Juryleden oefenen en testen nieuw systeem met supervisor

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Juryleden oefenen en testen nieuw systeem met supervisor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 09:41

www.telegraaf.nl


De internationale dressuurjuryleden Ghislain Fouarge en Wim Ernes hebben twee volle dagen met een tiental collega's zitten jureren in het beroemde, maar compleet lege stadion van Aken. De opgetrommelde paarden en ruiters, de muziek, de juryhokjes; ze dienden allemaal een hoger doel. Het dressuurkorps stelde zich vrijwillig op om verschillende nieuwe jurysystemen te testen. Over twee maanden moet tijdens de algemene vergadering van de internationale paardensportfederatie FEI een rapport worden aangenomen met aanbevelingen voor een compleet gerenoveerde dressuursport.

Aanleiding is de rel tijdens de Olympische Spelen van Hongkong (2008), waar de Duitse Isabell Werth met een weigerend paard alsnog zilver kreeg omgehangen. Het publiek, de tv-kijkers en het Internationaal Olympisch Comité (IOC) kon er geen wijs uit. Toen vervolgens het FEI-dressuurcomité onder leiding van de Belgische Mariëtte Withages weigerde in te gaan op de roep om veranderingen, werd zij met veel bombarie op non-actief gezet door FEI-presidente Haya.
Withages' interim-opvolger, de Nederlander Frank Kemperman, komt niet uit de dressuursport. Maar verder leest, eet, slaapt hij toppaardensport. Als directeur-sportief van Aken irriteert het hem al jaren dat de dressuursport in zijn hippische tempel veel gelijkenis vertoont met een politiek steekspel. Landen komen al jaren niet met hun sterkste teams opdagen in Aken, omdat ze altijd wat te klagen hebben over de jurering.

Dat moet in de toekomst totaal anders. Kemperman nam als gloednieuwe voorzitter van het dressuurcomité gelijk de handschoen op. Gisteren zat de geboren Nederlander ontspannen en vergenoegd rond te kijken in zijn eigen dressuurarena naar de verschillende jurysystemen.

De hokjes - normaliter op vijf verschillende plekken rond de ring - werden plompverloren naast elkaar gezet. Het hoogste en laagste juryresultaat werden weggestreept. Juryleden moesten ineens met halve punten werken. Er werd verschil gemaakt tussen technische en artistieke jurering. En wellicht als belangrijkste aanpassing werd er hoog in de nok van het stadion een supervisortrio neergezet, dat op video controles kon uitvoeren.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:10

En hoe denkt men dit nieuwe systeem in te passen in de regionale wedstrijden. Of blijft daar alles bij het oude.
Ook daar heb ik soms mijn bedenkingen bij de juryuitslagen.

Kijk bv eens naar de uitslagen van afgelopen Hippiade. Z1????????????

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Juryleden oefenen en testen nieuw systeem met supervisor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:38

Ik denk niet dat ze al op regionaal niveau denken, meestal is daar maar 1 jury en ben je afhankelijk van wat die ervan vindt.

Het gaat er meer om dat ze bij FEI wedstrijden iig op lijn kunnen zitten.

Bij de hippiade worden die verschillen verklaard omdat er juryleden bij elkaar zijn gezet die anders nooit hoeven te overleggen.... Die krijg je voorlopig echt niet op 1 lijn.

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:55

niet alleen in het Z1 hoor...
Ik reed L2 en we kregen 200(4e) 186(14e) en 176(24e) van de 30!
Het mag toch niet mogelijk zijn dat voor 1 gereden proef de cijfers zo ver uit elkaar liggen....
Ik kreeg bij 2 juryleden een 7 op de ontspanning en de aanleuning+een compliment over mijn eerlijke rijden
De 3e jury gaf ons een 5 zonder commentaar

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:17

cjb schreef:
En hoe denkt men dit nieuwe systeem in te passen in de regionale wedstrijden. Of blijft daar alles bij het oude.
Ook daar heb ik soms mijn bedenkingen bij de juryuitslagen.

Kijk bv eens naar de uitslagen van afgelopen Hippiade. Z1????????????


Helemaal mee eens, maar ze moeten toch ergens beginnen....

itsinmygenes
Berichten: 1884
Geregistreerd: 17-08-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:07

Vind het toch al heel goed dat ze het echt willen verbeteren :j

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: Juryleden oefenen en testen nieuw systeem met supervisor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:32

Video-controle, dat is in ieder geval erg vooruitstrevend en ze zijn daarmee al verder dan bij het voetbal. :)

Halve punten lijkt me ook een goed plan, ik heb me altijd al afgevraagd waarom er op zo'n hoog niveau niet genuanceerder werd gepunt, het verschil tussen een 7 en een 8 waard zijn is dan toch vrij groot.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: Juryleden oefenen en testen nieuw systeem met supervisor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:35

Natuurlijk moet uiteindelijk misschien het hele jureergedoe op de schop, maar het is toch mooi dat ze uberhaubt ergens beginnen?

piey

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-09-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 02:10

Van revoluties kun je pas naderhand bekijken of het effect heeft gehad. Dit is iig een stap in de goede richting. Ik ben heel benieuwd of dit effect heeft, maar het blijft mensenwerk... ^)