KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QuietWater
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:12

Jannepauli schreef:
In de VS zijn inmiddels 60 muggensoorten en 280 verschillende vogelsoorten genoteerd op de WNV-lijst, dus welk speciaal mugje bedoel je Quiet Water? In 't vervolg toch beter opletten bij de colleges! :+



Ok hihi, een 60tal speciale mugjes dan.. :o

Maar mijn vraag blijft staan: zijn er al mugjes in NL die de ziekte over kunnen brengen? Of is dat nog niet het geval en is dat ook de reden dat de ziekte nog niet in NL bestaat (behalve bij paarden die in buitenland zijn geweest)?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:40

Huertecilla schreef:
Jannepauli schreef:
....en dat men over het algemeen goed in staat is om zelf de noodzaak of onzin in te zien van de WNV problematiek.


Daar ben ik het pertinent mee oneens omdat de informatie niet evenwichtig is. De ruiter moet onafhankelijke informatie actief zoéken en ook is deze relatief schaars.
De informatie vanuit de belanghebbenden die op de ruiter áf komt is geenszins objectief. Zelfs de onderbouwende onderzoeken niet.
Het is heel normaal dat een ruiter navraag doet bij de dierenarts en die is, hoe integer een individu ook is, belanghebber en doorgaans óók eenzijdig geïnformeerd.
Nee, ´men´is in het algemeen allerminst goed in staat om zelf een afweging in deze te maken omdat er geen evenwicht in de argumenten is :)*

Gooi er nog een emotionele waarde tegenaan en de ratio is de stal uit.
Een jaar goed gevoel en ´bewijs´ want geen zieke paarden later en de staleigenaar moet het maar verplichten om besmetting van (geëntte 8)7 ) paarden te voorkomen.

hc


Tja en dat ben ik dus op mijn beurt met jou niet eens.Ten eerste kun je je afvragen of het noodzakelijk is dat mensen alle ins- en outs van deze ziekte kennen buiten de voor de hand liggende informatie die mensen nodig hebben om de ziekte ( als die hier in NL ooit komt) te herkennen. Da's op zich al zo gemakkelijk nog niet want WNV levert een ziektebeeld op dat heel erg lijkt op Hondsdolheid, Botulisme, Tetanus en het beruchte EHV-1 virus. En soms zijn er zelfs helemaal geen symptomen totdat het virus al behoorlijk verwoestend werk heeft gedaan. Het zal nog een aardige dobber worden om dat juist te diagnostiseren. Maar dat terzijde.

Als je de weg weet is er ruim voldoende en zeer up-to-date informatie te vinden, de vraag is echter hoe noodzakelijk dat is. Net zoals bij een gewone griep uitbraak (de normale influenza) zullen mensen geen enkele baat hebben bij de wetenschap welk virus het precies is, welke muterende stam ten opzichte van de vorige keer. Men wil weten wat het risico is, of ze zelf gevaar lopen en in welke mate een ziekte schade kan opleveren.

Bij een ziekte als influenza zal niet iedereen ziek worden. Waarom dat nu wel of niet zo is hangt af van allerlei factoren die in dit kader niet terzake doen. Uiteraard zijn er risicogroepen en de personen die daartoe behoren kunnen zich preventief laten enten.
W.b. WNV is het niet veel anders: niet alle paarden worden ziek als ze besmet raken, er zijn misschien nog geen tot achter de komma exacte getallen uit de VS, maar er is wel degelijk onderzocht en bevonden dat er vele paarden zijn waarbij de viremie ( antistoffen in het bloed) aangeeft dat ze besmet geweest zijn, zonder ooit daadwerkelijk ten slachtoffer gevallen te zijn aan de ziekte. Toch is het gegeven van abstracte getallen niet een reden om maar niet meer alert te zijn, of WNV weg te wapperen alsof het een 'griepje' is.
Temeer daar WNV een zeer ernstige aandoening is: een griep zullen de meeste mensen doormaken met een paar dagen goed beroerd voelen en dan knap je weer op. Als mens of dier besmet raken met WNV en de ziekte slaat onverhoopt aan, dan is de prognose niet zo rooskleurig..

Feit is dat de ziekte bestaat ( in de VS van West-naar Oostkust verspreid, en dichterbij huis geconstateerde uitbraken in Italië, Israel, Marocco, Frankrijk), dat er een westelijke en een oostelijke variant is ( de laatstgenoemde is veel moelijker te behandelen en levert de grootste mortaliteit op) en dat de gemiddelde paardeneigenaar niet wil dat zijn/haar paard erdoor getroffen wordt. Want áls je paard het krijgt sta je aan het begin van een lange lijdensweg.

Resumerend: het gaat mij veel te ver om uit te gaan van een complot-theorie van zgn. belanghebbenden waar het 't ontwikkelen van een voorbehoedsmiddel als de WNV-entingen betreft. Als je in een gebied zit waar de ziekte heerst en slachtoffers maakt, dan ben je blij dat je met een simpel spuitje zult kunnen proberen te voorkomen dat jouw paard ook slachtoffer wordt. Er is immers ook al aangetoond dat geënte paarden vrijwel allemaal gevrijwaard bleven van de ernstige complicaties.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die, zonder dat het nu direct noodzakelijk is, willen gaan enten omdat een bekende persoon dat ook doet. Dat zul je altijd houden en er zullen zeker artsen zijn die de klant koning vinden en daarin meegaan. Maar het merendeel van de artsen stelt zich op dit moment nog gereserveerd en behoudend op. Terecht zou ik zeggen, maar da's mijn persoonlijke mening.

igranta
Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:48

zo mijn paard is vandaag ingeent tegen het west-nile virus moet over 3 wkn een herhalings enting en daarna gewoon ieder jaar herhalen.
het is misschien vroeg maar mijn vriend is in ieder geval beschermt en ik heb geen zin om te wachten tot
het wel voorbij parijs is!!!!
wat de meeste dierenartsen adviseren vind ik persoonlijk helemaal niks wachten tot het dichterbij is niks wachten!! straks is het dichterbij en dan nederland gaat massaal bestellen duurt allemaal lang om dat het niet voor te werken is mensen maar wachten op hun entinkje ondertussen is het al te laat is het paard al besmet ik zie het al helemaal voor me. En hier had ik dus absoluut geen trek in dus mijn paard is al geent. trouwens volgens mijn dierenarts van de uithof is deze mug die het virus kan overbrengen al in nederland ze zijn alleen nog niet geinfecteerd met het virus. hoe lang moet je daar nog op wachten???

igranta
Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:50

en dat sommige dierenartsen het niet kunnen bestellen is bullshit!!!
ze kunnen het gewoon bestellen ze moeten er iets meer moeite voor doen en binnen een week hebben ze het in huis!!!

de enting zelf kost rond de 50 E

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:05

de muggen die het kunnen krijgen zijn volgens mij de zelfde die staart en manen exceem kunnen veroorzaken... dat zijn volgens mij behoorlijk wat

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:43

Oeps, dierenarts was hier woensdag voor andere entingen en ben het vergeten na te vragen,
zal het toch nog eens vragen binnenkort...

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:11

Ik kreeg een brief van de DA met informatie.

De basis inenting bestaat uit twee injecties met een tussenpoos van 4 weken. Daarna kan de inenting jaarlijks worden gegeven, tegelijk met de 'standaard' andere entingen.

Kosten bij mijn DA zijn 35 euro per enting.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:06

kunnen jullie me ook zeggen hoeveel bescherming de enting bied?

gr.