Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41674
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:31

Nieuwsredactie


In het debat rond het thema paardenwelzijn komt regelmatig de vraag naar boven wat een paard in Nederland gedurende een dag doet. Wageningen UR Livestock Research is nu, in opdracht van minister Verburg (LNV), bezig met een onderzoek naar het dagprogramma van paarden. Dit onderzoek wil de globale tijdsbesteding van paarden bij zowel bedrijfsmatige als particuliere paardenhouders in kaart brengen als basis voor vervolgonderzoeken op het gebied van paardenwelzijn.

Men is op zoek naar ongeveer 200 particulieren die bereid zijn om gedurende een week bij te houden wat ze met hun paard(en) doen. Men zoekt naar mensen die zelf de paarden houden en verzorgen, het gaat hier niet om mensen die een paard op een manege of pensionstal hebben gestald, deze groep valt onder bedrijfsmatige paardenhouderij.

Als je tot de 200 geselecteerde proefpersonen behoort ontvang je eind september de formulieren met de invulinstructie. Om je op te geven kun je onderstaand formulier kopieren/plakken in een email welke je kan sturen naar:

onderzoek0909@bokt.nl

met als onderwerp 'Onderzoek dagprogramma paarden'. Emails naar bovenstaande adres worden direct doorgestuurd naar de onderzoekers, vragen kan je ook stellen via dit email adres.

Code
1. Van hoeveel paarden/pony’s bent u eigenaar?
... (aantal)

2. Waar wordt het dier/worden de dieren gehouden? (verwijder wat niet van toepassing is)
- Bij eigen woonhuis
- In een stal/weiland op eigen (gehuurde) grond.
- Bij ander particulier/hobbymatige paardenhouder
- Anders. nl.: .......... (zelf invullen)

3. Hoeveel andere paarden/pony’s staan (ongeveer) op dezelfde locatie?
... (aantal)

4. Waar ligt de huisvesting van het dier/de dieren? (verwijder wat niet van toepassing is)
- Binnen bebouwde kom
- Buiten bebouwde kom

5. Waar woont u zelf? (verwijder wat niet van toepassing is)
- Binnen bebouwde kom
- Buiten bebouwde kom

6. Voor welk doel houdt u het dier/de dieren?  (Verwijder wat niet van toepassing is)
- Sport
- Begrazing
- Recreatie
- Opfok
- Fokkerij
- Gezelschap
- Anders nl: ............. (zelf invullen)

7. Wat is uw leeftijd?
....


Contactgegevens:

Naam:
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
Telefoonnummer:


Nog een opmerking voor de goede orde; Post met alleen 'ik heb me aangemeld' zijn niet nodig :)

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:36

Dus geen mensen die hun paarden bij een pensionstal hebben staan, maar bij vraag 2 staat wel '- Bij ander particulier/hobbymatige paardenhouder' ? :+

chivaldi
Berichten: 3540
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:40

Leuk! Ben wel benieuwd wat er allemaal uitkomt!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41674
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:40

@Roane; Klopt. Het kan zijn dat je b.v. samen met een kennis je paarden op een wei hebt staan, dan is het nog steeds geen bedrijfsmatig verhaal :)

Elisa2

Berichten: 37647
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:44

Oke,ik heb me opgegeven..vind het wel leuk.Onze paarden doen de meeste tijd van de dag eten,en ander slapen of spelen haha

kimmie261

Berichten: 19229
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:44

een max van 5 paarden??

waarom dat?

ik heb de paarden aan huis staan,maar heb 7 eigen paarden en er staan nog 3 van vrienden hier die ik allemaal verzorg,maar dan kan je dus niet meedoen?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41674
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 17:46

@Kimmie; Ik zal de post even aanpassen. Officieel is het zo dat je ook mee kan doen met meer dan 5 paarden maar je krijgt maximaal formulieren voor 5 paarden. Ik neem aan dat dit gedaan is om de verwerkingskosten een beetje binnen de perken te houden en ook om te zorgen dat een aantal deelnemers (met veel paarden) niet onevenredig veel zwaarder mee gaan wegen dan anderen. Zolang je paarden niet op een betaalde stalling staan kun je meedoen.

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:47

kimmie261 schreef:
een max van 5 paarden??

waarom dat?

ik heb de paarden aan huis staan,maar heb 7 eigen paarden en er staan nog 3 van vrienden hier die ik allemaal verzorg,maar dan kan je dus niet meedoen?


Ja dat vraag ik me ook af *D ....ik verzamel knuffelpony's en dit is puur voor mezelf :+

Edit: zie de reden nu staan *D

Nog wel een andere vraag, moet je 7 dagen, 24 uur per dag je pony's in de gaten houden?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:49

Hoe uitgebreid verwachten ze dat je dingen bijhoud?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41674
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:03

Ik heb de formulieren e.d. niet gezien maar ik heb begrepen dat het vooral om de globale tijdsbesteding gaat. Dus op het niveau van "staat op de wei van 11:00 tot 14:00" en niet "Knabbelt om 11:05 aan een mals stuk gras", "Loopt weg van merrie om 11:14", etc. Je hoeft dus zeker niet 24/7 bij je paarden/pony's te zijn :)

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:31

Ik heb één eigen pony en één shet van iemand anders bij huis staan.
Mijn paard staat i.v.m. studie op de stal van school, die stal is dus niet bedrijfsmatig.
Je moet ook zelf uitmesten en buitenzetten etc.
Kan ik mezelf dan toch niet opgeven?

CaroR

Berichten: 534
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Belgie

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:40

Mijn paard staat bij mijn thuis dus misschien wel interessant voor het onderzoek maar ik woon wel in belgie?

zonneglans
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-07

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:15

volgens mij is het nog altijd zo dat als je meer als 5 paarden/pony's hebt", dat je onder "bedrijfsmatig/professioneel" valt. je hebt dus ook een mestwetnummer nodig kimmie.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:40

Ik heb ook wel 's nachts bij mijn paarden gezeten en overnacht om te kijken wat ze zoal doen 's nachts.

's Avonds hebben ze gekke 10 minuten, gaan ze rennen met zijn allen en 's nachts doen ze wat ze overdag ook doen; eten, rondscharrelen en dom kijken :+

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:46

zonneglans schreef:
volgens mij is het nog altijd zo dat als je meer als 5 paarden/pony's hebt", dat je onder "bedrijfsmatig/professioneel" valt. je hebt dus ook een mestwetnummer nodig kimmie.

Kimmie woont in duitsland en daar heb je andere regeltjes...

Ik heb me trouwens net aangemeld :)
Ben wel benieuwd of ik mee mag doen en als ik mee mag doen wat de uitslagen totaal zullen zijn!
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 16-09-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:47

Ik hoop dat er genoeg verschillende mensen mee willen doen aan dit onderzoek en niet alleen maar mensen die hun paarden 24-7 op het land hebben staan. Geeft niet echt een representatief beeld vind ik...

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:53

Ik wil ook wel mee doen, weet niet wanneer ze het onderzoek willen starten, maar mijn pony gaat per 1 nov. wel weer 's nacht's binnen. Mocht het voor die tijd zijn heb ik 1 pony die 's nacht's binnen staat en één die 24/7 buiten staat. ;)

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:55

Ik vind vraag 2 verwarrend, als je nu thuis een stal met weiland hebt, wat vul je dan in?

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:56

Ik hoop dat:
- er in een controle om de betrouwbaarheid van het ingevulde gegevens te toesten is voorzien
- dat gekeken wordt hoe representatief deze kleine steekproef is

Verder is deze groep op zich al al vérre van representatief voor de paardenpopulatie.

Zonder meer informatie over het kader waarin de gevens geïnterpreteerd en gebruikt worden lijkt het mij verstandig om terughoudend te zijn met deelnemen.

Ik zie het al voor me:
´Uit een steekproef bij 200 paardeneigenaars met in totaal 600 paarden, blijkt dat deze paarden gemiddeld 8 uur per dag buiten staan. Dit geeft geen reden tot verder onderzoek en geen aanleiding om daar regels over op te stellen.´

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:57

Iris82 schreef:
Ik hoop dat er genoeg verschillende mensen mee willen doen aan dit onderzoek en niet alleen maar mensen die hun paarden 24-7 op het land hebben staan. Geeft niet echt een representatief beeld vind ik...

Ik neem aan dat niet iedereen die hun eigen paarden verzorgen ze allemaal in de wei hebben staan ;)

Ik hoop meer op verschillende mensen die verschillende dingen doen... Dus de ruiters die puur paarden hebben voor de sport, en mensen die alleen maar fokken etc etc. Daar ben ik veel meer benieuwd naar :)

Wat ik me trouwens wel afvraag... Wat maakt het uit of je binnen of buiten de bebouwde kom woont?

Kendra schreef:
Ik vind vraag 2 verwarrend, als je nu thuis een stal met weiland hebt, wat vul je dan in?

Ik heb ingevult bij woonhuis...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:57

Iris82 schreef:
Ik hoop dat er genoeg verschillende mensen mee willen doen aan dit onderzoek en niet alleen maar mensen die hun paarden 24-7 op het land hebben staan. Geeft niet echt een representatief beeld vind ik...


Ik hoop ook dat er mensen meedoen met paarden 22/7 op stal en 18/7 op stal, zodat duidelijk wordt dat de paarden gedurende de nacht in hun stalarrest behoorlijk beperkt worden in hun natuurlijke gedrag en bewegingsvrijheid.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:07

Arabesk schreef:
Ik hoop ook dat er mensen meedoen met paarden 22/7 op stal en 18/7 op stal, zodat duidelijk wordt dat de paarden gedurende de nacht in hun stalarrest behoorlijk beperkt worden in hun natuurlijke gedrag en bewegingsvrijheid.


Vraag de vragenlijst op. Dan kan je zien of er eigenlijk wel naar natuurlijk gedrag gevráágd wordt, of er gevraagd wordt naar stereotype gedrag.
De probleemstelling van waaruit in 2002 !!!!! deze opdracht gegeven is, betrof het onacceptabel hoge % stereotype gedrag.
Er ís al heldere wetenschappelijk verantwoorde data over het verband tussen staltijd en stereotype gedrag.
Er ís al heldere wetenschappelijk verantwoorde data over het verband tussen oppervlakte weide en mate van natuurlijk gedrag.

Het is zoals ik net al schreef belangrijk om te weten wat het kader is als je wil dat de gegevens geen verborgen agenda dienen.
Bedenk dat dit een in de basis al gecompromitteerd onderzoek is. Het is alsof de Min. van Volksgezondheid aan de slagersvakgroup vraagt om aan hun leden te vragen hoe het met de kwaliteit van het vlees zit....

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:08

Ik heb me opgegeven, dus ik wacht met spanning op de vragenlijst :-)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:11

Huertecilla schreef:
Zonder meer informatie over het kader waarin de gevens geïnterpreteerd en gebruikt worden lijkt het mij verstandig om terughoudend te zijn met deelnemen.

Waarom zou je terughoudend zijn? Terughoudend zou ik alleen zijn als ik niet achter mijn manier van paarden houden zou staan :+

Arabesk schreef:
Ik hoop ook dat er mensen meedoen met paarden 22/7 op stal en 18/7 op stal, zodat duidelijk wordt dat de paarden gedurende de nacht in hun stalarrest behoorlijk beperkt worden in hun natuurlijke gedrag en bewegingsvrijheid.

Maar waaruit moet dat blijken dan? Want je hoeft het alleen in grote lijnen op te schrijven naar mijn idee...
Ook wel gezegt ze willen weten wat er op een dag met een paard gebeurt... Maar ze zullen niet weten of hij lekker grazend in de wei staat of in een kaal weitje staat bijv...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:14

Ik heb me ook opgegeven, ben nieuwsgierig naar de vragenlijst.