Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110831
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:22

www.gelderlander.nl


De hindernissen voor de crosscountry van Varsseveld naderen hun voltooiing. Parcoursbouwer Johan Venderbosch legt deze week de laatste hand aan het parcours.

De hindernissen in het landschap langs de Twenteroute liggen er nog kaal bij. Maar deze dagen zijn de parcoursbouwers van het Hippisch Festijn druk bezig met het optuigen van de 'haltes' voor de paarden die zondag de eventing gaan rijden in en om De Vennebulten, aan de oostkant van Varsseveld.

Johan Venderbosch, onder andere eigenaar van De Radstake, is al sinds jaar en dag een van de stuwende krachten achter het Hippisch Festijn Varsseveld. De begeesterde paardenliefhebber is verantwoordelijk voor het parcours dat de paarden zondag bij de cross-country gaan afleggen. "De hindernissen moeten niet te makkelijk zijn, maar een paard moet zich op het parcours wel happy voelen", aldus de parcoursbouwer.

Ook de paardensport ontkomt niet aan de financieel slechtere tijden. In de Achterhoek sneuvelde begin dit jaar de Achterhoekse Paardendagen, een van de grootste hippische evenementen in Nederland. De organisatie in Zelhem kreeg door het afhaken van sponsors de financiën niet meer rond en besloot daarom de editie 2009 over te slaan.

In Varsseveld gaat het Hippisch Festijn komend weekeinde echter gewoon door. Niet dat de economische crisis aan Varsseveld voorbij is gegaan. Johan Venderbosch: "Daar hebben wij ook last van. Maar we hebben het voordeel dat we de afgelopen jaren een kleine buffer opgebouwd hebben, zodat we niet in de problemen komen. Bovendien hebben we heel goede contacten bij de sponsoren."

De organisatie is verder niet afhankelijk van enkele 'grote jongens'. "We hebben naast een zestal heel grote sponsors ook een grote groep co-sponsors. Die zijn ook erg belangrijk bij het organiseren van zo'n evenement. Daarnaast hebben we het voordeel dat we ontzettend veel steun hebben van de landeigenaren. Die stellen hun terreinen voor niets beschikbaar. En verder kunnen we het ook niet doen zonder de vele vrijwilligers die er allemaal hun tijd en energie in steken." Maar Johan Venderbosch en zijn mede-bestuursleden houden uiteraard de broekriem wel in de gaten. "Als er wat te snijden valt, zullen we dat niet laten. De luxe mag er best een beetje vanaf."

Elk jaar is het weer een uitdaging om er een bijzonder parkoers van te maken. " Je bent aan de ene kant gebonden aan de maatstaven die door de bond worden opgelegd. De hindernissen voor de één-ster en de twee-stercross moeten uiteraard aan een aantal vaste eisen voldoen. Zaken als hoogte en maten, die liggen vast. Wij proberen in de techniek wat aan te passen. We letten vooral op de grondlijnen in het parcours, meer wedstrijden volgen die trend. Daarbij kunnen de paarden op het parcours goed zien waar ze af moeten zetten om een hindernis te nemen."

In de aankleding zijn er dit jaar weer enige veranderingen aangebracht. "Er zitten enkele nieuwe combinaties bij, waarbij eentje met vier hindernissen bij elkaar. De hooiberg is weer teruggekomen in het parcours, en de schuur is weer in gebruik. Het is ook leuk om elk jaar weer iets nieuws te verzinnen en te bouwen." En de eerste watercombinatie in het bos is veranderd, de plek waar de traditionele eend in het water ligt. "Die heeft deze keer een kleurtje gekregen."

Eigenlijk is de aankleding één grote schutkleur voor de vele hindernissen. Venderbosch: "Als je ze kaal ziet, zien ze er veel moeilijker uit dan wanneer ze met allerlei landschapselementen aangekleed zijn."

Zondag zullen de ruiters zich weer in grote aantallen melden in Varsseveld. "We hebben een goede reputatie opgebouwd, de afgelopen jaren. We krijgen ook veel nationaliteiten hier. De meesten rijden al het hele jaar en hun paarden zijn voorbereid op een parcours als hier. Deze keer komen er ook enkele Russen, en dan weet je niet wat je krijgt, of ze dit parcours aankunnen. Dat legt wel wat extra druk op ons als parcoursbouwers."

De hindernissen op het parcours zijn gebouwd voor paarden die aan de CIC-tweesterrencross meedoen, en aan de wat makkelijker CIC-éénstercross. Venderbosch: Ik denk dat de paarden op de tweesterren goed door het parcours gaan. Bij de éénsterwedstrijd doen vaker ruiters mee met paarden die minder ervaring hebben. Dan kan het een moeilijk parcours zijn voor nieuwe paarden, maar daarom hebben we bij elke hindernis een uitwijkmogelijkheid. Dat gaat wel ten koste van de score, maar het belangrijkste is dat de paarden goed en veilig de hordes kunnen nemen en heelhuids aan de finish verschijnen."

De crosscountry is het derde en meest spectaculaire onderdeel van het internationale horse eventing, dat verder bestaat uit springen en dressuur. De crosscountry CIC-2* begint zondagochtend om 10.00 uur, aansluitend gaan de deelnemers aan de CIC1* van start.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:52

fijn dat er zo aan de paarden gedacht wordt in het crossparcours,.. Johan omschrijft het allemaal mooi,..
wordt vast weer een supercross,.. we gaan het zien zondag,
als het weer nou eens is zoals vandaag :D

Ben benieuwd naar de nieuwe hindernissen :D

tante_t

Berichten: 785
Geregistreerd: 28-09-08

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:23

Komen jullie ook op de braderie kijken allemaal, ik sta daar met sieraden :D :j

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:31

Helaas ben ik dit jaar niet in Varsseveld! Ben ook wel heel benieuwd naar de nieuwe hindernissen en het terrein. Het weer speelt een hele grote rol daar, maar met de voorspellingen van het weekend moet dat dit jaar wel weer goedkomen!

roontje88

Berichten: 32
Geregistreerd: 26-08-09

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:29

Jammer dat ik er ook dit jaar niet bij kan zijn.
Ben benieuwd naar de nieuwe hindernissen.
Maar dat zullen we vanzelf wel op deze forum kunnen vinden.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:44

tante_t schreef:
Komen jullie ook op de braderie kijken allemaal, ik sta daar met sieraden :D :j


tuurlijk! :D

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:58

Waarschijnlijk ben ik er dit jaar ook niet bij helaas.. Probleem van te weinig centjes...

Dat van dat weer is inderdaad waar. Paar jaar geleden tot mijn knieen door de blubber geweest. Ze hebben toen het hele weekeind alles afgelast, behalve de cross. Waar wij dus net kaartjes voor hadden :D

Florence1986

Berichten: 122
Geregistreerd: 07-07-06
Woonplaats: Breda

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:25

Ik kan niet wachten! Doe met So Special mee in de CIC*.

Jiska

Berichten: 2099
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:26

Ik ben er dit jaar wel weer bij! ik doe mee in de CIC2* met Ice Beau

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:16

bokkers kijken in Varsseveld :D
veel succes allemaal!

MilleniumK

Berichten: 3026
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:48

leuk, ben benieuwd naar de hindernissen!

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:33

Heel veel plezier en succes Florence & Jiska!!!

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:36

ik ben jury zondag, hopelijk wordt het weer een mooie dag!!

Ivjee1213

Berichten: 601
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Winterswijk

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:09

Wanneer is dat ? want dat wil ik toch wel graag een keertje zien!

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:18

aankomend weekeind. De cross is zondag

Michael1104

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-06-08

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:57

ik sta bij 7!

MilleniumK

Berichten: 3026
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Groningen

Re: Hindernissen elk jaar weer een verrassing tijdens Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:38

Was erg leuk, ook mooie hindernissen! :D
Weet iemand toevallig welke fotograven er hebben gefotografeerd bij de CIC2*?