Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:16

Nou vraag ik me af... Hebben ze dit onderzoek alleen onder bokkers? Of halen ze de mensen ook nog via andere sites/paardenbladen?

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:19

Rianneke schreef:
Nou vraag ik me af... Hebben ze dit onderzoek alleen onder bokkers? Of halen ze de mensen ook nog via andere sites/paardenbladen?


...en de paarden op maneges, stallingen, pension?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:26

Huertecilla schreef:
...en de paarden op maneges, stallingen, pension?

Tsjah die hebben nu ff pech?
En ik denk dat ze vooral benieuwd zijn hoe mensen met eigen paarden die ze zilf verzorgen met welzijn omgaan...
Op stallingen en maneges gaat het eigenlijk 9 van de 10 keer hetzelfde :o

Smartie2004

Berichten: 1269
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:27

Geld dit alleen voor Nederlandse paardenbezitters? Ik heb er twee aan huis staan maar woon wel over de grens.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:33

Leuk zo'n onderzoek, ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt.
Heb me zelf dus ook maar aangemeld :j

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41672
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 20:41

Ik neem aan dat het alleen over paarden in Nederland gaat. Pensionstallen en maneges zijn een stuk makkelijker te vinden/benaderen dan particuliere paardenbezitters :) De bedrijfsmatige groep is (voor zover ik weet) al op een andere manier gevraagd deel te nemen. Op Horse Event zijn overigens ook aanmeld formulieren uitgedeeld voor dit (particuliere paardenbezit) onderzoek, gaat dus niet alleen via Bokt.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:42

Rianneke schreef:
Op stallingen en maneges gaat het eigenlijk 9 van de 10 keer hetzelfde :o


...en laten díe nu net de grootste bijdrager aan de probleemstelling zijn.

Logisch dus dat ze díe liever niet willen betrekken in een onderzoek naar de noodzaak voor richtlijnen voor paardhouden }>

Daarom is het belangrijk om het kader van deze enquete te kennen voor je eraan meewerkt.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:44

Oké leuk dat er formulieren zijn uitgedeeld en dat de bedrijfsmatige groep op een andere manier meedoet :)
Worden de uiteindelijk resultaten ook naar buiten gebracht voor de deelnemers?

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:45

BartVB schreef:
De bedrijfsmatige groep is (voor zover ik weet) al op een andere manier gevraagd deel te nemen.


De sector vraagt de bedrijven naar informatie om in kaart te brengen of er welzijnsrichtlijnen voor hun bedrijfsmiddel moeten komen *\o/*

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:46

wel ik heb ook een bedrijf in de paardensector, ben benieuwd of we ook vanuit die hoek benaderd gaan worden :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:54

Ben toch wel benieuwd wat ze gaan onderzoeken. Is het niet iets wat ze al allemaal weten? Heb me opgegeven, maar jammer dat het nu net na het weideseizoen is, nu heb ik nog maar weinig gras en gaan ze weer een paar uur op de paddock en niet meer van s'morgens vroeg tot s'avonds op het gras. Nu is het dus idd spelen met verschillende ruimtes.

Dan lijkt het of er meer mee wordt gedaan, maar dat is dan eigenlijk maar behelpen. De paarden zelf staan natuurlijk het liefst tot 23.00 uur op een lekker wei met heerlijk zwoele avonden ipv nu frisse winden/regen en kaal geschoren wei waar ze over ik schat een week of 2 al niet meer op kunnen.

Ik zie ze al weer met hun kont naar de wind de tijd trotseren tot er weer wat hooi wordt gebracht...met lange tanden eten en weer in elkaar gedoken wachten tot vrouwtje weer komt... ;)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41672
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 21:09

russel schreef:
Ben toch wel benieuwd wat ze gaan onderzoeken. Is het niet iets wat ze al allemaal weten?

Het probleem (lijkt mij, ik ben zelf niet bezig met het onderzoek) is dat iedereen denkt dat ze het al allemaal weten. De mensen uit de sector roepen om het hardst dat er niets mis is met paardenwelzijn in Nederland en dat iedereen weet dat het prima gaat. De voorvechters van b.v. een paardenbesluit roepen om het hardst dat het bar en boos is in NL. Daarnaast ook nog partijen die naar particuliere houders ('ongeorganiseerde paardenhouders') wijzen als probleemgroep en mensen die wijzen naar de bedrijfsmatige houderij waar op kosten bespaard wordt door paarden 24/7 op stal te houden.

Lijkt mij dat men nu probeert een objectief beeld te vormen van de huidige stand van zaken, in iedergeval globaal en in hoeverre dit mogelijk is met de beschikbare middelen. Maar goed, zoals ik al zei, ik ben niet betrokken bij het onderzoek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:11

Ik ben bang dat alleen de bewuste paardenhouder die weet wat zijn paard nodig heeft, gaat reageren, zie dat al aan de posters hier.

Vraag mij af of er bokkers zijn die hun paard in hun donkere strontstalletjes zonder maatjes hele dagen laten staan en wat over de staldeur gooien als ze er aan denken. Ik verwacht het niet, die hebben niet veel met hun paarden en zijn met andere dingen bezig, dus die zien we hier niet met pennytopics of andere discussietopics. Maar helaas bestaan die er zeker wel....

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:14

Ook ik heb me opgegeven.
Maar ik denk dat het ministerie vooral bij de stallen moet zijn wbt het dierenwelzijn en voor gedragsonderzoek. Daarvoor zijn ze bij eigenaren met de paarden aan huis aan het verkeerde adres.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:15

Daar heb je wel een punt Russel :j Ik heb ook gereageerd en ben erg benieuwd.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:15

Dat denk ik ook én bij de overkoepelende organisatie die nog steeds bedrijven in hun gelederen accepteren die stands hanteren voor hun paarden (zonder paddock zonder wei, alleen uit de stal voor een lesje). En dat in het sterren systeem van die organisatie dierenwelzijn slechts een bijzinnetje is. ^)

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:19

De mensen welke hier op bokt zitten zijn niet de particuliere eigenaren welke niets aan hun dieren doen. Daarvoor moet je bij de oudere garde zijn (sorry), maar de 65+ ers die ik heb gezien die vinden het allemaal wel best en hebben hun dieren niet gechipt, geent en ontwormd. Bovendien vinden zij alles maar onzin en kost alles te veel geld. Die groep is ook moeilijk te benaderen omdat zij niet lid zijn van stamboeken en/of andere verenigingen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:54

Ben ontzettend benieuwd wat hier uit gaat komen en wat de vragen zullen zijn.
Heb eens eerder aan een onderzoek meegedaan en er nooit meer wat over gehoord (was een engelstalig onderzoek hier op bokt)..was erg jammer, hele lijsten ingevuld en geen idee waar het gebleven is.
Ditmaal dus weer opgegeven, omdat ik hoop en gok dat hier zeer interessante dingen uit zullen komen..en heb tijd genoeg :P

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:00

Er word hier geroepen dat als ze willen weten hoe vaak een gemiddeld paard in Nederland buiten komt, ze ook de pensionstalling etc. erbij moeten betrekken, maar ik vraag me af of dat eigenlijk wel het doel is van het onderzoek?
Zal wel leuk zijn als ze met dit onderzoek gaan kijken hoevaak een gemiddeld hobbymatig gehouden paard buitenkomt en dat gaat vergelijken met een onderzoek die hetzelfde doet bij bedrijfsmatig gehouden paarden.
Ik ben wel benieuwd wat uit dit onderzoek komt en wat de vragen zijn.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:10

russel schreef:
Ik ben bang dat alleen de bewuste paardenhouder die weet wat zijn paard nodig heeft, gaat reageren, zie dat al aan de posters hier.


Dat was dus ook waar ik op doelde. :j

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:27

BartVB schreef:
Lijkt mij dat men nu probeert een objectief beeld te vormen van de huidige stand van zaken, in iedergeval globaal en in hoeverre dit mogelijk is met de beschikbare middelen.



Dat kan niet op deze manier.
Het is de economische belanghebbersgroep die bij belanghebbers inventariseert.

Van ook maar énige objectiviteit kan geen sprake zijn. Het resultaat is bij voorbaat gecompromitteerd.
Juist dit soort onderzoek moet door onafhankelijken plaatsvinden.

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:37

Nee hoor dit onderzoek is gericht op de particulieren zodat je deze in kaart kan brengen. Stel dat er nu een ziekte uitbreekt hebben ze zo je adres ed en kunnen de vrachtwagens voorrijden. Want de MVL kan anders geen vinger op de particulieren leggen......

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:39

zonneglans schreef:
volgens mij is het nog altijd zo dat als je meer als 5 paarden/pony's hebt", dat je onder "bedrijfsmatig/professioneel" valt. je hebt dus ook een mestwetnummer nodig kimmie.


Meer dan 7 paarden, tenzij je aan kunt tonen dat het hobbymatig is.

Kleine bedrijven met minder dan 7 paarden en minder dan 3ha grond hoeven ook geen mestboekhouding bij te houden meende ik onthouden te hebben van de regels daaromtrent. Die krijgen ontheffing.

Is goed dat ze dit onderzoeken, maar om een representatieve groep particuliere eigenaren te vinden, zouden ze eigenlijk ook "de boer op" moeten en bij mensen met paarden aan huis aankloppen, want de mensen die reageren zijn over het algemeen wel mensen die actief met hun paarden bezig zijn. Oudere boertjes die voor de hobby nog wat paarden rond hebben lopen zitten vaak niet op internet, komen niet op horse-event, alleen misschien nog op keuringen en/of paardenmarkten...

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:46

Raar dat mensen die hun paard op een pensionstal of manege gestald hebben uitgesloten worden van dit onderzoek. Daarmee sluit je het gros van de paarden in Nederland uit lijkt me. En zeker niet iedereen die zijn/haar paard op een pensionstal heeft staan, kiest voor een luxe stal. Zat mensen die hun paard bij een boer of een simpel stalletje hebben gestald, waar vaak veel onderling geregeld wordt. Of mensen die hun paard op een doe-het-zelf-stal hebben staan of die een stuk land met een stalletje huren van iemand. Tja, dan zou dan onder de noemer 'pensionstal' vallen, want je betaalt huur aan iemand die geen familie of vriend van je is, maar je regelt de dagindeling van je paard dan feitelijk gezien zelf.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41672
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 09:04

@macke; Dit onderzoek staat helemaal los van het I&R verhaal?

@JoT; pensionstallen en maneges zijn niet uitgesloten, ze worden vooral op een andere manier in het onderzoek betrokken. In deze oproep is men idd alleen op zoek naar particuliere houders, de bedrijfsmatige houders zijn al gevonden.