moeten annexeren of slechts een rijhal zonder stallen moeten worden.


Dat wordt wat lastig als je samen met je moeder en paard hebt en zij echt niet een uur in de auto gaat zitten om eens een keertje lekker te rijden....daar krijg ik haar niet in mee. Misschien als ze tzt stopt met rijden. En ik doe binnen de ruimte die ik heb zeer veel voor mijn dieren (mijn dieren hebben het niet slecht), maar er zijn grenzen. Ben ik heel eerlijk in. Ik ga niet dagelijkse een uur op en naar naar mijn werk. En als ik toch dingen moet doen die ik diep in mijn hat liever niet doe maar noodzaak zijnm, ben ik ben heel specifiek in het werk wat ik wil doen, dus dat is niet zo snel elders te vinden
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 05-08-09 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:49

stoffel schreef:
@ Arabesk 40 paarden op een halve hectare ???
beter dan een isoleer cel???

jij wilt hier ook nog serieus vertellen hoe wij onze paarden moeten houden!


Ik zou zeggen ga eens kijken bij stal Mansour ;-)

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:50

stoffel schreef:
@ Arabesk 40 paarden op een halve hectare ???
beter dan een isoleer cel???

jij wilt hier ook nog serieus vertellen hoe wij onze paarden moeten houden!


Mijn oude paard staat in een groep van 35 paarden op een stuk grond wat eigenlijk te klein is voor zo'n grote groep. En dan heb ik het echt over een paar hectaren. Als we dat overal moeten doen, dan kan ik je alvast vertellen dat we die ruimte niet hebben in ons kleine kikkerlandje

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:06

Arabesk schreef:
Tja, altijd nog beter dan isoleercelletjes op een rijtje ;-)


Zijn dit soort 'compromissen' eigenlijk wel acceptabel? Ik vind het bij de twee hit-actiefstallen waar ik regelmatig kom ( zoals Mansour), maar erg treurig uitzien: te veel paarden op een modderveldje en allemaal in de rij voor de voermachine, zoals winkelende dames bij de kassa van de supermarkt. Ik vind de paarden van de stallen die ik goed ken er dan ook bepaald niet florissant uitzien.

Er is wat voor te zeggen natuurlijk: de paarden hebben iets meer leefruimte en kunnen beter onderling contact maken. Maar zet er inderdaad 40 op een postzegel dan blijft er van dat vrije, blije leven weinig over. De groepsverhoudingen spelen een belangrijke rol: de alpha's koeieneren de under-doggies die maar al te vaak beteuterd in een hoekje staan. Okay, dat is wellicht in de natural-optiek een fijn leven mar je kunt je ook afvragen wat de constante stress en groepsdruk op termijn voor het individuele paard oplevert en of dát nou uiteindelijk welzijn is....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:08

In de eerste stap naar afschaffing van isoleercel-huisvesting is het een klein begin. Teneinde de huidige pensionstallen en maneges de gelegenheid te geven andere locaties te zoeken gedurende de overgansperiode.

Met als eindpunt, verbod van het houden van paarden op ongeschikte locaties. Voor honden en katten zijn er richtlijnen en bepaalde eisen, waardoor niemand in een flat een asiel of pension voor katten kan beginnnen.

Om nog maar eens een oude koe uit de sloot te halen: een dolfijn mag je ook niet in een badkuip houden je achtertuin en als je geen ruimte hebt in je achtertuin breng je hem ook niet naar een dolfijnpensionstal waar ze badkuipjes op een rijtje hebben, waar ze 'alleen maar 's nachts' in zitten en overdag twee uurtjes in het grote bad mogen.

Katten zitten over het algemeen ook niet in een hokje 16 uur per dag waar ze hun kont niet in kunnen keren

Afbeelding

Klinkt absurd, maar met paarden mag het wél :?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-08-09 13:14, in het totaal 2 keer bewerkt

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:11

Het moet eerst slechter worden voordat het beter wordt zeggen ze hioer wel eens !!
Andere uitspraak NIET ALLE VERANDERING IS EEN VERBETERING

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:13

Je doet telkens maar of een paard op STAL (weiger het woord isoleercel te gebruiken) slecht wordt verzorgd. Bull, als ik naar mijn eigen situatie kijk. En dan hebben we de stallen tussen de paarden zo ver mogelijk open. En hij komt er zoveel mogelijk uit.....
Voor wat betreft het twee de punt sluit ik me - gebaseerd op persoonlijke obervaties die gelijkluidend zijn - aan. En nogmaals, dan heb ik het over een stuk van een paar hectare, niet een halve hectare.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 05-08-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:15

Arabesk schreef:
In de eerste stap naar afschaffing van isoleercel-huisvesting is het een klein begin. Teneinde de huidige pensionstallen en maneges de gelegenheid te geven andere locaties te zoeken gedurende de overgansperiode.

Met als eindpunt, verbod van het houden van paarden op ongeschikte locaties. Voor honden en katten zijn er richtlijnen en bepaalde eisen, waardoor niemand in een flat een asiel of pension voor katten kan beginnnen.

Om nog maar eens een oude koe uit de sloot te halen: een dolfijn mag je ook niet in een badkuip houden je achtertuin en als je geen ruimte hebt in je achtertuin breng je hem ook niet naar een dolfijnpensionstal waar ze badkuipjes op een rijtje hebben, waar ze 'alleen maar 's nachts' in zitten en overdag twee uurtjes in het grote bad mogen.

Klinkt absurd, maar met paarden mag het wél :?


Nee, maar we kunnen wel gewoon een kat binnen houden zonder bezwaren hoor, en een hond in een buitenhok het heel jaar is zielig......Overigens zitten katten en honden in asielen wel soms lange periodes in zo'n hokje.....Dan zou de situaite in asielen ook moeten veranderen.....

Dat eindpunt zal er nooit komen in NL, puur omdat de ruimte en het klimaat er niet voor is .....KWPNers zijn niet de oerpaarden die ijslanders wel zijn. En eerste worden de echte misstanden aangepakt.....Er staan nog steeds paarden op stands.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 05-08-09 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:17

Aan Bas-de-krat-kat ontbreekt het ook aan niets, hij gaat af en toe in de stapmolen, in het solarium, krijg z'n natje en z'n droogje, wordt vaak verschoond en we houden veel van hem. In het weekend gaan we met hem naar de kattenclub, dan doen we een balpen in zijn mond tussen zijn tanden en gaat hij mooi kwijlen, dan krijgen we veel punten.

Alleen ja hij moet 16 uur per dag in zijn kratje omdat er gewoon geen ruimte is op het kattenpension in de stad, maar dat wil toch niet zeggen dat hij het slécht heeft?

Even als karikatuur om mijn punt duidelijk te maken.

Als je koeien, katten en honden zou huisvesten op de manier zoals we dat nu met paarden doen, ben je in overtreding :)*, alleen omdat er voor paarden nog niets op papier staat mag het wel.

Als jouw buurman morgen zijn kat in een caviahok stopt en hem er maar drie uurtjes per dag uithaalt is iedereen er als de kippen bij om de DB te bellen

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:21

Pfff wat schieten we weer door.. sinds wanneer mag een kat niet solitair gehouden worden? Katten zijn geen groepsdieren.
Misschien moet je maar 's langskomen: ik heb er 8 rondlopen en ondanks dat ze één moeder hebben, mijden ze mekaar allemaal als de pest.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:24

Jannepauli schreef:
Pfff wat schieten we weer door.. sinds wanneer mag een kat niet solitair gehouden worden? Katten zijn geen groepsdieren.
Misschien moet je maar 's langskomen: ik heb er 8 rondlopen en ondanks dat ze één moeder hebben, mijden ze mekaar allemaal als de pest.


Oh ik heb ook één kat in huis, maar ze kan naar buiten en naar binnen. De meeste solitaire katten zitten niet een half etmaal opgesloten op hun eigen kattenbak }:0
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-08-09 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:27

Ja, da's fijn. De mijne ook, die delen bos en onze hectares met de paarden.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:37

Kijk daar ben ik het dus weer niet mee eens....Katten kunnen solitair zijn (sommigen kiezen daar echt bewust voor) , maar hebben soms ook behoefte aan een maatje. Zie ik aan mijn eigen katten. Voorwaarde bij mij was, ik wil alleen twee katten anders doe ik het niet....Leeuwen leven ook in groepen.
Maar goed, dit is wel weer erg off topic

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:39

Hier een meelezer die zich toch even meld. Was van plan een hele tekst te schrijven over soorten voeding, beweging, belang van continu foerageren maar het zal vast al wel genoemd zijn dus ik laat het.

@Jannepauli: volgens mij snap je niet echt wat Arabesk bedoeld lijkt me. Sarcasme, karikatuur, nep, niet echt. Dit topic gaat over paarden, niet over katten. Reageer eens op de essentie van de post. Denk dat je er weinig zinnigs over kan zeggen. Stop een kat 16 uur in een krat en het is zielig, stop een paard 16 uur in een box en niemand die klaagt. Daar is toch fundamenteel iets mis? Maar er is altijd, echt altijd iemand klaar met een excuus om zich tevergeefs te verdedigen. Nee het is niet ok, zal het ook nooit worden. Als het aan mij ligt zouden ze een minimum hoeveel uur op de wei mogen invoeren, 16 uur op de wei als minimum. Maar daar komt 3/4 van heel Nederland niet aan..

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:45

Ik snap echt wel wat Arabesk bedoelt hoor, alleen hou ik niet van 'beladen' humor ( m.a.w. het is alleen maar leuk als háár opvattingen onderstreept worden). Voor het overige lijkt het me dat ik in dit topic genoeg zinnigs geschreven heb. Mocht je daarover van opvatting verschillen.. so be it!

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:45

En waar haal je de ruimte vandaan Lara Silver? Die ruimte is er simpelweg niet in NL (en dan kijk ik naar de echt geschikte gebieden). En er zijn vele malen ergere misstanden ed die naar mijn mening eerst moeten worden aangepakt.
En wie zegt dat een eigenaar van een stalpaard niet goed is voor zijn paard en het paard er niet goed bij staat met veel sociaal contact.
Hou toch eens op met die bekrompen en subjectieve beeldvormingen (is niet persoonlijk aan jou gericht). heeft ook iets te maken met meerdere wegen en Rome. Aan ieder zijn mening....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 05-08-09 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23068
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:47

OKHannes schreef:
En waar haal je de ruimte vandaan Lara Silver? Die ruimte is er simpelweg niet in NL (en dan kijk ik naar de echt geschikte gebieden).

Jawel hoor, de ruimte is er wel degelijk, maar dan moet de ruimte in NL eerst eens fatsoenlijk worden verdeeld (en dus niet: alle land goedkoop naar de boeren die toch alleen maar kunnen bestaan dankzij vette landbouwsubsidies).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:48

OKHannes schreef:
En waar haal je de ruimte vandaan Lara Silver? Die ruimte is er simpelweg niet in NL (en dan kijk ik naar de echt geschikte gebieden).


Dat is géén excuus om maar helemaal niets te doen
Citaat:
En er zijn vele malen ergere misstanden ed die naar mijn mening eerst moeten worden aangepakt.


Kinderarbeid hoeft niet verboden te worden, zolang er ook nog kindermishandeling bestaat? En zolang er honger is in de derde wereld hoeven we hier geen welzijnswetten voor dieren te maken?

Citaat:
En wie zegt dat een eigenaar van een stalpaard niet goed is voor zijn paard en het paard er niet goed bij staat met veel sociaal contact.
Hou toch eens op met die bekrompen en subjectieve beeldvormingen (is niet persoonlijk aan jou gericht). heeft ook iets te maken met meerdere wegen en Rome


Excuus voor alweer de projectie van het paardenprobleem op de kat om de essentie duidelijk te maken:

"Wie zegt dat de eigenaar van een kat die meer dan de helft van het etmaal opgesloten zit op zijn kattenbak niet goed is voor zijn paard, terwijl hij door de tralies van zijn kattenbak zijn grootste vijand direct naast hem kan zien"

Net zo min als dat het opsluiten van een kat op z'n kattenbak goed kan zijn, ook al heeft de kattenbak gouden randjes, net zo min is het huisvesten van paarden in een kooi een goed idee.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:56

Ik haak af, je trekt met sacrastische grapjes de voorbeelden wel erg door in de kromme richting.
En ik heb t over misstanden in NL, geen kinderarbeid of armoede.....kennen we namelijk niet.

Mensen, verdiep je eerst eens in het nederlandse landbouwbeleid (http://www.minlnv.nl en http://www.minvws.nl)....we zijn welvarend omdat xweij on onze eigen behoefte kunnen voorzien,. daar hebben we boeren voor nodig en daar is ruimte voor nodig...het is erg makkelijk om alleen aan jezelf te denken.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 05-08-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:57

OKHannes schreef:
En waar haal je de ruimte vandaan Lara Silver? Die ruimte is er simpelweg niet in NL (en dan kijk ik naar de echt geschikte gebieden). En er zijn vele malen ergere misstanden ed die naar mijn mening eerst moeten worden aangepakt.
En wie zegt dat een eigenaar van een stalpaard niet goed is voor zijn paard en het paard er niet goed bij staat met veel sociaal contact.
Hou toch eens op met die bekrompen en subjectieve beeldvormingen (is niet persoonlijk aan jou gericht). heeft ook iets te maken met meerdere wegen en Rome


Dus omdat er ergere misstanden zijn is het belang van dit probleem opeens niet groot meer? Ik vind dat paarden die 24 uur op de stal staan namelijk echt een groot probleem. Ik vind, en ja het is radicaal, dat de eigenaar die zijn paard geen weidegang kan bieden zich eerst maar eens moet overleggen of het dan fair is voor het paard voor hij er 1 aanschaft. Hard, dat weet ik en zal nu wel tegen de borst van velen hebben gestoot maar het is gewoon een kwestie van dierenwelzijn die ernstig ondermijnd word. Meerdere wegen naar Rome? Dat snap ik niet. Een paard hoort gewoon het grootste deel van zijn tijd vrij te foerageren, dat is de enige weg. Helaas is het een moeilijke weg en zijn naar mijn mening veel te weinig mensen in staat of bereid deze weg te volgen. Geen subjectieve beeldvorming dus maar juist uitgaande van de objectieve gegevens aangaande de noden van een paard.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:00

ach ja, we wonen niet allemaal in zwisterland waar er een overvloed aan ruimte is....

:evaw: :evaw: :evaw:

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:01

Aparte link tussen gedrag en voeding bij paarden.....

Discussieren om het discussieren, kattige katten.

Geloof niet dat er ook maar één paard beter van wordt al mensen elkaar de hersens in gaan slaan. Denk en handel vanuit je hart.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:02

@OKHannes: Leuk dat je het zegt. Ik woonde 4 weken geleden ook nog gewoon in Nederland, waar ik wel nog gewoon in staat was mijn pony 24/7 weidengang te bieden. ;) Verder nog goed onderbouwde argumenten in de aanbieding?

@paardentango: Op bokt is het nu eenmaal altijd discussieren om te discussieren. Wat zou het anders zijn? Wij moeten geen zaken van wereldbelang beslissen oplossen door een discussie dus het is hier in principe altijd discussieren om te discussieren. ;)