Het afgelopen EK volgens Tineke Bartels & Ghislain Fouarge

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Het afgelopen EK volgens Tineke Bartels & Ghislain Fouarge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 10:00

http://www.academybartels.nl / http://www.dehoefslag.nl


Het EK in Ermelo is voorbij. Ik heb er van genoten. Ik schreef al eerder dat ik trots op de KNHS en op de organisatie van dit EK was, en dat gevoel is de laatste dagen alleen maar sterker geworden. Iedereen, dus ook alle buitenlanders, kwamen zeggen dat ze nog nooit zo’n mooi EK hebben meegemaakt.

Zondag waren er meer dan 2000 bezoekers. De sfeer was fantastisch. Gelukkig waren er ook goede prestaties. Ik ging voor zeven medailles, dat heb ik diverse malen tegen de pers gezegd. En we hebben zeven medailles gehaald!

Maar de concurrentie was wel sterker dan we gedacht hadden. Duitsland kwam met Fabienne Lütkemeier en Sanneke Rothenberger heel sterk voor de dag. Maar Nederland won ook twee gouden medailles, met het Young rider team op donderdag en met Lotje Schoots op zaterdag. Verder waren er enkele grote verrassingen. Marrigje van Baalen reed de beste proeven van haar carrière en won twee keer brons. Brigit van der Drift behaalde een prachtige zilveren medaille in de kür. En ik wil ook Angela Krooswijk vermelden, want zij eindigde twee keer op een millimeter van een medaille als vierde.

Zondag scheelde het echt helemaal niets (73.250 tegen 73.200). Dat is niet meer met het blote oog te zien. Dan gaat het er om hoe het dubbeltje rolt, en daar had ze net pech mee. Ze heeft echter fantastisch gereden. Ik ga ook niet de schuld aan de juryleden geven. Die waren volgens mij zelf al ziek genoeg van de enorme verschillen. Ze hebben in ieder geval op zaterdagavond de hele avond zitten evalueren met de video en de protocollen er bij. Het heeft de pret in ons team niet kunnen drukken. Ook de tegenvallers werden sportief verwerkt. Ik ben écht trots op de sfeer in beide teams. Het was geweldig!

Rest mij nog om toch al even naar de toekomst te kijken. Ik zou morgen het liefst direct weer aan het werk gaan. Want drie Young Riders nemen nu afscheid, en drie Junioren moeten over naar de Young Riders. We moeten het volgend jaar met nieuwe teams voor de dag komen. En de Duitsers blijven voorlopig sterke tegenstanders. Dat hebben we dit jaar wel kunnen zien. We moeten er dus tegenaan in de komende 12 maanden!


Ook juryvoorzitter Ghislain Fouarge blikt terug

Juryvoorzitter Ghislain Fouarge, die alle dagen de Young Riders beoordeelde had een fijn toernooi.
Een terugblik: ‘Ik heb genoten! Vooral van de medaillewinnaars, maar ook van de andere landen. Denemarken bijvoorbeeld en Zweden en Italie. Die hebben een aantal zeer goede combinaties, die, als ze wat beter gaan rijden en meer ervaring opdoen binnen niet al te lange tijd een woordje gaan meespreken.

Over de Nederlandse Young Riders kan ik kort zijn, ze presteerden op het juiste moment, reden professioneel en scoorden. Bij Lotje Schoots waren de galopreprises echte highlights, Torricelli stond er goed aan, hij oogde sterk. Ook de aanleuning was bijzonder goed. Bij concurrenten Fabienne Lütkemeier en D’Agostino was het juist het drafgedeelte waaraan we de meeste punten kwijt konden. Kleine foutjes en details maakten bij die twee amazones het verschil in de kleur van de medailles. Ook over bronzen Marrigje van Baalen kan ik kort zijn: Alle dagen gaven Marrigje en BMC Don Cardinale een supermooi beeld, ze heeft alles er uit gehaald, ze konden niet beter dan wat ze hier hebben laten zien. Ook Marjolein Cho Chia Yuen en Diederik van Silfhout deden het goed. Marjolein en Cho’s Pepper reden een prima landenproef, heel flitsend, Pepper stond er goed aan. Jammer dat een dag later teveel fouten gemaakt werden. Davidoff van Diederik vond ik in de landenproef nog ‘groen’, maar ze reden wel foutloos.

Het teamgoud was zeer verdiend voor ons. De Duitse equipe, met uitzondering van Fabienne Lütkemeier, vonden mijn medejuryleden en ik wat tegenvallen. Op zaterdagavond hebben wij als juryleden gekeken naar de videobeelden van de proeven en erover gediscussieerd. Dat was heel nuttig. We waren het er wel over eens dat er puntenverschillen kunnen zijn ondermeer door de positie van het jurylid. Op de lange zijde ziet een proef er anders uit dan op de korte zijde en dan krijg je soms wat verschillen in de beoordeling van een oefening. Maar het was een mooi kampioenschap op een prachtige accommodatie met in de breedte groeiende prestaties en voor ons land een fiks aantal dik verdiende medailles.’

lianne__

Berichten: 830
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Het afgelopen EK dressuur volgens Tineke Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:27

leuk omschreven!

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het afgelopen EK dressuur volgens Tineke Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:23

Ze kan idd erg trots zijn!! Ik vind Tineke echt een topwijf!!

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:49

Leuk verslag hoor en Tineke is idd heel aardig en ook zo gewoon, niks niet hoog in de bol ofzo.
Ben laatst op de academy wezen kijken, omdat wij sinds een jaar 500 meter van tineke af wonen en ik heel nieuwsgierig was hoe het er daar uitzag.
Ik kreeg een hele rondleiding en koffie, was echt helemaal top, terwijl ik verder helemaal niks met dressuur heb.

MilleniumK

Berichten: 3026
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Groningen

Re: Het afgelopen EK dressuur volgens Tineke Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:13

Leuk verslag van Tineke!

armlou
Berichten: 328
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Hengelo (ov)

Re: Het afgelopen EK dressuur volgens Tineke Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:53

Vol lof :)

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het afgelopen EK dressuur volgens Tineke Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:43

Tineke is ook altijd zo positief ingesteld,leuk!

sammmie
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-06-08

Re: Het afgelopen EK volgens Tineke Bartels & Ghislain Fouarge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:13

Kei leuk, tineke= simply the best!

Farmgirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Zelhem

Re: Het afgelopen EK volgens Tineke Bartels & Ghislain Fouarge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:15

Ja die punten, er zat soms 5% verschil tussen. Ik heb genoten al vond ik soms de muziek erg zwaar en totaal niet passen bij de bewegingen van het paard. Lotje reed technisch echt wel beter. Maar het paard van Fabienne Lütkemeier had zulke mooie zijgangen dat was echt genieten. Als Lotje geen storing had gehad in een uitgestrekte draf had zij waarschijnlijk goud gehaald!!!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Het afgelopen EK volgens Tineke Bartels & Ghislain Fouarge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:32

De muziek van sommigen kan alleen omschreven worden als achtergrond muziek! Dan vraag je je echt af waar de proffesionals van zo'n land mee bezig zijn geweest.... Vooral de eerste Zweedse en een Deense ruiter van de Young riders.

Is daar zo weinig aandacht voor de jeugd dat niemand ze kon helpen bij de Kür?

Maar ik heb ook gezien dat bij 1 combinatie er scores waren tussen de 67,00 en 74,00% Dat is toch wel een heel groot verschil!

Farmgirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Zelhem

Re: Het afgelopen EK volgens Tineke Bartels & Ghislain Fouarge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:06

Marrigje stond bij 2 jury's 1......... ondanks dat zij sterk reed. Vond ik niet dat zij beter was dan Fabienne of Lotje. Bij de eerste paar ruiters van de Youngriders viel ik zo wat in slaap. Als ik zag hoe er gereden werd dan had voor mij Diederik daar tussen gemogen..........