EK: Van zorgenkind tot spijkerhard Grand Prix-paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110826
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

EK: Van zorgenkind tot spijkerhard Grand Prix-paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:04

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl (Wendy Scholten)


Ze steekt het niet onder stoelen of banken: de Portugese Marina Frutuoso de Melo wil zich in de individuele finale rijden op het EK springen in Windsor. Twee jaar heeft ze naar deze week in Engeland toegewerkt en ze hoopt niet dat haar droom in nog geen twee minuten in duigen valt. Het is bijzonder dat ze zover is gekomen, want haar paard Coltaire Z (v. Carthago Z) beschadigde pezen en scheurde spieren en ligamenten bij een ongeluk op vijfjarige leeftijd.

,,We probeerden hem weer op de been te krijgen. Maandenlang stond hij op stal, met een been omhoog. Het deed me zo’n zeer toen ik hem zo zag. Op een dag besloot ik hem uit de stal te halen en naar de buitenbaan te brengen. Het koste 45 minuten om 40 meter verder te komen. Toen liet ik hem los op het zand. ‘Beweeg maar als je wil’, zei ik tegen hem. Als hij het niet zou redden dan kon hij beter blij dood gaan dan ongelukkig sterven in z’n stal. Ik riskeerde veel, want Coltaire had nog meer kunnen beschadigen maar ik wilde hem gelukkig zien”, legt de onbekende Portugeze amazone uit. Zij behoort met drie gouden en twee zilveren medailles op de nationale kampioenschappen tot de smalle top in haar land.
Ter voorbereiding op het EK zijn Marina en Coltaire twee maanden lang in Zwitserland geweest om bij Thomas Fuchs te trainen. ,,Het waren zware maanden. Thomas is heel gedisciplineerd, naar zichzelf en naar het paard toe. Hij heeft me zeer goede tips gegeven. Vroeger werd ik door mijn vader getraind. Hij was heel belangrijk voor me, maar overleed drie jaar geleden”, vertelt Marina. ,,Hij was streng, heel streng. Als ik kampioen werd konden er nog geen felicitaties van af. Dan zei hij: ‘Het is gegaan zoals het moest gaan.’ Maar hij was wel eerlijk. HTrouwens hij heeft me toch wel een keer gefeliciteerd. Dat was toen ik voor de tweede keer Portugees kampioen werd. Ik begon aan de laatste finaleronde met 16 strafpunten voorsprong op de nummer twee en dat was relaxed rijden. ‘Goed gedaan’, zei hij.”

De amazone hoopt ooit nog eens op de Olympische Spelen te rijden. ,,Maar dan moet Portugal zich wel kwalificeren en dat lukt ons steeds maar niet. Misschien als we hier een goed resultaat neerzetten.” In het team zitten verder Luciana Diniz die de Portugese nationaliteit heeft aangenomen, Francisco Roscha, die op het WK in Jerez de la Frontera in 2002 met hetzelfde paard meereed, en de olympische ruiter António Vozone.

De springruiters komen vanavond voor het eerst in actie op het EK.

Elisa2

Berichten: 37640
Geregistreerd: 31-08-04

Re: EK: Van zorgenkind tot spijkerhard Grand Prix-paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:26

Wat apart dat het goed gekomen is met het paard en hij dan nog zo presteert! Chapeau!