Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:47

Ik denk dat op Bokt iedereen denkt dat ie het verantwoord doet, maar gezien de heftigheid van de discussie over 24/7 buiten (of 23/7 binnen ;) ), zullen er best heel veel verschillende dingen uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:37

Absoluut, maar ik verwacht geen paardonwaardige dingen.

De paardonwaardigen zijn die die gratenmager met klitten op een kaalgevroten weilandje staan die nooit iemand zien, of een groep shetten op een kale bende met torenhoge JKK, of pony voor dochter die er geen zin meer heeft en elke dag in zijn strontstalletje staat te wachten.... Die zitten óf niet op bokt óf doen net of ze niet die eigenaar zijn.


Wantoestanden in pensions zijn nog dik voor het lijntje, niet gewenst voor je paard als je het helemaal goed wil hebben, maar geenzins ver beneden pijl om het niet paardwaardig te noemen.

Jammer maar ik weet zo ontzettend zeker dat het heeeeel veeeeel paarden en pony's er totaal verloren, vergeten, eenzaam en half verwaarloosd bij staan. Die achteraf stalletjes bij boeren? Die ken ik wel, boer heeft ook nog ergens een hok in de koeienstal achteraan, staat een paard, nu even geen tijd, al maanden even geen tijd, maar hij krijgt wel gevoerd hoor!! ;) hetzelfde als de koeien, want hij eet ook hetzelfde, dus makkelijk. Gelukkig weinig gezien, maar wel degelijk gezien. Kom veel bij boeren, want ik ga altijd zelf de boer op voor hooi en stro en ik wissel regelmatig van adres omdat ik ook vaak zat een jaar later afgescheept wordt met bagger hooi...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:10

Je hebt wel een punt Russel, maar ik ben het in sommige opzichten ook weer niet met je eens ;) Een groep Shetten op een kaal stukje grond met torenhoge JKK, toevallig staat hier in de buurt zo'n groepje :j Ze hebben het super! Een super weitje, ze zijn niet te dik, niet hoefbevangen en die JKK laten ze gewoon staan, ik zie ook niet wat er mis is met JKK in een wei :o , ik vind het veel erger als het in het hooi zit, dan laten ze het niet "staan" namelijk. In de wei wel.
Omdat het er naar ons idee niet (ideaal) "uitziet" wil niet zeggen dat het voor de paarden slecht is.

Zo heb ik ook jaren op een pensionstal gestaan (ja, waar ook Jeddah in een box stond heel de dag :(:) ), dure stal, 2 binnenbakken, alles op en top, erop en eraan en toch ook daar echt waar, ik denk wel 10-15% van de eigenaren die gewoon alleen in het weekend komen! Te erg gewoon! Die paarden kwamen, in het gunstigste geval, 1 keer per dag eruit om de stapmolen in te gaan. Stal ziet er dan wel super uit, paarden glimmen je, (vaak al wevend) tegemoed, staan onder dekens enzovoorts, maar dan heb ik veel en veel en veel liever die shetten op een landje met JJK hoor! Dat vind ik echt paardonwaardig!

En das ook een beetje het euvel, wat is paardonwaardig he? ;)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:58

Jeddah schreef:
En das ook een beetje het euvel, wat is paardonwaardig he?

Dat is een hele goede vraag! Want zeg nou zelf er zijn zoveel verschillen binnen de paardenwereld en ieder heeft zijn eigen mening.

russel schreef:
maar hij krijgt wel gevoerd hoor!! hetzelfde als de koeien, want hij eet ook hetzelfde, dus makkelijk.

Wat is er mis om je paard hetzelfde te geven als koeien? Mijn paarden krijgen ong. hetzelfde rantsoen als de oudere kalfjes van mijn vriend :+ Goed hooi en muesli *D Weliswaar krijgen de kalfjes een wat andere musli als mijn paarden en mogen hun dat onbeperkt eten maar het lijkt wel erg veel op elkaar!

Nibbit

Berichten: 10427
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:06

Ik heb een envelop gekregen :j

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:31

Leuk :) Ik helaas (nog) niet...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:10

Ik ook :j Ziet er best goed uit, kijk er straks uitgebreid naar.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:09

Ook ik heb het binnen, zal het vanavond even uitgebreid doornemen. Heb voorlopig mooi tijd om het uit te voeren, dus komt wel uit.

selinemisty

Berichten: 43
Geregistreerd: 19-09-09
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:15

Het lijkt me geen nut hebben om mij op te geven want ons paard is herstellende van een peesblessure met 5 min draven op een dag en 55 min stappen en dan heb je het wel een beetje gehad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:40

Rianneke, sorry maar typisch een koeienboer die zegt dat paarden hetzelfde kunnen eten..

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:47

Ja, envelop ook binnen! Heb het even doorgelezen, als je eenmaal weet wat er wordt verwacht valt het wel mee. Wat doen ze en wat krijgen ze te eten, dat is ongeveer wat je moet invullen.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:38

Ook hier een envelop binnen gekregen.
Was nog een aardig pak. Heb voor 4 paarden binnen gekregen.
2 ervan wordt al makkelijk, daar dit enters zijn en dus de hele dag op het land staan.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:03

ik heb vandaag ook de envelop binnen gekregen.
Ik heb hier 3 paarden staan, maar alleen voor 2 een setje gekregen. neem maar aan dat die voor mijn eigen 2 paarden zijn en dan niet voor het pensionpaard...

Veseosunce
Berichten: 4668
Geregistreerd: 30-07-05

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:28

Ik heb ook de papieren binnen krijgen. Alleen afgelopen vrijdag is één van onze paarden overleden. Dus moet het nu maar voor 4 paarden invullen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:33

Ik heb ook de envelop binnengekregen. Ik mis alleen dingen in het onderzoek om het zo maar te zeggen :o
Bijv stokmaten ( je kunt kwpners van 150 hebben maar ook van 1.80 en dit scheelt nogal in voergift en bijv grootte van de stal :7 )
Heb ondertussen alles al ingevult en hoef nu alleen de dagen nog maar bij te gaan houden :)

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:41

Huertecilla schreef:
Ik hoop dat:
- er in een controle om de betrouwbaarheid van het ingevulde gegevens te toesten is voorzien
- dat gekeken wordt hoe representatief deze kleine steekproef is

Verder is deze groep op zich al al vérre van representatief voor de paardenpopulatie.

Zonder meer informatie over het kader waarin de gevens geïnterpreteerd en gebruikt worden lijkt het mij verstandig om terughoudend te zijn met deelnemen.

Ik zie het al voor me:
´Uit een steekproef bij 200 paardeneigenaars met in totaal 600 paarden, blijkt dat deze paarden gemiddeld 8 uur per dag buiten staan. Dit geeft geen reden tot verder onderzoek en geen aanleiding om daar regels over op te stellen.´


een beetje vertrouwen in de wetenschap mag wel hoor. Denk je dat Wageningen dit zelf ook niet allemaal bedacht heeft?
Ik neem aan de prof paardenhouders op een ander manier benaderd worden maar wel betrokken worden in dit onderzoek.

Het hangt trouwens ook af van de vraagstelling hoe representatief deze steekproef is, misschien gaat het wel niet om observatief vast te stellen wat de dagbesteding van paarden is. Misschien gaat het om de vraag wat als normaal ervaren wordt bij betrokken paardenhouders die denken dat ze het goed doen ;)
Laatst bijgewerkt door Waves op 30-09-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:14

Vandaag is de envelop ook bij mij binnen gekomen, wat een pakket zeg :j Ik zal me er straks even in verdiepen :)

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:20

Zal morgen een begin maken. :j In principe bij één pony weinig interessants, die staat 24/7 buiten met af en toe even poetsbeurt op stal, maar met het weer van komende dagen zal er niet veel gepoetst worden. :+

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:24

ik heb ook een enveloppe gehad, je hoeft maar 1 week bij te houden ipv een maand wat ik dacht.

lijkt mij niet dat ze hier veel info uit kunnen halen

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:07

Ook ik heb het pakket binnen en heb vandaag de eerste dag ingevuld.
Ook hier is de samenstelling van de kudde noodgedwongen veranderd, waardoor mn eerst opgegeven aantal veranderd is en opgesplitst is. (dat opsplitsen is dan wel weer handig, want hier zag ik op dag 1 al verschil).

Ben erg benieuwd naar de uitkomst..is het niet voor hun, dan haal ik er wel belangrijke dingen uit.

Wat wel jammer is, is dat het onderzoek nu al is ipv de maand nove,ber. Hier staan ze het gehele jaar door op gras, altijd droog..maar vanaf volgende maand worden ze pas flink bijgevoerd en doen het nu met kleine minibeetjes..zo is het beeld toch anders dan wat gok ik nodig is voor het onderzoek.

Idd een enorm pakket..wel goed opgesteld.

Nibbit

Berichten: 10427
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 07:26

Dat vind ik ook Amy! de ene staat bij ons nog 24/7 buiten, de andere `s nachts op stal, dus die krijgt ook weinig voer omdat het land nog vol staat ;)

Maar misschien hebben ze hier een bedoeling mee. Ik vulk het in zoals het is

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:17

tja, zolang het weer het toelaat zullen de meeste paarden nog veel buiten te vinden zijn.
Het onderzoek had beter hartje winter EN in de zomer plaats kunnen vinden onder dezelfde eigenaren.

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:48

annastasia schreef:
tja, zolang het weer het toelaat zullen de meeste paarden nog veel buiten te vinden zijn.
Het onderzoek had beter hartje winter EN in de zomer plaats kunnen vinden onder dezelfde eigenaren.


dat lijkt mij ook beter, bij mij staan ze nu ook nog lekker 24/7 buiten, pas als het koud of slecht weer word gaan ze s'nachts naar binnen

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:49

Hier staan ze 's nachts op stal (in een megastal), maar de jaarlingen lopen nog 24/7 buiten, dat zal straks als het weer slechter wordt ook wel veranderen.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 08:51

Ook ik heb het pakket binnen gekregen, maar als ik het goed heb gelezen mag je pas vanaf vandaag beginnen.

Dan las ik nog een opmerking over paarden en koeien en hetzelfde voer. Ook hier krijgen de paarden exact hetzelfde te eten als de kalfjes. Voordeel hiervan is dat ik precies weet wat mijn paard eet, omdat al het voer bij ons gemonsterd wordt. En ik praat hier niet over natte kuil, maar over mooi grof voordroogkuil.