Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26874
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:24

Jannepauli schreef:
Haha, heb je je ooit gerealiseerd dat jij verre van 'ecotoop' bent HC?


Foutje. Homo sapiens is een warm klimaat soort.
De neanderthaler was de hoogst succesvolle koud klimaat mensensoort.
Naar europa gekomen met het terugtrekken van het ijs.
Vandaar dat we zo goed tegen warmte kunnen en voor kou met kleding in een verwarmd huis zitten.
Is meer eco-toop in het zuiden dan in het noorden :(:)

Hier in de bergrug is een grot waar de neanderthalers 200.000 jaar woonden en welke is overgenomen door sapiens.
Het bodemarchief van deze grot geeft een fantastisch gedetailleerd plaatje van de ontwikkeling van het locale klimaat en de biotopen.
Ook van wanneer, onder welke omstandigheden E.caballus of E.hydruntinus of geen van beiden hier voorkwamen.
In de huidige klimaatperiode zijn H.sapiens en E.caballus hier thuis .

Terug naar knutten in NL:
Paarden horen op het land.
Door het vele oppervlakte water zijn er veel knutten.
Dat land en water mag je niet vergiftigen, want de mens drinkt dat oppervlaktewater.
Paarden hebben last van knutten.
Conclusie?

Mensen wel vergiftigen want paarden hebben prioriteit?
Paarden naar binnen want ruiterbelang heeft prioriteit?
Alle paarden in een burka want ....

Het geeft simpel een mooie zijdelingse kijk op duurzaam paardhouden in NL.
Voor hoeveel paarden is er voor de behoeftes van deze diersoort geschikte plek?
Welke prioriteit moet dat hebben in de ruimtelijke ordening?
Welk gewicht heeft het ruiterbelang ten opzichte van alle belangen van 17 miljoen inwoners?
Geen zaak waar alleen de ruiters hun stem over horen te laten gelden.

hc

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:31

Cayenne schreef:
http://www.knhs.nl

Ook kan de paardeneigenaar maatregelen nemen om op zijn terrein de cyclus van knutten te doorbreken zoals het opruimen van alle plekken waar zich ongewenst stilstaand water bevindt, alle rottende vegetatie en dierlijke mest verwijderen, dakgoten schoonhouden en repareren waar nodig, drassige plekken in weiland of nabij stallen draineren, waterbakken regelmatig verversen en stroming aanbrengen in stilstaand water.



Wat leuk dat natuurmonumenten nu bedacht heeft de polder waar mijn huis + wei is om te toveren in een moeras.... Word meer als honderd vierkante meter stilstaand water.

*zijn wij het ook om meerdere redenen niet mee eens*

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:37

Citaat:
Welk gewicht heeft het ruiterbelang ten opzichte van alle belangen van 17 miljoen inwoners?


Wat spreek je nu over ruiterbelang? Nog niet tot de berg doorgedrongen dat paardloze mensen ook aan de 'receiving end' staan van b.v. West Nile Virus?
En wat het overige betreft: jij wil maar steeds terug in de tijd getuige de redenatie over de Homo Sapiens en de Neanderthaler. Maar ik sprak gewoon over een Hollander die ons land wil besturen vanaf een spaanse berg, en dus vind ik jou niet ecotoop. :+

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:48

_Emm_ schreef:
Cayenne schreef:
http://www.knhs.nl

Ook kan de paardeneigenaar maatregelen nemen om op zijn terrein de cyclus van knutten te doorbreken zoals het opruimen van alle plekken waar zich ongewenst stilstaand water bevindt, alle rottende vegetatie en dierlijke mest verwijderen, dakgoten schoonhouden en repareren waar nodig, drassige plekken in weiland of nabij stallen draineren, waterbakken regelmatig verversen en stroming aanbrengen in stilstaand water.



Wat leuk dat natuurmonumenten nu bedacht heeft de polder waar mijn huis + wei is om te toveren in een moeras.... Word meer als honderd vierkante meter stilstaand water.

*zijn wij het ook om meerdere redenen niet mee eens*



Wat leuk dat het Gelders Landschap nu opnieuw bedacht schijnt te hebben dat ze de voormalige landbouwgrond die ze hier een jaar of 15 geleden afgegraven hebben, maar weer eens opnieuw een metertje af gaan graven. Of nog een stukkie erbij pakken.

Dat levert hoogstwaarschijnlijk weer zo'n vliegenplaag op, dat men hier in de buurt, de deur alleen nog op een kiertje durft te openen, als er aan gebeld wordt. Nog erger is dat we dan weer een jaar of 8 van april tem juli, na 19.00 de deur niet meer uitkunnen zonder hoofdbedekking, imkermasker en handschoenen, omdat we dag in dag uit belaagd worden 19.6 miljoen knutten. Arme paarden, zelfs zonder Afrikaanse paardenpest of eczeem,

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:11

yvonnedv schreef:
dejavu schreef:
. Ben alleen bang dat het belang van de paarden niet de voorrang krijgt. :)


iid want de eerder genoemde tectonik is wel toegestaan voor gebruik bij koeien schapen en geiten (economisch belang) maar niet voor paarden.


Vorig jaar is tectonik getest in de kliniek in Utrecht op paarden. Mijn dierenarts heeft het mij juist voorgeschreven.

Jessix

Berichten: 16488
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:22

uuh enten tegen afrikaanse paardenpest?? Lijkt me net iets makkelijker als mijn paard beschermen tegen een mugje..

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:42

Schangah schreef:
yvonnedv schreef:



iid want de eerder genoemde tectonik is wel toegestaan voor gebruik bij koeien schapen en geiten (economisch belang) maar niet voor paarden.


Vorig jaar is tectonik getest in de kliniek in Utrecht op paarden. Mijn dierenarts heeft het mij juist voorgeschreven.


Ik heb contact gehad met Virbac de leverancier van Tectonik maar het is niet geregistreerd voor het gebruik bij parden. Mijn dierenarts heeft het me op mijn verzoek geleverd maar ik moest wel een formulier ondertekenen dat ik er van op de hoogte ben dat het niet geregistreerd is voor paarden.

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:13

yvonnedv schreef:
Ik heb contact gehad met Virbac de leverancier van Tectonik maar het is niet geregistreerd voor het gebruik bij parden. Mijn dierenarts heeft het me op mijn verzoek geleverd maar ik moest wel een formulier ondertekenen dat ik er van op de hoogte ben dat het niet geregistreerd is voor paarden.


Ik heb het zo meegekregen.

Huertecilla

Berichten: 26874
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:18

Jannepauli schreef:
Citaat:
Welk gewicht heeft het ruiterbelang ten opzichte van alle belangen van 17 miljoen inwoners?


Wat spreek je nu over ruiterbelang? Nog niet tot de berg doorgedrongen dat paardloze mensen ook aan de 'receiving end' staan van b.v. West Nile Virus?


Is tot jou al doorgedrongen dat voor gezonde paarden en mensen helemáál het WNV nauwelijks een probleem te noemen is.
De hysterie is/wordt vooral gevoed vanuit de hoek die de vaccins levert.
Idem mbt de afrikaanse paardenpest. Daar léven we hier mee. Hier wonen we nl. in het frontgebied voor deze ziektes :)*

Laat de NL ruiterij eerst maar eens een systeem voor uitbraakpreventie accepteren.

Voor de rest blijft NL een land wat bovenal duurzaam ingericht dient te zijn/worden voor 17 miljoen ménsen.
NL kent veel polderland. Daar is een probleem mee; het maaiveld zakt.
De grondwaterstand zal in grote delen van NL verhoogd MOETEN worden om de daling van het maaiveld af te remmen. Er zal meer oppervlaktewater MOETEN komen om te voorkomen dat hele wijken verzuipen.

Er zal daardooor steeds minder gebied geschikt zijn voor het houden van paarden. Niet alleen doordat er meer knutten komen, maar ook door minder droge bodem.
Veel managementprobelemn mbt paardhouden vloeien voort uit het simpele gegeven dat NL geen natuurlijk habitat is. Om paarden op een klein stukje omheind niet geschikt leefgebied te houden moet het een en ander gecompenseerd worden.
Meer paarden per minder geschikte oppervlak = meer managementproblemen.

Dat heeft niets met een NL op een berg in andalucia van doen maar met paarden in NL willen houden, met een ruiterbelang van NL-ers.

hc

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:23

He bah, zeg. Ik voel me al over zoveel dingen schuldig, nu moet ik me ook nog schuldig voelen omdat ik in NL woon en paarden heb?

En by the way, voor zover ik weet is de intentie om hier af te graven niet gericht op de creatie van meer oppervlaktewater, maar het 'teruggeven' aan de natuur, de situatie van vijftig tot honderd jaar geleden terugbrengen. Al was het hier 60 jaar geleden helemaal niet nat, in tegendeel, droog heidegebied met vliegdennen..........

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:40

Citaat:
Hier in de bergrug is een grot waar de neanderthalers 200.000 jaar woonden en welke is overgenomen door sapiens.
Het bodemarchief van deze grot geeft een fantastisch gedetailleerd plaatje van de ontwikkeling van het locale klimaat en de biotopen.
Ook van wanneer, onder welke omstandigheden E.caballus of E.hydruntinus of geen van beiden hier voorkwamen.
In de huidige klimaatperiode zijn H.sapiens en E.caballus hier thuis .


hummm die zijn hier in de "buurt"ook
die mooie grotten waar ze uit de afvalput alles van neandertaler tot moderne mens hebben zien langs komen ,netjes tussen het ijs in woonden ze
ook zijn paarden elanden leeuwen beren en mammoet onderdelen terug gevonden

het was hier toen echt geen klimaat zoals huidige maar stukken kouder

terug op het onderwerp
ja het ontpolderen , steeds meer moerassen .. niet mijn ding
zie liever het drogere zoals het was :+
ben zelf ook allergisch voor de knut
en loop zomers ook bij hogere temperaturen op de tijden dus ook ingepakt :+
zie ze liever gaan dan komen :Y)

edit: *\o/* zag een typefout :o

Huertecilla

Berichten: 26874
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:04

nickyu schreef:
hummm die zijn hier in de "buurt"ook



Interessant. Ben erg benieuwd naar de vondsten van paardachtigen in zeeuws vlaanderen.

hc

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:26

"buurt" als in belgie nog voor de ardennen
we zitten op meters van de grens , zijn reserve belgen :+

goyet ligt ongeveer 1,5 uur hier vandaan
moet zeggen dat ik zelf vrij verbaasd was over de vondsten
en niet alleen "het paard"

we zijn er paar weken terug geweest

wat we begrepen was dat zogoed als heel huidig belgie net buiten het daadwerkelijke ijs viel
zeg maar een dal tussen de massa's ijs

http://www.ardennen.nl/sub2.php?id=114&subid=1&id2=441

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:34

Citaat:
Is tot jou al doorgedrongen dat voor gezonde paarden en mensen helemáál het WNV nauwelijks een probleem te noemen is.
De hysterie is/wordt vooral gevoed vanuit de hoek die de vaccins levert


Grotere onzin had je niet kunnen schrijven... als we op dat soort - neem me niet kwalijk hoor- stupide niveau moeten discussieren, láát dan maar!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:39

Jannepauli schreef:
Citaat:
Is tot jou al doorgedrongen dat voor gezonde paarden en mensen helemáál het WNV nauwelijks een probleem te noemen is.
De hysterie is/wordt vooral gevoed vanuit de hoek die de vaccins levert


Grotere onzin had je niet kunnen schrijven... als we op dat soort - neem me niet kwalijk hoor- stupide niveau moeten discussieren, láát dan maar!


nu ben ik een zeer kritische prikker
niet alles word er zomaar ingespoten
liefst zo min mogelijk :o en indien geen nut nutteloos of ziek worden nuttiger is
muw de enting erger dan de ziekte zou kunnen zijn (procentueel gezien bewezen)
word er dus niet geprikt :Y)

edit .. ben geen fan van de farmas.industrie :o

moet Jannepauli nu toch wel gelijk geven
in dit geval geloof ik zeker in het nut van vacineren :o

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:46

Ik ben ook een kritische prikker - mijn paarden worden momenteel alleen voor tetanus gevaccineerd ( en dan nog met ruime tussenpozen, dus niet jaarlijks). Maar als WNV hier post vat, zal ik er zeker voor laten enten.

Maar discussiëren met iemand die er blijk van geeft dat de rest van de wereld in zijn ogen niet in het bezit is van enige hersencellen, no thanks!

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:12

Citaat:
muw de enting erger dan de ziekte zou kunnen zijn (procentueel gezien bewezen)
word er dus niet geprikt :Y)


Is dat procentueel gezien ergens bewezen, en indien ja, voor wat betreft welke ziekten/vaccinaties?

Huertecilla

Berichten: 26874
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:34

mysa schreef:
Citaat:
muw de enting erger dan de ziekte zou kunnen zijn (procentueel gezien bewezen)
word er dus niet geprikt :Y)


Is dat procentueel gezien ergens bewezen, en indien ja, voor wat betreft welke ziekten/vaccinaties?


Ja.
De ziekte is al sinds de jaren 50 in Egypte onderzocht en sinds het begin van de uitbraak in de VS héél nauwkeurig gevolgd.
Het vertroebelende is dat er vaagheid is over het percentage besmette paarden wat geen ziektebeeld vertoont.
De pharmaceutische industrie heeft er geen belang bij om het te publiceren als minder dan 1% van de besmette paarden ziek wordt en dáárvan 60% herstelt, dus 0,4% overlijdt.
Wat ík er in Noord Amerikaanse overheidspublicaties over kan vinden is dat waarschijnlijk meer dan de helft van een populatie in een besmet gebied zonder verschijnselen is en wel anti-stoffen heeft.
Dat betreft dan gebieden waar honderdduizenden paarden zijn en slechts tientallen het ziektebeeld vertonen.

In ieder geval is de ziekte al héél lang inheems in Egypte, worden paarden daar niet geënt, leven ze doorgaans wel een suboptimaal leven en sterft het paard daar toch niet uit ;)

hc

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:01

en dan hebben we het alleen nog over deze ziekte :D

echter hier in nl zijn er nog weinig paarden met antistoffen (thuh)
net zoiets als de mazelen meebrengen naar timboektoe (of ander ver oort waar het nog niet voor komt)

al met al is er over entingen en de gevolgen steeds meer te vinden op het inet

ben sterk voor sommige entingen
omdat de risico's (in onze mening !) en de kans om deze te krijgen
van de ziekte erger zijn dan de risico's die aan de enting zitten
en vica versa!!

het is voor ierder ansich om voor zich zelf uit te maken
wat wel wat niet
hier in nl MAG DAT NOG ! gebruik die kans :o

Huertecilla

Berichten: 26874
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:23

nickyu schreef:
echter hier in nl zijn er nog weinig paarden met antistoffen (thuh)


???
Het lijkt erop dat de meeste paarden de ziekte zonder verschijnselen zelf bestrijden; wel besmet wordt maar niet ´ziek´.
Het líjkt erop dat de paarden zijn die niet helemaal boven hun water zijn wel ziek worden.
Ook dat is niet bijzonders.

Vergelijk het met de situatie rond de varkensgriep (let wel VERGELÍJK).
Het is geen bijzonder besmettelijke en zelfs een relatief milde griepvorm.
De doden die hier in Spanje in het nieuw komen als eraan gestorven kan je net zo goed toeschrijven aan de hartkwaal, de longsontsteking, obesidad morbida waar de griep bíj kwam.

Onder de streep is míj niet duidelijk of het WNV zo problematisch is omdat bij doorgraven lijkt dat verreweg de meeste paarden bij besmetting niet ziek worden en de zieke paarden niet de sterke broeders waren.

Al met al nú geen reden om het NL maaiveld te laten verdrogen en inklinken of het oppervlaktewater te vergiftigen ;)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:27

Citaat:
In ieder geval is de ziekte al héél lang inheems in Egypte, worden paarden daar niet geënt, leven ze doorgaans wel een suboptimaal leven en sterft het paard daar toch niet uit


Ik geloof dat ik Egypte dan toch niet als welzijns-maatstaf zal nemen!

Citaat:
Onder de streep is míj niet duidelijk of het WNV zo problematisch is omdat bij doorgraven lijkt dat verreweg de meeste paarden bij besmetting niet ziek worden en de zieke paarden niet de sterke broeders waren.


Dat het JOU niet duidelijk is, wellicht bij gebrek aan juist cijfermateriaal, is ook geen criterium ( vgl. de opmerking van één der moderatoren: jouw mening is nog geen feit) en het zou je dan ook passen - opnieuw wegens gebrek aan voldoende informatie - je wat terughoudender op te stellen wb je uitlatingen. We hebben inmiddels al in het wilde weg beschuldigingen aan de Pharmaceutische Industrie zien voorbijkomen, én opmerkingen in de zin van "'t is maar een varkensgriepje'.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:03

ja maarrrr ... ergens heeft die dus wel een punt
kijk nu naar bv de mexicaanse griep
de doden in nl ..die hadden met de spaanse griep
of de "hollandse (bestaat niet maar gewoon DE griep dus))
waarschijnlijk ook de pijp uit gegaan

het zijn de echt zwakke die dood gaan aan de griep
(oude of zieke mensen )

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:51

Dat zwakkeren tot risicogroepen behoren is logisch. Dat geldt voor iedere, mogelijke fatale ziekte. Maar daar mag je niet de conclusie aan verbinden dat het alleen de zwakkeren zijn die ziek worden of overlijden. Ook gezonde mensen/dieren kunnen ziek worden.
Bovendien moet je de zaken in perspectief houden: een griep kunnen de meesten met juiste medicatie/verzorging wel doorstaan en hun weg vrolijk en gezond vervolgen. Het WNV is een heel ander verhaal- als je daar door besmet raakt is het verloop van de ziekte heel anders - overleef je het, dan is er zoveel schade aangericht dat je tegen een lange revalidatieperiode aankijkt én mogelijk blijvende schade hebt.

Het is appels en peren vergelijken en dat alleen maar om te proberen een puntje te scoren.

In zeker opzicht ben ik het wel met HC eens dat de pharmaceutische industrie lang niet altijd 'schone handen' heeft. Ik ben het er echter niet mee eens dat deze industrie maar een willekeurig virusje oppikt, een medicijntje uitvindt en vervolgens paniek gaat schoppen om dat medicijn te promoten zoals hij wil doen voorkomen. Het virus bestaat en kan het welzijn van mens en dier ernstig ondermijnen. Het is niet ondenkbaar dat met de huidige klimaatveranderingen de vectors zich meer en meer in de koudere gebieden gaan verspreiden waar in tegenstelling tot de warme gebieden ( Egypte!!) niet of nauwelijks immuniteit heeft gevormd. Dan heb je dus een probleem, hoe gezond je ook mag zijn.
Enige nuchterheid is wel op z'n plaats: als nog niet met zekerheid is aangetoond dat het virus in NL actief is moet je zelf afwegen of het verstandig is preventief te enten of het nog even aan te zien. Mensen die met hun paarden naar gebieden gaan waar de ziekte een gegeven is, doen er verstandig aan om wél te enten. Net zoals je zelf zou doen als je je vakantie gaat doorbrengen in gebieden waar ziektes heersen die je liever niet wilt hebben.

mysa

Berichten: 10547
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:11

Bij de Spaanse griep, in 1918 heerste die als ik me goed herinner, waren het helemaal niet (alleen) de zwakkeren die overleden, juist gezonde jonge mensen gingen daar vaker aan dood. Dus dat verhaal gaat ook niet altijd op.

Edit: als ik de zin teruglees lijkt het net of ik er in 1918 als was 'als ik me goed herinner', ha,ha, en dan zou ik dus nu wel ongeveer aan het dementeren zijn en onzin uitkramen. Ben oud, maar nog niet zo oud, en de feiten over de Spaanse griep kun je zo googelen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Knutten weren ook nodig ter preventie Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:22

nou heb de spaanse griep een keer gehad
maar men daar was ik idd knap ziek van , duurde ok erg lang

verder .. ben gezien de risico's vica versa bij de wnf dus wel VOOR mogelijkheid van enten ..