'Ik kijk al enorm uit naar de Olympische Spelen in Londen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Ik kijk al enorm uit naar de Olympische Spelen in Londen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 09:46

www.standaard.be


Na een 'teleurstellende' negende plaats in Peking moet Karin Donckers de komende jaren nieuwe toppaarden klaarstomen.

Rond het Kasteel Hemsrode, bij Waregem, denderen zondag toppaarden door een stukje natuurpracht voor het spectaculairste onderdeel van de eventing: de cross-country. Een dag eerder vertonen paard en ruiter iets gracieuzere kunsten in de hippodroom van Waregem, voor de dressuur en de jumping.

Het Belgische kampioenschap eventing -want daar gaat het om in Waregem, gevolgd door het EK voor juniores- is een tussendoortje voor de beste Belgische eventingruiter: Karin Donckers, van internationale klasse. Momenteel staat ze zesde op de wereldranglijst, dit weekend gaat ze niet aan de slag met haar toppaarden, maar laat ze minder ervaren paarden opdraven.

Een weloverwogen strategie: eventing is enorm belastend voor beest en berijder. Een jumpingseizoen telt bijvoorbeeld veel meer wedstrijden dan een eventingseizoen, dus het is zaak om de absolute toppaarden te reserveren voor de belangrijke afspraken, zoals het EK binnen enkele weken.

'Op dat EK wil ik goed scoren, minstens de toptien halen. Ik heb nu wel een gekneusde rib, een ongelukje toen een paard in paniek schoot toen ik het drinken wilde geven. Het is een mirakel dat ik vorig weekend al kon rijden, want het was zeer pijnlijk. Maar dat komt in orde voor het EK.'

Donckers zit met andere kopzorgen, op lange termijn, namelijk opvolgers klaarstomen voor Gazelle de la Brasserie, haar olympische trots. 'Tegen de Spelen van Londen 2012 is Gazelle de la Brasserie hoogstwaarschijnlijk te oud om op niveau mee te draaien. SS Jet zou in principe nog net kunnen.'

Momenteel is Donckers de enige Belgische die drie toppaarden heeft. Mooi, maar de absolute wereldtop die vrijwel altijd meestrijdt voor de medailles op grote internationale kampioenschappen, heeft er minstens vijf rondlopen.

'En hoe meer toppers, hoe meer kansen', zegt Donckers. 'Ik heb niet het geld om toppaarden te kopen -trouwens, de echte toppers zijn niet te koop- dus moet ik zelf paarden opleiden. Dat gaat net zoals atleten opleiden. Je vertrekt van dertig, veertig paarden, traint ze en hoopt dat er een topper uitkomt. Ik ben zo'n vijftien weken per jaar in het buitenland, maar ook dan moet alles draaien en moeten de paarden worden opgeleid. Dat maakt de paardensport zo moeilijk.'

In Hongkong 2008, de vorige Olympische Spelen, eindigde Donckers als negende. 'Dat vind ik nog altijd een teleurstellend resultaat', zegt ze, 'vooral omdat ik na de eerste proef als tweede stond. Dan koester je toch hogere verwachtingen.'

Donckers kijkt intussen verder, naar Londen 2012. 'Daar kijk ik enorm naar uit. Engeland is hét ruitersportland. Vorig weekend was ik aan de slag in Burghley. Daar bezocht 150.000 man de wedstrijden. Ze konden er tegelijk hun kerstshopping doen, met drie- tot vierhonderd stands. Uniek.'

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: 'Ik kijk al enorm uit naar de Olympische Spelen in Londen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:29

Mooie ingesteldheid, ze blijft ervoor gaan dus! Alvast succes! :D +:)+

piey

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-09-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:47

Wat een bikkel zeg, die Karin, gewoon rijden met gekneusde ribben... _/-\o_