Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:54

Olifanten hebben toch wel een soort ritueel hoor :j En merries wiens veulens dood zijn ( best maatje van een paard) vertonen wel een soort gedrag. Begraven/cremeren lijkt mij logisch dat ze dat niet kunnen :+ Het is trouwens maar goed dat wíj dat wel doen. Als we alle mensen boven aarde zouden laten rotten.. zouden er een berg ziektes bij zijn.
Maar goed dat is bijhoorlijk offtopic :)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:46

Wel raar dat iedereen het maar heeft over het vlees eten van dieren en dat ze dat zielig vinden en de meesten wel gewoon een leren zadel,hoofdstel en laarzen hebben.Ik vind het prima dat een dier geslacht wordt en helemaal opgebruikt.Zeker een paard die het toch relatief goed heeft.Heb zelf ook al een paard naar de slacht gedaan.Leuk is dat niet maar ik vind de soepballetjes in de tomatensoep zelf ook wel lekker...Mijn kat trouwens in laten slapen en dat was echt een drama.Het spul gelijk in het hart spuiten is niet zieliger hoor,ze zijn dan tenminste gelijk dood en met die narcose staan ze soms nog een paar x op.Dat kan ik echt niet aanzien.

wakiekie

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: wijhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:50

Miryamk schreef:
Volgens mij is de slachtprijs al jaren laag. Paarden brengen in de handel altijd meer op volgens mij.



nyaa zeg nu maar rustig in deze tijd, handels prijs is slachtprijs..
de handel is echt slechter dan slecht op dit moment!
voor een normaal paard, denk ik dat je nu zo rond de 500/700 euro slachtprijs zal zitten.. ma das nog ruim gerekend denk ik ;)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:51

:+ Als je even eind pagina 5 doorleest... :D

wakiekie

Berichten: 434
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: wijhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:59

haha oeps :o , over heen gelezen!
nya een bekende had 2 maand terug nog 80 cent gekregen per kilo..
het verschilt nog wel iets dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:06

Hersendood is dood hoor. Bij mensen die hersendood zijn wordt ook de stekker er uit getrokken. Als de hersenen dood zijn, wordt denken, zien, horen en voelen erg moeilijk ;)

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:10

zelf ben ik geen voor of tegenstander van slager of spuitje.
Het is hier per dier en situatie afhankelijk.
Volgens mij zou ik het "liefste" de slager hier laten komen, schot in de wei en dan mogen ze het paard afvoeren na de slager.
De rit na de slager lijkt me zo zuur, heftig. Maar goed, dat is mijn stukje emotie.
Hier eten we graag vlees, ben me ook erg bewust waar het vlees vandaan komt, buren van ons hebben wat koeien en stieren lopen, staan dag en nacht buiten met loopstal, de stiertjes worden rond een jaar of anderhalf, naar de slager gebracht, wij kopen daar dan een deel van, heerlijk/eerlijk vlees.
zo heb ik ook wel eens eendagskuikens ergens mee kunnen nemen op een beurs, deze heb ik opgefokt en toen ze groot waren, door een andere buurman (hij was slager) laten slachten. Ik vind dat prettig vlees om te eten.
het waren haantjes die anders de dag na de beurs waren opgegeten, ze hadden hier lekker buiten gelopen, afwisselend voer gehad.
Hoe hypocriet ook, ik vrees dat ik mijn paarden niet met zoveel smaak kan opeten.

Wat betreft inslapen, ik heb het diverse keren meegemaakt, diverse keren dacht ik, een mooi einde, maar ik heb er ook een paar zien vechten, dat was geen prettig gezicht.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:34

ambre schreef:
Wel raar dat iedereen het maar heeft over het vlees eten van dieren en dat ze dat zielig vinden en de meesten wel gewoon een leren zadel,hoofdstel en laarzen hebben.Ik vind het prima dat een dier geslacht wordt en helemaal opgebruikt.Zeker een paard die het toch relatief goed heeft.Heb zelf ook al een paard naar de slacht gedaan.Leuk is dat niet maar ik vind de soepballetjes in de tomatensoep zelf ook wel lekker...Mijn kat trouwens in laten slapen en dat was echt een drama.Het spul gelijk in het hart spuiten is niet zieliger hoor,ze zijn dan tenminste gelijk dood en met die narcose staan ze soms nog een paar x op.Dat kan ik echt niet aanzien.


Precies, ben het helemaal met je eens! Er zijn zoveel producten die van dieren worden gemaakt...maar mensen denken daar vaak niet over na. Zijn zich hier niet van bewust...

PS: over dat cremeren/begraven iets menselijks is, wilde ik zeggen dat een dier hier denk ik zelf geen waarde aan hecht. De mens geeft er een waarde aan.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:14

Nou ik heb even niet gebokt! En kijk wat een berichten; GO JAN GO JAN & alle andere paardenslagers!!!

Of je paard wordt door Rendac tot gort gemalen en dan via allerlei producten komt het bij de mens terecht (ongewild)

of

Door slager in stukken gehad en als eerlijk vlees verkocht (dus bewust wat er mee gebeurd)

dan heb ik dus nog steeds het liefst het laatste! En natuurlijk is het een idiote gedachte dat je straks je eigen paard op zit te eten.. maar die kans is dan imo bij rendac groter dan als je het naar je slager brengt!

Bij Rendac vertellen ze het echter niet (en kan me voorstellen dat je het niet wilt weten) maar bij de slager zie je het nu eens eerlijk hoe het echt gaat (ik weet het heb het vaak genoeg gezien, en nee het is idd niet prettig maar ik blijf het het meest humane vinden en de grijper bij rendac en de onwetendheid wat er dan gebeurd dus niet)

Ff iets anders, maar die grapjes van de paardenslager van vroeger zijn zoooo 1973.. jammer dat mensen die nog steeds maken. Dat als je pennymeisje ben ze tegen je roepen 'mmm lekker paardenrookvlees' grrrr kan daar nog steeds boos om worden! Is dat misschien de reden dat de meesten geen fan van de Van Veens zijn? Gelukkig ben ik dat ontgroeid en kan ik verder denken dan toen en weet ik nu wat het beste is!

Slachtprijs maakt me btw helemaal niets uit. Bij Rendac krijg je toch helemaal niets? Volgens mij kost dat alleen geld? Het enige wat ik wel wil is er bij zijn en dan weten dat m'n paard er niet meer is. Zeg maar dat het kort en snel is gegaan, zonder lange lijdensweg.

Je dier begraven/cremeren etc. vind ik echt heel nobel en mooi dat je dat doet. Ik zou het zelf bij m'n paard niet doen vanwege de kosten maar m'n kat ligt in de tuin.. geeft toch een fijn idee (ook al mag het niet). Ik wil zelf ook begraven, en ik hoop op geen lange lijdensweg.

De slager geeft trouwens geen nekschot maar een schot in het hoofd, daarbij is het gelijk klaar. Gaat echt heel snel. Ademen en hart kloppen echt niet lang duur. Het paard wordt ook niet in notime als een gek aan dat been opgehesen, het gaat echt rustig en met beleid en volgens de stappen. Het filmpje op de site geeft het heel goed weer, echt eerlijk en netjes.

Je hoeft trouwens niet je eigen paard op te eten. Het vlees wordt voor consumptie gebruikt. Maar goed, bij rendac krijg je het vanzelf in je tumtummetje of gummibeer ofzo?? Dat wil ik echt niet weten. Ben echt pro je eigen koe, kip, varken, geit of schaap eten. Dat zouden echt meer mensen moeten doen.

Oh en gaan met die verkiezing, hulde voor Van Veen!!!

Anoniem

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:01

Joh Zidore, het is toch geen discussie van inslapen versus slachten, hou er toch eens mee op. Sommigen vinden slachten beter, anderen inslapen en wat er daarna gebeurt, krijgt het paard niet meer mee.
Dat jij slacht zo goed vind is jouw recht, kllar, net als voor anderen inslapen dat is, je hoeft niet steeds te benadrukken hoe slecht jij het wel niet vind en wat je van de rendac vind. Laat het gewoon even ontopic.

Nath64
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:07

Me paard naar de slacht brengen:S.
Ik denk dat ik dat niet zou trekken een paard wat ik langer dan 10 jaar zou hebben zomaar dumpen voor 700 euro.
Nee als een paard echt op is zal het geen moeite doen om op te staan (zoals mijn oude paard) hij was egt op we hebben het tot het laatste moment uitgesteld en toen moest het.
We hebben hem thuis laten inslapen en met een lier laten ophalen zodat hij niet met een grijper hoeft gepakt te worden toen is hij naar een paarden crematorium gebracht en alleen gecremeert nadat we nog afscheid konden nemen ( geen prettig gezicht maar wat al die jaren je maatje was moet netjes worden behandeld vind ik) we konden na een paar dagen de urnen op halen en staart en deken.
Het is niet goedkoop maar ik zou me maatje niets anders willen wensen dan een mooi en waardig afscheid.
ik geloof niet in leven na de dood maar wel in dingen die boven zijn en zeg nou zelf wil je zelf geen goed gevoel over je plichten hebben voor wat al die jaren je vriend en beste maatje was messchein zien mensen het anders maar ik neem een dier voor het leven.

Sandeman

Berichten: 1886
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:11

Als ik een eigen paard zou hebben zou ik ook absoluut kiezen voor crematie.
Moet er niet aan denken als mijn lievelingspaard wat gaat mankeren. Ze is een manegepaard, maar wel mijn grote liefde.

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:17

'T is wel fijn om de andere kant een keer te lezen
& ja met zo'n schot verliest die gelijk al zijn gevoel dat is waar
maar ik zou absoluut niet mijn paard door mensen op laten eten hoor!
Dan heb ik nog zoiets van, als die zo'n pin door zijn hoofd krijg en niks meer voelt oke, maar dan niet laten dienen als eten.
Dan zou ik hem ook gewoon willen laten cremeren ofzo maarja..
Het lijkt mij namelijk niet een fijne gedachte ''je paard die dood aan zijn achterbenen word opgehangen en word opengesneden en alles'' nou sorry hoor ik vind dat een beetje respectloos tegenover je paard.. (ik zeg niet dat het respectloos is maar ik vind van wel)

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:26

anouuk1994 schreef:
'T is wel fijn om de andere kant een keer te lezen
& ja met zo'n schot verliest die gelijk al zijn gevoel dat is waar
maar ik zou absoluut niet mijn paard door mensen op laten eten hoor!
Dan heb ik nog zoiets van, als die zo'n pin door zijn hoofd krijg en niks meer voelt oke, maar dan niet laten dienen als eten.
Dan zou ik hem ook gewoon willen laten cremeren ofzo maarja..
Het lijkt mij namelijk niet een fijne gedachte ''je paard die dood aan zijn achterbenen word opgehangen en word opengesneden en alles'' nou sorry hoor ik vind dat een beetje respectloos tegenover je paard.. (ik zeg niet dat het respectloos is maar ik vind van wel)


En wat is dan niet respectloos om te laten doen Anouuk? Is het veel minder respectloos om hem te laten ophalen door de rendac en daar tot moes te laten koken? Als je het mij vraagt is het juist een grote uiting van respect, als je een paard netjes laat slachten, door mensen met liefde en plezier in hun werk, dan om je paard door de rendac op te laten halen, met een grijper in een vrachtwagen op kadavers te laten gooien en er dan hondenvoer van te laten maken.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 12:32

Dergelijke meningen hebben niet met wel of geen respect te maken. Het gaat om wat voor jóuw gevoel wel of niet prettig is. En met welke gedachtegang er achter.

Die discussie is tot nu toe erg netjes verlopen in dit topic. Het zou fijn zijn als dat zo kan blijven :)

Voorzover mijn informatie strekt worden dieren (paarden) niet (meer) voor hondenvoer verwerkt. Wél voor alle andere dingen.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:33

Sammie schreef:
Dergelijke meningen hebben niet met wel of geen respect te maken. Het gaat om wat voor jóuw gevoel wel of niet prettig is. En met welke gedachtegang er achter.

Die discussie is tot nu toe erg netjes verlopen in dit topic. Het zou fijn zijn als dat zo kan blijven :)

Voorzover mijn informatie strekt worden dieren (paarden) niet (meer) voor hondenvoer verwerkt. Wél voor alle andere dingen.


Wil je hiermee zeggen dat mijn reaktie niet netjes was dan Sammie?

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:53

Abeltje77 schreef:
anouuk1994 schreef:
'T is wel fijn om de andere kant een keer te lezen
& ja met zo'n schot verliest die gelijk al zijn gevoel dat is waar
maar ik zou absoluut niet mijn paard door mensen op laten eten hoor!
Dan heb ik nog zoiets van, als die zo'n pin door zijn hoofd krijg en niks meer voelt oke, maar dan niet laten dienen als eten.
Dan zou ik hem ook gewoon willen laten cremeren ofzo maarja..
Het lijkt mij namelijk niet een fijne gedachte ''je paard die dood aan zijn achterbenen word opgehangen en word opengesneden en alles'' nou sorry hoor ik vind dat een beetje respectloos tegenover je paard.. (ik zeg niet dat het respectloos is maar ik vind van wel)


En wat is dan niet respectloos om te laten doen Anouuk? Is het veel minder respectloos om hem te laten ophalen door de rendac en daar tot moes te laten koken? Als je het mij vraagt is het juist een grote uiting van respect, als je een paard netjes laat slachten, door mensen met liefde en plezier in hun werk, dan om je paard door de rendac op te laten halen, met een grijper in een vrachtwagen op kadavers te laten gooien en er dan hondenvoer van te laten maken.


uhm ik had het erover dat ik er niet over moet denken dat mensen mijn paard op eten.
en ik zei nog , ik vind het respectloos & niet dat het zo is.
Ik zou mijn paard gewoon laten cremeren zodat niemand 'm op zijn boord krijgt of wat dan ook.
Zoals iemand anders hier al zei dat iemand zijn/haar paard liet uitstrooien over de zee.
Dat vind ik dan weer beter dan dat iemand anders je paard aan het opeten is. ;)
Trouwens het slachten zelf vind ik niet erg hoor als het netjes gebeurd,
maar 't feit dat je paard op iemand zijn bord komt wel :)
& het woord rendac heb ik niet eens in mijn mond gehad ;)
Laatst bijgewerkt door anouuk1994 op 19-08-09 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:55

Ik kan het filmpje niet openen, helaas. Maar ik heb het vaak genoeg gezien bij koeien, dus het zal niet veel verschillen. Ik persoonlijk vind de slager humaner dan een spuitje. Het is sneller afgelopen. Ik heb zelf geen paard/pony, maar als ik mocht kiezen zou ik voor die optie kiezen. En daarna zou ik het denk ik zelf opeten. Als ik ruimte in mijn vriezer zou hebben.

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:56

rainbow8 schreef:
Ik kan het filmpje niet openen, helaas. Maar ik heb het vaak genoeg gezien bij koeien, dus het zal niet veel verschillen. Ik persoonlijk vind de slager humaner dan een spuitje. Het is sneller afgelopen. Ik heb zelf geen paard/pony, maar als ik mocht kiezen zou ik voor die optie kiezen.


aan het begin kon ik hem ook niet openen maar dan staat er een balkje met dat er een pop-up?
geblokkeerd is en dan moet je daar even met je rechter muisknop op drukken zodat het
tijdelijk toegelaten word en dan weer ff op play drukken
(dat lukte bij mij wel namelijk :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:23

Wat een uitermate K*T stem op dat filmpje...

Maar over dat slachten respectloos zou zijn (vind jij), vind je Rendac (en het inslapen als dat erbij komt) dan niet respect loos tegenover je paard?

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:28

Asyaa schreef:
Wat een uitermate K*T stem op dat filmpje...

Maar over dat slachten respectloos zou zijn (vind jij), vind je Rendac (en het inslapen als dat erbij komt) dan niet respect loos tegenover je paard?


nou kijk, hoe het paard afgemaakt word met slachten vind ik niet erg,
het is alleen maar goed dat ze niks voelen en alles.
maar mij gaat het erom, dat je paard daarna door mensen opgegeten word.
Dat is alles, het gaat mij er niet om hoe je paard afgemaakt word bij de slacht maar
dat die daarna als eten dient dat is wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:32

Dat op eten vind ik ook niet helemaal perfect... maar nog steeds beter dan rendac.
En ja... cremeren...
Prachtige mogelijkheid om voor altijd afscheid te nemen... maar sommige vinden het gewoon veels te veel...
zeker voor iets dat het paard zelf niks uitmaakt en alleen maar is voor ons gevoel

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:44

Asyaa schreef:
Dat op eten vind ik ook niet helemaal perfect... maar nog steeds beter dan rendac.
En ja... cremeren...
Prachtige mogelijkheid om voor altijd afscheid te nemen... maar sommige vinden het gewoon veels te veel...
zeker voor iets dat het paard zelf niks uitmaakt en alleen maar is voor ons gevoel


ja daar heb je gelijk in & ik moet eerlijk zeggen dat ik nou niet echt
100% zeker weet wat die rendac doet want ik had er al over gehoord enzo
dus ik dacht nou voordat ik weer van alles fout loop te zeggen hier lees ik het even door
wat rendac nou precies doet en ik moet zeggen dat ik dat ook niet zou willen hoor.
& ja ik weet dat het voor ons gevoel is, en iedereen denkt er anders over
maar stel ik zou mijn paard naar de slacht brengen, dan zou ik waarschijnlijk met een rotgevoel
rond blijven lopen.
En als ik hem bijvoorbeeld zou cremeren weer niet, en daaruit blijkt dus idd dat het alleen maar voor ons
gevoel is maar je heb dan wel goed afscheid genomen met de gedachten dat jij de beste keuze heb gemaakt.
Het komt waarschijnlijk ook omdat ik dieren echt gewoon als een familielid zie &
dan zou je het eigenlijk kunnen vergelijken met dat je iemand uit je familie laat op eten :P
ja en zo kan je nog wel 5000 voorbeelden opnoemen en er een discussie over beginnen
omdat iedereen het anders bekijkt & er anders over denkt :P

Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:53

Met tranen in mijn ogen lees ik dit allemaal, as vrijdag gaat mijn paard ook naar Jan. De moeilijkste beslissing/keuze die ik in mijn leven heb moeten maken. Ik wil het niet zien, dat heb ik al besloten. Als ik het geld had zou ik kiezen voor een crematie, helaas is dit niet het geval....

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:55

@anouuk, je hebt het idd niet over de rendac gehad, maar dat is nou eenmaal voor veel mensen de enige andere keuze:
of slacht
of rendac

Ik weet niet of je het cremeren zelf moet betalen en zo ja: enig idee wat dat kost?