Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110831
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 09:50

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie



Brandmerken, liptatoeages en de microchip zouden weleens snel tot het verleden kunnen behoren. Een bedrijf uit Amerika is namelijk bezig om een draagbare iris-scan voor paarden te ontwikkelen.

Sarnoff Corporation zegt dat het idee geselecteerd is door Global Animal Management Inc, en dat zij samen zullen werken aan het idee, om het systeem zo te kunnen gebruiken voor het identificeren en tracken van paarden.

Gebaseerd op bestaande technieken van Sarnoff, zal het systeem in staat zijn om een foto te maken van de iris van een paard, met gebruik van een lage infra-red sensor. Het apparaat zou zelfs vanafeen afstand kunnen werken wanneer het paard in beweging is.

Op deze manier wordt het paard niet gestoord tijdens activiteiten en komt er geen stress aan te pas, iets wat bij de hedendaagse methodes wel het geval is.

"Het identificeren van paarden op een correcte manier, gaat nog lang niet zo snel en simpel als het zou moeten zijn," aldus Mark Clifton, vice-president van Sarnoff.

"Het kan meer dan een half uur duren om tatoeages en aftekeningen van een paard in kaart te brengen. Soms zijn de kenmerken aan het vervagen, en ze zijn makkelijk na te maken en te faken."

Het draagbare systeem zou er voor moeten zorgen dat gebruikers op een snelle en grondige manier, zonder stress een paard kunnen identificeren.

De technieken van Sarnoff worden al een tijdje gebruikt door de Amerikaanse regering en door prive-bedrijven.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:52

Stuur deze maar snel naar hier hoor!!
Ben benieuwd wat het gaat geven als ze dit op de markt brengen.

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:54

Dat zou hier ook wat zijn idd. Als ze dan meteen een centrale databank opstarten..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:57

Het is de laatste tijd verdacht rustig rond de Irisscan, maar het zou helemaal geweldig zijn als dit voor paarden echt van de grond komt.
Geen chip in mijn paarden!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:00

Op Schiphol hebben ze ook al de irisscan, dus hup even die paarden door de poortjes daar en klaar :D

Anoniem

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:37

Prachtig idee, maar ik hoop dat het in de praktijk ook fijn zal werken...

En ik ben benieuwd of het nog steeds werkt als een paard in de loop van z'n leven een oog beschadigd, o.i.d.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:46

Zolang hij nog een ander goed oog heeft zal dat wel lukken denk ik

Anoniem

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:57

ALS ze beide ogen in de data base opnemen inderdaad ;)

dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:23

Lijkt me ideaal ik ben voor :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:41

Lijkt een leuke ontwikkeling, vraag me alleen af wat de kosten dan gaan worden... als op ieder concours en bij iedere DA zo'n ding moet zijn...
En vraag me af wat dan de meerwaarde is voor de particulier... nu is het simpel met een reader en je kunt controleren of paard en papier bij elkaar horen...

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:49

Dan hoop ik dat ze niet dezelfde fout maken als dat is gemaakt met de chip: dat ze gewoon 1 database maken voor heel europa ofzo. Niet dat je bij elk land weer een nieuwe scan moet laten maken of dat wanneer je paard word gestolen en naar het buitenland word verkocht ze hem niet terug kunnen vinden omdat jouw paard niet in hun database staat.
Als het werkt zou ik zeggen: vooral doen! +:)+

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:53

betaal graag ietsjes meer dan de chip
als de iris scan komt !!!

juig dit meer dan toe

vlug door brussel in laten voeren voor HEEL EUROPA

geen gesodemieter meer met chips en andere ellende

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:55

Ik hoop echt dat dit er komt. Helaas hebben mijn paarden al een chip in hun lichaam. Maar dit zou deze vervelende verplichting in de toekomst overbodig kunnen maken. Dat houd in dat we weer een goede reden hebben om er tegenin te gaan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:56

Stybba schreef:
Dan hoop ik dat ze niet dezelfde fout maken als dat is gemaakt met de chip: dat ze gewoon 1 database maken voor heel europa ofzo. Niet dat je bij elk land weer een nieuwe scan moet laten maken of dat wanneer je paard word gestolen en naar het buitenland word verkocht ze hem niet terug kunnen vinden omdat jouw paard niet in hun database staat.
Als het werkt zou ik zeggen: vooral doen! +:)+


de transponders die gebruikt worden hebben een landcode, en aan die code kun je altijd zien uit welk land het paard komt/waar het gechipt is...
Weet je het land kun je ook de rest achterhalen :)

@Nickyu: ze hebben nog niets ontwikkeld, ze gaat proberen zo'n ding te maken die dan gebruikt kan worden bij paarden...
Zou natuurlijk vervelend zijn dat iedere controle bijv. 150 euro gaat kosten, omdat het apparaat zo verschikkelijk duur in aanschaf en gebruik is... dan is het leuke er al snel af :j

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:58

... liever 150 euro
edit ... heeft geen zin om tegen jou weer in herhaling te vallen :+


als heel europa aan de scan gaat
zullen de kosten ook FLINK dalen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:07

Als je een duplicaat paspoort aanvraagd voor je paard en krijgt is het paard gelijk uitgesloten voor slacht voor menselijke consumptie.. tel daarbij de kosten op van een duplicaat incl alle werkt, en het leverd geen cent extra op, je paard wordt er eigenlijk minder waard door, immers waarom en waardoor is het paspoort kwijtgeraakt?
Met irisscan heb je alsnog een paspoort nodig...

transponders kunnen naast alleenlezen ook schrijven bevatten, en heeft dat weer als voordeel dat je geen paspoort meer nodig hebt, immers wordt alles op de transponder weggeschreven.
vwn op europeesnivo, alles zit nog steeds in een overgangsfase/beginfase.. het heeft gewoon tijd nodig voor alles op elkaar afgestemd is..
Daarnaast is een menselijke fout niet de schuld van de transponder... evenmin is een transponder die niet bedoelt is voor paarden met het ook op de I&R regeling paardachtigen schuldig aan het niet terug vinden in de database..
En het gebeurd in NL nog dat mensen hun DA vragen het paard te chippen terwijl die DA geen PPC is, waardoor het paard wel een transponder heeft maar niet geregistreerd wordt..

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:23

Alane schreef:
Stybba schreef:
Dan hoop ik dat ze niet dezelfde fout maken als dat is gemaakt met de chip: dat ze gewoon 1 database maken voor heel europa ofzo. Niet dat je bij elk land weer een nieuwe scan moet laten maken of dat wanneer je paard word gestolen en naar het buitenland word verkocht ze hem niet terug kunnen vinden omdat jouw paard niet in hun database staat.
Als het werkt zou ik zeggen: vooral doen! +:)+


de transponders die gebruikt worden hebben een landcode, en aan die code kun je altijd zien uit welk land het paard komt/waar het gechipt is...
Weet je het land kun je ook de rest achterhalen :)

@Nickyu: ze hebben nog niets ontwikkeld, ze gaat proberen zo'n ding te maken die dan gebruikt kan worden bij paarden...
Zou natuurlijk vervelend zijn dat iedere controle bijv. 150 euro gaat kosten, omdat het apparaat zo verschikkelijk duur in aanschaf en gebruik is... dan is het leuke er al snel af :j


Ik heb begrepen dat vanuit de dekwereld veel hengsten meerdere chips hebben omdat 'buitenlandse' chiplezers niet alle chips kúnnen lezen.

Cyruss_

Berichten: 2111
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:45

Ah eindelijk een paardvriendelijk alternatief :)

Ruud_O

Berichten: 2199
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:49

hmm lastig scannen als je paard beide ogen kwijt raakt.
Komt nauwelijks voor, maar ik zag er dit jaar 1 lopen tijdens een endurance wedstrijd.

Maar verder wel een goed alternatief en dan een paspoort op creditcard formaat, zodat het makkelijk mee te nemen is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:02

Stybba schreef:
Alane schreef:

de transponders die gebruikt worden hebben een landcode, en aan die code kun je altijd zien uit welk land het paard komt/waar het gechipt is...
Weet je het land kun je ook de rest achterhalen :)

@Nickyu: ze hebben nog niets ontwikkeld, ze gaat proberen zo'n ding te maken die dan gebruikt kan worden bij paarden...
Zou natuurlijk vervelend zijn dat iedere controle bijv. 150 euro gaat kosten, omdat het apparaat zo verschikkelijk duur in aanschaf en gebruik is... dan is het leuke er al snel af :j


Ik heb begrepen dat vanuit de dekwereld veel hengsten meerdere chips hebben omdat 'buitenlandse' chiplezers niet alle chips kúnnen lezen.


niets van gehoord of gezien...
De NL chipreaders kunnen veel transponders uitlezen...
Lijkt me stug dat men in bijv. Duitsland een Nederlandse hengst extra gaan chippen omdat een duitse reader het niet zou kunnen uitlezen.. idem voor andere landen.
In Duitsland is een transponder niet veplicht...
België wel, maar daar kunnen ze de NL transponders gewoon uitlezen..
maar om welke dekhengsten gaat het dan? uit welk land komen die of waar zijn ze naar toe gegaan?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:12

veel ja ... veel ook niet :Y)

.... gaat dan toch maar in herhaling vallen :o


20,000 mensen kunnen het roepen
idem voor dat chips soms defect raken
idem voor dat chips soms kwijt raken , er uit zweren of aan de wandel gaan

word er geroepen dat alleen verhalen uit 1e hand geloofd worden

maar ook verhalen uit 1e hand worden niet geloofd

conclusie
alane heeft aandelen in de chip :D

alle andere logische redenen voor de enorme kortzichtigheid
over de feilloos heid van de chip
heeft ze zelf en wij dus ook ondertussen uitgesloten ...


al met al hoop ik dat de iris scan er snel komt
daar het voortgeborduurt word op bestaande technieken
hoop ik dat het niet al te lang zal duren
de grootste kosten post is de draagbare scanner

1 grote europese database is zoiezo goedkoper
dan landelijk kleintjes die weer met elkaar moeten communiceren
in de toekomst

daarbij alle data op 1 centraal punt
zal hoop ellende en missere voorkomen

zie je het voor je .. niet alleen bij de allom machtige monopolie spelende knhs
maar ook bij slachthuizen en handelstallen
en dieren artsen de scan

en in 1 opslag duidelijk welk paard welk verleden welke eigenaar ...

ZONDER dat paard ENIG risico heeft gelopen

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:16

@ Alane: Geen idee welke hengsten, dacht duitse shetty's, waarbij er van wat ik me kon herinneren, problemen waren binnen de duitse gebieden?
Dat is wat ik toen begrepen heb. Maar als ik jouw berichten goed begrijp kunnen mensen in het buitenland dus alleen het chipnummer zien en niet de verdere gegevens? En dan moeten ze dus vanuit het landnummer uit gaan zoeken welk paard het is om te controleren of hij misschien gestolen zou kunnen zijn oid?

nickyu: ik ben het volledig met je eens :j

LiekeT
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-09
Woonplaats: Tilburg

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:14

Ik denk wel dat het heel veel tijd zal kosten om deze ontwikkeling overal te kunnen doorvoeren, maar het is wel een mooie ontwikkeling.

roontje88

Berichten: 32
Geregistreerd: 26-08-09

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:26

Laat maar hier heen komen.
Maar dat zal nog wel even duren :D

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:30

nickyu schreef:
veel ja ... veel ook niet :Y)

.... gaat dan toch maar in herhaling vallen :o


20,000 mensen kunnen het roepen
idem voor dat chips soms defect raken
idem voor dat chips soms kwijt raken , er uit zweren of aan de wandel gaan

word er geroepen dat alleen verhalen uit 1e hand geloofd worden

maar ook verhalen uit 1e hand worden niet geloofd

conclusie
alane heeft aandelen in de chip :D

alle andere logische redenen voor de enorme kortzichtigheid
over de feilloos heid van de chip
heeft ze zelf en wij dus ook ondertussen uitgesloten ...


al met al hoop ik dat de iris scan er snel komt
daar het voortgeborduurt word op bestaande technieken
hoop ik dat het niet al te lang zal duren
de grootste kosten post is de draagbare scanner

1 grote europese database is zoiezo goedkoper
dan landelijk kleintjes die weer met elkaar moeten communiceren
in de toekomst

daarbij alle data op 1 centraal punt
zal hoop ellende en missere voorkomen

zie je het voor je .. niet alleen bij de allom machtige monopolie spelende knhs
maar ook bij slachthuizen en handelstallen
en dieren artsen de scan

en in 1 opslag duidelijk welk paard welk verleden welke eigenaar ...

ZONDER dat paard ENIG risico heeft gelopen

Aannames Nickyu zijn geen goede bron om een discussie te voeren...
Jij haalt in alles door elkaar, dan is het weer België dan weer Nederland, dan weer je hond etc etc en alles compleet oninteressant om dat het allemaal terug te herleiden is naar de mens die fouten heeft gemaakt.... een paard is geen hond en daarop revlameren kun je dus als niet relevant beschouwen als je het hebt over de I&R regeling paardachtigen..
Dat jouw paard gestolen wordt en de kopers niet de regels volgen heeft niets met het systeem te maken... immers regels vallen en breken met de handhaving van die regels door de mens...
Zoek een fatsoenlijke diernarts en die zal je vertellen dat een transponder bij ieder paard zowel links als rechts uit te lezen, mits er een fatsoenlijke reader gebruikt wordt...
Dat een transponder geimplanteerd ver voor de I&R regeling paardachtigen in België nerens terug te vinden is, heeft niets met het huidige systeem te maken...
Het vervelende van jouw verhaal uit eerste hand is dat dat verhaal door de jaren heen telkens wijzigd... dan is de transponder gewandeld tot aan het achterbeen, vlak boven de hoefrand, en als jouw dan verteld wordt dat er formulieren zijn om dit te melden dan blijkt het om je hond te gaan...
En waar zijn dan al die andere grote voorbeelden van missers? Zelfs op de antichip zite is niets te vinden, niets anders dan oud nieuws, en aannames...
vaak wordt het niet kunnen presteren van het paard geweten aan een transponder, immers ligt het altijd aan een ander als presteren niet lukt...

@Stybba: er wordt niet verplicht gechipt in Duitsland, een eigenaar kan dat vrijwillig doen. En ook Virbac leverd in Duitsland transponders en readers :)
Chippen is geen antidiefstal middel, het is er enkel en alleen om paard en paspoort te koppelen, een paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom.
Iedere transponder begint met een landcode, als je de landcode weet kan een diernarts nakijken bij welke PUI (Paspoort Uitgevende Instantie) het paard is geregistreerd, heb je wel een paard maar geen paspoort, en het paard heeft een chip, kun je je melden bij de betreffende PUI en eventueel een duplicaat aanvragen van het paspoort... staat het paard te koop, is het de taak van de verkoper om te zorgen dat er een paspoort bij het paard komt, hij mag het paard niet verkopen zonder paspoort..

Voor mij hoeft chippen evenmin, zie alleen nog steeds meer voordelen bij chippen.... al helemaal als ze naast alleen lezen ook een schrijffunctie krijgen... niets meer vandoen met papieren/paspoort... alles op de transponder weg geschreven...
En ik heb het filmpje gekeken van de bovengenoemde bedrijven...ziet er allemaal leuk uit.. en lijkt me een zeer kostbaar iets, wat nog steeds gebruikt wordt met een ander controle systeem ernaast.. ook op schiphol... je hebt nog steeds je paspoort nodig, voor steekproeven.. waardoor je dan voor de EU weer bij af bent...


zeker kan een transponder zoms defect raken, het rare is alleen dat het maar bij bepaalde mensen lijkt te gebeuren en met vaak speciale paarden... een ieder lijkt te denken dat de transponder zo maar uit de lucht is komen vallen, dat dat vele jaren van onderzoej en testen aan vooraf is gegaan lijkt niemand te beseffen...
Dat op heeeel veel plaatsen RFID wordt toegepast, geheel probleemloos, lijkt ook onbekend te zijn...
bekend zijn oa de chip op je bankpas.. kijk eens wat je allemaal doet met je bankpas en hoe vaak komt het voor dat de chip dan stuk gaat? (heb het niet over die zwarte streep)
antidiefstal dingen op kleding, dure dingen... allemaal RFID.