Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:16

Paardentango schreef:
Aparte link tussen gedrag en voeding bij paarden.....

Discussieren om het discussieren, kattige katten.

Geloof niet dat er ook maar één paard beter van wordt al mensen elkaar de hersens in gaan slaan. Denk en handel vanuit je hart.



Heb je helemaal gelijk in!
Waar mijn haren recht overeind van gaan staan, zijn de insinuaties van dierenmishandeling. En dan overwint emotie het boven ratio.
Er leiden wel degelijk meerdere wegen naar Rome, en ik ben van de overtuiging dat de meeste mensen het beste met hun dier voorhebben en zo goed mogelijk naar hun paard luisteren (tuurlijk uitzonderingen daargelaten), binnen de kaders die ze hebben.
Om het Rome voorbeeld even los te laten, een weg is niet alleen maar recht maar kan ook vele bochtjes hebben.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 05-08-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:20

@OKhannes: dat beleid is dus precies wat ik bedoel. En pak dan ook meteen het europese beleid er even bij he, inclusief alle overschotten die er geproduceerd worden, de bescherming van de europese markt ten nadele van niet-europese boeren, maispremies die ook worden uitgekeerd als er geen mais verbouwd wordt etc. Het beeld dat boeren nodig zijn is hopeloos verouderd en is een beleidskeuze die gemaakt is. Een beleidskeuze met verstrekkende gevolgen voor ons allemaal.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:31

Toch nog maar reageren .....

Ons beleid wordt voor een heeel groot deel door Europa ingegeven. Dat klopt ja. Als de Commisie een beschikking oplegt dan moeten wij die implementeren, ook al zijn wij als enige land tegen. Dit is - helaas - de realiteit. NL is qua landbouw niet met andere landen als Duitsland of Frankrijk te vergelijken. De europese subsidies worden ook naar ratio verdeeld. De beweigng ruimte van een individueel land is klein, heel klein. Heb er met mijn dagelijkse werkzaamheden regelmatig mee te maken. Daarom heb ik tegen een europese grondwet gestemd.
Hou wel rekening mee dat er veel van onze boerenproducten wordt geexporteerd naar landen die dit zelf niet kunnen verbouwen.... En deze welvarende handel (niet alleen voor ons, maa rook voor de landen die het ook nodig hebben) danken wij aan onze eigen boeren.....

Anoniem

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:29

Na een tijd op mijn handen gezeten,

Ik moet altijd denken aan Don Quichot bij enkele van deze bokkers...

Heb nou toch een respect voor mensen die hun paard op stal hebben. Ik ben ook een grove dierenmishandelaar, mijn paarden staan ook ongeveer 12/uur per dag op stal, wat voel ik mij enorm schuldig :roll:

De ruimte is niet overal om paarden 24/7 buiten te houden en dan nog, ik wil mijn paard niet in de nacht buiten. Heb toch eens respect voor mensen die hun paard op stal hebben.

*Gaat nu weer op zijn handen zitten en hoopt dat ie dat volhoudt* :=

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:48

Hallo,

...nog even terugkomend op het topic "Link tussen gedrag en voeding bij paarden" ;) ... 20 juli weer thuis gekomen na een maand Veluwe met onze paardjes. Begonnen op de Woodyranch in Uddel. Wij in een Pipowagen en de paarden op een toch wel welige weide. 2 weken ritten gereden van zo'n 30 km per dag. Daarna naar Laag Soeren, camping Boszicht. Wij in een sta-caravan en de paarden in een graspaddock met onbeperkt voordroog(met KNZ steen) en weer zo'n 10 ritten van soms wel meer dan 40 km p.d. zonder 1 korrel krachtvoer of graan. De paarden vielen wel wat af maar niet schokkend. De, nieuwe, pony van mijn vrouw deed dit voor het eerst van zijn leven, maar heeft ook nog nooit krachtvoer gehad. Ze gedroegen zich kalm en braaf, maar bij het zien van een roedel herten of een kudde wilde zwijnen ging toch echt de turbo aan...kortom mijn conclusie...paarden kunnen prima langere tijd functioneren en presteren op alleen maar ruwvoer, ze gedroegen zich braaf, evenwichtig en toch levenslustig. We hebben geweldig genoten van deze maand Nederlandse natuur en onze(onbeslagen) paarden.

Ik lees vaak in topics :" mijn paard kan echt niet zonder krachtvoer!!" Nou het kan wel..ervaar ik al jaren. Kost wel even tijd en geduld- want de darmflora moet overschakelen- maar dan is het genieten voor paard en ruiter !

nb. Iedere ruiter moet minimaal 1x in zijn leven de Posbankrit gereden hebben !!! GEWELDIG MOOI !!!

HG A3.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:54

Niels schreef:
Na een tijd op mijn handen gezeten,

Ik moet altijd denken aan Don Quichot bij enkele van deze bokkers...

Heb nou toch een respect voor mensen die hun paard op stal hebben. Ik ben ook een grove dierenmishandelaar, mijn paarden staan ook ongeveer 12/uur per dag op stal, wat voel ik mij enorm schuldig :roll:

De ruimte is niet overal om paarden 24/7 buiten te houden en dan nog, ik wil mijn paard niet in de nacht buiten. Heb toch eens respect voor mensen die hun paard op stal hebben.

*Gaat nu weer op zijn handen zitten en hoopt dat ie dat volhoudt* :=


Tja hier ben ik wel mee eens
maarja sommige mensen moeten nou eenmaal 100x hun standpunten blijven herhalen

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:56

Dat gaat niet lukken - ik weet nu al wel welke kretologie over je uitgestort gaat worden. Dat gaat over vissen in aquaria.

Ben eigenlijk ook wel uitgepraat in dit topic want het is steeds meer van hetzelfde. Toch nog één commentaartje op de 'eroderende' kennis zoals HC dat noemt en hoe het vóór die tijd allemaal beter was toen paarden slechts voorbestemd waren voor de elite en de boeren. Mijn familie zit al generaties lang professioneel en uit liefhebberij "in de paarden", dus ik weet uit eigen ervaring én bij overlevering hoe het 'vroegah' was. Laat ik volstaan te zeggen dat de HC's en Arabesken van nu een accute hartstilstand zouden krijgen als ze zouden ervaren hoe paarden ooit behandeld werden. Gewoon zonder flauwekul, geen gemoraliseer, een peerd moest werken voor de boer of voor de show en status voor de koets of onder zadel voor een jachtpartij met de betere klasse. Ze kregen granen te eten en hooi en stonden op stal en werden oud en afgedankt. Het mag een wonder heten dat in deze wereld nog immer paarden rondlopen want met het huidige natuurlijke getuttel zou je toch echt denken dat het tegenwoordig om een uitstervende diersoort gaat.

Wat mij betreft: ieder het zijne dus ook de HC's en Arabesken mogen hun eigen weg volgen. Maar oh boy wat wordt ik soms moe van die benauwende tunnelvisie-der-eigen-mening gedane uitspraken.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:15

Jannepauli +:)+ +:)+ +:)+

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:20

Ik denk dat HC en Arabesk het ergens best goed bedoelen, alleen moeten ze leren inzien dat ze niet de hele wereld kunnen veranderen.
En zeker om dan maar zo'n opmerking te maken: als je paard niet die ruimte kan geven, dan maar geen paard.

Ik persoonlijk zou geen paard hebben als ik deze niet het grootste deel van de dag buiten kon hebben staan, dat is mijn streven.
Tja, en dat dat niet altijd 24 uur is............. helaas.
In de winter staat ze lekker snachts binnen, met deken.

Ik hoef me voor niemand te verantwoorden alleen naar mijn paard en die lijkt het prima te vinden.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:18

Vraagje over die hokjes waarin ze hun kont niet kunnen keren: ik heb nog nooit een stal gezien die niet ruim genoeg was voor een paard om lekker languit op zijn zij te liggen en naar buiten te kijken etc.

Maar misschien ga ik ook niet bij dat soort stallen rijden/kijken.

Mijn opa had zelfs eentje waar best 2 volwassen paarden in konden staan maar hij zette er altijd maar 1 in, beide deuren konden aan de bovenkant open zodat t paard naar buiten kon kijken etc. en stond zo vaak als het weer het toeliet op de wei die een blokje om lopen was.

nomorebokt
Berichten: 1362
Geregistreerd: 13-03-09

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:27

hetzelfde hierzo

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:21

Moderatoropmerking:
Ik denk dat zo langzamerhand alles wel gezegd is en tig keer herhaald. Plus dat de sfeer hier met regelmaat beneden peil is. Daarom hier een slotje.