Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110824
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 07:56

www.boerenvee.nl


Het weren van knutten bij paarden is niet alleen zinvol in de strijd tegen staart- en maneneczeem (SME). Ook ter preventie van Afrikaanse Paarden Pest (APP) is het zaak om contact tussen knutten en paarden te voorkomen. Afschermen van de stal, het gebruik van insectendekens en insecticiden zijn de belangrijkste middelen die daar momenteel voor beschikbaar zijn.

Dit concludeert onderzoeker Marianne Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan van de Faculteit Diergeneeskunde. Paarden met staart- en maneneczeem (SME) reageren allergisch op de beten van knutten (kleine mugjes). Maatregelen om SME te voorkomen zijn dan ook vooral gericht op het voorkomen dat knutten paarden kunnen bijten. Nu het virus dat APP veroorzaakt in Europa oprukt naar het noorden, ontstaat er een extra reden om zo min mogelijk contact tussen paarden en knutten te willen. APP is een zogenoemde vectorziekte. Knutten zijn verantwoordelijk voor het verspreiden van het virus van paard naar paard.

Onderzoeker Sloet stelt vast dat je bij de preventie van APP zou kunnen denken aan het aanscherpen van de maatregelen die al bij paarden met SME genomen worden. Zo kunnen ramen in stallen voorzien worden van zeer fijn muskietengaas. Ook het plaatsten van een zeer sterke ventilator in stal en/of paddock lijkt een nuttig hulpmiddel te zijn om knutten uit de buurt van paarden te houden. Bij paarden die buiten lopen is een goede insectendeken inclusief hoofdkap noodzakelijk. Sloet adviseert om de deken te combineren met het aanbrengen van een insecticide op de benen van het paard.

Ook kan de paardeneigenaar maatregelen nemen om op zijn terrein de cyclus van knutten te doorbreken zoals het opruimen van alle plekken waar zich ongewenst stilstaand water bevindt, alle rottende vegetatie en dierlijke mest verwijderen, dakgoten schoonhouden en repareren waar nodig, drassige plekken in weiland of nabij stallen draineren, waterbakken regelmatig verversen en stroming aanbrengen in stilstaand water.

Karolien_

Berichten: 1066
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Oirschot

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:14

Klinkt goed, maar veel van de bovenstaande maatregelen lijken mij op de gemiddelde stal niet haalbaar.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:20

Je stal afsluiten met gaas is niet zo moeilijk. De rest wel. Dus ik zeg ophokplicht.

Karolien_

Berichten: 1066
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Oirschot

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:41

Misschien paddocks bouwen en rondom afzetten met horgaas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:45

Barvrouwke schreef:
Je stal afsluiten met gaas is niet zo moeilijk. De rest wel. Dus ik zeg ophokplicht.


Zal echt geweldig voor de paarden zijn...

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:03

De Knutten die bij paarden Zomer Eczeem veroorzaken, komen niet op stal ( tenslotte worden eigenaren van ZE paarden geadviseerd om de paarden tijdens de mugjestijd op te stallen). Dus dat advies heeft niet veel zin tenzij er ook andere muggen zijn die de APP overbrengen. Horgaas moet dan bovendien zo fijnmazig zijn dat de echte knutjes er niet doorheen kunnen - door gewoon vliegengaas zouden ze makkelijk heen kruipen.

Tijdens de loop van het ZE onderzoek van Utrecht ivm de werkzaamheid van het middel Hippo Ex Cema is mijn paard ook met enige regelmaat gestofzuigd - dat had te maken met de APP om vast te stellen waar de muggen zich het meest ophielden en aan de hand daarvan een conclusie te kunnen trekken welke maatregelen genomen moeten worden als de APP ook hier in NL gaat uitbreken.

Tja.. er gaan gouden tijden aanbreken voor de fabrikanten van dekens die het hele paard bedekken ( zoals Boett) en de arme naturals onder ons zullen er bij een uitbraak toch verplicht aan moeten dat de paarden opgestald worden.
Nu ben ik trouwens benieuwd of er mensen zijn die gelijk pyama's voor hun paarden gaan aanschaffen om de ziekte vóór te zijn.. vergelijkbaar met diegenen die meteen hun paarden lieten enten tegen het West Nile Virus toen de berichten daarover naar buiten kwamen.

Fifill
Berichten: 33
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Etelä-Portimojärvi, Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:52

Wat een uitkomst....wie verzint nu zoiets? Het totaal weren van knutten is onmogelijk of je moet je paard in een isoleercel zetten of iets dergelijks. Het fijnste gaas helpt niet en knutten zitten overal, in de stal steken ze echter niet wat voor de paarden met eczeem dus ideaal is, maar ze zitten er wel. Nog even en er staan helemaal geen paarden meer buiten, waar gaat dit naar toe? Moeten we straks ook de bossen, moerassen en andere natuurgebieden indoor maken? Dat idee over ventilatoren klinkt leuk, maar je moet er dan een op je paard zetten anders zitten ze er zo weer bij. Het extra schoonmaken van het erf helpt wel, maar sluit ook niet uit dat er geen knutten meer zitten. Zelfs grote magneten op je erf plaatsen heeft op zich wel nut, maar dan zou je niet meer van je erf af kunnen. Deze test is hier 2 jaar geleden in ons dorp gedaan.
Kortom, het enige dat je paard helpt is smeren, smeren en nog een smeren en een hoofdkap, maar knutten zullen er altijd zijn.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:01

Ik denk dat de milieu-maffia een stapje terug moet doen en dat dat weer intensiever tegen ongedierte gespoten mag worden. Dat zal ook schelen met de dazen.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:03

Niels schreef:
Barvrouwke schreef:
Je stal afsluiten met gaas is niet zo moeilijk. De rest wel. Dus ik zeg ophokplicht.


Zal echt geweldig voor de paarden zijn...


Nee, leuk is anders. Maar tegenwoordig zijn er ook vele accomodatie's met aangesloten binnenbak.
Dat is natuurlijk 'ideaal'. Maargoed, wat wil je dan? Dat je je paard binnen enkele uren kapot ziet gaan?

Anoniem

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:13

Ik denk dat mijn paard dood gelukkiger is dan de hele dag op stal ja :j
Een aangesloten binnenbak, ik denk dat het meerendeel van de ruiters (zeker die hun paard aan huis hebben) geen binnenbak hebben, wat moeten die dan?

dakota
Berichten: 420
Geregistreerd: 31-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:27

Ik neem geen nieuw paard meer als deze ziekte echt losbarst. Het is niet te doen om dan nog paarden te houden. Elke dag angst voor muggen, ik zou gek worden. Vind het ook niet echt vriendelijk om een paard de hele dag in stal te houden.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:50

Zoals ik al zei - misschien wordt het toch echt tijd voor een contra-lobby in Den Haag om de strenge bepalingen betreffende ongediertebestrijding onder de loupe te nemen.

Ik heb de laatste vier, vijf jaar aan den lijve kunnen ondervinden dat 'terug naar de natuur' ongewenste bij-effecten heeft: een groot-grondbezitter in onze omgeving heeft de laatste jaren zijn weilanden ( die aanvankelijk in pacht waren bij verschillende boeren) omgetoverd naar 'natuurgebied' - dit levert de man héél veel subsidiegeld op. Weiland wordt 'ruw' gebied met zandvlaktes, paddenpoelen, moerasjes, de bossen worden niet of nauwelijks meer onderhouden ( dus valhout, afgebroken bomen etc. blijven liggen om weg te rotten voor de beestjes). Het resultaat is dat ik een zeer sterke toename van dazen, knutten en muggen heb mogen constateren, met alle narigheid van dien voor paard en mens.

Ik vind niet dat we nu ook maar ongebreideld moeten gaan spuiten - dat zal zeker aan voorwaarden moeten voldoen. Maar het is niet ondenkbaar dat er bepaalde ontheffingen verleend worden - ik meen me te herinneren dat ik ergens een artikel gelezen heb dat bepaalde kwekers van groenten etc. een ontheffing kregen omdat hun oogsten aangevreten werden.

Maar goed, niet getreurd ook voor APP is een vaccin beschikbaar dus als het hier in Nederland vorm aanneemt, moet er weer geprikt worden.
Meer info: http://www.levendehave.nl/kennisbank/algemeen/afrikaanse-paardenpest

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:07

Zolang deze regering continue doorgaat met het weer "aan de natuur teruggeven" van landbouwgronden en de daarbij horende verhoogde waterstand (= moerassen, een paradijs voor alle soorten muggen) zie ik geen reden om maatregelen te treffen. Ook bij steden, in nieuwe wijken, allemaal sloten en open water want.............. "wonen aan water" is IN! Weg bomen, hoera water, en dan maar niet snappen dat ze niet op hun terras verkeren kunnen van het vliegend ongedierte.
Bij de basis aanpakken; land weer droog maken, dus de leefomgeving van muggen onaantrekkelijk maken!

Hier in de buurt zijn ook hele stukken "ontboerd" om het zo maar eens te zeggen; gevolg: drassige weilanden, rusken (van die pollen gladde stengels met bovenin een klein pluimpje) en geen weidevogels want de vossen hebben ze allemaal al op.................

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:49

Jannepauli schreef:
Ik heb de laatste vier, vijf jaar aan den lijve kunnen ondervinden dat 'terug naar de natuur' ongewenste bij-effecten heeft: een groot-grondbezitter in onze omgeving heeft de laatste jaren zijn weilanden ( die aanvankelijk in pacht waren bij verschillende boeren) omgetoverd naar 'natuurgebied' - dit levert de man héél veel subsidiegeld op. Weiland wordt 'ruw' gebied met zandvlaktes, paddenpoelen, moerasjes, de bossen worden niet of nauwelijks meer onderhouden ( dus valhout, afgebroken bomen etc. blijven liggen om weg te rotten voor de beestjes). Het resultaat is dat ik een zeer sterke toename van dazen, knutten en muggen heb mogen constateren, met alle narigheid van dien voor paard en mens.


Interessante verheldering:

Óf natuurlijk en dan zouden paarden er zelf niet willen leven.
Óf op stal en dan hebben ze geen leven.
Óf fundamentele verstoring van het NL wetlands ecosysteem.

hc

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:50

Tectonic met het werkzame middel Permethrin (insecticide) is weer toegestaan. Het ministerie heeft een ontheffing gegeven voor gebruik tegen de knutten. Ik heb het via de dierenarts voorgeschreven gekregen om het in de staart en manen van mijn paard te smeren in combinatie met een deken. Waarschijnlijk hoeft de deken niet eens meer.
Waarschijnlijk is volgend jaar ook weer Switch Pour On weer te verkrijgen voor paarden.

Door het creeren van allerei poelen etc. en het steeds warmer en vochtiger worden van het klimaat hebben we straks een mega groot probleem. Ik ben voor natuurbescherming maar het moet wel leefbaar blijven.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 27-08-09 12:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:55

Niels schreef:
Ik denk dat mijn paard dood gelukkiger is dan de hele dag op stal ja :j


In ieder geval is het geen leed.

Het is een vervelend gegeven dat een groot deel van NL zo´n insektenvriendelijk habitat is, doch het positieve ervan is dat het vanaf de zíjkant een inhoudelijk licht op paardhouden in NL schijnt.

hc

Huertecilla

Berichten: 26873
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:04

Jannepauli schreef:
Ik denk dat de milieu-maffia een stapje terug moet doen en dat dat weer intensiever tegen ongedierte gespoten mag worden. Dat zal ook schelen met de dazen.


NL biedt vrijwel geen paardenhabitat.
Het is ook nog dichtbevolkt.
Eveneens werkelijkheid is dat de mens diens eigen leefmilieu minder moet vergiftigen. Juist in het dichtbevolkte NL wat daardoor enorme hoeveelheden van het oppervlaktewater drinkt is dat erg belangrijk.
Dat is de werkelijkheid.

Wellicht moet de ruiterij-maffia (niet míjn woordkeuze maar een aanpassing bij die van Jannepauli) een stap terug :)*

hc

Nordan

Berichten: 210
Geregistreerd: 26-04-07
Woonplaats: Brabant

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:37

een paard hoort buiten en niet in de stal,

ik ben het eens met Jannepauli..

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:45

Laat eerst de APP maar in nederland komen, is al jaren angstzaaierij, heb het nog niet gezien. Om nu al paarden helemaal in te pakken of op stal te gooien.. terwijl de APP er nog steeds niet is.. (wat paar jaar geleden ook allang gebeurd moest zijn volgens de nieuwsberichten)
En zodra er een geval in nederland bekend is, krijgen we entigen en spuiten we er maar op los :)

Tot die tijd mag mijn paard lekker in zijn blote bast buiten blijven spelen

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:45

Het valt me helaas al een tijdje op dat hoe mooier de pensionstal gelegen is, hoe meer ongedierte. :)

Jannepauli schreef:
Ik denk dat de milieu-maffia een stapje terug moet doen en dat dat weer intensiever tegen ongedierte gespoten mag worden. Dat zal ook schelen met de dazen.


Helemaal mee eens. Ben alleen bang dat het belang van de paarden niet de voorrang krijgt. :)

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:51

Zou het voor paard en mens niet veel simpeler zijn als preventief enten gewoon werd toegestaan.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:52

Haha die HC toch, ik dacht al -wanneer kom je je melden! En natuurlijk je stokpaardje berijdend. :+
Tja... ik denk dat jij het liefst geheel Nl zou willen 'ontpaarden' maar die lol gaan we je niet gunnen. Wat we wel zullen moeten bereiken is een balans. Noch zwart, noch wit biedt een oplossing en met een wereld in verandering ( evolutie, klimaat, overbevolking) zijn we vooral gediend door aanvaardbare grijstonen.

Geen paardenhabitat... ach, da's maar betrekkelijk. Want wie bepaalt wat anno 2009 nog de juiste habitat is. Zelfs in de US lopen al te veel mustangs rond dus die vrije, blije beestjes moeten dan maar afgericht worden en in dienst van iets of iemand komen. In China wonen te veel mensen dus is ooit de regel ingesteld dat er maar één kind per nieuw gezin mag komen, op straffe van.. In Spanje wonen te veel, voornamelijk oudere Nederlanders. Weg ermee, die zonzoekers. Haha, heb je je ooit gerealiseerd dat jij verre van 'ecotoop' bent HC? Je zult het ongetwijfeld onzin vinden deze tekst maar zo kan ik, in vergelijking met de jouwe, nog heel wat meer rigide teksten produceren. En weet je wat? Het helpt er allemaal niet aan.

Dus óp naar de realiteit van vandaag! En dat betekent dat er toch wel een aantal maatregelen te nemen zijn die het leven voor mens en dier mogelijk of enigzins aangenaam houden. Van de Afrikaanse Paardenpest hebben wij als mens niet zoveel last, van het WNVirus wel. Dus misschien moeten we, net zoals ooit de missionarissen de "zwartjes" in Afrika meenden te helpen door de malariamug te bestrijden, in ons land aan dergelijke toekomstige maatregelen gaan denken in plaats van Nederland één grote paddenpoel te maken.
Laat mij dan maar gerust de 'Godmother' van de ruitermaffia zijn! :+

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:51

dejavu schreef:
. Ben alleen bang dat het belang van de paarden niet de voorrang krijgt. :)


iid want de eerder genoemde tectonik is wel toegestaan voor gebruik bij koeien schapen en geiten (economisch belang) maar niet voor paarden.

DubbelFun

Berichten: 88830
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:56

TryTec/Endure is hier toch ook gewoon te koop, daat zit ook Permethrin in.

cristinaa

Berichten: 306
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Net over de grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:08

Veel mensen zijn ook allergie's voor de knut, helemaal ingepakt blijven ze maar krabben. Daar is ook nog geen middel voor gevonden dan
alleen een pilletje wat de allergische reactie even verzacht.
Wij lokken de knut eigenlijk zelf met al die natuurgebieden, moerassen ed. Door dat muskietennet komen de knutjes wel heen hoor.Ze zijn amper zichtbaar.
je moet er toch niet aan denken dat je alle deuren en ramen dicht moet houden met 30 graden om de knut tegen te gaan. Uitroeien die knut!