Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:55

Rooney schreef:
Met tranen in mijn ogen lees ik dit allemaal, as vrijdag gaat mijn paard ook naar Jan. De moeilijkste beslissing/keuze die ik in mijn leven heb moeten maken. Ik wil het niet zien, dat heb ik al besloten. Als ik het geld had zou ik kiezen voor een crematie, helaas is dit niet het geval....


oh wat verschrikkelijk zeg
heel veel sterkte :(:)

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:56

Ik heb het verhaal gelezen kan helaas de filmpjes niet kijken.
ik weet wel dat voor mij de keuze al vast staat, mijn paard zal dus niet in geslapen worden maar naar van veen gaan :)
ik vindt het gewoon erg vriendelijk, ik ben niet rijk, en heel onvriendelijk van mij kan ik het kleine centje dat ik er voor krijg goed gebruiken.

ook vindt ik het onzin dat er verschil is tussen inslapen en slachten, het paard moet hoe dan ook dood, dus mij zal het niet uitmaken hoe het gebeurd ( als het dier enorme pijnen heeft gaat het natuurlijk niet naar de slacht maar gebeurd het direct )

let op het is mijn mening, en heb alle respect voor ieder ander die er anders over denkt :)

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:02

Tat_jana schreef:
ook vindt ik het onzin dat er verschil is tussen inslapen en slachten, het paard moet hoe dan ook dood, dus mij zal het niet uitmaken hoe het gebeurd ( als het dier enorme pijnen heeft gaat het natuurlijk niet naar de slacht maar gebeurd het direct )

let op het is mijn mening, en heb alle respect voor ieder ander die er anders over denkt :)


je hebt gelijk dat vind ik ook,
alleen voor my is het dan weer belangrijk wat er daarna gebeurd
maar zoals je al zei het is jou mening & dat weet ik ook ;)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:08

Ik heb niet alle 7 blz gelzen. Maar wel ervaring met inslapen. En wat ik me dus afvraag bij naar de slager brengen; Ruikt een paard bij aankomst bloed, dood en angst van andere paarden niet? Ze staan misschien te wachten en moeten dat toch ruiken? Dat is dus mijn grote angst, dat dat een hele nare laatste ervaring is. Dan weet ik wel dat ie daarna toch dood is, maar je moet er nou eenmaal zelf ook mee leven daarna.

Ook denk ik dat je er daarna niet meer aan moet denken wat en hoe daarna.

Mijn eerste pony was ook met een grijper opgepakt en daar mocht ik als 12 jarig meisje niet bij zijn. Ik wist al hoe het eruit zag met de koeien, dus had er toch wel beeld bij. Net als dat ik weleens varkens heb zien hangen en dus daar ook beeld bij kan bedenken met paarden.

Van je eigen paard is het dan toch moeilijker te verwerken, want je moet al afscheid nemen. Maar feitelijk maakt het niks uit, verbranden is net zo erg als in stukken snijden.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:15

Er zijn al veel topics geweest over slachten versus inslapen, en in die topics zijn filmpjes gezet en ervaringen van bokkers vertelt. Niet één paard had bij het slachten door wat er ging gebeuren. Ze ruiken geen bloed, dood en angst van andere paarden. Een slachterij is een toonbeeld van orde, netheid en vooral heel veel hygiene.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:21

Ja, heb het weleens zitten lezen, maar dat is mijn angst erbij. Ik heb wel laten inslapen en had er toen geen moeite mee om erbij te blijven. Ik denk dat het bij de kogel gewoon moeilijker is voor mezelf. Je weet wel dat het snel en pijnloos is, maar je bent maar een mens.
Je moet iig altijd doen wat voor je paard het beste is en waar je zelf mee kan leven. Ik vind de mensen die er bij zijn gebleven toch dapper en echt veel liefde hebben dat ze dat kunnen. Ik hoop het ook te hebben als het ooit zover moet komen.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:22

Ik vind dat ook dapper, en ik weet niet of ik het zou kunnen... maar er is een middenweg. Zo heeft mijn instructrice eens een paard dat op was naar de slacht gebracht en heeft haar schoonvader meegestuurd om te kijken of het allemaal goed ging.

Haar afscheid was dus toen het dier de trailer op liep. Dat kan natuurlijk ook.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 14:41

Abeltje77 schreef:
Ik weet niet of je het cremeren zelf moet betalen en zo ja: enig idee wat dat kost?

Je bedoelt cremeren bij een dierencrematorium? Ja dat moet je zelf betalen. Dat kan (bij een groot paard) oplopen tot 1.500 euro. (afhankelijk van het gewicht en stokmaat) :)

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:42

Abeltje77 schreef:
Ik vind dat ook dapper, en ik weet niet of ik het zou kunnen... maar er is een middenweg. Zo heeft mijn instructrice eens een paard dat op was naar de slacht gebracht en heeft haar schoonvader meegestuurd om te kijken of het allemaal goed ging.

Haar afscheid was dus toen het dier de trailer op liep. Dat kan natuurlijk ook.


ik vind het ook erg dapper hoor,
ik weet het niet als je er nu aan denk heb ik zoiets van
''oeh ik zou er echt niet bij durven blijven''
maar misschien als het je eigen paard is en alles dat je het wel doet..
ik zou het niet weten ik vind het iniedergeval wel erg knap
& zelf zou ik als ik mijn paard naar de slacht zou brengen er iniedergeval voor zorgen dat als ik er niet bij ben er wel een bekend iemand (van het paard) erbij is zodat er toch iemand bij is. (zoals je al zei)

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:46

Ik ben er ook geweest, en vind het een super man!
Eerlijk oprecht en als ik weer de keuze had om een paardje in te laten slapen of slachten!
Kies echt voor dit slachthuis!

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:55

superpony schreef:
En wat ik me dus afvraag bij naar de slager brengen; Ruikt een paard bij aankomst bloed, dood en angst van andere paarden niet? Ze staan misschien te wachten en moeten dat toch ruiken? Dat is dus mijn grote angst, dat dat een hele nare laatste ervaring is.


De paarden reageren meer op het gedrag van de eigenaar dan op de omgeving. Toen ik er met het paard van mijn moeder was stond er een paard buiten in een soort paddockje te wachten (ik gok daar 's morgens afgezet door een handelaar??) en die stond daar doodgemoedereerd op 3 benen (als in: volledig ontspannen op rust staand, niet letterlijk 3 benen ;) )te wachten. Het ziet er sneu uit, omdat jij weet wat dat paard te wachten staat, maar het paard zelf heeft er weinig van te lijden.

Ik ben met het paard van mijn moeder meegegaan naar binnen, hij was iets kijkerig, maar op dezelfde manier als hij dat op een nieuwe stal zou zijn de eerste keer dat ie de spuitplaats opgaat. Toen van Veen hem van mij overpakte drukte hij zich wat op, ik heb hem toen zelf meteen weer overgenomen, toen ontspande hij meteen, liet z'n hoofd zakken en het volgende moment was hij weg. Het is daar binnen echt heel erg schoon en hygiënisch, het ruikt niet naar dood en narigheid. Met name de narigheid is vooral de menselijke emotie omdat jij weet wat er gaat gebeuren. Het paard denkt niet zo, die ziet een nieuwe plek en het volgende moment is ie vertrokken.

Ons vorige oude paard is in de kliniek ingeslapen, en die vond de rubber tegels op de vloer van de kliniek ineens eng. Achteraf denk ik dat hij nog meer op mij reageerde want ik had zelf meer met dat paard gedaan dus was daar veel emotioneler bij. Dat paard had een enorm wedstrijdverleden, en die ging echt vol enthousiasme de trailer op. Ik had daar een heel raar gevoel bij, maar eigenlijk is het alleen maar mooi.: hij "denkt" - ha leuk, een uitje- en dat is dan z'n laatste "gedachte"

Stanzie

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-03-09

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:08

Ieder heeft zo zijn eigen keuze in wat te doen met je paard als de tijd er is om afscheid te nemen.

Door een slachter zoals van Veen is het misschien gemakkelijker om de keus te laten vallen voor de slacht.

In de loop der jaren zijn er natuurlijk vreselijke horror verhalen verzonnen.
In Nederland gaat het er nog niet zo slecht aan toe. Als je ziet hoe er in andere landen wordt geslacht dan mogen we blij zijn dat het hier in Nederland er zo aan toe gaat.

Wat ik alleen niet snap he... er wordt vaak vermeld dat een paard vecht tegen inslapen. Maar ze krijgen toch eerst een narcose? Paarden die geopereerd worden die krijgen toch ook narcose en vechten daar toch ook niet tegen?

joopie7
Berichten: 537
Geregistreerd: 23-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:10

Ik heb een paar maand geleden mijn grote liefde in moeten laten slapen, ik dacht dat inslapen waarschijnlijk het vriendelijkste zou zijn. Maar om eerlijk te zijn zou ik hem waarschijnlijk naar de slager brengen als ik weer dezelfde keuze zou moeten maken. Vond het inslapen echt super lang duren, hij heeft intotaal wel iets van 6 spuiten gehad voordat het klaar was. Dan gaat het bij de slager toch een stuk sneller. En als je er gewoon bij blijft dan kun je er zelf op toe zien of alles goed gebeurt, misschien geen fijn gezicht maar dan weet je wel zeker dat het goed gebeurd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:12

Ons paard in Utrecht kreeg al een versuffend middel en liep toen al te wankelen ri stal waar het gebeurt. Wij wisten niet dat ie daarvan al zover heen zou zijn en konden toen al weinig contact maken. De stal ligt erg vol met stro en het is netjes gebeurt vond ik. Geen gevecht, maar net zoals bij een hond. Blijft naar natuurlijk.

natuurlijk reageerd een paard op ons of een nieuwe omgeving. Ik dacht alleen dat een paard wel zou ruiken dat er angst van andere paarden hing, bloed of dood geur. Als dat niet zo is, is dat wel heel netjes allemaal en alweer een stuk fijner.

Het is idd te hopen dat het wel voortgezet wordt als men v veen ermee stopt.

yrsa_karlijn

Berichten: 758
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: waar mijn huis staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:34

Stanzie schreef:
In de loop der jaren zijn er natuurlijk vreselijke horror verhalen verzonnen.


Die horror verhalen zijn helaas waar voor de paarden die massaal afgevoerd worden van markten of zoals de paarden die toen gered zijn in Friesland ( wat was het makkum ofzo )Die waren ook voor de slacht. Zoek maar op youtube naar slachtpaarden op transport. Wat je daar ziet had niet eens de trailer op gemogen. Ook heb ik het zelf wel anders gezien. Paarden die opgehaald werden op de manege en de *** van een chauffeur die het paard werkelijk de trailer op slaat en schopt. Dat is zijn laatste dag , zijn laatste rit, zijn laatste herinnering. Ik was toen 11 denk ik en vond het vreselijk om te zien dat het trouwe beest zo behandeld werd door iemand die beroeps dood is en totaal geen benul meer heeft waar ie mee bezig is. Denk dat het helaas tegenwoordig ook nog voorkomt en ook in Nederland.
Op koeienmarkten etc. niet anders natuurlijk.

Zwaantje1985

Berichten: 321
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:22

Mijn paardje sterft in haar eigen stal, paddock of weiland. In haar eigen omgeving.
Van vervoer wordt ze gestresst en ik weet zéker dat ze dat slachthok niet eens in gaat. Mijn paardje is gewoon heel gevoelig voor onbekende dingen. Als er een bus op het erf staat, denkt ze al dat er een dierenarts uit komt.
Ik vindt het idee er achter heel goed hoor daar niet van, maar als ik dat paard daar zo zie hangen, nee..
Heb al eerder een paard in moeten laten slapen en dat was vredig en in zijn eigen vertrouwde omgeving.. hij heeft nog even op zijn weide mogen liggen en werd daarna opgehaald, ja je wilt natuurlijk ook niet weten hoe.. Ik heb dat niet gezien. Maar goed ook, ik wil het ook niet weten en ik heb er geen beeld bij. Bij een slachterij heb je al een beeld.. Het is meer het idee dus..

Maar ik wil gewoon dat mijn paardje in haar eigen vertrouwde omgeving in slaapt, zonder bloederig gedoe (in eerste instantie) dat vindt ik het belangrijkst.
Ik kan heel goed begrijpen dat mensen hun paard daar naar toe brengen, ik vind het knap als je het kan en ben blij dat er mensen zijn die dat kunnen!

Ik ben zelf trouwens heel erg gevoelig voor (extreme/enge) gebeurtenissen. Ik houd beelden heel erg vast in mijn gedachten, dus ik denk niet dat ik het aan kan om het uberhaupt te zien.. Ik zal er spijt van krijgen
Laatst bijgewerkt door Zwaantje1985 op 19-08-09 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwaantje1985

Berichten: 321
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:27

joopie7 schreef:
Ik heb een paar maand geleden mijn grote liefde in moeten laten slapen, ik dacht dat inslapen waarschijnlijk het vriendelijkste zou zijn. Maar om eerlijk te zijn zou ik hem waarschijnlijk naar de slager brengen als ik weer dezelfde keuze zou moeten maken. Vond het inslapen echt super lang duren, hij heeft intotaal wel iets van 6 spuiten gehad voordat het klaar was. Dan gaat het bij de slager toch een stuk sneller. En als je er gewoon bij blijft dan kun je er zelf op toe zien of alles goed gebeurt, misschien geen fijn gezicht maar dan weet je wel zeker dat het goed gebeurd.


Hangt dus blijkbaar per paard af. Mijn paard kreeg 1 injectie en het duurde het 5 minuten en toen was hij al verdoofd/ogen dicht etc. Alleen zijn hart klopte nog en dat duurdde nog zo'n 5 minuten.
Ik moet er wel even bij vertellen dat mijn paard écht doodziek was en in een maand tijd zo erg was afgevallen dat je zou denken dat hij een half jaar niks had gegeten.. Hij kon bij wijze van aan een natuurlijke dood zijn gestorven, zo erg was hij er aan toe.
Oei, nu merk ik weer wat een verschrikkelijke tijd dat was.. snik ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:11

Citaat:
En wat is dan niet respectloos om te laten doen Anouuk? Is het veel minder respectloos om hem te laten ophalen door de rendac en daar tot moes te laten koken? Als je het mij vraagt is het juist een grote uiting van respect, als je een paard netjes laat slachten, door mensen met liefde en plezier in hun werk, dan om je paard door de rendac op te laten halen, met een grijper in een vrachtwagen op kadavers te laten gooien en er dan hondenvoer van te laten maken.


Niet alle paarden kunnen naar de slacht en niet voor alle paarden is het vriendelijker. Ligt maar net aan het paard. Maar om mensen die hun paard thuis laten inslapen en geen 1500 euro voor een crematie willen betalen, behandelen hun dier respectloos? Dat is kort door de bocht. En ik vind het niet fair naar mensen die het op deze manier doen, die hebben er net zoveel verdriet van en dat doe je tekort.
Je kunt je paard ook door rendac laten ophelen en dan hoeft hij/zij niet in de grijper.
Mijn paard is enorm bang op een trailer, slachthuis is 30km rijden, vreemde omgevingen vind ze vreselijk. Ik laat haar thuis inslapen, op haar vertrouwde plek, voor haar het rustigst. En hoe ik haar op laat halen, weet ik nog niet.
Ik geef haar liever het respect dat ze verdient als ze leeft, dan als ze dood is, daar krijgt ze niets van mee en dat is puur voor je eigen gevoel.

Ik ben absoluut niet tegen slacht, maar vind niet dat je allemaal zo zwart wit kunt zeggen.

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:54

ik zal het alvast even zeggen want het woord respectloos blijft terug komen..
Ik weet dat de post hierboven niet voor mij bedoeld is..
maar respectloos was misschien even een verkeerde woordkeuze,
nouja niet misschien het was gewoon een verkeerde woordkeuze ik wist alleen even geen ander woord ervoor.

& voordat ik verkeerd begrepen word,
ik heb gewoon begrip & respect voor iedereen,
hoe ze hun paard ook laten afmaken
oke beetje grof gezegd, maar ook hier heb ik even geen ander woord voor ;)
Ik gaf alleen mijn mening ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:31

Het is namelijk niet zo dat wanneer je je paard laat inslapen, je staat te juichen als ie in de grijper hangt of dat er lijm of wat dan ook wordt gemaakt of tot gort wordt gekookt, zoals hier zo grafisch wordt omschreven.
Vorige paard lag dood in de stal, was geen andere manier dan Rendac, ik heb 2 jaar geen pot lijm gekocht.

Geeft niets Anouuuk1994, het was meer algemeen bedoeld, omdat ik een aantal keer gort, respectloos en dergelijke had gelezen. Alsof mensen die hun dieren laten inslapen, daar helemaal niet mee zitten. dat schoot even in het verkeerde keelgat :)

Sandeman

Berichten: 1886
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:38

Ons paard is door de Rendac opgehaald....nu ik dit weet hoef ik ook ff geen winegums meer..

anouuk1994

Berichten: 303
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:41

Mindim schreef:
Geeft niets Anouuuk1994, het was meer algemeen bedoeld, omdat ik een aantal keer gort, respectloos en dergelijke had gelezen. Alsof mensen die hun dieren laten inslapen, daar helemaal niet mee zitten. dat schoot even in het verkeerde keelgat :)


Ik ben eerlijk gezegd meer voor inslapen, maar dat zei ik al in mijn andere posts
maar ik snap wat je bedoeld ;)

Anoniem

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:49

Ik ben niet voor of tegen inslapen of slachten. Het is jammer dat sommigen omdat ze voor het ene zijn, het andere volledig neersabelen met alle grafische details daarbij, om hun keuze maar extra gewicht te geven. Dat vind ik niet zo netjes.
Het wordt dan ook weer een slacht versus inslapen discussie en dat is jammer, want die zijn er al zoveel.

xkimmie

Berichten: 431
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:51

ik zou mn paard nooit naar de slager kunnen brengen..
als ik het zo lees gebeurt het allemaal heel rustig en 'diervriendelijk' maar zo'n paard ruikt het toch...
ik vind het gewoon een raar idee dat mn paard in stukjes gehakt wordt en opgegeten.
maar als je dat wilt voor je paard kan het onderdaad het beste zo gaan als bij jan van veen

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:54

xkimmie, je paard hoeft niet voor het vlees naar de slager hoor!
Als het vlees niet geschikt is voor menselijke/dierlijke consumptie wordt hij via de slachterij afgevoerd.