Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110720
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:19

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie


Een pas elfjarige Ierse jongen heeft het voor elkaar gekregen om op een paardenmarkt een pony te kopen voor de prijs van een Engels pakje sigaretten. De jongen heeft de pony overgedragen aan de Dierenbescherming van Dublin.

De jongen betaalde €8 voor de ernstig gewonde pony tijdens de maandelijkse paardenmarkt van Smithfield.

Een boze medewerker van de dierenbescherming vroeg zich na deze gebeurtenis af in wat voor maatschappij wij leven, dat een elfjarige jongen het heft in handen moet nemen om een lijdend dier te helpen.

"De jongen realiseerde zich dat de pony problemen had met zijn benen en hoeven. Hij besloot om de eigenaar te benaderen, en deze verkocht hem de pony voor acht euro.
De jongen is bekend bij de inspecteurs van de dierenbescherming, welke ook aanwezig waren op de markt, en hij bracht de pony naar hen toe zodat zij het dier naar een opvang zouden kunnen brengen."

De pony werd eerst naar het lokale politiebureau gebracht, waarna een trailer van de dierenbescherming werd geregeld om de pony op te vangen.

De pony lijdt erg veel pijn, en zou zo'n 15 jaar oud moeten zijn. De merrie heeft pijnstillers gekregen en er wordt nu bekeken of de pony nog een toekomst heeft.

Inspecteur van de dierenbescherming, Liam Kinsella, vraagt zich af hoe een elfjarig kind in vredesnaam een ziek en lijdend dier kan kopen voor acht euro op een publieke paardenmarkt. In deze regio is het namelijk verboden om paarden te verkopen aan jongeren onder de 16 jaar.

"Maar toch zijn we blij dat hij actie heeft ondernomen. Het is vreselijk om te zien hoe iemand deze pony in zo'n slechte conditie heeft weten te krijgen, en haar dan ook nog eens verkoopt voor de prijs van een pakje sigaretten. Er zijn geen woorden die mijn boosheid en frustratie over de situatie in dit land wat betreft paardenwelzijn, kunnen beschrijven."

"Gelukkig was er in dit geval een kind die iets aan deze situatie wilde doen, maar het is nu aan de volwassenen om de verantwoordelijkheid van deze situatie op zich te nemen," aldus Kinsella.

Ierland heeft op dit moment inderdaad te lijden aan een paardencrisis, aangezien er steeds meer factoren komen waardoor paarden moeten lijden. Door de jaren heen hebben mensen paarden gefokt zonder na te denken over de consequenties. Op dit moment zijn er veel teveel paarden in Ierland, en met de toenemende prijzen voor hooi en krachtvoer, en de lage waarde van paarden, komen de eigenaren nu in flinke problemen.

De dierenbescherming van Dublin moest vorig jaar 40 keer uitrukken om paarden op te vangen, maar dit jaar zijn er al minstens 90 paarden opgevangen en we zitten pas in september.
Door deze enorme explosieve groei zit nu ook de dierenbescherming van Dublin in de problemen, omdat ook zij flinke kosten maken voor de onderhoud van de dieren.

Klik hier voor een foto van de pony.

_JL_

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:22

super van die jongen!
ik snap alleen niet dat er op die markten geen controles gehouden worden,
want een paard als dit zou toch nooit verkocht mogen worden?
Ongeloofelijk dat die eigenaren hem eigenlijk zelf niet naar de dierenbeschreming gebracht hebben als de toekomst van het beestje hun toch niet interesseerde...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110720
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:24

Die werden er wel gehouden, gezien er inspecteurs van de DB aanwezig waren.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:25

Jeetje wat een verhaal!
Wat goed dat die jongen zo gereageerd heeft.
Het gaat vast nog erger worden met het "overschot"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:25

Wat een lieve jongen is dat zeg!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:27

Poe he en dan ben je 11! Wauw! Ik hoop dat ik later ook van die verantwoordelijke kids krijg! Toppie

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:29

Goed dat er daar nog íemand nadenkt over het welzijn van dieren. Erg egoïstisch van zo`n handelaar om op deze manier te proberen geld te slaan uit een lijdend paard en helemaal geweldig van dat kind +:)+

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:34

Van zulke jongens moeten we er meer hebben!

Super dat ie m meteen heeft overgedragen aan mensen die er verstand van hebben :)

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:36

ze moeten zulke mensen zelfs eens zo laten lijden zoals ze die pony hebben gedaan gewoon misselijk

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:36

wat n schat :o als dat men kind was zou ik reuze trots op hem geweest zijn :D

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:40

Dat is nou een jongen naar mijn hart. Super kind! Hopen dat het met het paardje goed komt.

naffie
Berichten: 241
Geregistreerd: 06-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:44

Een kind naar mijn hart. Zo alert en zo reageren. Daar kan je een voorbeeld aan nemen.
Bravo!!

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:45

Naar mijn idee is dan die verkoper schuldig aan 2 feiten. Het verkopen van een ziek paard, én het verkopen aan een nog geen 16 jarige. Kunnen ze hem toch nog aanpakken. Maar daar staat helaas niets van in het artikel.
Toppie van dat ventje overigens!

WildChild

Berichten: 2520
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:47

Dure sigaretten was ook mijn eerste gedachte.

Stoer kind, zou ook trots zijn geweest. Heel spijtig dat dit soort dingen gebeuren en dat er ook nog zo'n groot probleem achter zit. Hopelijk krabbelt de markt voor paarden binnenkort wat op, dan kunnen dit soort gevallen voorkomen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:54

Uums schreef:
Goed dat er daar nog íemand nadenkt over het welzijn van dieren. Erg egoïstisch van zo`n handelaar om op deze manier te proberen geld te slaan uit een lijdend paard en helemaal geweldig van dat kind +:)+


Ook geld uit te slaan van dat kind...toen ik 11 was en ik had 8 euro nou dan was ik echt heel erg rijk! Waarschijnlijk het kind zijn zakgeld dat die handelaar zo nodig moest hebben...

Charlie1708

Berichten: 223
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Melsele, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:04

Wat een verantwoordelijkheidszin voor een elfjarige!! Fantastisch! Hopelijk is het diertje nog te redden.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:16

Waarschijnlijk een kind dat is opgegroeid met dieren!!! En dus de normen en waarden van dieren heeft meegekregen....
ik kocht als kind ook alle zielige gewonde konijntjes op de veemarkt..... tot ergernis van mijn vader

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:17

breezy302 schreef:
Uums schreef:
Goed dat er daar nog íemand nadenkt over het welzijn van dieren. Erg egoïstisch van zo`n handelaar om op deze manier te proberen geld te slaan uit een lijdend paard en helemaal geweldig van dat kind +:)+


Ook geld uit te slaan van dat kind...toen ik 11 was en ik had 8 euro nou dan was ik echt heel erg rijk! Waarschijnlijk het kind zijn zakgeld dat die handelaar zo nodig moest hebben...

Klopt, maar dat kind is niet z`n eigendom en er blijkt niet uit de tekst dat hij die jongen te koop heeft gezet, dus dan gaat die terminologie niet meer op ;)

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:38

ik dacht dat dat soort kinderen alleen in sprookjes voorkwamen echt super gaaf van dat ventje!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:50

Cayenne schreef:
Die werden er wel gehouden, gezien er inspecteurs van de DB aanwezig waren.

Die waren aanwezig omdat er van de markt uit dus geen controles gehouden worden. Als je het engelse stuk leest zie je dat de markt niet officieel is (geen vergunningen), niet gecontroleerd (geen regels) en totaal niet geschikt voor paarden. Het gaat hier om een 'wilde' paardenmarkt en daarom kon dit dus gebeuren (ook de verkoop aan een kind onder 16 bedoel ik).

(belangrijk onvertaald stukje):
Citaat:
Jimmy Cahill, general manager at the Dublin SPCA, said "We have witnessed a number of horrific cases of cruelty to horses that originated at the Smithfield market which is unlicensed, unregulated, and completely unsuitable for horses.

Naide_and_me
Berichten: 250
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:12

Amai, supper van diene jongen :o
da lijkt me weer zon schattig kindje :)
een goed filmverhaal voor disney? :P

MarliesV

Berichten: 15202
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:20

Super van die jongen natuurlijk.

Maar ik begrijp uit het stuk van Francis dat de paardenmarkt niet legaal is.
In het stuk over die jongen staat dat de DB inspecteurs op die markt aanwezig waren.

Waarom kan de handel dan wel door gaan. Ik vraag me af waarom de DB de politie niet laat komen om de boel te ontruimen en waarom ze niet gelijk kijken of er niet meer trieste gevallen rondlopen die er tussen uit gehaald moeten worden.
Blijkbaar heeft die pony daar al een tijdje gestaan voor die jongen hem 'kocht'.
Wat doen die inspecteurs daar dan?

Weet natuurlijk niet hoe het in Ierland geregeld is maar dit stuk roept bij mij wel vraagtekens op.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:24

Bravo voor deze jongen, waren er maar mensen mensen zo...
Raar dat dit kan gebeuren, maar in dit geval fijn dat het is gebeurd :)

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Jongen koopt pony voor de prijs van een pakje sigaretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:27

petje af voor die jongen,kunnen een hoop mensen nog een voorbeeld aan nemen!!!

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:29

Duur pakje sigaretten voor € 8 :=

Nee geen grapjes hier over, het is een ernstige zaak dat een kind een gewonde pony moet redden.
Aangezien de prijs die hij voor het beestje heeft betaald was de eigenaar hem liever kwijt dan rijk.