Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:36

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie


Dierenwelzijnsgroep SHARK heeft een video vrijgegeven over een van de paarden die de dood vond tijdens het Cheyenne Frontier Days rodeo evenement in Amerika eerder deze maand.

Het paard dat stierf heette Strawberry Fudge en was een pas vier jaar oude merrie. Ze stierf afgelopen 19 juli nadat ze, vlak na het betreden van de rodeoring, steigerde en achterover viel.

Volgens organisatoren stierf de merrie terwijl ze werd behandeld voor hoofd en nekverwondingen. De cowboy die op haar rug zat, Brett Olive uit Kansas, kwam onder het paard terecht maar liep geen verwondingen op. Strawberry Fudge was in eigendom van Vold Rodeo Company.

SHARK wil de video gebruiken om een campagne te starten tegen de mishandelingen die bij rodeo komen kijken. Tevens willen zij protesteren tegen het feit dat frisdrankfabrikant Coca Cola de rodeo sponsort.

SHARK waarschuwde kijkers dat de video "pijnlijk is".
"Maar ik wil iedereen vragen om deze pijn als motivatie te gebruiken door Coca Cola te bellen en te eisen dat zij stoppen met het sponsoren van deze mishandelingen," aldus SHARK president Steve Hindi.

PETA reageerde eveneens op de dood van Strawberry Fudge en heeft de Professional Rodeo Cowboys Association (PRCA) een brief geschreven waarin zij vragen om de flankriemen bij de rodeopaarden te verbieden.

"Er is absoluut geen enkel excuus om paarden te forceren zo erg te bokken tot het punt dat zij zich kunnen verwonden of zichzelf kunnen doden," aldus PETA directrice Debbie Leahy. "Het enige doel van de flankriem is om pijn te veroorzaken zodat de paarden als een gek tekeer gaan in een poging om de riem kwijt te raken."

PRCA woordvoerder Cindy Schonholtz vertelde echter dat de organisatie afhankelijk is van veterinairen die ervaring hebben met paarden en welzijnsreglementen, inclusief de specificaties voor het tuig dat de rodeo-organisatie mag gebruiken. Flankriemen zijn volgens haar speciaal ontworpen om de paarden te laten bokken, en de paarden zijn gefokt om op deze manier te bokken.

"We hebben het ruimschoots onderzocht met deelname van veterinairen die aanwezig waren tijdens dit evenement, en zij zijn van mening dat er goed voor de paarden werd gezorgd. Er waren weinig verwondingen en het tuig was veilig."

De organisatie van de Cheyenne Frontier days Rodeo heeft inmiddels besloten foto- en videocamera's te verbieden tijdens dit evenement.

Let op! Het volgende filmpje kan als schokkend worden ervaren.
De dood van Strawberry Fudge, 19 juli 2009.

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:40

Heel erg jammer dat die man er niets vreselijks aan over heeft gehouden.........

Parce

Berichten: 875
Geregistreerd: 20-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:41

Wat een rotfilmpje. Wat een verschrikkelijk roteinde voor deze mooie merrie. Wat een rotmensen en wat een rotsport die rodeo ;(

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:41

Citaat:
De organisatie van de Cheyenne Frontier days Rodeo heeft inmiddels besloten foto- en videocamera's te verbieden tijdens dit evenement.



Ja stel je voor dat iemand misstanden zou filmen en naar buiten brengt }:0 }:0 }:0

NdV74
Berichten: 3466
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:42

De organisatie van de Cheyenne Frontier days Rodeo heeft inmiddels besloten foto- en videocamera's te verbieden tijdens dit evenement.

Ja stel je voor dat er nog meer van dit soort filmpjes de wereld over gaan :(

Dat noemen ze dan sport. Bah wordt er gewoon misselijk van.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:42

Wow,echt heftige beelden zeg. Schokkend!!!

lauralarissa

Berichten: 1094
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:43

ik snap ook echt niet wat er leuk is aan deze takt van 'sport'. Dit doen ze ook met koeien/stieren, en dat vind ik net zo erg. Schande.. niet dat er bij de dressuur- srpingsport etc alles koek en ei is. Daar gebeuren gruwelijke dingen

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:43

verschrikkelijk, ook hoe ze dan die benen vastbinden

Eclare

Berichten: 751
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:45

verschrikkelijk.. dit noem ik dus ook echt geen sport, dit is dierenmishandeling, hetzelfde met stieren ed.

Lailaa

Berichten: 3025
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:45

Precies wat ik ook dacht!
Arm paardje, als je dr zo ziet trillen en op het laatst die verwondingen. Bah :(

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:46

Bah! Hier wordt ik echt heel misselijk van!

kejen
Berichten: 573
Geregistreerd: 14-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:46

ik vind dit echt afschuwlijk,
dit is echt...
heb er gewoon geen woorden voor.
maarja, bokken ze zonder flankriemen dan wel ?
volgens mij gaan ze er gewoon mee door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:46

Zou eens tijd worden. Vreselijke sport voor de beestjes. En weer dat excuus dat er goed voor de beestjes wordt gezorgd. Dat zal best, ze hebben vast een mooie stal, goed voer en goede medische zorg, neemt niet weg dat de beesten een ring in worden gestuurd om dit soort dingen te moeten volbrengen. Imo is de 'goede zorg' dan ineens teniet gedaan.

Gefokt om zo te bokken, laat me niet lachen. En dan mogen er geen camera's meer aanwezig zijn om de boel te filmen, stel hypocrieten.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:47

Dit is echt heftig om te zien.

volgens mij worden de rodeopaarden altijd goed onderhouden en leven als koning te rijk.
En dat ongelukken gebeuren is ook nog begrijpelijk.
Maar zo sneu. Arme merrie :(:) Denk dat het wel goed is dat dit naar buiten komt.

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:49

jammer dat die man niks heeft opgelopen echt waar dit moet verboden worden stelletej ******** :@ :@

Caesar
Berichten: 9315
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:50

Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 29-07-09 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:50

Arm dier... hoe ze nog ligt te spartelen en te ademen voor ze sterft...
Jammer dat die cowboy niets heeft...

Vreselijk!

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:51

Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.


Sorry maar hier ben ik niet zo akkoord mee met je stelling...

shireen

Berichten: 233
Geregistreerd: 18-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:51

Vreselijk, lijkt wel of t paard een vitale functie raakt of dr nek heb gebroken.
Die benen doen ze denk ik voor hun veiligheid nog.
Afschaffen dit vermaak!
Kunnen wij geen telefoontje naar Coca Cola nederland plegen?

bulck

Berichten: 4231
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:53

Tja dat is in Amerika, maar zelfde heb je in Spanje (stierengevechten)en Italie (straatraces).
Absoluut geen sport en laat staan diervriendelijk-waardig. Afschaffen die handel!!!!

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:57

Het is niet alleen dit filmpje..als je op de gelinkte beeldjes klikt word je zo niet 10 x misselijker...Ze slaan en prikken de dieren met electroshockers en hoe die kalfjes onderuit worden gehaald is helemaal onvoorstelbaar...Dat er nog kalfjes zijn die dit overleven vind ik een wonder..ze zouden zo hun nek breken. Ik vind het duidelijk dierenmishandeling en opzettelijk toebrengen van letsel zonder enkele nuttig reden dan vermaak... }:0
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 29-07-09 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar
Berichten: 9315
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:59

Niemand hoeft er mee eens te zijn hoor, het was voor mij een gedachtengang omdat ik een overleden paard in elke willekeurige tak van sport gelijk beoordeel. Dus ook een springpaard wat in concours een been breekt etc. Het is allemaal ontzettend sneu, maar zulke ongelukken gebeuren nu eenmaal.

Maydine

Berichten: 4472
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: De Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:00

Net als dat stomme stierenvechten noem ik dit geen sport! Bah bah bah, verschrikkelijk.
Snap echt niet dat mensen dit "leuk" vinden om te doen of om naar te kijken.
Idd jammer dat die kerel zelf niks ergs heeft opgelopen, wat mij betreft had hij zn nek mogen breken ipv het paard.

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:01

Verschrikkelijk, ik heb hier geen woorden voor, al jaren gaat dit zo, en ik ben bang dat dit nog jaren door zal gaan...

xCarolaa

Berichten: 165
Geregistreerd: 10-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:02

Jammer dat die man er niks aan overgehouden heeft x,x

Ik ben zoiezo al tegen rodeo en stiergevechten en dat soort dingne, vind het echt zielig voor die arme beestjes