Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:23

Het enige verschil tussen honden en paarden is dat je voor de een belasting moet betalen en voor de ander nog niet, maar qua welzijn is er voor honden niks meer dan voor paarden. LNV is wel druk met de broodfokkerij van O.A. honden, maar sorteert vooralsnog weinig effect. Veel honden hebben het misschien wel slechter in NL dan de meeste paarden.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:45

idd!
regeltjes betekent niet dat er automatisch welzijn is of komt.voor de bio-industrie zijn er zat regels.en de bont fokkerij, en de vivisectie staat stijf van de regels.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:46

spicegirl schreef:
idd!
regeltjes betekent niet dat er automatisch welzijn is of komt.voor de bio-industrie zijn er zat regels.en de bont fokkerij, en de vivisectie staat stijf van de regels.

Je zou de regeltjes er maar niet hebben.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:55

het merendeel houd zich erook niet aan, of vind een maniertje om de regeltjes te ontduiken.
of verhuizen naar een land, waar er niet naar gekeken word.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:05

spicegirl schreef:
het merendeel houd zich erook niet aan, of vind een maniertje om de regeltjes te ontduiken.
of verhuizen naar een land, waar er niet naar gekeken word.

Dat pikt de aid echt niet.
Verhuizen kan natuurlijk wel en dat zou niet gebeuren als alle regels zo makkelijk te omzeilen waren hier. :)

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:06

Lovely schreef:
Het enige verschil tussen honden en paarden is dat je voor de een belasting moet betalen en voor de ander nog niet, maar qua welzijn is er voor honden niks meer dan voor paarden.


Er is honderd jaar welzijnwetgeving voor honden.
Er is een zeer gedetailleerde regelgeving over de welzijnseisen voor honden en katten.

Er zijn concrete voorschriften over wel/niet solitaire huisvesting, concrete voorschriften over de afmetingen van de huisvesting gerelateerd aan de schouderhoogte.
Let wel, dat is voor nestbroeders!
Het paard is een dier van de open vlaktes.

De inhoud van de regelgeving is uiteraard opnbaar en zó online in pdf-files te vinden op de site van LNV.

Het is schokkend om de voorschriften over huisvesting van nestblijvers te extrapoleren naar de vlaktebewoner paard en de gangbare situatie.
Het hoge % stereotyp gedrag is dan heel logisch.
Het ministerie van LNV is zich van het bovenstaande volledig bewust. De sector zelf ook.
Nu de ruiters en vooral de publieke opinie nog.

hc

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:10

Welzijns regels voor honden in nederland?
Als jij die de hele dag op je flatje houd is er geen hond (kon het niet laten) die daar wat aan doet en kan doen.

Anoniem

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:26

HC, kun je mij voorzien voor de welzijnseisen voor katten. Ik heb namelijk een kat en ik wil graag weten of ik haar wel binnen die eisen van zorg voorzie. Ze is ongeveer 22 cm hoog.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:36

een paard is geen dier van de vlaktes.het paard zoals wij het kennen, is al duizend jaren gefokt als landbouwdier.net als schapen,koeien, varkens en kippen.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:46

whahahaha een paard geen dier van de vlaktes? Komop en lees eens wat boeken. *D

Dat wij mensen de dieren al duizenden jaren anders "houden" wil nog niet zeggen dat de wensen van de dieren daarin zouden veranderen. Er zal best iets van aanpassing zijn maar laat je kwpner vrij en de wilde natuur en het beest redt zich prima.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:41

Klopt, zie de trakheners in Namibië :wow:

Erg grappig dat degenen die claimen dat er voor paarden veel is en ook dat er voor honden niets is zelf de wet niet kennen, maar naar de weg vragen die elke nederlander behoort te kennen...

Rookgordijn & smoezenboek van de ruiterij waar de sectorraad de achterlopende welzijnswetgeving voor paarden de afgelopen 7 jaar mee heeft weten te vertragen.
Het énige in hun rapport wat de probleemstelling van LNV adresseert is het plan de huisvesting te gáán onderzoeken...

De PvdD accepteert dit uiteraard niet en de politeke parijen die dierenwelzijn in hun programma hebben staan als het goed is ook niet.
De sector heeft de kans gehand en gemist; haar onwil aangetoond.
Tijd voor externen.
De maatlat ís er al. Kan Wageningen zo afdrukken.

Samengevat:
- paarden moeten onbeperkt naar buiten kunnen om in een sociale groep hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen.
Het maatschappelijke dierenwelzijns-bewustzijn bepaalt wat het maximale ompromis is wat acceptabel is.
De richtlijnen zijn een afgeleide.
Maak het houden vergunningsplichtig met voldoen aan de richtlijnen als voorwaarde.

De eisen mbt het beríjden zijn wat complexer maar kunnen ook gecondenseerd worden tot een paar parameters.
Een héél erg mooie vind ik de regel voor motorrijders in Japan over welke motorfiets ze maximaal mogen besturen.
Kan mooi aan een rijbewijs via het CBR gekoppeld worden *\o/*
Dat brengt ook gelijk de functie van het uitsluitend ´binnen´ rijden onder het voetlicht.

Wat sport betreft is het eenvoudig. De ruiterij heeft het zelfregulerend onvermogen ruimschoots aangetoond. Tijd voor een omgekeerde bewijslast. Toon maar aan dat het bestaansrecht gewaardborgd is.

Welke dierenliefhebber kan bezwaar hebben tegen:
- het dier volgens de levensbehoefte van die diersoort houden
- het dier niet te dwingen/pijnigen voor vrijetijdsgebruiksdoelen
- het dier niet ondergeschikt te maken aan persoonlijke ambities

Wanneer ´het niet haalbaar´ is, wat is dan het probleem? De welzijnsrechten of het treden ervan?

hc

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:48

ik las al boeken voor jij geboren werd!
de voorouder van het paard was een steppendier. net als van de koeien, en de voorouder van de kip (bankiva hoen) leeft in de jungle.mijn kippen houden het geen half uur uit in de jungle...
het gros van de dieren zou sterven als het weer in t wild zou worden uitgezet, zeker je KWPN-er!
ja het is een bewegingsdier, maar dat is wat anders.de paarden zoals wij ze kennen, door de mens gefokt, zijn nooit in het wild geweest, ook niet 1500 jaar geleden.dus je kan niet zeggen dat het vlaktedieren zijn, als ze daar nooit zijn geweest!de voorouders wel, maar dat zijn andere dieren.een przewalski is ook geen newforest.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:53

je gaat er maar vanuit dat een paard gedwongen en gepijnigd word.en niet als vrije tijdgebruik, maar
wel voor je beroep dan?
en mag je een dier wel pijnigen voor make-up,wasmiddelen.geneesmiddelen?om op te eten?
of gewoon voor de lol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:09

HC, kun je mij voorzien voor de welzijnseisen voor katten. Ik heb namelijk een kat en ik wil graag weten of ik haar wel binnen die eisen van zorg voorzie. Ze is ongeveer 22 cm hoog.

NOg maar een keer deze vraag, ik heb daar namelijk nog geen antwoord op gehad. Als het wettelijk vastgelegd zou zijn, zou ik graag horen welke artikelen in welk boek.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:18

Grappige is, dat lezen ook hier weer een vak is. Bericht stond niet dat er stro IN de trailer moet zijn, maar dat er een plaats gemaakt moest worden met stro voor een sanitaire stop. Er staat niet bij dat het de trailer is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:19

FW, daarom dacht ik een simpele vraag te stellen die beantwoord kan worden met een objectieve weergave van feiten, waarvan hij zelf zegt dat ze er zijn. Maar goed, ik zou het antwoord of de verwijzing naar het wetboek graag zien.

Eleonoor, er staat juist dat er een plaats buiten de trailer moet komen, dat kun je uit de zinsopbouw wel opmaken als men goed zou lezen :).

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:22

Voor particuliere huisvesting is geen norm. Voor bedrijfsmatige wel. Het onderscheid is ook gedefinieerd.
Zoekt en gij zult vinden; waar een wil is, is een weg en déze is niet zo moeilijk te vinden 8-)

Voor paarden zou dit zó overgenomen kunnen worden. Inlusief extrapolatie van vereiste minimumruimte versus schouderhoogte.
Wat voor paarden aan toevoeging nodig is, is vrije (onbeperkte!) toegang naar buiten en het uitsluiten van solitair houden.

Een dergelijke norm voor bedrijfsmatig houden van paarden dekt de grootste hoeveelheid en zet vanzelf een algemeen perspectief.

Het enige wat ontbreekt is de wil van de paardensector.
Maatschappelijk draagvlak maakt dat onnodig.

hc

Honden- en kattenbesluit 1999, Geldend op 11-08-2009

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:38

vorame schreef:
Als jij doelt op het honden en katten besluit.
Daar heb ik als partuculier geen snars mee te maken.

Ik mag mijn hond de hele dag op de flat houden.

Ik krijg het idee dat je hebt gevonden aan de hand van mijn bericht.

Maar dat is alleen voor pensions en asiels.

Lijkt me dat verbod op prikkeldraad als voorbeeld ook voor de particulier is.

Anoniem

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:04

Oh, het kattenbesluit, zeg dat dan meteeeeeeeen. Dat is niet op mij van toepassing, want ik ben particulier en mijn kat is de baas in huis :).

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:15

vorame schreef:
Lijkt me dat verbod op prikkeldraad als voorbeeld ook voor de particulier is.


Juíst zelfs.
Het is echte een hele slimme onder het mom van paardenwelzijn.
Of het paard er iets mee opschiet?
Een paard achter prikkeldraad staat buiten.
Een paard binnen voldoet aan deze norm.

Juist particulieren hebben de grootste hik tegen de kostenpost het te vervangen.
Die hebben straks de keuze:
- hoge kosten óf
- paard opstallen (met hooguit kleinere paddock) óf
- bedrijfsmatig onderbrengen

Slimme jongens die sectorraad.
Idem de trailertruuk: kost bedrijven in de regel niets meer dan nu, alleen de particulier. Menig particulier zal de oude trailer (terecht) dumpen, geen nieuwe kopen en een dienst inhuren. Hetzij een trailer huren of vervoer.

hc

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:24

Trailertruuk???
Ik vind het niet meer dan normaal dat die trailer technisch up to date wordt gehouden, en als het ingevoerd wordt zal erf wel een overgangstermijn aangehangen worden, zodat een ieder ruimschoots de tijd krijgt om aan de eisen te voldoen...

vwb prikkeldraad... zet je 50 cm van het prikkeldraad een stroomdraad, en je paard staat niet meer achter prikkeldraad...

Anoniem

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:46

Oftewel, het paardonvriendelijk handelen achter de eigen heg?
:D

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:47

Lovely schreef:
Oftewel, het paardonvriendelijk handelen achter de eigen heg?
:D


Zo zou je het ook kunnen zeggen ja :Y)

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:20

sporter schreef:
Wanneer gaan we eens wat doen aan slechte recreatie ruiters die hun paarden zo stug en stijf rijden dat het lijkt of dat elke stap zeer doet.


Daar ben ik niets milder tegen :D

Op PH/HN wordt ik helemáál onbeschoft bejegend voor exáct hetzelfde standpunt met dezelfde onderbouwing 8-)

Ik ben vanaf het eerste initiatief met inhoudelijke argumenten tegen de bitloze dressuurinitiatieven geweest.

Ik ben niet tegen paardrijden, maar tegen hersenloos paardrijden.
Maakt niet uit of dat hersenloos met bit of hersenloos ijzersloos is. Zo is slecht spoorgebruik paardmisbruik. Dat is echter geen reden om sporen op zich te verketteren, dat is figuurlijk spoorloos :D

De kern is dat ruiters vóór paarden horen te zijn.
Juist ruiters dienen het welzijnsbelang van het individuele paard bovenal te stellen, dus boven hun eigen ruiterbelang.
Maakt niet uit of dit recreatieruiters in een strak pak in een omheinde zandbak zijn of recreatieruiters in wat voor kleding ook ergens in de openbare ruimte.
We zijn namelijk allemaal recreatieruiters :)*

Voor professionele ruiters dienen aparte, nog veel strengere, normen te gelden. Zij hebben namelijk een financieel en persoonlijk belang wat snel zwaarder weegt dan het welzijnsbelang van het individuele paard en daarom is waarborging nog harder nodig.

hc

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:29

@ hc ik ben er al lang achter dat je bij oa arabesk niet met inhoudelijke argumenten aan hoeft te komen dus dat probeer ik ook niet meer.

Ik ben het allemaal voor het grootste deel met je eens en begrijp me niet verkeerd ik ben gewoon tegen slecht paardijden.
Maar nu mijn vraag wat voor welzijns regels gelden er in andere EU landen die in NL niet gelden.