Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 22:41

Dat ligt denk ik meer aan de stal waar in het paard lag? En hoe het paard lag denk ik.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:44

Hoe luguber het ook moge klinken. Ik vind het een prettig idee om te weten dat mijn paard een snelle korte dood heeft. Dat hij/zij daarna geslacht wordt en dat er met het vlees veel mogelijkheden zijn (lees het bericht er nog maar eens op na) en wat doen Rendac met het dier? Vermalen en dan niks...? Dat idee staat me gewoon tegen.

En ik ben geloof ik niet de enige hier die ervaringen heeft met dat het dier dus niet de volgende dag wordt opgehaald. Dus nogmaals dood aan de weg en vermalen, voor mij niet.

Ik vind die prijs ook bizar.. ruim 500 euro (incl.btw)! volgens mij krijg je ook nog een bedragje als je je paard naar de slager brengt, toch?

Ach eigenlijk is het kiezen tussen 2 kwaden.. maar het blijft wel goed dat het hier besproken wordt. Ik denk dat veel mensen er liever niet over nadenken.

Anoniem

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:51

Zidore, dat is wanneer je je paard met speciaal vervoer op laat halen, dus dan komt er een speciale trailer. Zij zijn er dan als je paard wordt ingeslapen en je paard wordt dan liggend in deze speciale trailer vervoerd, zodat hij niet aan de weg hoeft te liggen onder een zeil en niet in de bak wordt gegooid met een grijper. Beter lezen graag.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:53

Mag ik vragen wat er minder humaan is aan laten inslapen?
Niet negatief bedoeld, is gewoon een serieuze vraag.
De paarden krijgen toch eerst een narcose, zodat ze al 'slapen' en krijgen daarna hun spuitje waarmee ze echt inslapen..?
Dan merken ze er toch ook niks van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:53

Sammie schreef:
Dat ligt denk ik meer aan de stal waar in het paard lag? En hoe het paard lag denk ik.


Paardje was in de nacht gestorven en al helemaal stijf en lag in een box met een schuifdeur, daar kregen ze haar niet door. Takelen kon niet vanwege een overhangende luifel, dus zijn de benen gebroken, zodat ze beter door de deur paste. Ze is in de ochtend opgehaald, niet gewacht tot de rigor weg was, de anderen raakten in paniek van de lucht.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 22:57

Sodeletuut, er schijnt een narcose middel te zijn waarbij een paard ernorme pijnprikkels krijgt (gaat door zenuwbanen ed) Paard heeft veel pijn en is tergelijkertijd al verlamt. Of dat waar is en hoe ze dit weten, weet ik niet :)

Mindim, dat lag dan dus aan de stal. Ik denk wel dat het vaker gebeurd hoor. Maar bij ons op stal is er een paard vorig jaar weggetakeld uit zijn stal en dat is volgens mij óf via de bovenkant gedaan óf via de deur. (met banden)
Vervolgens heeft 't een dag buiten gelegen, kwamen ze met de grijper en dat plastic dat er over heen lag lag vol bloed. Om te kokhalzen zei de staleigenaresse toen ze het oppakte. Met de grijper gaan ze gewoon 'door het lichaam' .

Het is trouwens niet zo dat het bij Rendac vermalen wordt en dan niks.. Er wordt wel degelijk wat mee gedaan :j

En ergens snap ik dat dan weer niet. Het is geen veevoeder middel (meer), maar kan in consumptie terecht komen. Een paard dat niet geslacht mag worden vanwege Buth, oid kan alsnog in het consumptieproces terecht komen. Ik vraag mij af wat ze destijds met de kadavers van die koeien en varkens hebben gedaan met MKZ e.d.

Anoniem

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:00

Veel wordt in lijmproducten verwerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:02

Dat zet me toch weer eens aan het denken.
Wat is nou erger, dat je paard met 100 tegelijk in een of andere machine wordt gegooit en dan vermalen tot kleine stukjes paard, of dat het paard met kunde wordt geslacht...

Anoniem

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:03

Paard merkt van beide niets, het is alleen ons gevoel wat dan speelt.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:04

Sammie, en dat wordt veel gebruikt door dierenartsen? Erg apart..

En dan nog even iets; kennis van ons vertelde dat ze bij het slachten van koeien de koeien al verder het slachtproces in duwden terwijl ze nog niet eens helemaal dood waren. Hij werkte in een slachterij. Maar in dit bericht staat dat ze meteen helemaal dood zijn..

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:05

Mindim schreef:
Paard merkt van beide niets, het is alleen ons gevoel wat dan speelt.

Nee is dat zo? Oke.
Waarom vinden veel mensen slachten humaner dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:07

Sodeletuut schreef:
Mindim schreef:
Paard merkt van beide niets, het is alleen ons gevoel wat dan speelt.

Nee is dat zo? Oke.
Waarom vinden veel mensen slachten humaner dan?


Ik heb het niet over slachten / inslapen
Ik heb het over wat daarna gebeurt.
En slachten is over het algemeen humaner (mijn mening), omdat het paard hersendood is voordat de pijnprikkels de hersenen bereiken.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:08

Maar inslapen doet geen pijn toch? Dus waarom is dat dan minder humaan? (of doet het wel pijn)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 23:10

[MD] Inslapen. Welk middel? (en dan voornl. de post van Lia) | Het is trouwens een oud topic, dus niet de bedoeling om in te reageren :D

Het is ook idd ons gevoel.. Paard merkt er idd niks van.

Als wij worden begraven zijn het ook de beestjes, wormen en weet ik wat dat ons wegeet.. Is ook iets waar je van kan gruwelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:10

Nou sodeletuut, even lezen waarover ik dat schreef, Dank Asyaa.

Slacht vind ik ook niet erger of beter dan inslapen, maar dit is toch geen wat is beter slachten of inslapen discussie? Laten we het dat dan ook niet maken , daar zijn er al genoeg van.

Babsie_Flash

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-06-03

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:12

ehm ik wil het filmpje kijken en krijg dit?

Fijn dat u belangstelling hebt voor refdag.nl, de nieuwssite van het Reformatorisch Dagblad.

Vandaag is het zondag. We wijden deze dag in het bijzonder aan de dienst van God. Wij beschouwen de zondag als een rustdag, een opdracht van God en een geschenk, waar we dankbaar voor mogen zijn. Om die reden actualiseren we onze site vandaag niet.

Staat het nieuws dan stil op zondag? Nee, dat niet - we leven in een jachtige tijd waarin het verschil tussen zondagen en werkdagen helaas steeds kleiner wordt.

Morgen brengen we u graag weer op de hoogte van de dagelijkse gebeurtenissen, voorzien van achtergronden, commentaar en opiniërende artikelen. Zoals u dat van ons gewend bent.

Hoofdredactie Reformatorisch Dagblad

Zie je niet vaak meer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:12

Sodeletuut schreef:
Maar inslapen doet geen pijn toch? Dus waarom is dat dan minder humaan? (of doet het wel pijn)


In het beste geval, maar de verhalen van dat het paard er tegen gaat vechten zijn genoeg voor mij om voor slachten te kiezen.

@Babsie_Flash

Ik zie het net, gelukkig zijn het niet de grootste techneuten daarzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:14

Mijn Da vertelde dat ze in Belgie het paard op de opleiding, in lieten slapen door direct het dodelijk middel toe te dienen.

Hier geven ze het paard een narcosemiddel, het zelfde als bij operaties, waardoor het paard rustig gaat liggen. Daarna de dodelijke injectie. Als het paard dood is kunnen er nog wel stuiptrekkingen komen, maar daar merkt het dier niets van. Honden en katten laten we toch ook massaal inslapen, hetzelfde principe toch? Ik denk dat je voor het eventuele inslapen gewoon goed met je DA moet praten en eens naar zijn ervaring vragen.

Babsie_Flash

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-06-03

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:15

Ik heb wel gezien hoe een paard van iemand anders werd ingeslapen... Ik vond het erg akelig om te zien.
Zelf hoop ik dat ik die keuzen nooit hoef te maken en dat mijn paarden dood gaan aan ouderdom

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:17

Dat speciale vervoer ken ik niet Mindim.. er stond toch ook kadaver? Zal het nog eens lezen. Maar hoe gaat dat dan? Staat je paard dan in een trailer en krijgt hij/zij daar een spuitje?

Sodeletuut ze zijn echt in 1x dood door de klap in het voorhoofd. Daarna moeten ze opgetakeld worden en volgens mij lukt dat niet met een levend paard...

Inderdaad het is ons gevoel. Of vermalen in duizend stukjes of dat sommige delen nog gebruikt worden (ik had trouwens nog nooit van de paardenkapper gehoord waar de staarten naar toe gaan..) Sammie wat gebeurt er dan bij Rendac na het vermalen??

Ik vind slachten ook humaner omdat het sneller gaat dan het spuitje. (misschien raar voorbeeld maar als ik zelf moet gaan dan zou ik ook het liefst zsm gaan...)

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:18

Oei Sammie, daar schrik ik wel van, dat bericht van Lia..
Allebeide manieren lijken me niet bepaald fijn.

Ik vind het artikel in de beginpost trouwens erg interessant.
B_F; inderdaad.. :=

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:25

Ik vind het ook nog steeds een 'mooi' artikel en imo geeft het een eerlijk beeld van hoe de paardenslager te werk gaat.
Ik vind de vergelijking met honden en katten raar, een paard is een groot dier wat voor consumptie gebruikt kan worden. Je hond of kat niet... Je paard kan niet meer gebruikt worden als hij/zij een spuitje heeft gehad (anders deed de paardenslager dat misschien wel.. of het dan humaner is of niet..) vanwege de gifstoffen. Je hebt ook best veel van het spul nodig (vandaar somige verhalen van het stuiptrekken e.d.) en dat is bij een hond of kat niet moeilijk. Dus imo niet hetzelfde principe.

Uiteraard zijn beide manieren niet fijn en is het nooit leuk om afscheid van je dier te moeten nemen in welke vorm dan ook. Maar misschien ben ik maar een boerin die pro de slachtwijze is. En als ik dit artikel leest wordt mijn gevoel daarin weer bevestigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:25

@ Zidore, je laat je paard inslapen op manier die je normaal ook doet. Alleen je paard wordt direct meegenomen door een speciale ligtrailer. Voor de rigor.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 23:33

Ok helder!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 00:03

Ik heb zelf mijn paard destijds in laten slapen, het kon ook niet anders. Hij was al stervende. Hij lag te sterven op de wei wegens atypische myopathie. DA erbij, geen kans op overleven.
Het was koud en nat en regende, dus hem uiteindelijk toch nog richting een droge stal gekregen met heel veel stro en zijn vriendje naast hem. Hij heeft nog wat aan het stro geknabbeld en ging toen liggen. Narcose gekregen en daarna het spuitje.

Maar mijn paard was al heel ver heen, had al enorm veel pijn omdat al zijn spieren werden afgebroken door de atypische myopathie. Hij is verder vredig ingeslapen, gaf inderdaad nog een laatste grote zucht en stuiptrekkingen.

Heb hem toen aan de Uithof geschonken voor onderzoek naar atypische myopathie (was toen nog erg nieuw in NL, 3 jaar geleden).
Zijn lichaam zal ook wel helemaal ontleed en uit elkaar zijn gehaald en daarna zal zijn lichaam ws. in de afvalcontainer zijn gegooid, maar het is maar een lichaam.

Zijn ziel was allang ergens anders, daar ben ik van overtuigd.

Zelf vind ik mensen die geen paardenvlees of wild eten omdat dat zielig is, maar wel een karbonade of hamburger erg onwetend of zelfs een beetje dom.

Ik eet wel wild! Juist omdat wild vaak wel een goed leven heeft gehad, wel vrij is geweest. En dan ineens is er een nekschot en is het klaar. Een karbonade kent veel meer leed...(ik eet overigens alleen biologisch vlees, maar soms heb ik ook mijn bedenkingen erbij. Hoe valt dat nl. te controleren?)

Dieren in het wild worden ook opgejaagd en vervolgens in hun nek gepakt om dood gebeten te worden. Soms lijden dieren in het wild die door een roofdier worden gepakt nog meer dan dieren die door menselijke jagers worden geschoten. Denk maar eens aan die gazelle die door 5 coyotes wordt achterna gezeten en vervolgens levend wordt aangevreten.

Het leven van prooidieren ziet er nu eenmaal zo uit. Ze worden gedood op een gruwelijke wijze en vervolgens soms nog levend opgegeten...

Dan mag een paard dat bij ons in de gedomesticeerde wereld leeft van 'geluk' spreken dat hij zonder deze lijdensweg zijn dood vindt...