Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:58

www.levendehave.nl


De Sectorraad Paarden wil dat er wetgeving komt voor het periodiek keuren van paardentrailers. Dat staat in de Toelichting Uitvoeringsagenda Plan van Aanpak Paardenwelzijn.

De uitvoeringsagenda is deze week gestuurd naar landbouwminister Verburg. Zij had eerder dit jaar gevraagd om een concretisering van het Plan van Aanpak Paardenwelzijn, dat door de Sectorraad Paarden is opgesteld.

Enkele punten uit de uitvoeringsagenda:

* Wedstrijdorganisaties gaan reglementeren dat paarden tijdens verblijf op wedstrijden (langer dan 4 uur) een ruimte met stro ter beschikking hebben om te urineren en te mesten. Dit wordt in 2010 opgenomen in wedstrijdreglementen.
* De controle op ongeoorloofde middelen moet worden geïntensiveerd. De kostprijs van het testen kan niet sterk worden verminderd zonder de kwaliteit van de controle aan te tasten, maar een laboratorium binnen de landsgrenzen kan het controle proces versnellen
* De KNHS heeft de reglementaire verplichting om sporen te dragen in bepaalde klassen al verwijderd, de NDR heeft inmiddels het gebruik van de zweep op grasbanen verboden.
* De KNHS heeft deelname van paarden met gecoupeerde staarten aan evenementen verboden. De SRP is van mening dat dit item in de erkenningscriteria voor stamboeken moet worden opgenomen.
* De Sectorraad wil zo spoedig mogelijk een wettelijke erkenning van hoefsmeden en op termijn van gebitsverzorgers.
* Prikkeldraad als omheining behoort in 2011 definitief tot het verleden.

Belangrijk onderdeel van de uitvoeringsagenda vormt het onderzoek naar het welzijn van paarden, dat op een groot aantal maneges en paardenhouderijen zal worden uitgevoerd. Daarbij wordt ook gekeken naar de dagbesteding van paarden. Ook komt er in 2010 een nieuw Handboek Huisvesting, ''met aandacht voor huidige welzijnsitems''.

Centrale rol in de Uitvoeringsagenda speelt het pas opgerichte Nationaal Hippisch Kenniscentrum. Dit krijgt onder meer een voorlichtende taak op het gebied van voeding. ''Bij een aantal individuele paardenhouders is er te weinig kennis over voeding van paarden (ratio ruw/krachtvoer) en het nut van voedingssupplementen. Het is belangrijk dat de kenniscoördinator NHK zo spoedig mogelijk een begin maakt met het inventariseren van beschikbare voedingskennis en een communicatie plan wordt opgesteld hoe informatie over voeding naar de paardenhouder transparant kan worden gemaakt. Producenten van voedingssupplementen moeten voor een heldere uitleg zorgen, en de potentiële klant dient beter geïnformeerd te zijn over de behoeften van het paard'', aldus de Sectorraad Paarden.

Didtje

Berichten: 507
Geregistreerd: 14-09-04
Woonplaats: Ergens op de aardkloot

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:06

Dat is nogal niet wat zeg, zal mij benieuwen hoe en wat verder

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:20

mijn hoefsmid had het er ook al over. Die had zelfs gehoord dat je straks om de 8 weken de smid moet laten komen.
Erg fijn als je een paard hebt op blote voeten die maar 2 tot 3 keer per jaar hoeft.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:33

er staat niet dater een tijdstermijn is voor de smid. alleen dat ie aan bepaalde eisen moet voldoen. wat niet meer als normaal is...
lijkt me een goede zaak.
alleen als je een wedstrijd hebt met 200 inschrijvingen, met 10 vrije boxen word het een moeilijke zaak.en als ie minder is als 4 uur, maar uitloopt?
ben benieuwd hoe ze dat willen doen

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:33

Wat een betutteling :n

FriesWytske
Berichten: 9901
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:36

Hoe willen ze dat voor elkaar krijgen. Komen er dus nog minder wedstrijden, omdat ze niet aan die eis kunnen voldoen. Echt weer Nederland. Hoe betuttelend kun je zijn.

En wie mag het straks allemaal gaan betalen. Juist wij. Dan worden westrijden nog duurder.

Socio
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:39

Op zich wel goede zaak, zal wel meer geld gaan kosten zeker betreft trailer. Op zich zouden er wat mij betreft ook regels mogen komen voor langdurig alleen staan van paarden dat dat niet meer is toegestaan. Ben wel beniewd wat er uit gaat komen. Op zich handig als we inderdaad makkelijker zouden weten betreft voeding zit me nu gek te zoeken. en van die hoefsmeden ook handig. Kan natuurlijk ook gewoon een lijst komen waar alle gediplomeerde hoefsmeden op staan.

FriesWytske
Berichten: 9901
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:41

Er is wel een lijst met gediplomeerde hoefsmeden. Deze zijn namelijk lid van de vakvereniging. En daar staan alle hoefsmeden op de site.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:54

Goeie zaak. Als ik zie hoeveel slechte trailers er op de weg rijden....dat is ook niet meer normaal. Verder mogen ze van mij ook wel de auto's aanpakken die er voor rijden. Er rijden nog genoeg mensen rond met een te lichte auto voor de trailer.


Prikkeldraad moet ook weg, levensgevaarlijk. Mensen die zulk spul nog er langs hebben moeten zich toch achter de oren krabben....

FriesWytske
Berichten: 9901
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:14

Dat doen ze al Sundancer. Die krijgen een hele dikke bekeuring.

En ik laat mijn trailer al 1 keer per jaar nakijken. Is vorige week weer gebeurt. En hij kan er als alles goed gaat weer een jaar er tegen aan.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:32

spicegirl schreef:
er staat niet dater een tijdstermijn is voor de smid. alleen dat ie aan bepaalde eisen moet voldoen. wat niet meer als normaal is...
lijkt me een goede zaak.
alleen als je een wedstrijd hebt met 200 inschrijvingen, met 10 vrije boxen word het een moeilijke zaak.en als ie minder is als 4 uur, maar uitloopt?
ben benieuwd hoe ze dat willen doen


Ik denk (hoop) dat ze bedoelen dat er een box beschikbaar is waar een paard even in kan om te plassen en poepen. Niet dat er per paard een box moet zijn. Denk vnl voor die paarden die moeite hebben met plassen op gras/zand en het ophouden tot ze op stal staan.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:41

ja, maar je kan moeilijk een box bezet houden tot je paard heeft geplast. mss moet ie helemaal niet, en sta je daar 4 uur....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:43

mistid schreef:
Wat een betutteling :n


Yep :j. Ik vind het erg jammer dat dit schijnbaar nodig is. Blijkbaar zijn er dus toch nog genoeg mensen die niet over genoeg kennis of wilskracht beschikken om bepaalde zaken zelf goed te regelen voor hun paard.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:50

spicegirl schreef:
ja, maar je kan moeilijk een box bezet houden tot je paard heeft geplast. mss moet ie helemaal niet, en sta je daar 4 uur....


Als je paard hoognodig moet maar het ophoudt merk je dat wel hoor. Voor die tijd hoef je er dan niet in te gaan staan. Is ook een beetje kennis van je paard hebben ;)

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:51

Een aantal jaar geleden moesten trailers gekeurd worden, dat is toen weer afgeschaft en nu moet het weer wel. }> Ze weten echt niet wat ze willen!
In sommige dingen kan ik wel inkomen, maar het is wel een hoge mate van betutteling. De vraag is ook hier weer hoe ze alles willen gaan controleren, en wie dat moet gaan betalen!? De paardenhouder, dus.
Een paard wat in de trailer/ wagen op stro/ vlas/ houtvezel staat poept of plast daar echt wel als het nodig is en die van ons doen dat ook gewoon buiten, dus het lijkt mij weer wat overdreven. Of moeten we ze nu gaan trainen om te plassen/ poepen als er stro onder ze ligt ;)
Gelukkig rijd ik weinig wedstrijden, hebben we straks een trailer die zowiezo ieder jaar gekeurd moet worden ivm. het gewicht en bekappen doen we zelf en dat blijft ook zo! Mijn paarden staan nu beter op hun voeten dan al die jaren dat er een smid bij kwam.
Prikkeldraad weg vind ik een goede regel, voor alle dieren dan, ook voor koeien, etc. Levensgevaarlijk die troep. Ik vraag me alleen af hoe ze dat willen gaan doen, dan krijgen ze de hele boerenbevolking op hun nek; die gebruiken hoofdzakelijk prikkeldraad!

Regeltjes prima, maar het moet niet te gek worden.
Hoog tijd om uit Nederland te gaan vertrekken, dat wordt steeds duidelijker!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 10-08-09 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:53

Mee eens.
Zorg dan bijv liever voor de verplichting op wedstrijden dat er door de organisatie bakken met water neer worden gezet zodat paarden op warme dagen kunnen drinken of gekoeld kunnen worden. Beste is natuurlijk zelf water mee te nemen, maar dat doet lang niet iedereen....

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:55

Ik ben benieuwd wat er allemaal van terecht gaat komen :)
Voor als nog geld: eerst zien dan geloven.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:56

Hele rare dingen zie ik hier eigenlijk niet staan.
Trailer weer gekeurd worden is niet zo raar.
Prikkeldraad weg ook niet, de meeste paarden eigenaren hebben dat ook al.
Erkenning voor hoefsmeden en tandartsen kan van mij niet snel genoeg ingevoerd worden.
Dat de knhs de verplichting van sporen dragen afschaft kan ik ook niet tegen zijn, laat het ieders vrije keuze maar zijn.

Die 4 uur is misschien wat raar.
Persoonlijk ben ik er zelf nooit langer en ligt er stro in de trailer en plassen ze daar wel.
Maar voor de mensen die bijvoorbeeld 6 paarden starten kan het wel eens lastig zijn.
Maar als het om plassen gat doen de meeste het wel op de wagen als ze moeten.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:03

Ik vind het op zich helemaal niet verkeerd dat er wat beter opgelet gaat worden in de paardensector.
Meer eisen aan hoefsmeden en tandartsen kan ook geen kwaad.
Als ik bij wijze van spreke een tang en een vijl koop kan ik mezelf al hoefsmid noemen.
En als ik dat een beetje overtuigend weet te brengen, heb je ook zo heel wat paarden die verziekt kunnen worden, want ik heb echt niet voldoende verstand van hoeven om te kunnen bekappen.
Straks weet je dat je hoefsmid aan bepaalde eisen voldoet en dat geeft toch meer vertrouwen.

Nadeel van dit en alle andere eisen is dat een en ander onvermijdelijk duurder en moeilijker gaat worden en dat in een land wat al ten onder gaat aan regels.
Voor sommige mensen zal het misschien niet meer mogelijk zijn paarden te houden, omdat ze financieel en/of wegens beperkte mogelijkheden niet meer aan de eisen kunnen voldoen.
En dat wil niet zeggen dat de paarden van die mensen het nu slecht hebben.
Dat zou natuurlijk verschrikkelijk jammer zijn.

Aan de andere kant wordt het straks wel lastiger om voor 25 euro een shetveulen te kopen voor de kinderen en in de achtertuin te zetten.
We hebben al een paar keer in het nieuws gezien dat zo'n uk achterin een auto wordt meegenomen en naast de zandbak en glijbaan wordt 'gestald'.
Beestje wordt wat groter, probeert de kinderen uit en zorgt voor overlast in de buurt en moet weer weg.
En waar eindigt het?
Op dat gebied ligt er trouwens ook een taak voor fokkers en handelaren, ik geloof dat er een tijdje terug werd gesproken over een soort bovag-achtige organisatie voor handelaren? Lijkt me ook geen verkeerd idee, mits je er meer aan hebt dan de bovag voor garages, maar dat is een ander verhaal.

Scherpere controles op wedstrijden en in het verkeer vind ik ook goed, het hebben van een trailer wordt dan wel wat duurder, maar als daardoor ongelukken voorkomen kunnen worden.
En starten zal ook duurder worden als organisaties voor stalling en water moeten gaan zorgen.
(Ik zie trouwens een gat in de markt voor uitvouwbare stallen :D )
En misschien bedoelen ze met een plaats met stro voor het paard wel gewoon dat er stro in de trailer moet liggen.

Maar ik vrees dat de paarden die nooit buiten hun achteraf stal en wei komen moeilijk te controleren zijn.
Gelukkig letten steeds meer mensen op het welzijn van dieren, waardoor de dierenbescherming toch vaker ingeschakeld wordt.
Helaas door onwetendheid ook wel eens onterecht, maar beter zo dan dat mensen de schouders ophalen.

Ik zie de laatste tijd dat straffen in zaken tegen dierenbeulen zwaarder worden, we zijn er nog lang niet in Nederland, maar het bewustzijn begint te komen.
Dat zal met horten en stoten gaan, sommige regels zullen onhaalbaar blijken en andere makkelijk te omzeilen, maar al met al kan ik het alleen maar toejuichen.

Anoniem

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:30

Dit is dus echt allemaal dankzij de beginnende paardenkneuzen die ook ergens bij willen horen. Sommige problemen komen mij echt onbekend voor en zijn zeker niet onoplosbaar. Kom op zeg, elk wedstrijdterrein heeft wel ergens een kraantje en soms moet je even met je emmertje slepen, dat klopt.

Dat van die trailers vind ik wel een goed punt, maar dat wordt in het artikeltje verder weer niet uitgelegd. Wat ik graag zou willen weten is of dit een nieuwe melkkoe wordt, als in een jaarlijks verplichte APK waarbij je ervan afhankelijk bent of de betreffende keurmeester zijn jaarlijkse maandje camping wel of niet al gefinancierd heeft. Of krijgen wel een netwerk van keuringspunten waar je makkelijk even langs kan rijden voor een deskundig oordeel. Ik zou namelijk graag mijn trailer (die ik nog niet heb) aankoppelen als mijn auto toch naar de garage moet, met een ' kijk daar ook even naar' vraag. Maar dan weer liever niet verplicht.

FriesWytske
Berichten: 9901
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:35

Dit wordt gewoon de zoveelste melkkoe.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:43

:= Met eerste punt draai je gelijk de nek om van vele wedstrijden ;) Zeker kampioenschappen worden niet meer zoals ze nu zijn.

Anoniem

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:48

Het slaat ook helemaal nergens op omdat dit een verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar betreft en niet van de organisator. Enige lichtpuntje is dat de organisatie er weer kluitjes aan kan verdienen, toiletgebruik: 10 euro inclusief suikerklontje.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:08

ElCid schreef:
Hoog tijd om uit Nederland te gaan vertrekken, dat wordt steeds duidelijker!


NL loopt binnn de EG met de welzijnwetgeving op het gebied van paarden achter.

In de beleidsnota dierenwelzijn van 2002 staat voor elke greop dieren een uitgebreide regeling. Voor paarden alleen een probleemstelling.
De sectorraad komt nu 7 jaar later met NIET ÉÉN punt wat de probleemstelling adresseert....

NL loopt zowel in eigen land ten opzichte van de andere groepen als internationaal hopeloos achter met welzijnswetgeving voor paarden.

Deze poging tot tijdrekken van de sectorraard is in feite een bewijs van onwil de daadwerkelijke problemen aan te pakken.
Het is ook absúrd om een productschap te vragen om welzijnseisen. Dat is als een slagersvereniging vragen om de eigen vleeskeuring op te stellen...

De probleemstelling van 2002 is intussen ernstiger geworden.
De PvD heeft een brief met concrete grote knelpunten op het bureau van de minister liggen.
Wageningen, het adviesorgaan van de minister, onderschrijft zowel de inhoudelijke als ethische probleemsituatie.
De ruiterij steekt de hand niet in eigen boezem maar het hoofd in het zand...

Het enige wat voor een boeiende ontknoping ontbreekt is de factor maatschapelijk draagvlak. Mits er maatschappelijk draagvlak is, is politiek alles haalbaar.
De hamvraag is wat de publieke opinie is met betrekking tot paardenwelzijn.
In dit licht: volgend jaar viert de eerst dierenwelzijnswet (voor honden) het eeuwfeest. Wat voor honden en katten geldt verschilt inderdaad een eeuw met wat bij paarden normaal gevonden wordt.
Dat eeuwfeest gaat niet ongemerkt voorbij. Het verschil ten opzichte van paarden waarschijnlijk ook niet.

hc

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:20

Bepaalde punten kan ik me wel in vinden, bijvoorbeeld van de keuring van trailers en de prikkeldraad. Echter van sommige vraag ik me af hoe ze dat willen gaan doen. Vooral met die stallen! Menige vereniging kan zijn concoursen dan wel opdoeken en SGW's krijgen het dan helemaal moeilijk.

Ik las ook iets van verplichting van elke 8 weken de hoefsmid? Wat een onzin zeg... pony hier loopt zonder ijzers en gaat echt niet elke 8 weken, zelfs niet de concourspaarden MET ijzers. Als het na 8 weken er nog onder zit en de hoeven niet te lang zijn, gaan ze bij mij niet naar de smid :n