'Paardengebrek nekt boer op vrijersvoeten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Paardengebrek nekt boer op vrijersvoeten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 10:23

www.ad.nl


Een boerderij op een prachtige stek in het Groene Hart, een wat verlegen oogopslag die het gemiddelde vrouwenhart doet smelten: boer Marc heeft het. Maar waarom willen dan niet meer kijkers van het tv-programma Boer zoekt vrouw er met deze veehouder op vrijersvoeten vandoor?

Het is dé vraag in thuisdorp Hazerswoude, waarvan de inwoners zondag ongetwijfeld massaal inschakelden op het KRO-programma. In totaal zagen 3,1 miljoen Nederlanders hoe Marc de Jong een wat schamel stapeltje brieven in ontvangst nam.

De 34 exemplaren waren net niet genoeg voor een plekje in de vervolgafleveringen van Boer zoekt vrouw, waarin vijf boeren op zoek gaan naar hun ware liefde.

Aan de andere kant, Marc kan als hij zijn kansen spreidt ruim een half jaar lang elke week met een andere briefschrijfster daten.
,,Wie weet wat er nog uit volgt,'' zegt Susan Jansen, die Marc bijna elke zaterdag in Theo's eethuis verwelkomt. Daar strijkt hij neer voor een hapje met vrienden en familie, én krijgt hij tegenwoordig geinend te horen dat er een BN'er in de zaak is. ,,Het is een leuke, lieve, spontane jongen, die houdt van gezelligheid en kinderen,'' vertelt Jansen over haar klant.

Natuurlijk heeft ze zondag dan ook gezien hoe Marc de volgende uitzending niet haalde. ,,Jammer,'' zegt Susan, maar deze boer heeft een achterstand op sommige van de andere boeren, gelooft ze. Er is namelijk geen paard te vinden op de boerderij aan de Hazerswoudse Bent. En paardenmeisjes en -vrouwen, die zijn er volop. De hoogste tijd dus om er een paar aan te schaffen?

,,Eigenlijk wel,'' lacht ze vanachter de bar. Haar theorie hangen meer mensen in het dorp aan, blijkt uit een rondvraag. Zo vertellen ook twee vriendinnen met een krat vol boodschappen dat paardenboeren 'sowieso meiden trekken'. ,,We kennen hem wel oppervlakkig, het is een aardige vriendelijke jongen,'' zegt één van de twee. ,,Maar misschien een beetje verlegen,'' vult de ander aan.

Paarden dus, maar wat kan Marc nog meer doen? ,,Dansen,'' zegt de 83-jarige Annie Kerkvliet. Zo is zij jaren geleden ook aan de man geraakt. ,,Ik kom uit Boskoop, een vriendin wilde in Hazerswoude gaan dansen. 'Waarom in dat boerengat?', vroeg ik haar. Eén boerenjongen met wie ik op een bal danste rook zo naar de koeien, dat ik me voornam mijn veters te strikken, als hij weer naar me toekwam.''

De vriendin antwoordde gevallen te zijn voor één van de jongens uit 'dat boerengat', niet veel later volgde Kerkvliet.
Ze trouwde met een tuinder uit Hazerswoude, met wie ze tot zijn dood samenbleef.

Tegenwoordig zijn niet zozeer dansavonden, alswel de plaatselijke tentfeesten de manier om een partner te ontmoeten, zeggen andere Hazerswoudenaren. Deze en andere feesten bezoekt Marc al, samen met vrienden. Die probeerden hem tijdens het evenement Vrienden van Amstel Live ook al op een ludieke manier aan de vrouw te helpen. 'Bel boer Marc' stond er op T-shirts die ze hadden laten drukken.

Maar ja, zelfs met hulp en de ogen open moet je net de juiste treffen. ,,Hij heeft een zwaar beroep, waar je zeven dagen per week mee bezig moet zijn,'' zegt Susan Jansen. ,,Dat moet een vrouw tegenkunnen.''

Op de website van Boer zoekt vrouw is inmiddels te zien dat Marc dat al weet. Toen hij sprak met een van de brievenschrijfsters bleek dat zij tuk was op spontane uitjes en dat is voor de Hazerswoudenaar lastig in te passen. ,,Dat gaan we niet redden.''
Maar ook een eerste succes heeft hij al geboekt. Na met één van de briefschrijfsters een 'bakkie te doen' ter kennismaking is hij met haar ook op een tweede afspraakje naar Scheveningen geweest. De naam van deze dame onthult hij nog niet - eerst eens kijken of het wat wordt.

Of er net zo'n langdurige relatie in het verschiet ligt als voor mevrouw Kerkvliet, blijft nog een vraagteken. De boerderij van De Jong lag er gisteren verlaten bij, ook de telefoon werd niet beantwoord.