KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:59

www.levendehave.nl


De Groep Geneeskunde van het Paard van dierenartsenvereniging KNMvD adviseert vaccinatie van paarden tegen het West Nijl virus, vooral bij paarden die in het buitenland komen of die in contact komen met geimporteerde paarden. Bij paarden waarvoor dat niet geldt, kan nog afgewacht worden, aldus de KNMvD.

Emile Welling, voorzitter van de Groep Geneeskunde van het Paard en tevens veterinair adviseur van de Sector Raad Paard, houdt momenteel op verzoek van LTO Nederland presentaties voor paardeneigenaren, manegehouders, fokkers en recreanten. Hij beoogt daarmee de gevaren, voorzorgen en bestrijding van het virus en zijn tussengastheer van nieuwe infectieziekten onder de aandacht te brengen. "Wij raden vaccinatie tegen West-Nile dan ook zeker aan, vooral bij die paarden die via de sport regelmatig in reeds besmette landen vertoeven. Ook bedrijven,die regelmatig inbreng van nieuwe (vreemde) paarden hebben, adviseren wij om nu reeds te vaccineren om zo geen 'Amerikaanse toestanden' te krijgen. In de VS was vaccineren pas een optie toen het land al volledig besmet was."

Welling hecht ook veel waarde aan het nemen van secundaire maatregelen. "Denk aan parasietenbestrijding, het voorkomen van stilstaande water- reservoirs in de buurt van de stallen, en een 'early-warning' daar waar het dode vogels (vooral kraaien) als mogelijk besmette tussengastheer betreft."

Voor paarden die normaal in Nederland verblijven en niet in contact komen met 'vreemde' paarden kan desgewenst nog afgewacht worden totdat het besmettingsgevaar dichterbij komt, zegt Welling. "Dat wordt door inspectiediensten gemonitord. Gezien de ervaringen in de VS weten we dat het snel kan gaan, dus we zijn op onze hoede."

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:03

Ik heb het onze dierenarts net gevraagt, en die vind het echt ontzettende onzin zolang het virus parijs nog niet voorbij is...

Hij raad het alleen paarden aan die internationaal wedstrijden lopen en op de plaatsen komen waar het virus zit. In contact komen met vreemde paarden is een beetje vreemd trouwens aangezien het virus niet van paard op paard kan worden overgebracht, maar alleen via een mugje.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:03

In principe ben ik het met Welling eens - zijn mening komt overeen met wat ik in het topic "Anky laat haar paarden inenten" schreef, inclusief zijn aanbevelingen voor preventie.

Citaat:
Welling hecht ook veel waarde aan het nemen van secundaire maatregelen. "Denk aan parasietenbestrijding, het voorkomen van stilstaande water- reservoirs in de buurt van de stallen, en een 'early-warning' daar waar het dode vogels (vooral kraaien) als mogelijk besmette tussengastheer betreft."


Hmm.. dat wordt dus even oppassen want er is zojuist bekend geworden dat er een voor zangvogels ( geen kraaien?) dodelijke ziekte ook in NL is geconstateerd. Het zgn "geel" ... en dat is een andere aandoening dan WNV.
Als er in de omgeving dode vogels aangetroffen worden, dan in ieder geval de Vogelbescherming contacteren ( die brengen de ziekte en verspreiding van "Geel" in kaart). En niet meteen in paniek raken want dode vogels hoeft dus niet te betekenen dat WNV hier al rondwaardt. Het "Geel" is vooral al in het Oosten van NL aangetroffen.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:04

Annemeik schreef:
Ik heb het onze dierenarts net gevraagt, en die vind het echt ontzettende onzin zolang het virus parijs nog niet voorbij is...

Hij raad het alleen paarden aan die internationaal wedstrijden lopen en op de plaatsen komen waar het virus zit. In contact komen met vreemde paarden is een beetje vreemd trouwens aangezien het virus niet van paard op paard kan worden overgebracht, maar alleen via een mugje.


Is het misschien zo dat een besmet (vreemd) paard mugjes kan besmetten, die andere paarden weer kunnen besmetten? Want de muggen die het virus over kunnen brengen zijn hier volgens mij gewoon al, maar dragen ze het viru nog niet bij zich.

In hoeverre werkt de vaccinatie eigenlijk en is het voldoende onderzocht of deze veilig is? En wat zijn de kosten ervan?

riviera2

Berichten: 614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:07

In de kraaien overleeft het virus, en volgens mij als een mugje dan weer die kraai prikt (en nog niet besmet was) wordt het dan wel een besmet mugje.. wat dus weer andere dieren kan besmetten..

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:08

Het geel bestaat al heel lang als vogelziekte hoor, en vooral duivenmelkers zijn er erg fel op om dit te weren. Volgens mij, (pin me er niet op vast) is het ook een bacteriele infectie en geen virale infectie.

Nee, volgens de DA had 1 mugje dat een besmet paard prikt, niet genoeg virus in zich om het rond te brengen. Dan zouden ongeveer iets van 200 muggen je paard moeten prikken en al die 200 muggen weer een volgend paard moeten prikken (allemaal tegelijk). En dan nog moet je paard een verlaagde weerstand hebben.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:27

Nee, een met WNV paard kan een ander paard NIET rechtstreeks besmetten, netzomin als dat een paard jou kan besmetten. Mens en paard zijn een zgn 'dead-end post' voor het virus.

@ Annemeik: het doet helemaal niet terzake of Geel een virus of bacterie is - het is overigens een parasiet. Wat ik bedoelde is dat men , n.a.v. de opmerking van Welling, niet meteen moet denken dat het WNV is als er dode vogels aangetroffen worden, maar wél dat men er verstandig aan doet om dode vogels te melden. Bij onderzoek blijkt dan al gauw op het "Geel" is, óf mogelijk toch dat WNV zich verspreidt.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 10-08-09 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:33

Oh, op die manier Jannepauli, ik dacht dat je bedoelde dan die het WNV over konden brengen.

Jij bedoelt dat mensen in paniek gaan bellen dat er dode vogels liggen door het WNV terwijl het het Geel is.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:35

Precies!

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:38

Het geel wordt veroorzaakt door een protozo (1-cellige) en komt al jaren voor in Nederland. Ik heb vrij lang op de dierenambulance gereden en we hebben heel vaak duiven met het geel vervoerd. Ik denk dat het nu nieuwswaardig is, omdat het nu bij een paar zangvogels is geconstateerd en mensen willen natuurlijk niet dat hun parkiet oid dat krijgt.

Maar goed, Het Geel zal nou niet bepaald een rol spelen bij de verspreiding van West-Nile.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:26

een besmette mug kan alleen een paard besmetten, het niet zo dat als een ´schone mug ´ een besmet paard prikt dat die mug dan ook weer een ander paard kan besmetten.

een mug is een tussengast heer, vogels zijn de bron..

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:26

Annemeik schreef:
Ik heb het onze dierenarts net gevraagt, en die vind het echt ontzettende onzin zolang het virus parijs nog niet voorbij is...

Hij raad het alleen paarden aan die internationaal wedstrijden lopen en op de plaatsen komen waar het virus zit. In contact komen met vreemde paarden is een beetje vreemd trouwens aangezien het virus niet van paard op paard kan worden overgebracht, maar alleen via een mugje.


Dit was ook de reactie van mijn DA vorige week. Er zijn nog te weinig paarden geënt om te kunnen zeggen of het werkelijk afdoende helpt. Volgens hem moeten ze het straks net zo aanpakken als met de blauwtong-entingen. Vaccin beschikbaar stellen en DA zelf betalen, dan bereiken ze de meeste mensen. Het heeft namelijk geen zin om een aantal paarden wel en een aantal paarden niet te enten, want dan blijft het virus zich uitbreiden.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:30

suffie schreef:
Annemeik schreef:
Ik heb het onze dierenarts net gevraagt, en die vind het echt ontzettende onzin zolang het virus parijs nog niet voorbij is...

Hij raad het alleen paarden aan die internationaal wedstrijden lopen en op de plaatsen komen waar het virus zit. In contact komen met vreemde paarden is een beetje vreemd trouwens aangezien het virus niet van paard op paard kan worden overgebracht, maar alleen via een mugje.


Dit was ook de reactie van mijn DA vorige week. Er zijn nog te weinig paarden geënt om te kunnen zeggen of het werkelijk afdoende helpt. Volgens hem moeten ze het straks net zo aanpakken als met de blauwtong-entingen. Vaccin beschikbaar stellen en DA zelf betalen, dan bereiken ze de meeste mensen. Het heeft namelijk geen zin om een aantal paarden wel en een aantal paarden niet te enten, want dan blijft het virus zich uitbreiden.


het heeft wel zin om je paard te enten, want dan kan die het in ieder geval niet krijgen :+

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:31

Weet iemand wat een vaccinatie kost? en is het nuttig om ver voor besmetting te vaccineren, hoelang werkt t vaccin?

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:37

Vaccinatie zal per DA verschillend zijn, dat zie je met Influenza entingen ook. Het moet ook als booster gegeven worden. 1x Enten en na enkele weken weer herhalen. Hoelang het vaccin werkt weet ik niet.

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:42

Ik ben ook wel benieuwd naar dit onderwerp. Mijn paarden komen wel eens in aanraking met recent geimporteerde paarden. Lopen zij dan ook een hoger risico?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:56

suffie schreef:
Dit was ook de reactie van mijn DA vorige week. Er zijn nog te weinig paarden geënt om te kunnen zeggen of het werkelijk afdoende helpt. Volgens hem moeten ze het straks net zo aanpakken als met de blauwtong-entingen. Vaccin beschikbaar stellen en DA zelf betalen, dan bereiken ze de meeste mensen. Het heeft namelijk geen zin om een aantal paarden wel en een aantal paarden niet te enten, want dan blijft het virus zich uitbreiden.


Ik woonin het hartland van Andalucía.
Hier komt 'het mugje' van huis uit voor. Idem blauwtong.
Afrikaanse paardenpest steekt jaarlijks de kop op.
Enten wordt hier níet als een preventieve oplossing gezien, goede uitbraakpreventie wel.

Wat de 'adviezen' vertroebelt in veel landen is dat uitbraakpreventie de pharmaceutische industrie en veeartsen veel minder oplevert dan enten.
Dat is als aan de kapper vraagt of je haar goed zit .

Hier is het verplicht om bij verplaatsing buiten de regio je paard de desinsectificeren en deze 'dip' is ook een effectieve afweer.
Dat moet verplicht (je moet een ondertekend formulier een op pad) via de veearts en die verdient daar aan.
Het slaat vier vliegen :D in dezelfde klap:
- het paard loopt (vrijwel) geen risico besmet te worden
- de mug migreert niet met het paard mee dus de andere regios lopen (vrijwel) geen risico op verspreiding van besmette muggen
- de veeartsen hebben geen tegenstrijdig belang
- geen bijeffecten van de enting en ook geen valse veiligheid (virussen muteren)

hc

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:33

er word gewaarschuwd om niet zoals in america te wachten tot het te laat is en alles besmet is, en toch doen we het. er is hier al een ander topic over, anky laat haar paarden vaccineren,daar staat veel nuttige info in, zo ik me kan herinneren moeten er drie entingen gegeven worden met bepaalde tussen pozen, erna werken deze entingen een jaar, daarna zou jaarlijkse enting voldoende zijn.

ik baal dat mijn d.a er nog niet aan kan komen, al betwijfel ik dat,maar zodra het kan laat ik me pony enten

Anoniem

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:17

HC, ik volg je niet helemaal

Ik ben even blond hoor, want hoe desinsectificeer jij je paard? Ik neem aan dat je niet een fles veerust op het paard leegspuit.
Het wordt toch niet van paard tot paard overgedragen, dus als paard ben je overal gevoelig voor deze mug?

NkPrecious

Berichten: 1193
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Linde

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:40

Ik neem aan dat zij haar paard desinfecteert met een bepaalde soort shampoo of iets in die trant :)

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:54

denk ik ook, veerust is niet desinvecterend of bedoelde je dit als voorbeeld

sterre2007

Berichten: 253
Geregistreerd: 19-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:50

Onze paarden zijn gisteren geent. Beter voorkomen dan genezen.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:48

ik belde gister 1 da en die zij dat de entstof nog niet beschikbaar was..
Ga ik toch is even een andere bellen !

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:54

DaanxBien schreef:
ik belde gister 1 da en die zij dat de entstof nog niet beschikbaar was..
Ga ik toch is even een andere bellen !


dat is dus preccies wat mijn d.a ook zei.

sterre wat was je kwijt als ik vragen mag?

Anoniem

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:16

Hij heeft het niet over desinfecteren, maar over desinsectificeren, dat zijn 2 verschillende dingen. Ten tweede heeft hij het over een dip, ik heb daar nog nooit van gehoord vandaar.