Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 11:18

www.politie.nl


Zaterdag tegen de middag werd een ongeval met paarden gemeld bij de politie waarbij twee slachtoffers zouden zijn gevallen, waarvan één zwaar gewond. De traumahelikopter werd hierop direct ingezet. Het ongeval gebeurde nabij de kruising van de Biesselsebaan en de Maldensebaan in Groesbeek in de richting van Malden. Paard en wagen zouden hier door nog onbekende reden over de kop zijn geslagen.

Meerdere paarden met wagens waren op dat moment door Groesbeek een route aan het rijden in verband met een tweedaags paardenevenement. Op dat moment reden over de Maldensebaan in Groesbeek ook meerdere paardenwagens achter elkaar. Op deze specifieke wagen achter de paarden zaten twee mannen, van 39 en 57 jaar.

Kort na elkaar vielen ze van de wagen, die ze niet meer onder controle hadden, waarbij één van hen bij de val het bewustzijn verloor. Door toegesnelde wandelaars en de kort daarna gearriveerde motorambulance werd de man gestabiliseerd en naar het ziekenhuis vervoerd.

Verkeersongevallen analysedienst heeft de situatie en toedracht rondom het ongeval in kaart gebracht. Een nabij gelegen manege heeft gezorgd dat de paarden werden opgehaald. Eén van de slachtoffers, de 57-jarige man, wordt op dit moment nog in het ziekenhuis behandeld aan zijn verwondingen.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:32

jeetje, ik heb de wagens wel zien rijden, achter elkaar, 's morgens en het zag er allemaal erg gezellig uit! Een ongeluk zit in een klein hoekje, beterschap voor de betrokkenen!

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:35

Heftig! ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen en ik ben benieuwd of het paard er wat aan over heeft gehouden?

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:22

Inderdaad, een ongeluk zit in een klein hoekje..
Hopen dat alles goed komt!

Hoe is het met het paard/de paarden?

marinkaa_

Berichten: 354
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Zwijndrecht ZH

Re: Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:12

hoop dat het allemaal snel goed komt en dat het meegevallen is,
en hoe is het met het/de paard(en)? :)

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Re: Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:34

Ik heb de rit ook meegereden en een stalgenoot van mij heeft alles zien gebeuren en eerste hulp verleend. 1 van de paarden zag er niet zo goed uit, de andere viel mee voor zover ik het heb kunnen zien. Mocht ik nieuws hebben zal ik het hier posten. Weet alleen niet wanneer ik dat kan verwachten.

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:40

Ook ik reed mee, toen ik daar kwam liep iemand met de twee haflingers aan de hand terug. Dacht dat met de paardjes alles ok was (behalve dan dat ze tuig en alles kwijt waren), schrikken dat dat toch niet zo was :oo
Vond dat de politie en ambu's heel netjes met alle paarden omging +:)+ (dr was wel beetje paarden-file ontstaan) Een van de ambu's haalde ons in, en na ruim gepasseerd te hebben gingen sirene, zwaailicht aan en gas er op. Pas op dat moment bedacht ik dat het toch wel een serieus ongeluk was...
Maar wat is er nu precies gebeurd? Las dat de paarden niet meer te houden waren, en had gebroken afsluitboom gezien. Geval van paarden springen maar koets niet?
Laatst bijgewerkt door Juut op 13-09-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Re: Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:43

Ik heb jou gezien! Ik ben degene met de tinker-aanspanning. Tuig enzo lag op de koets die was ook flink beschadigd. 1 wiel en bevestiging van de boom waren omgebogen. (heb alles gezien in het voorbij rijden dus het kan zijn dat ik niet allen goed heb gezien)

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:47

Ook de koets vond ik wel meevallen, zag dat de boom wat beschadigd was, maar verder niks.
Was beetje verkeerd gereden, en uiteindelijk dezelfde weg terug gereden. Toen waren ze de koets net aan het opladen, leek er op dat een motoragent die tijd bij de koets is gebleven. Ook erg netjes

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Re: Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:52

Klopt, politie en ambulance hebben erg netjes gewerkt. Goed en snel en hielden goed rekening met de rest van de paarden met hun sirene en lampen. De boom van de koets was naar achteren omgebogen.

piey

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-09-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:55

Erg zeg, een ongeluk is zomaar gebeurd en zeker met paarden. Ik hoop dat iedereen uiteindelijk weer herstelt van alle verwondingen...

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:02

Jeetje, wij hoorden het vandaag bij onze menvereniging, wij hadden koetsentocht namelijk.

Wat ik begreep was dat er een groep ruiters onder het zadel achter de koets hadden gegalopeerd en dat daar de paarden van op hol geslagen waren. Zo ver ik het heb gehoord waren ze in blinde paniek en zaten koetsier en groom in shock op de bok, en later toen de koets opkiepte zijn ze gelanceerd.

Weet iemand hoe het nu met de koetsier en zijn groom gaat? Ik hoop dat het letsel meevalt...

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Re: Ernstig ongeval met paard en wagen in Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:15

De koetsier is er als eerste vanaf gevallen en de passagier een stuk verder, daar waar de koets door het 'hek' heen is gegaan, ze lagen een paar 100 meter (denk ik) uit elkaar en zijn er niet gelijkertijd afgevallen. Dat er ruiters achter de koets galloppeerden heb ik ook vandaag gehoord. De koetsier heeft 'alleen' iets gebroken en de passagier is stabiel maar nog steeds zorgwekkend. Meer weet ik momenteel ook (nog) niet.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:33

Rais schreef:
De koetsier is er als eerste vanaf gevallen en de passagier een stuk verder, daar waar de koets door het 'hek' heen is gegaan, ze lagen een paar 100 meter (denk ik) uit elkaar en zijn er niet gelijkertijd afgevallen. Dat er ruiters achter de koets galloppeerden heb ik ook vandaag gehoord. De koetsier heeft 'alleen' iets gebroken en de passagier is stabiel maar nog steeds zorgwekkend. Meer weet ik momenteel ook (nog) niet.


Dat ze een stuk uit elkaar eraf zijn gevallen had ik inderdaad ook gehoord.
Echt vreselijk zulke ongelukken! Zo zie je maar weer dat je er altijd rekening mee moet houden dat je met dieren werkt, en daarbij zit een ongeluk in een klein hoekje..

Ook erg jammer dat zoiets moet gebeuren op een leuk evenement als deze, dat maakt het meteen voor de overige deelnemers ook een stuk minder leuk. Zoiets bedrukt uiteraard de stemming behoorlijk en hier zal altijd aan terug gedacht worden. Maar goed, het is en blijft een ongeluk..

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:41

Kenissen (reden met tweespan friezen) vertelden dat ze de groep ruiters en aanspanning gepasseerd waren op het moment dat de ruiters de aanspanning voorstelde door te rijden. Zij wilden namelijk een stukje galloperen (op het ruiterpad naast de weg) Even later was de aanspanning in volle vaart voorbij komen kletteren... Of het nu echt aan de ruiters lag, geen idee. Het ruiterpad ligt wel van de weg af, met een heuvelvormige berm er tussen. Het is ook een zeer ervaren groep; ben ze ieder jaar dat ik mee deed tegen gekomen (mooi westernzadel, dat vergeet ik niet :P )
De gewonde haflinger was wel mee gevallen; alleen wat schaafplekken

Al met al ben ik blij dat we laat op het terrein waren, dit had ik niet willen zien :n
(baal wel nog steeds ongelovelijk dat ik zwaar verkeerd reed; heb 1 heel lang ruiterpad naar Heumen gezien, maar hoorde niet in Heumen te komen }:0 Vervolgens maar terug naar start gegaan; route werd anders wel héél lang |( )
Laatst bijgewerkt door Juut op 14-09-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:47

Hè gats, doodeng! Ik heb ooit eens in een wagen gezeten waarbij een kruising haf/arabier ook de boom wist om te buigen. Dan heb je het wel even erg benauwd hoor, maar dit klinkt vele malen ernstiger! Hopelijk komt alles goed met de bestuurders.
(fijn om te lezen dat politie/ambulance persooneel ook aan de andere paarden heeft gedacht)