KWPN-hengst Welcome overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:27

Citaat:
Martina67 schreef:
[quote="horseyfries
Ten eerste is een pony geen paard, dat zou hetzelfde zijn als de leeftijd van bastaardhonden vergelijken met rashonden.Ten tweede is dekken behoorlijk zwaar "werk" en als zo'n paard dat naast een topsportloopbaan moet doen dan brengt dat meestal een meer dan gemiddelde slijtage met zich mee.
Ten derde: waar haal jij de conclusie dat "paarden steeds jonger verslijten"??


Beetje kort door de bocht!!!
Ponys zijn geen bastaards! En dat is precies wat je hier zegt.


Nee, dat is wat jij leest.... :(:)

De gemiddelde leeftijd van een bastaardhond ligt veel hoger dan de gemiddelde leeftijd van een rashond.
De gemiddelde leeftijd van een pony ligt veel hoger dan de gemiddelde leeftijd van een paard.

Je kunt de leeftijd van je oude pony dus niet vergelijken met de leeftijd van deze goedgekeurde dekhengst uit de topsport, DAT is wat ik zeg.

Fortuna22
Berichten: 2303
Geregistreerd: 24-11-06

Re: KWPN-hengst Welcome overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:28

Zullen we het weer even over deze fijne hengst hebben?
Wie heeft er hier allemaal nakomelingen van hem?

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:29

horseyfries schreef:
De gemiddelde leeftijd van een bastaardhond ligt veel hoger dan de gemiddelde leeftijd van een rashond.
De gemiddelde leeftijd van een pony ligt veel hoger dan de gemiddelde leeftijd van een paard.


Horsey, wat zeg je nou... _-:( >;) :D
Pony's kunnen ook echte raspony's zijn hoor. ;) :D

Ik vind 22 jaar voor een dekhengst best een mooie leeftijd, de meesten halen het niet. :)

Wanted2003

Berichten: 2661
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: KWPN-hengst Welcome overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:32

Volgens mij maakt het niet zoveel uit of 22 jaar nou te jong of niet is. Als deze hengst pijn leed door oudersdomskwalen, dan is hier de juiste beslissing genomen.

Billie1

Berichten: 412
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:26

Denk dat het wel een mooie leeftijd is!
Je kan zo'n paard niet vergelijken met 'onze' paarden/pony's.
Deze hengst heeft dagelijks veel meer gelopen dan dat wij met onze paarden doen en moest daarna ook nog eens dekken!
Tja...het kan ook ouder maar denk dat het zeker geen verkeerde leeftijd is!!
Beter op je 22ste gaan zonder pijn dan dat je leven maar gerekt wordt en de kwaliteit steeds minder!

naffie
Berichten: 241
Geregistreerd: 06-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:40

Fortuna22 schreef:
Zullen we het weer even over deze fijne hengst hebben?
Wie heeft er hier allemaal nakomelingen van hem?



Mijn zus heeft een 5 jarige ster-prok merrie van hem. Prachtige merrie met een super karakter.

Zonde van die prachtige hengst. Sterkte voor de eigenaren.

Fortuna22
Berichten: 2303
Geregistreerd: 24-11-06

Re: KWPN-hengst Welcome overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:45

Uit wat voor moeder Naffie?

naffie
Berichten: 241
Geregistreerd: 06-12-07

Re: KWPN-hengst Welcome overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:54


Yinka

Berichten: 2981
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:04

horseyfries schreef:
Nee, dat is wat jij leest.... :(:)

De gemiddelde leeftijd van een bastaardhond ligt veel hoger dan de gemiddelde leeftijd van een rashond.
De gemiddelde leeftijd van een pony ligt veel hoger dan de gemiddelde leeftijd van een paard.

Je kunt de leeftijd van je oude pony dus niet vergelijken met de leeftijd van deze goedgekeurde dekhengst uit de topsport, DAT is wat ik zeg.


Je vergelijking zou beter zijn als je had gezet dat kleine honden gemiddeld langer leven dan grote honden. Wat een grote bastaard hond leeft gemiddeld korter dan een kleine rashond denk ik zo.
En dat is precies hetzelfde met pony's. Hoe kleiner, hoe langer ze leven.

Of het nou te jong of een goede leeftijd is. Blijft sneu dat er weer een dekhengst weg is.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart Belgiƫ

Re: KWPN-hengst Welcome overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:27

Leuk dat jullie zo je best doen om me te verbeteren, maar je stelling klopt niet. De allerkleinste pony's leven niet langer dan grotere pony's, dat zijn juist weer zwakkere diertjes die minder lang leven.
Mijn stelling klopt. De GEMIDDELDE leeftijd van een bastaardhond ligt veel hoger dan de GEMIDDELDE leeftijd van een rashond. Daarbij houd je dus rekening met zowel de grote als de kleine exemplaren.
Hetzelfde bij paarden en pony's. GEMIDDELD worden pony's ouder dan paarden.

fienaaa

Berichten: 1355
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:30

22 is niet heel oud, maar aangezien wat dat beestje allemaal gedaan heeft heeft ie het prima gedaan... Nu kan ie lekker rusten

dym_whis2

Berichten: 381
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:49

lkkr boeiend allemaal welke pony's of honden er langer leven, heyt gaat erom dat hij een mooie tijd heeft gehad en dat de eigenaren een goed besluit hebben genomen. het ios wel erg jammer want het was een mooie hengst

en nou niet meer zo zeuren over welk paard er nou langer leeft, het gaat erom dat hij een gelukkig leven heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:50

Suzanne F. schreef:
http://www.horses.nl


Hij leed veel pijn als gevolg van diverse ouderdomsgebreken.



Welcome is 22 jaar geworden.


22 is toch helemaal niet oud ???? ;(
Wij hebben een ( ok) pony van 32 die op & top fit is ...heeft ook ZEER zwaar werk gedaan in haar leven ...
Onze KWPN merrie is 19 en loopt nog wedstrijden ... :(:)
Baloubet de Rouet ( toppaard va Rodrigo Pessoa ) was 18 toen hij de wedstrijdsport ( grand prix springen) verliet ... :+
Dan is 22 toch geen leeftijd ???
Ik ben het er mee eens dat als het paard pijn leed er iets aan gedaan moet worden ; maar hoe komt het toch dat paarden steeds jonger "verslijten "??? :( :o :7[/quote]

Ten eerste is een pony geen paard, dat zou hetzelfde zijn als de leeftijd van bastaardhonden vergelijken met rashonden.
Ten tweede is dekken behoorlijk zwaar "werk" en als zo'n paard dat naast een topsportloopbaan moet doen dan brengt dat meestal een meer dan gemiddelde slijtage met zich mee.
Ten derde: waar haal jij de conclusie dat "paarden steeds jonger verslijten"??[/quote]
ten vierde het is gewoon zo dat paarden tegenwoordig jonger sterven!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:38

fuerzaR schreef:
ten vierde het is gewoon zo dat paarden tegenwoordig jonger sterven!!!


Zou je dat wetenschappelijk willen onderbouwen gerelateerd aan cijfers van vroeger??

Wat een geneuzel in dit topic dat over Welcome gaat en niet hoe oud honden of kanariepieten worden.

Welcome werd binnengehaald met veel tamtam. Hij stond toen bovenaan de internationale lijst van dressuurverervers en had zelf meer gewonnen dan enig andere hengst. Na zijn eerste veulenafstamming was de interesse voor de hengst danig gezakt. Hij gaf vossen en vaak ook een minder mooi hoofd. Inplaats van hem op merries met bloed te zetten lieten de fokkers de hengst links liggen en zijn dochters die later op de keuringen kwamen werden meestal laag beoordeeld.
De teleurgestelde eigenaren lieten hem daarom naar Amerika gaan.
Ik heb uit mijn Chronos x Mozart merrie een mooie grote, heel fijn bewegende Welcome merrie gefokt die inmiddels al een paar jaar de oogappel van een joing stel is.
Het is jammer dat Welcome zo weinig welkom bleek te zijn in Nederland

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: KWPN-hengst Welcome overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:44

Goh, ik zal nog eens plaatsen dat een paard een respectabele leeftijd heeft behaald :+

ivy_power89

Berichten: 5859
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: KWPN-hengst Welcome overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:12

volgens mij moet je niet oordelen over de leeftijd maar gewoon kijken wat hij gedaan heeft, dekken en topsport samen, daar slijten ze gewoon snel van. en omdat dit nu een dekhengst is, is 22 jaar een prima leeftijd. wat lopen we te zeuren om zijn leeftijd als je leest dat hij veel last had van ouderdoms pijn..... moeten we dan naar de leeftijd kijken?
de meeste paarden uit de top, zijn sneller versleten als iemand die goed voor zijn paard is maar minder lichamelijke inspanning vraagt. wat denk je wat er met die gewrichten gebeurd als jij op volledige verzameling komt, of dag in, dag uit in het dekseizoen op de bok moet springen (met alle inspanningen die daarbij horen :P)

22 jaar, een prima leeftijd, en een mooi leven hoor :)

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:05

Dierenweetje (honden): grotere honden worden over het algemeen minder oud dan kleinere honden, wegens lichaamsgewicht en levensstijl die ze over het algemeen hebben.

Dit ZOU dus eventueel ook voor paarden kunnen gelden. Dus Horseyfries, helaas, ik begrijp wel wat je bedoelt maar pony's zouden hier de kleine hondjes zijn en paarden de grote honden, heeft niets met ras of bastaard te maken. En in dit geval zie je pony's vaak ouder worden omdat ze geharder zijn, meer bij het oerpaardje in de buurt komen. Pony's kun je tenslotte (met een schuildakje) het hele jaar door buiten laten. Met de meeste paarden (tenzij je dat altijd doet? heb het wel goed horen gaan) kun je dat absoluut niet doen. Ze zijn groter en anders.

En Raja: het is zeker wel een respectabele leeftijd, helemaal als je in gedachten houdt dat het een dekhengst was die ook nog eens topsport deed. Dat slijt. Niets zo vermoeiend als de hele tijd een (nep?)merrie bestijgen.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:53

voor een topsport paard is 22 nog wel een redelijke leeftijd denk ik.
dat hij fijn eeuwig mag rusten :D
en ach ja wij hebben een pony van 41 staan die nog steeds heel af en toe met een meisje als vlo een les loopt (heeft er niks mee te maken maar toch even leuk om te zeggen :o )

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: KWPN-hengst Welcome overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:15

Moderatoropmerking:
Dames, zullen we het hier ontopic houden?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: KWPN-hengst Welcome overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:33

Mensen, wat maakt het toch uit of je 22 jong of oud vindt. Feit is dat je ervan uit kunt gaan dat 20+ een mooie leeftijd is voor een paard, en dan heb je last van ouderdomsverschijnselen. Vergelijkingen met honden vind ik een beetje vergezocht.
Chapeau voor de eigenaren van het dier. Het is niet makkelijk om zo'n beslissing te nemen, gelukkig is er in het belang van het dier gehandeld...

TheHorseInn
Berichten: 3092
Geregistreerd: 29-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:41

klopt mooie leeftijd