Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:08

suffie schreef:
Dan las ik nog een opmerking over paarden en koeien en hetzelfde voer. Ook hier krijgen de paarden exact hetzelfde te eten als de kalfjes. Voordeel hiervan is dat ik precies weet wat mijn paard eet, omdat al het voer bij ons gemonsterd wordt. En ik praat hier niet over natte kuil, maar over mooi grof voordroogkuil.

Zowel kalfjes als paarden hebben een "gevoelige maag" dus zal het voer geen probleem opleveren en als men biks geeft waar pulp in verwerkt is neem ik aan dat je dat voorweekt? Of gaat het hier alleen om het voordroogkuil? Want daar zou ik echt geen probleem mee hebben.
Ik heb ook de envelop in huis en vindt de opzet makkelijk te doen.
De discussie om het in de winter te doen tja ....... Er wordt globaal een onderzoek gedaan, je kan onmogelijk!! alles precies per minuut opschrijven en dat een jaar lang :D Krijg ik medelijden met de onderzoekers komen ze er nooit uit. Misschien krijg je ooit een vervolg in de winter??

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:58

Ik ben vandaag begonnen met invullen :) Was meteen een lekker rare dag met ziekenhuis opname van mijn opa, dus heb het er maar even bij gezet :P

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:18

Ik zal zo dadelijk eens even aan het invullen. :j

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:25

pfff al die hokjes en kruisjes :+

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:39

Valt best mee hoor!! Zo moeilijk is dat niet, ik heb vroeger borduurles gehad moest je ook hokjes tellen en nog een keer hokjes gebruikt bij het tellen van de rode en de witte bloedcellen. Dus dit is een mackie :D

passoasam
Berichten: 118
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: westbeemster

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:00

Ja ben ook net begonnen met invullen. Valt allemaal wel mee. Heb twee paarden bij huis. Waarvan een alleen nog voor de gezelligheid ivm oude blessure. Ze staan bij mij nog dag en nacht buiten vanwege het droge weer. Dat gaat misschien nog wel veranderen van de week. Ze hebben het toch wel over slechter weer.

succes allemaal.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:12

als een paard bijv. 24 uur buiten staan zetten jullie dan in elk van die hokjes kruisjes? Ik heb een lijn getrokken en alleen hokje 1 en de laatste gekruist

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:15

Ja dan is het de eerste en de laatste en een streep, zo staat het ook in het voorbeeld :j

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:33

Heb m'n pony 24u buiten, dus er gaat een hele streep naar de overkant jah. :j

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:35

Ik heb ook de papieren binnen gehad. Toch heb ik wel mijn twijvels, eigenlijk is de periode tekort om wat te zeggen over de dagbesteding over het jaar heen.....in de winter, in hetvoorjaar, in de zomer is de dagbesteding weer heel anders als deze korte periode ik oktober....willen ze het goed doen, dan moet je dit een jaar bijhouden....

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:41

hihji, nou bij mij wordt het ook een heel saaie onderzoeksweek hoor..pensioenpaard, opfokpaard, paard wat ingereden wordt, paard wat een week stil staat na osteopaath :P

Ik had graag neergezet hoelaat de paarden liggen te doezelen, of hun speelkwartier hebben..of waken over elkaar, richting hun hooi lopen, zaniken tegen elkaar omdat dat grassprietje van de ene is en daar wil staan..etcetc.

Ik schrijf dat dus gewoon op, ongevraagd, maar wie weet was dat wel erg belangrijk..want paarden lopen op de weide hier..en dan zie ik dus nu heel frequent hoe zij hun dag indelen zonder mijn bemoeienis..en das erg mooi om te zien en ook dat ze echt slaapuurtjes hebben en 1 een over ze waakt en speelkwartiertjes..hun drinkgedrag etcetc.
Ik vul dit dan ook onderaan in elke dag, tijdsstip zover ik er aanwezig was..

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:13

Mooi he is dat. Ik heb ze niet bij huis lopen dus ik zie dat ook bijna nooit. Alleen af en toe als ik daar ben zie ik het. Dan kunnen ze zo lief staan te kroelen en als ze me dan zien voelen ze zich heel betrapt :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:31

Amy77 schreef:
Ik had graag neergezet hoelaat de paarden liggen te doezelen, of hun speelkwartier hebben..of waken over elkaar, richting hun hooi lopen, zaniken tegen elkaar omdat dat grassprietje van de ene is en daar wil staan..etcetc.

Ik was er ook vanuit gegaan dat het onderzoek daar om ging; wat doet een paard gedurende de dag?
Maar nu lijkt het alsof ze alleen willen weten wat wij met de paarden doen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:34

suffie schreef:
Voordeel hiervan is dat ik precies weet wat mijn paard eet, omdat al het voer bij ons gemonsterd wordt. En ik praat hier niet over natte kuil, maar over mooi grof voordroogkuil.

Dat heb ik ook 8-) En verder zou ik de muesli die de kalfjes krijgen ook best durven te geven aan mijn paarden... Zitten vrijwel dezelfde dingen in als paardenvoer :) Maar ze krijgen toch gewoon paardenmuesli :+

De dagen bijhouden vind ik op zich niet veel werk, je moet alleen ff goed opletten met de hokjes maar ag als dat alles is...
Wel vind ik idd dat een week erg kort is... Als je "pech" hebt is het net een gekke week en heb je geen realistisch beeld :(:)

JoviBan schreef:
Ik was er ook vanuit gegaan dat het onderzoek daar om ging; wat doet een paard gedurende de dag?
Maar nu lijkt het alsof ze alleen willen weten wat wij met de paarden doen.

Daar gaat het nu ook om ja... Alsof ze willen weten welke paardenhouder zijn paarden laat verpieteren in het weiland ofzo :+ (om het maar stom te zeggen)

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:39

Ja net als nu. Ik moet eigenlijk de paarden buiten zetten, maar er komt iemand voor de ketel tussen 8 en 12 :') Wanneer kan ik nu weg :=

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:19

JoviBan schreef:
Ik was er ook vanuit gegaan dat het onderzoek daar om ging; wat doet een paard gedurende de dag?
Maar nu lijkt het alsof ze alleen willen weten wat wij met de paarden doen.


Ik denk dat ze wel weten wat een paard doet op een dag :j Daar is onderzoek zat naar gedaan, maar inderdaad, wat doen WIJ met de paarden is ook juist de vraag denk ik.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:13

het is onderzoek naar paardenwelzijn en wat ik begrijp is dat ze een beeld willen krijgen hoe het gesteld is met de huisvesting en het welzijn van paarden bij de "gemiddelde" hobbymatige en professionele paardenhouder.

Doordat ze je adres weten kunnen ze eventueel ook nog uitzoeken of er grote verschillen zijn tussen paarden rond grote steden of op het platteland en dat verschil kunnen ze dan opsplitsen naar hobbymatig gehouden paarden bij huis of particulier, of bij professionele stallen.

Het is een eerste begin naar onderzoek hoe het werkelijk gesteld is, in plaats van afgaan op mensen die heel hard roepen hoe slecht het Nederlandse paard het heeft en de andere groep die roept dat het allemaal onzin is en dat het gemiddelde Nederlandse paard prima gehuisvest is. straks kunnen ze beginnen van controleren van die stellingen met cijfers.

er wordt, meen ik gelezen te hebben, ook aangegeven dat er vervolgonderzoek kan volgen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:22

maar heeft iemand van jullie zn paard heel veel op stal staan? Vraag me af of de paardeneigenaren wiens paard hele dagen op stal staan zich ook aanmelden? Ben daar erg benieuwd naar?

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:24

Die van mij staat meestal van 's avonds 5 uur tot 7 uur 's ochtends binnen.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:57

er zijn ook veel paardenbedrijven (pensionstallen, opfok, stoeterijen, sportstallen, maneges etc.) benaderd als het goed is.

Er is gezocht via o.a. ondernemersverenigingen, stamboeken/Keuringen, paardenmarkt, Horse-event en internet...

Denk dat ze wel hun best hebben gedaan goed te spreiden.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:09

ben vandaag begonnen en heb gisteravond alles al ingevuld voor zo ver het kan. Ik vul inderdaad bij weidegang kruisje in en streep tot volgende kruisje (24/7/365 weidegang dus) en het valt eigenlijk wel mee. Ik heb wel de lijntjes van de weidegang geaccentueerd met zo'n stift. dat valt beter op!

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:06

Ik ben bijna klaar met invullen! Met 5 van die papieren is het wel best eentonig en ga je steeds sneller fouten maken met die kleine vakjes :7

Maar idd ik denk dat het best nuttig kan zijn hoe paarden gehuisvest staan en wat er mee gedaan word, want er word van alles geroepen, maar er word niet echt goed naar gekeken...
Voornamelijk denk ik dat ze veel aandacht besteden aan hoe paarden gehuisvest zijn en hoeveel paarden er staan op een weiland... Er zijn tegenwoordig naar mijn idee teveel paardenhouders die hun paard op een stukkie van 10 bij 10 zomer en winter laten staan onder het motto hij staat buiten...

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:58

Onze paarden staan bijvoorbeeld in hele grote boxen, met uitzicht naar buiten. Hier is het bijvoorbeeld aangenamer voor het dier een paar uur meer door te laten brengen dan een box van 3*3 (mijn mening dan)
In haar oude box was het altijd een zwijnezooi, nu heeft ze altijd een mooi schoon hok.
Afbeelding

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:02

annastasia schreef:
Onze paarden staan bijvoorbeeld in hele grote boxen, met uitzicht naar buiten. Hier is het bijvoorbeeld aangenamer voor het dier een paar uur meer door te laten brengen dan een box van 3*3 (mijn mening dan)

Dat is ook zo! Die van mij staan er ook lekker ruim bij. Het kleinste "hokkie" is 3 bij 3 en daar vertoeft onze shet bij slecht weer :7

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Deelnemers gezocht: Onderzoek naar dagprogramma van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:21

Ik heb hem vandaag opgestuurd :) heb hier en daar wel wat moeten krassen, werd scheel van die vakjes :P