Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:52

http://www.depaardenkrant.nl


Afbeelding
Edward Gal met Totilas
foto: http://www.full-focus.nl
,,Vorig jaar december reed ik mijn eerste Grand Prix met Moorland’s Totilas. Natuurlijk wist ik toen al dat ik een wereldpaard onder m’n kont had, maar een voorspelling maken met EK-ambities voor 2009 kwam nog niet in me op. En nu? Nu staan we daar toch, op dat EK. Totilas heeft zich in de afgelopen maanden zo ontwikkeld, echt niet normaal. Een paar weken geleden reden we in Hickstead naar 79% en een beetje en woensdag naar een nieuw wereldrecord van ruim 84% in de landenwedstrijd van het EK."

,,Omdat we met een fantastisch team naar Windsor vertrokken, hoefde ik als vierde ruiter eigenlijk niet eens meer de baan in. Het goud was al zeker. Het maakte het voor mij een beetje dubbel. Aan de ene kant vond ik het lekker dat ik me geen zorgen hoefde te maken om een goede teamklassering, maar aan de andere kant wilde ik toch het beste eruit halen. Niet rustig op safe in de rondte rijden. Totilas heeft de afgelopen tijd werkelijk alles gewonnen. Hij verdiende het om in de landenwedstrijd ook te schitteren en dat was precies wat hij deed.

Vooraf waren er best wat stressmomenten. Zo was er de veterinaire keuring, die voor benauwde momenten zorgde. Ik draafde Totilas zelf voor. Steeds als ik richting de jury moest, wilde Totilas een spurt trekken. Daardoor galoppeerde hij achter soms aan, terwijl hij voor nog draafde. De jury vertrouwde het niet en we moesten op herhaling. Gelukkig was het oordeel ‘oké’ en kon ook ons EK beginnen.

De eerste keer in de Britse wedstrijdpiste verraste Totilas me een beetje. Normaal is hij nooit kijkerig, nu vond hij het spannend. Als land kregen we een half uur om de baan te verkennen en wij verdeelden dat over de combinaties. Zo kreeg iedereen zevenenhalve minuut om helemaal alleen de piste door te rijden. Dat is anders dan anders en toen Totilas een groot beeld in zijn vizier kreeg, bedacht hij zich geen moment en draaide hij om. Gelukkig was zijn vertrouwen snel terug en had ik er in de wedstrijd geen last van.

Pas in een situatie als deze merk ik dat Totilas onervaren en jong is. Het hele gebeuren an sich kost hem energie. Hij rust bijvoorbeeld veel minder dan thuis in zijn eigen box. Hier staat hij de hele dag naar buiten te kijken. Daarnaast heeft hij middenin de nacht al twee keer vastgelegen. Hij kan zich hier niet afzetten tegen de wand en komt dan in een benarde positie terecht. ’s Nachts hebben wij wel mensen op stal om de boel in de gaten te houden en voorkom je dus ongelukken.

Omdat Totilas het zo goed heeft gedaan, verwacht iedereen dat dat zo doorgaat. Het zal mensen bijna verbazen dat hij een keertje niet wint. Maar ook Totilas is gewoon een paard. Ik heb besloten de druk niet hoger te laten worden. Ik geniet elke dag van dit paard en dat ga ik de rest van dit EK ook zeker doen."

Edward Gal

Amandavd
Berichten: 12109
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:54

En zo hoort het.

JoNew

Berichten: 94
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:57

Vind ik ook!9 jaar en dan al dit presteren! +:)+

saskiaojan

Berichten: 7260
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:00

En alweer kippenvel.....pft, wat een geweldige combi is het toch!!

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:04

Super dat Edward er zo over denkt. Ze hebben nog tijd genoeg.

petradek

Berichten: 507
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:07

Leuk om te lezen hoe hij het allemaal ervaart.

YOU GO EDWARD :) +:)+ *\o/* +:)+ *\o/* +:)+ *\o/*

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:08

Leuk stuk om te lezen. Ben benieuwd hoe deze combinatie in de aankomende jaren uitgroeit! :)

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:11

Vind de liefde voor het beestje dat eruit spreekt erg mooi.

drupke
Berichten: 150
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: brabant de gekste!!

Re: Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:14

wat is ed toch een kanjer!!!

Rosmoov

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Veen

Re: Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:22

leuk om te lezen

toti is echt geweldig zag hem gister voor het eerst op tv...wat een beest....zucht :D

Gamble82
Berichten: 262
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:25

Brrr gister weer kippenvel...

LisaMS

Berichten: 780
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:29

Als je totilas ziet, lijken de andere paarden helemaal niet meer zo geweldig :P Mooi dat Edward de druk niet hoger legt!

Poekiemansss

Berichten: 574
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:31

Wat een geweldig beest,
ik weet nog wel toen hij een veulentje was,
toen stond ik altijd voor zijn box te zwijmelen *D
Vind het echt knap dat hij zover gekomen is!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:48

LisaMS schreef:
Als je totilas ziet, lijken de andere paarden helemaal niet meer zo geweldig :P Mooi dat Edward de druk niet hoger legt!

Ik vind Parzival zo lekker klassiek overkomen :D

Trouwens.. ik vind dat Edward zelf ook wel een schouderklopje verdiend. Hij heeft zelf ook een enorme progressie gemaakt de laatste ja(a)r(en) :j

Unni

Berichten: 249
Geregistreerd: 09-11-05
Woonplaats: Noord Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:08

Wat is Totilas toch een gaaf paard! En erg leuk voor Edward dat het nu zo super gaat nadat Lingh is verkocht.

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:15

Totilas is echt een plaatje, heb met veel bewondering naar Edward en zijn kanjer gekeken +:)+

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:21

Heel netjes en leuk geschreven.
Top paarden houd je goed door ze niet over te vragen klasse dat Edward dat ook zal gaan doen.

Ene voor de eigenaren/fokkers wat een klasse paard!!
Stond onlangs in de Bit ook een leuk artikel over Totilas.

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:23

Een heel groot compliment voor Edward en voor Totilas! Wat een kanjers!
Doe het maar eens allemaal op 9 jarige leeftijd!

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:52

Leuk geschreven!
Pas 9 jaar, daar gaan we (nóg) meer van horen!
wat een kippevel-combinatie :)

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:53

Super gesproken, ook voor die combinatie kan het voorkomen dat ze niet winnen en dat moet je altijd voor ogen houden. Eerlijk blijven naar het paard toe!

weg123
Berichten: 162
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:00

Super geschreven. ''Maar ook Totilas is gewoon een paard''. super gezegd, zo is het ook!
(al is het bijna ongelofelijk dat dit ook maar 'gewoon' een paard is, prachtbeest!)

mOamm

Berichten: 454
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Column Edward Gal: 'Elke dag genieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:11

Super stuk! (Y)

slowhandfh

Berichten: 50
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Horsecity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:20

Tja, als ruiter van zo'n paard kun je alleen maar dol gelukkig zijn. Om naar te kijken is het ook heel erg genieten. Wat de Nederlanders laten zien op dit EK is natuurlijk fantastisch. Maar al win je niet de hele tijd, het blijft fantastisch om jullie aan het werk te zien.

Totilas is erkend door het KWPN, kon haast ook niet anders, met zulke prestaties. Zijn eventuele veulens, als hij ooit in de dekdienst gaat, komen zijn veulens gelijk in het veulenboek. Het is natuurlijk ook een enorme erkenning voor Totilas en zijn vader Gribaldi.

kwpntekst:
Erkenning op basis van uitzonderlijke kwaliteiten

Moorlands Totilas is de rijzende ster in de (inter)nationale dressuurscène en vandaag heeft hij tijdens het EK dressuur in Windsor met zijn zilveren medaille in de Grand Prix Spécial de verwachting meer dan waargemaakt.

Totilas is een dressuurfenomeem. Hij combineert ijverigheid met hardheid en een onbegrensd atletisch vermogen. De door Jan en Anna Schuil uit het Friese Broeksterwoude gefokte zwarte zoon van Gribaldi, zelf acterend op internationaal niveau, komt uit de vermaarde Freiminka-stam, een invloedrijke merriestam waar vele sportpaarden uit komen. Maar naast zijn goede genenopbouw heeft de hengst van Moorland Investments BV zichzelf inmiddels ruimschoots bewezen als getalenteerd dressuurpaard. In 2005 behaalde hij onder Jiska van den Akker op het Wereldkampioenschap voor jonge dressuurpaarden in Verden de vierde plaats bij de vijfjarigen. Daarna kwam hij onder het zadel van Edward Gal, die hem zorgvuldig en vakkundig verder opleidde. In 2008 boekte Totilas diverse overwinningen en kon niemand meer om het dressuurkanon heen. In 2009 boekte hij overwinningen in Zwolle, De Steeg en Rotterdam .Waar Totilas in de ring verschijnt, verstomd het publiek. Zo ook in Hickstead, waar hij kwam, zag en overwon. Zijn eerste internationale start buiten Nederland werd meteen verguld. Nu hij ook in dit sterke internationale deelnemersveld op het EK-dressuur zilver weet te winnen, meent het KWPN dat Totilas zich dusdanig heeft bewezen op het hoogste niveau, dat erkenning op zijn plek is.

De toekomstige veulens van Totilas komen met zijn status van erkende hengst in het hoogste boek; het veulenboek. Het veterinaire rapport zal in In de Strengen worden gepubliceerd.
Laatst bijgewerkt door slowhandfh op 28-08-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ema15

Berichten: 669
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:22

Top, Paard heeft nog alle tijd rustig aan dan kunnen wij nog jaren van hem genieten *\o/*

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:23

Idd heel normaal uitgesproken zo relax, echt super mentaliteit, ook de manier hoe hij met zn paarden omgaat,