Nederland voorlopig tweede tijdens EK springen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nederland voorlopig tweede tijdens EK springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 07:50

www.knhs.nl


Na het eerste onderdeel van het EK springen op woensdagavond, een jachtparcours, gaat Zwitserland aan de leiding, voor Nederland. De Zwitser Pius Schwizer won met Ulysse de wedstrijd, voor zijn landgenoot Steve Guerdat met Jalisca Solier. Harrie Smolders legde met Exquis Walnut de Muze met een scherp gereden rit beslag op de derde plek, terwijl Angelique Hoorn, die met Blauwendraad's O'Brien als tweede van start ging in het 77 deelnemers tellende veld, vierde werd. Albert Zoer en Marc Houtzager ontlopen elkaar in het klassement niet veel, want Zoer staat met Okidoki 23ste, terwijl Houtzager met Opium VS de 25ste positie inneemt.

"Ik ben heel erg tevreden over mijn ruiters. Ze hebben aanvallend gereden, maar met de kop er bij. Dat wil zeggen: wel risico's aangaan, zonder dat ze als een dolle begonnen te jakkeren. Natuurlijk is het mooi om met twee ruiters zo hoog te staan, maar belangrijker voor mij is dat het vertrouwen in zichzelf en in de paarden nog verder groeit", vertelde bondscoach Rob Ehrens, nadat de laatste ruiter van zijn team het parcours had beëindigd. Wel had in de ogen van Ehrens achteraf gezien het parcours iets zwaarder mogen zijn. "Er waren relatief veel foutloze rondes, maar het parcours liet zich ook beter rijden dan we op voorhand, tijdens het verkennen, hadden gedacht".

Hoorn: "Het ging echt zoals ik gepland had. Blauwendraad's O'Brien voelde perfect aan en gaf me vanaf de eerste sprong een safe gevoel. Je kon het jezelf in dit parcours zo moeilijk maken als je wilde, maar omdat mijn paard van nature over snelheid beschikt hoefde ik niet overal de snelste weg te rijen. Zo nam ik tussen de elfde en de twaalfde sprong heel bewust de buitenbocht, waardoor ik de schuin op de rijrichting staande volgende hindernis recht aan kon rijden en daardoor voor mijn gevoel mooier bij de één na laatste hindernis, een hoge en brede oxer, kon komen. Ik vond het een goed gebouwd parcours, waarin weliswaar veel haakse wendingen zaten waar je tijd kon winnen, maar waar tussen de hindernissen zelf niet veel tijdwinst mogelijk was. Of je moest vier galopsprongen tussen de hindernissen maken, of vijf. Dat naar eigen inzicht aanpassen was eigenlijk niet mogelijk", aldus Hoorn.

Harrie Smolders kwam met een bijna euforisch gevoel de ring uit "Het gevoel is super. Dat begon al meteen met het losrijden. In het parcours was mijn paard Exquis Walnut de Muze heel scherp. Ik heb bewust risico's genomen om een goede tijd te realiseren, dan win je twee tot drie seconden. Maak je dan een fout, dan kost die je wel vier strafseconden, maar uiteindelijk zijn dat aan de meet maar één of twee seconden. Ja, het was een kwestie van aanvallen met de kop erbij en dat was de opdracht van de coach. Als dan in het parcours alles zo loopt als je het van te voren in je hoofd had is dat prettig, zonder dat dit een garantie is voor de wedstrijden die nog volgen in dit EK, maar goed voor het moreel is het zeker", aldus Smolders.

Albert Zoer, die met Okidoki van start ging, weet van zijn paard dat het niet de allersnelste is. Mede daarom nam Zoer op verschillende plekken in het parcours de kortste weg, maar steeds weer sprong de bruine ruin als uit het boekje. "Ja, het was een strak rondje en waar het mogelijk was hebben we steeds weer de kortste route genomen. Okidoki voelde super aan. Dat we tegen dat ene foutje aanliepen op de één na laatste hindernis is jammer, maar heeft niet het vertrouwen in mezelf of in Okidoki aangetast. Als ik nu het parcours nog eens zou moeten rijden dan deed ik het overal precies zo als nu. Het is een kwestie van gewoon rustig doorwerken", aldus Zoer.

De laatste en vierde starter voor Nederland was Mark Houtzager met Opium VS. "We hebben getracht zo snel mogelijk te zijn, maar mijn hengst mist nu eenmaal het hoge grondtempo. Vanaf de eerste galopsprong in het parcours hadden we het goede basistempo en kon ik mijn rit exact zo rijden al ik mezelf in het hoofd had geprent tijdens het verkennen", aldus Houtzager, die zijn paard zo geconcentreerd aan het lopen had dat Opium zijn karakteristieke bokkesprongen achterwege liet.


Meer info zie: www.alltechfeiwindsoreuropeans.com

Uitslag 1e wedstrijd direct op tijd (1.50m):

1) Pius Schwizer (Zwi) - Ulysse - 68.31 sec / 0.00 p
2) Steve Guerdat (Zwi) - Jalisca Solier - 68.42 sec / 0.05 p
3) Harrie Smolders (Hooge Mierde) - Exquis Walnut de Muze (Nabab de Reve x Chin Chin) - 68.79 sec / 0.24 p
4) Angelique Hoorn (Wanneperveen) - Blauwendraad's O'Brien (Peter Pan x Goudsmid) - 69.40 sec / 0.54 p
23) Albert Zoer (Echten) - Okidoki (Jodokus x Topas) - 74.67 sec / 3.18 p
25) Marc Houtzager (Rouveen) - Opium VS (Polydor x Bormio) - 74.70 sec / 3.19 p

Tussenstand landenwedstrijd:

1) Zwitserland - 3.66
2) Nederland - 3.96
3) Frankrijk - 4.71
4) Ierland - 5.86
5) Italië - 7.00
6) Duitsland - 7.75

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Nederland voorlopig tweede tijdens EK springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:23

Mooi resultaat! :)

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:46

Mooi, laten ze die lijn vasthouden en als het effe kan nog beter.....

Succes, ik zal met ze mee duimen!!

Rl_PrincEsS

Berichten: 1162
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Amstelveen

Re: Nederland voorlopig tweede tijdens EK springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:27

Ik hoop het ook. Ik ben benieuwd en blijf het op de voet volgen..

IndianSummer

Berichten: 4037
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Enschede, Overijssel

Re: Nederland voorlopig tweede tijdens EK springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:14

Hopelijk kunnen ze deze lijn vasthouden :)