Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110824
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:07

www.anp.nl


De landenwedstrijd op de internationale kampioenschappen voor dressuurruiters krijgt mogelijk een andere opzet. Er ligt een plan klaar om de competitie voortaan over twee onderdelen te verrijden, de Grand Prix en de Grand Prix Special.

Een speciale commissie, onder leiding van de Nederlander Frank Kemperman, onderzoekt momenteel hoe de betreffende discipline interessanter én internationaler kan worden gemaakt.

In de landenwedstrijd zouden verder in de nieuwe opzet per land drie in plaats van vier combinaties mogen uitkomen, zo werd deze week tijdens de Europese titelstrijd in Windsor bekend.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:18

dus dan willen ze naar dezelfde opzet gaat als bij de olympische spelen? want daar was het nu toch ook 3 combinaties; maar weet even niet meer op de teammedaille alleen over de GP ging of ook over de GP special. Maakt het wel nog moeilijker voor de bondscoach van nederland met zoveel goede combinaties :D

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:34

Dat wordt dan nog moeilijker kiezen!

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:41

Het is duidelijk dat de FEI Task Force in een spagaat zit. Enerzijds de sport globaliseren en anderzijds de sport aantrekkelijker maken
voor het publiek, media en sponsors.

Kortom, zoveel mogelijk landen erbij betrekken, en dus veel toppers van andere landen thuislaten, ergo de Olympische gedachte.

Zo moet Imke, ondanks haar zevende plaats in de GP and GPS, op de tribune gaan zitten, om een plekje vrij te maken voor nr 16 etc..

Als sponsor en liefhebber van de dressuursport wil ik de beste combinaties aan de start zien, en dat kan straks alleen nog maar als bijvoorbeeld Imke voor België gaat rijden en Hans Peter voor Luxemburg, Marlies voor Curacao *D etc.....

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:53

Het wordt alleen maar spannender als de beste combi's mee doen idd. Aan de andere kant zijn dan veel landen kansloos en zullen dan wrs thuis blijven? Das weer minder denk ik. Als het om een landenwedstrijd gaat, zouden toch eigenlijk alle landen vertegenwoordigd moeten kunnen zijn. Vind wel dat alleen de besten door mogen naar bijv. de Kür en dus voor individueel kunnen gaan.

Tara_13

Berichten: 759
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:41

Maar het is toch krom dat wij een heeeele goede ruiter thuis moeten laten, omdat er een onbekend iemand uit een ander land een veeeeel mindere proef neer gaat zetten.
Ik snap ook wel dat zij ook een kans verdienen, maar het is ook zonde om topruiters niet aan de start niet aan de start te laten verschijnen, omdat het gewoonweg niet mag

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:57

Maar de topruiters kunnen toch aan de start verschijnen? En anders zou het eigenlijk geen landenwedstrijd meer zijn, maar een treffen tussen een paar landen die vergeleken met veel andere landen eigenlijk een luxe probleem hebben nl. veel goede combi's.

Tara_13

Berichten: 759
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:02

Dat klopt ook wel, maar in NL en dat zal in meerdere landen zijn, heb je gewoon goede combinaties. Dit betekent dat je op de grote wedstrijden, zoals EK, WK en Olympische Spelen, maar 3 ruiters mee mag nemen. Ik vind dat persoonlijk zonde, omdat we dan een goede ruiter thuis moeten laten. Zulke ruiters moeten gewoon ook een kans krijgen om op een groot toernooi te starten. Je hebt toch 1 wegstreepresultaat, dus de landen die maar 3 ruiters hebben kunnen toch wel meedoen.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:08

Tuurlijk is het zonde als je een goede combi van een land thuis moet laten, maar dan zal die gewoon nog beter zijn/haar best moeten gaan doen om bij die top 3 te komen. Als ik als land een afvaardiging zou moeten sturen heb ik liever keuze tussen 4 goede combi's, dan bijv. 1 goede en 2 matige moeten sturen omdat er niks beters is.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:26

Beide proeven laten tellen is prima, zo werkt het in de aangepaste sport ook, maar dan wel met vier ruiters per land graag.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:57

Ik vind dat echt geen meerwaarde hebben, als een combinatie uit Verweggistan met 58% omwille van de globalisering wel mag starten, en een nr. 4 van een land die 70+ rijdt niet. Wat is dat globalisering nu helemaal? Gaat het hier niet om topsport, en geldt bij topsport niet dat het een strijd tussen de beste is?

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:14

Sander_ schreef:
Ik vind dat echt geen meerwaarde hebben, als een combinatie uit Verweggistan met 58% omwille van de globalisering wel mag starten, en een nr. 4 van een land die 70+ rijdt niet. Wat is dat globalisering nu helemaal? Gaat het hier niet om topsport, en geldt bij topsport niet dat het een strijd tussen de beste is?



Dat bedoel ik dus. Het is natuurlijk erg leuk om iemand uit Kenya de 10.000 meter te zien schaatsen,
en het is ook leuk om te zien dat Sven Kramer hem na 2000 meters al drie keer ingehaald heeft maar dat noem
ik circus-vermaak, en als ik dat wil zien ga ik wel naar een cabaretshow of zet ik een DVD'tje op van Joepie.

Natuurlijk mag (moet) de FEI aan ontwikkelingshulp doen, maar noem het dan geen topsport. Misschien een
idee om kampioenschappen te organiseren voor A, B en C landen. 8-)

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Mogelijk een nieuwe opzet voor landenwedstrijd dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:07

tobsport

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:09

macke schreef:
tobsport



Dat is een hele goeie, waarom ben ik daar niet zelf op gekomen :(

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:09

macke schreef:
tobsport



Dat is een hele goeie, waarom ben ik daar niet zelf op gekomen :(

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:40

Op het moment dat steeds alle medailles - in welke sport dan ook - worden gewonnen door deelnemers uit 1 of 2 landen moet zo'n sport zich ernstig zorgen gaan maken over zijn Olympische toekomst. De spelen (en Europese en wereldkampioenschappen) gaan nu eenmaal ook over het meedoen van deelnemers uit veel landen en niet alleen maar over de beste sporters ter wereld. Het is volkomen normaal dat één land maar drie deelnemers mag afvaardigen. Er mogen ook geen 20 Kenianen en Ethiopiers meedoen aan de 5000 meter, zelfs niet als er iemand bij is uit Nederland die het tempo niet aankan.

Het is dus in het belang van de sport dat het niveau in meer landen omhoog gaat.