Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:46

alane .. geen verhalen door elkaar
gaat om 3 verschillende dieren
dat kwartje blijkt niet te willen vallen
na tig keer uitleggen nog steeds niet

ja met andere controlle er naast
dat is toch ook de gehele opzet ??
iets wat het dier aan het paspoort kan linken
ze spreken zelfs over EXTERN herkennings middel
nog weinig gewenste externe dingen aan de chip kunnen vinden

Citaat:
Zoek een fatsoenlijke diernarts en die zal je vertellen dat een transponder bij ieder paard zowel links als rechts uit te lezen, mits er een fatsoenlijke reader gebruikt wordt...

nodig je wederom (en nu voor de laatste maal daar je op eerdere uitnodigingen ook nooit bent ingegaan
en alleen maar harder ging roepen)
uit ...

met elke willekeurige dierenarts met elke willekeurige reader
om bij mijn paard zijn 2 chips af te komen lezen

ben ik erg benieuwd of die idd beide chips aan beide kanten lezen kan
(is door 4 andere (2 x nl 2 x be) namelijk niet gelukt ,,..ook niet met de allernieuwste readers :D )

zou zeggen .. KOM GEZELLIG EENS LANGS :D

weet waar ze zitten ..
de ene chip zit onder de plek waar de manen niet langer willen worden dan 10cm
de andere kan je zo aan de buitenkant al zien en voelen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:12

nickyu schreef:
alane .. geen verhalen door elkaar
gaat om 3 verschillende dieren
dat kwartje blijkt niet te willen vallen
na tig keer uitleggen nog steeds niet

Het probleem is je uitleg :) die veranderd met ieder topic... en vetel ik je ook iedere keer weer.
je hebt het over een draver uit nederland (van voor de I&R regeling) en een paard met een transponder die 16 jaar geleden geplaatst is voor de I&R regeling paardachtigen België en dan je hond....
Ik haal niets door elkaar...


nickyu schreef:
ja met andere controlle er naast
dat is toch ook de gehele opzet ??
iets wat het dier aan het paspoort kan linken
ze spreken zelfs over EXTERN herkennings middel
nog weinig gewenste externe dingen aan de chip kunnen vinden

Van buitenaf kunnen controleren dat paard en paspoort bij elkaar horen... dat lukt met DNA, immers moeten dan eerst haartjes worden opgestuurd om te kunnen vergelijken...
zou zeggen begin is op www.nl-paardenpaspoort.nl daar staan de eu verordeningen en kun je ze nalezen...
mail virbac en vraag ze naar de transponder, het uitlezen etc


nickyu schreef:
nodig je wederom (en nu voor de laatste maal daar je op eerdere uitnodigingen ook nooit bent ingegaan
en alleen maar harder ging roepen)
uit ...

met elke willekeurige dierenarts met elke willekeurige reader
om bij mijn paard zijn 2 chips af te komen lezen

ben ik erg benieuwd of die idd beide chips aan beide kanten lezen kan
(is door 4 andere (2 x nl 2 x be) namelijk niet gelukt ,,..ook niet met de allernieuwste readers :D )

zou zeggen .. KOM GEZELLIG EENS LANGS :D

weet waar ze zitten ..
de ene chip zit onder de plek waar de manen niet langer willen worden dan 10cm
de andere kan je zo aan de buitenkant al zien en voelen

Ik geloof op je woord dat je paard 2 transponders heeft, waarvan die ene dus wel uit te lezen is met een fatsoenlijke reader.
Daarnaast heb ik niet de tijd of de behoefte om half europa door te reizen... en is hetgeen is schrijf alleen maar advies..
In België hebben ze net iets andere regels dan in NL, hier in Duitsland weer andere...
Hier is chippen (nog) niet verplicht... en heeft mijn 2.5 jarige wel een brandmerk maar geen transponder... en ben daarover in discussie met meerdere instanties, of het paard gechipt moet worden als ik het in NL laat starten volgend jaar...
Maar dat is een andere discussie...

Ik heb door de jaren heen tig paarden laten chippen, en nog meer gehad en gezien die een transponder hebben, en ben hier nog nooit rare dingen tegen gekomen, ook de PPC die hier komt, wel eens gehad dat de transponder uit de naald gevallen bleek te zijn, na implanteren geen transponder te vinden, ook op de foto niets te zien, conclusie uit de naald gevallen tussen uit de verpakking halen en implanteren...

en terug ontopic: kosten: er is een bedrijf die irisscan gebruikt voor pasagiers, kosten : 119 euro per jaar, zitten dan wel een paar extra;s bij, maar bedoelt voor die die regelmatig en veel vliegen..
Schiphol wilt het invoeren voor de rest, kosten 40 euro voor opname in database (kan even niet vinden of dit dan eenmalig is) paspoort blijft evenwel verplicht.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:17

Citaat:
Hier is chippen (nog) niet verplicht... en heeft mijn 2.5 jarige wel een brandmerk maar geen transponder... en ben daarover in discussie met meerdere instanties, of het paard gechipt moet worden als ik het in NL laat starten volgend jaar...
Maar dat is een andere discussie...


1 belletje naar de knhs en je wet genoeg toch ?


de andere discussies ga ik niet meer op in
heb meermaals hier de bewijzen gehad
om het tegen deel te bewijzen
doch zie je je niet genoodzaakt meer te roepen dat ik de waarheid niet vertel
en niet te komen kijken of het misschien wel eens waar zou kunnen zijn


dat hier tig paarden de revu gepasseerd zijn waarbij er geen problemen zijn geconstateerd
betekend niet dat ik "maar"3 dieren heb gehad en dat het "altijd"fout gaat

recentelijk is er nog een topic op bokt geopend over een defecte chip
ook daar kwamen vrij vlot andere mensen met zelfde ervaringen

dus dat het "altijd"goed gaat en anders "altijd" aan de chipper en niet de chip ligt
is echt kul

zullen we nu weer ontopic
over de iris scan ,...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:08

Nope, KNHS verwijst naar de I&R regels, en kan me geen antwoord geven op de vraag:
Ik woon in Duitsland, heb een duits paard en wil een startkaart aanvragen in Nederland. Moet mijn paard dan een transponder hebben?

en ik schrijf nergens dat je niet de waarheid verteld.. zeg enkel dat je steeds wat anders schrijft... er bestaat niet zoiets als maar 1 waarheid... :)
en zeg ook nergens dat het altijd goed gaat, immers zou er dan geen formulier zijn die je dan kunt invullen :)*
Een PPC heeft zich aan regels te houden, als die dat niet doet kan er wat mis gaan...
Bijna alles wat er verkeerd gaat is te wijten aan menselijk falen... bijna nooit aan de transponder.
Een verkeerd ingebrachte transponder KAN gaan migreren.
Niet goed controleren kan ervoor zorgen dat de transponder niet terug te vinden is.. zie mijn eerdere voorbeeld
Verkeerde transponder inbrengen kan ervoor zorgen dat het niet uitgelezen kan worden , enz enz

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:28

Ik ben voor de irisscan, mijn paarden zijn niet gechipt, wil ik ook niet!

gracita
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:11

hm, komen ze nu mee... je zou zeggen dat dat al eerder gezien had moeten worden als een betere optie dan
die chips... maarja, zullen wel hogere kosten mee gemoeid zijn ofzo...
Daarnaast zou ik zelf ook liever niet met een chip in m'n lijf rondlopen... dus ja, ik ben wel voor...
Lijkt me sowieso iig veiliger en een meer fraude-proof systeem dan een chip...

vvwc
Berichten: 96
Geregistreerd: 26-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 00:58

Wij hebben samen met de nijhof groep gedurende enkele jaren bezig geweest om de irisscan naar Europa te krijgen. Wij waren steeds in contact met de ontwikkelaar Dan Stewart in de US, maar sedert enige tijd was het stil geworden. Het laatste dat wij weten is dat hij een bijeenkomst zou hebben met een geïnteresseerde koper/vervaardiger en daarna hebben wij niets meer gehoord. Is Sarnoff Corporation nu deze koper of niet, wij weten het niet. Hopen alleen dat de irisscan op een vlotte kan geïntroduceerd worden in Europa.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:24

Sarnoff Corporation is geen koper maar een bedrijf die Irisscan on the move heeft 'bedacht'/ontwikkeld.
Global Animal Management Inc heeft de Sarnhooff Corporation gevraagd of zij een draagbare versie kunnen maken die geschikt is voor paarden.

http://www.earthtimes.org/articles/show ... 0204.shtml

Alleen is de reden dus een beetje achterhaalt, immers spreken ze van identificatie dmv aftekeningen en tatoo, en dit gebeurd al niet meer in NL. En hebben ze het over renpaarden, en niet paarden in het algemeen.
En ben zeer benieuwd naar de kosten... want het lijkt me voor een handelaar/fokker handig om zo'n ding te hebben om te kunnen controleren of het paard wel het paard is dat ze vertellen....

Global Animal Management: http://www.mygamonline.com
Sarnoff Corporation: http://www.sarnoff.com/
de laatste heeft ook een filmpje online hoe IOM precies in z'n werk gaat...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:21

Nickyu het is gewoon technisch zo goed als onmogelijk dat een chip niet af te lezen zou zijn. Hij zit er en gaat zomaar niet desintegreren. Het kan inderdaad best dat hij er nooit heeft ingezeten maar dan moet een eerste scan dat uitwijzen. En de meeste transducers gaan inderdaad goed door veel weefsel, waardoor aflezen makkelijk gaat. Ik heb ook nog weinig gehoord van problemen met chips over al die honderdenduizenden paarden die jaarlijks gecontroleerd worden.

Neemt niet weg dat de irisscan een goed alternatief blijft, mits het betaalbaar wordt. Het is uniek en onveranderlijk en het lijkt me dat er weinig mee kan gefoefeld worden. Toch zijn er inderdaad behoorlijk wat paarden die een oog kwijtraken (ik ken er persoonlijk 5 goed, en van zien een héél pak meer) en dan lijkt me dat wel een hiaat. Maar misschien kunnen die paarden dan alsnog gechipt worden, of adhv een DNA-staal geregistreerd.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:41

ponyzotje

daar verhalen van 2e hand niet mogen kan ik alleen voor mij zelf spreken ,

kwestie mijn huidige paard

chip is enkeld aan rechter zijde paard en niet met alle readers af te lezen

daarom moest er (volgens de da in belgie ) bij registratie dus
ook een nieuwe chip bij

deze zit links en is zowel op het oog als op gevoel te vinden

de oude chip IS NIET geregistreerd , hoefde ook niet genoemd te worden op nieuwe paspoort

nu is dit paard zoiezo niet slacht waardig
maar stel .. dan word er dus alleen naar die ene gekeken

je bent welkom om met reader to komen lezen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:56

Moet ik ook serieus tot daar komen?
En dan, wat is het probleem? Ja, er is een technische fout en misschien is die chip defect of scheelde er iets aan tijdens de ontwikkeling... Bij mij is ook weleens een vulling uit mijn tand losgekomen terwijl dat niet had moeten gebeuren :? Niets is onfeilbaar, maar het percentage onleesbare chips is verwaarloosbaar, anders zou het systeem nooit ingang gevonden hebben en nooit zijn blijven bestaan al meer dan tien jaar lang, zonder problemen. Teveel administratieve rompslomp. Het is een goed, betrouwbaar en simpel systeem en paarden hebben er geen last van (of het moet een rotdierenarts zijn die ze zet).

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:58

reageer slechts op

Citaat:
het is gewoon technisch zo goed als onmogelijk



te vaak meegemaakt dat het toch wel mogelijk bleek ;)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:33

Alane schreef:
Sarnoff Corporation is geen koper maar een bedrijf die Irisscan on the move heeft 'bedacht'/ontwikkeld.
Global Animal Management Inc heeft de Sarnhooff Corporation gevraagd of zij een draagbare versie kunnen maken die geschikt is voor paarden.

http://www.earthtimes.org/articles/show ... 0204.shtml

Alleen is de reden dus een beetje achterhaalt, immers spreken ze van identificatie dmv aftekeningen en tatoo, en dit gebeurd al niet meer in NL. En hebben ze het over renpaarden, en niet paarden in het algemeen.
En ben zeer benieuwd naar de kosten... want het lijkt me voor een handelaar/fokker handig om zo'n ding te hebben om te kunnen controleren of het paard wel het paard is dat ze vertellen....

Global Animal Management: http://www.mygamonline.com
Sarnoff Corporation: http://www.sarnoff.com/
de laatste heeft ook een filmpje online hoe IOM precies in z'n werk gaat...


Even voor alle duidelijkheid: Sarnoff is een 'manufacturer' die gevraagt is door G.A.M. om het equine iris technologie die zij in bezit hebben om die verder te ontwikkelen zodat het snel 'op de markt' gebracht kan worden.
G.A.M. is een subsidary van Intervet/Schering-Plough die in onderhandeling waren met de uitvinder en ontwikkelaar van het equine irisscan, mn het bedrijf van Dan Stewart. Deze laatste is al 5 jaar bezig met het ontwikkelen en testen van de alpha en beta model van een draagbare iris scan. Blijkbaar met sucess!

In U.S.A. alleen al zijn al ongeveer een paar duizend paarden al 'ge-irisscand' als test dieren bij de ontwikkeling van de irisscan. Deze testen zijn gedaan op pas geboren veulens tot die 5 jaar oud waren, op geslachte paarden, enz. De meeste testen zijn gedaan in Kentucky ... waarschijnlijk omdat daar paardenfokken big business is.

Vorig jaar is mijn medegedeeld dat de verwachtte kost van een irisscan in USA 1/4 van de kost van een chip registratie zou kosten. Dus als het chipregistratie rond de 600 euro kost, dan ja 1/4 = 150 euro ... maar dat lijkt mij meer dan een beetje overdreven. Zelfs als het gelijk zou kosten als een chip registratie hier in Europa dan sta ik in de rij voor een irisscan!!

Een van de vele voordelen van de 'bekende' irisscan is dat het rechtsstreeks ge-upload kan worden via een GPS systeem in de databank ... weinig kans op menselijk fout.

vvwc
Berichten: 96
Geregistreerd: 26-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:15

Wij hebben (wij en Peterina), samen met de Nijhof groep, lang samen gewerkt met de Amerikaanse ontwikkelaar van de irisscan en reeds veel voorbereidend administratief werk verricht. Toen er echter in de US een mogelijke geïnteresseerde koper(Schering-Plough) opdook hebben wij verder niets meer vernomen. Het zou kunnen dat het om dezelfde organisatie gaat omdat Gobal Animal Management Inc. een onderafdeling is van deze firma. Wij hebben vandaag opnieuw contact opgenomen met Amerika om te vragen of zij er nu mee door gaan en voor welke periode dit systeem eventueel voor Europa voorzien is.
Wij waren erg enthousiast van de mogelijkheden van dit systeem.

Taniya
Berichten: 1094
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: around the stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:21

: er wordt niet verplicht gechipt in Duitsland, een eigenaar kan dat vrijwillig doen. En ook Virbac leverd in Duitsland transponders en readers
Chippen is geen antidiefstal middel, het is er enkel en alleen om paard en paspoort te koppelen, een paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom.
Iedere transponder begint met een landcode, als je de landcode weet kan een diernarts nakijken bij welke PUI (Paspoort Uitgevende Instantie) het paard is geregistreerd, heb je wel een paard maar geen paspoort, en het paard heeft een chip, kun je je melden bij de betreffende PUI en eventueel een duplicaat aanvragen van het paspoort... staat het paard te koop, is het de taak van de verkoper om te zorgen dat er een paspoort bij het paard komt, hij mag het paard niet verkopen zonder paspoort..

Voor mij hoeft chippen evenmin, zie alleen nog steeds meer voordelen bij chippen.
Kan je ook zeggen welke? en dan uiteraard voor het paard!
... al helemaal als ze naast alleen lezen ook een schrijffunctie krijgen... niets meer vandoen met papieren/paspoort... alles op de transponder weg geschreven...
Ik begrijp hier dus niets van je kan toch in je paspoort lezen nu? Dat is controleerbaar!
En ik heb het filmpje gekeken van de bovengenoemde bedrijven...ziet er allemaal leuk uit.. en lijkt me een zeer kostbaar iets, wat nog steeds gebruikt wordt met een ander controle systeem ernaast.. ook op schiphol... je hebt nog steeds je paspoort nodig, voor steekproeven.. waardoor je dan voor de EU weer bij af bent...


zeker kan een transponder zoms defect raken, het rare is alleen dat het maar bij bepaalde mensen lijkt te gebeuren en met vaak speciale paarden... een ieder lijkt te denken dat de transponder zo maar uit de lucht is komen vallen, dat dat vele jaren van onderzoej en testen aan vooraf is gegaan lijkt niemand te beseffen...
Vreemd want als je bij antichip kijkt schijnt het toch te zijn dat op langer termijn er niet aangetoond kan worden of het schade toe heeft gebracht. Ook dat de testen nog niet voor 100% veilig gevonden werden heel veel landen waaronder dus ook de USA dit niet wilden ( trouwens in dat GROTE land kunnen de paarden alleen met DNA af
Dat op heeeel veel plaatsen RFID wordt toegepast, geheel probleemloos, lijkt ook onbekend te zijn...Dit zit niet in het lichaam toch??
bekend zijn oa de chip op je bankpas.. kijk eens wat je allemaal doet met je bankpas en hoe vaak komt het voor dat de chip dan stuk gaat? (heb het niet over die zwarte streep)
Wat een vergelijking deze laat je toch ook niet in je lichaam plaatsen omdat het lastig is om hem bij je te dragen.

antidiefstal dingen op kleding, dure dingen... allemaal RFID.
Is volgens mij totaal niet relevant deze vergelijking.

MIJN MENING is en ieder moet het echt zelf weten, ik vind het pure geldklopperij is en totaal niet controleerbaar! De duurste paarden zoals van Anky en noem maar op worden niet gechipt omdat ze deze paarden anders niet kunnen verzekeren omdat het misschien toch niet zo veilig is voor het paard?

Er zijn veulens gestorven die de chip kregen toegediend daar hoor je niemand die VOOR chippen is over, maak daar maar eens een oproep voor!
Ik zie absoluut geen voordelen voor het paard terwijl er toch genoeg alternatieven zijn voor registratie als dat moet

Of willen we ons paard zoveel toedienen op de chip dat hij met afstandbediening te programeren is?

Voor ieder die het met mijn idee over chippen niet eens is heel jammer ik ga hier geen discussie over aan omdat die jaren geleden al geweest is en het is alleen MIJN MENING! Maar moest het toch even kwijt toen ik dit hierboven las.

Ik juich de Iris Scan toe en hoop dat deze snel beschikbaar zal zijn.

P.s mijn paarden hebben allen een indentificatie met DNA, geen lichaamsvreemd voorwerp in mijn paarden hun lichaam.

vvwc
Berichten: 96
Geregistreerd: 26-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:25

ponyzotje schreef:
Moet ik ook serieus tot daar komen?
En dan, wat is het probleem? Ja, er is een technische fout en misschien is die chip defect of scheelde er iets aan tijdens de ontwikkeling... Bij mij is ook weleens een vulling uit mijn tand losgekomen terwijl dat niet had moeten gebeuren :? Niets is onfeilbaar, maar het percentage onleesbare chips is verwaarloosbaar, anders zou het systeem nooit ingang gevonden hebben en nooit zijn blijven bestaan al meer dan tien jaar lang, zonder problemen. Teveel administratieve rompslomp. Het is een goed, betrouwbaar en simpel systeem en paarden hebben er geen last van (of het moet een rotdierenarts zijn die ze zet).


Even een correctie het verplicht microchippen wordt hélémaal nog geen 10 jaar toegepast. In 2006 werd het in België bij wet verplicht en vanaf 1 juli 2008 moest elk paardachtige in regel zijn. Voor Nederland was het reeds een tweetal jaar eerder het geval.
Al de andere gechipte paardachtigen waren op vrije basis gedaan. Hier had ik er sedert 1998 laten microchippen en op de tien paarden die ik hier had toen wij de paspoorten moesten laten maken bleken er bij 3 hun microchip onvindbaar te zijn (1 in België geplaatst en 2 in Nederland gedaan). Ik vind dat toch wel een hoog percentage. Die moesten dus opnieuw gedaan worden.
Mocht u graag iets willen weten over het onderzoek dat de Europese Commissie liet instellen naar het gebruik van microchips bij runderen zoek dan naar het dokument : Brussel, 25.01.2005 COM(2005) 9 definitief VERSLAG VAN DE COMMISSIE
AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT over de mogelijke invoering van elektronische identificatie van runderen

vooral op pagina 12 en 14 (nadien hebben de runderen géén microchip gekregen).

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:58

Antwoord van de ontwikkelaar van het irisscan voor paard: Hier volgt de Press Release die vrijdag is vrij gegeven ... sorry wel in het engels maar ik denk dat dat geen probleem moet zijn :


GLOBAL ANIMAL MANAGEMENT (GAM) COLLABORATES WITH IRISTRAC AND SARNOFF CORPORATION TO DEVELOP EYE-D, THE FIRST PORTABLE EQUINE IRIS CAPTURE AND IDENTIFICATION SYSTEM

Future iris identification technology will identify and track horses

Roseland NJ, Sept. __, 2009 –Global Animal Management, Inc. (GAM), a wholly-owned subsidiary of Intervet/Schering-Plough Animal Health (I/SPAH) has acquired exclusive worldwide rights to develop, manufacture and market a non-invasive biometric iris animal identification system using algorithms licensed from Iristrac, LLC, a Louisville Kentucky-based animal identification company. GAM will collaborate with Sarnoff Corporation to incorporate the algorithms in the development of the GAM-Cam, the first portable equine iris capture and identification device to identify and track horses. The GAM-Cam will be part of the animal identification solution, Eye-D.

“GAM is committed to this groundbreaking service for the equine industry,” said Jim Heinle, president, Global Animal Management. “Eye-D will encourage the industry to rally around one common standard of uniquely identifying horses, and in the future, build upon those standards to make the industry function more efficiently and reliably.”

The GAM-Cam uses the unique features of an animal iris to establish an identification code in much the same way that iris identification has been perfected for humans. The technology has been a worldwide interest in the need for non-invasive, accurate, low cost alternatives to microchips for animal owners.

“Accessible and fraud resistant methods of identifying horses will facilitate a more uniform standard upon which the equine industry can build data and valuable information services,” added Heinle. “The Eye-D solution will enable transactions, registrations, health management and related industry management practices.”

“We are delighted to provide this technology to GAM,” said Daniel E. Stewart, chairman and co-founder of Iristrac, LLC. “We have spent the last ten years researching and developing this technology with the philosophy of under promising and over delivering. GAM has built the highway that this product needs to run on, and we look forward to working with them to bring iris identification to the equine industry. “

The GAM-Cam, to be developed in conjunction with Sarnoff Corporation, is a portable device that will quickly capture the image of the horse’s iris with a low visibility infrared light source. The non-invasive device will help reduce stress in horses, commonly associated with and brought on by present methods of identification, which include tattooing, microchipping and manually checking marks on horses.

“Animal identification is not nearly as efficient or as simple as it needs to be,” said Mark Clifton, vice president, Products and Services at Sarnoff Corporation. “We are pleased to join forces with GAM and apply our many decades of research and expertise in vision systems to develop the GAM-Cam for the equine industry.”

“The GAM-Cam will allow users to quickly and accurately identify horses without undue stress on the animal,” added Heinle. “The non-invasiveness of this device will present a friendlier method of animal identification compared to more invasive methods, and in turn, will help protect the health and well-being of the horse. We welcome the equine industry to become a part of this identification solution in an effort to perfect this product in which the industry has a strong hand in defining.”

The Eye-D solution incorporating the GAM-Cam will be on the market in late 2010.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:03

*\o/* *\o/* *\o/*

dat ziet er heel erg veel belovend uit

nu met zijn alle de nederlandse en europese
aanschrijven dat we dit willen ipv de chip 8-)

hopelijk gaan ze snel overstag
en gooien ze en wij niet meer geld weg aan de chip

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:19

Er bestaat een regel in het nieuwe EU wetgeving aangaande paarden identificatie dat specifiek ruimte laat voor de vervanging van het microchip door de irisscan! :D
Daar is hard voor gepalaverd en gewerkt! -:)

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:22

nu nog met ons 100.000 den gaan zeuren dat dat dan maar snel
ook daadwerkelijk gebeurt

als ze NU de chip stoppen en dat geld steken in een opzet
europese data base
dan gooien ze dat geld ook niet weg en kan het dadelijk snel vlot en vooral paardvriendelijk
ingevoerd worden

vvwc
Berichten: 96
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Iris-scan moet einde maken aan tijdperk van de microchip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:58

Nickyu daar heb je volledig gelijk in. Samen staan jullie sterk.