'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:42

joyce B schreef:
FlairS schreef:
Mijn vriendin heeft al 20 jaar paarden aan huis en heeft een kleine pensionstal.
Nu is de buurman er achter gekomen dat het bestemmingsplan agrarisch is en heeft de gemeente ingeseind.3 stukken land liggen nu ongebruikt omdat zij daar volgens het bestemmingsplan alleen schapen of koeien op mag zetten of desnoods bollen .Omdat er dus een boete opstaat voor iedere keer dat ze ze daar neer zet en de buurman klaagt ligt die grond dus ongebruikt en staan de paarden in paddocks.Dus waar gaan we beginnen?Bij de gemeentes of bij de overheid?


Goh, wat een flauwekul...
Ons land is ook agrarisch, en dan grasland. niemand hier die zegt dat daar geen paarden op mogen lopen. Boeren hier in de omgeving hebben ook gewoon hun paarden op dezelfde weides lopen hun koeien en in de winter of het najaar soms nog schapen om het netjes kort de winter in te laten gaan... Opfok is volgens mij wel agrarisch, misschien dat met zo'n gemeente te overleggen is of eventueel een kleine aanpassing van het bestemmingsplan mogelijk is als men moeilijk blijft doen over de paarden? Snap echt wat het nou voor verschil is of er koeien, schapen of paarden lopen... Zolang er geen bak of paddock wordt aangelegd en het gewoon als weidegrond wordt gebruikt...

Dus je beweerd hier dat of ik of mijn vriendin een verhaaltje vertellen?
En op 1 stuk loopt inderdaad wel een paard.Dat is haar dekhengst die heerlijk bijna de hele dag naar buiten mag in het gras.
Ze heeft derest echt niet voor Jan met de korte achternaam de hele dag in paddocks lopen.
Laatst bijgewerkt door FlairS op 19-09-09 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:45

dat is idd wel erg krom FlairS,
als er echt regels zouden komen voor paarden,
dan moet idd ook eerst met de gemeentes worden geregeld
dat die ook mee gaan werken,
anders gaat het nooit lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:51

Ach ja, Amsterdam Centrum, laten we het daar eens over hebben. Vroeger had de politie daar haar stallen, maar die zijn een tijd geleden verhuisd naar een plek waar wel wat meer ruimte is, maar vreemd genoeg zie je er op dagelijkse basis maar weinig paarden buiten staan (in de bocht van de A10 naar de A2 ri. Utrecht te zien). De dienstpaarden krijgen wel jaarlijks vakantie op het weiland als ik mij niet vergis. Daar kan dus nog wel het een en ander verbeteren.

Dan hebben we in Amsterdam Centrum nog Artis, daar wordt erg veel moeite gedaan om meer buitenruimte te krijgen, maar die is er eenvoudig weg niet. Naar mijn idee moeten daar alle dieren die leven van beweging bevrijd worden en op dat stuk land gezet worden dat ze wel hebben en als dat niet past, is inkrimpen de enige goede oplossing. Dus: geen vogels meer, geen zeekoeien, nijlpaarden en neushoorns meer. Geen olifanten en giraffes meer. De aapjes de deur uit, de vlinders losgelaten, de beren uit hun kooi, de pinguins op vrije voeten, zeehonden bevrijd en niet te vergeten mijn goede vriend de zeeleeuw (zie profiel) en ga zo maar door. Ja, daar ben ik voor omdat het hopeloos verouderd is en sommige dieren daar onder erbarmelijke omstandigheden leven en dan bedoel ik ook echt erbarmelijk.

Verder valt het in Amsterdam Centrum wel mee, ik geloof dat meelijwekkende leefvormen van cavia's, hamsters, konijnen, katten, honden en andere huisdieren niet alleen voorkomen in grote steden.

Voor paarden hebben we hier een prachtig buitengebied met plenty mogelijkheden om paarden op een goede manier te stallen, er zijn genoeg pensionstallen die bieden waar een paard behoefte aan heeft binnen de normale kaders. Aan de minimumeisen is hier heel makkelijk te voldoen. Makkelijker dan ergens ibuiten met een stalletje achter je huis en een zandplaat of kaal weitje van minder dan een halve hectare :)*.

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:00

dus hey, zelfs daar is het al mogelijk om aan een paar
simpele regeltjes te voldoen
amsterdam was trouwens ook maar een voorbeeld,
ik bedoelde er eigenlijk mee dat het midden in een stad soms wat moeilijker is, en daarom kun je niet al te strenge eisen gaan stellen
maar laten we alles weer letterlijk nemen :D

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:04

Lovely schreef:
waarbij een paar centimeter stalruimte wel een beetje bleek afsteekt, vind je niet?

Wat bedoel je eigenlijk met een paar cm stalruimte?
Als extra ruimte op stal er zo uit ziet is dat bijvoorbeeld al een wezenlijk verschil in levenskwaliteit voor paarden die anders urenlang in een gesloten box staan.
Eigen uitloopje
http://www.istockphoto.com/file_thumbvi ... -stall.jpg
http://www.staldeaarderhoeve.nl/attachm ... ockbox.jpg (dit is Nederland!)

Groepsuitloopje of een voor een maar met contact met de buren
http://www.newhorse.com/dynamic/photos- ... rn_Pic.jpg
http://www.paradisestablesllc.com/image ... _photo.jpg

Groepsstal voor vier
http://www.haas-24.de/haas_inc/produkte ... e6&seite=1

Niet vergeten, dat zijn stallen, daar hoort dit bij: http://www.staldewisselplaats.nl/abc/da ... all%29.jpg
Voor iemand denkt dat zo'n paddockje een excuus zou zijn om ze daar vervolgens altijd in te houden.

Enz..de mogelijkheden zijn oneindig..

Is dat duurder als dit?
http://www.steinmannbauer.at/uploads/pi ... _Stall.jpg
http://www.manegebleijenberg.nl/gegeven ... ds%201.JPG
http://communities.zeelandnet.nl/data/s ... /stand.jpg
of dit
http://www.dtll.nl/cms/images/stories/s ... 0small.jpg
http://www.brinkpaardenstallen.nl/image ... len-02.jpg
http://www.goldentreestables.be/images/Stal-800.jpg

...niet noodzakelijk, maar als het toch zo is, dan is dat maar zo, heb ik geen probleem mee.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 19-09-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:07

Lovely schreef:
Voor paarden hebben we hier een prachtig buitengebied met plenty mogelijkheden om paarden op een goede manier te stallen, er zijn genoeg pensionstallen die bieden waar een paard behoefte aan heeft binnen de normale kaders. Aan de minimumeisen is hier heel makkelijk te voldoen. Makkelijker dan ergens ibuiten met een stalletje achter je huis en een zandplaat of kaal weitje van minder dan een halve hectare :)*.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Je moet gewoon niet overal paarden willen.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:09

Bandida, als je nou even naar mijn laatste post kijkt (vorige pagina, helemaal onderaan). Dit gaat betekenen dat je per paard minstens 2x zoveel ruimte nodig hebt als stal. Dit zou een aantal mensen de strop worden wat paarden houden betreft. Een pensionstal zou bij zoiets zomaar het dubbele kwijt zijn aan ruimte op zijn erf. En ruimte ligt in Nederland niet voor het oprapen. Eerst zou het fokbeleid keihard aangepakt moeten worden en met een beetje mazzel hebben we over een hoop jaar geen overschot meer. Paarden houden moet ook niet voor iedereen zijn, maar als je het nu 'niet voor iedereen' gaat maken dan gaat dit het einde betekenen voor een hele hoop paarden.

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:10

dat zijn mooie voorbeelden bandita,
en dat lijkt mij toch wel overal realiseerbaar

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:11

authentic, ik vind het fokbeleid ook wel een goed punt van je.
Misschien dat er inderdaad eerst andere regels moeten komen
met betrekking tot het fokbeleid en de gemeentes,
en dat daarna pas regels gemaakt kunnen worden voor de huisvesting

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:13

Authentic schreef:
Bandida, als je nou even naar mijn laatste post kijkt (vorige pagina, helemaal onderaan). Dit gaat betekenen dat je per paard minstens 2x zoveel ruimte nodig hebt als stal. Dit zou een aantal mensen de strop worden wat paarden houden betreft.

Ja, afbouwen van de populatie dus. Niet door ze gelijk in de slacht te doen, maar met een uitdoofscenario voor de locaties die onder redelijke normen vallen. Het fokbeleid past zich vanzelf aan aan de vraag.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:20

ik ben het ermee eens dat er teveel gefokt word.vermeerderen is eigenlijk het woord. maar wie bepaalt dan wanneer er met wie gefokt mag worden?ook weer lastig te handhaven..
ik heb een merrie, en fok bewust NIET!

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:20

Bandida schreef:
Het fokbeleid past zich vanzelf aan aan de vraag.


Dat idee had ik ook bij de shetlanders, maar dat blijkt niet zo te zijn omdat mensen een veulentje fokken gewoon 'leuk' vinden. Als ze er maar niet hoeven te denken dat ze misschien wel flutkwaliteit op de wereld zetten dat nooit verkocht raakt en daarom naar de salami moet. De goede fokkers gaan niet minder fokken omdat ze toch wel van hun goede kwaliteit paarden af geraken, maar de mensen die het probleem veroorzaken voelen zich niet aangesproken. Zo is het in de praktijk gebleven.

In principe zouden ze veel strenger moeten worden wat papieren weggeven betreft, strengere selectie op fokmerries en als 't veulen niks toe kan voegen aan de al bestaande populatie; geen papiertjes ook, gelijk minder waard ook. Misschien gaan mensen dan nadenken voordat ze klakkeloos een hengst op hun merrie zetten.

Als je nu zo'n ruimte regeling er doorheen knalt ga je een boodschap krijgen die ethisch niet verantwoord is, dan krijg je boze protesterende paardenmensen en dan krijg je gedwongen verkopen terwijl de markt/economie al op z'n gat ligt. Het achterliggende idee van meer ruimte voor paarden is goed, maar op dit moment in de praktijk niet uit te voeren als je een positief resultaat wilt bereiken.

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:24

spicegirl schreef:
maar wie bepaalt dan wanneer er met wie gefokt mag worden?ook weer lastig te handhaven..


misschien kunnen ze beginnen met dat je niet mag fokken met merries/hengsten die geen papieren hebben oid

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:26

spicegirl jij hebt ook een Quarter, bij dat stamboek krijg je papieren bij je veulen als je een paard met papieren op een paard met papieren zet. Zo zijn er hele mooie gave Quarters, maar in Amerika zie je ook gewoon een aantal minkukels die de naam Quarter niet waard zijn, zo'n stamboek moet gewoon veel strenger selecteren. Daar kan iedereen een Quarter kopen, maar hier is dit gelukkig nog niet zo.

Hier zie je dat het ergst met Shetlandponies die je aan de straatstenen niet kwijtraakt, maar er zijn ook veel mensen met warmbloedpaarden die elk jaar een hengst op hun merrie kwakken en het veulen verkopen omdat het zo leuk is om elk jaar een veulentje te hebben. Mensen die fokken moeten gewoon goed nadenken over wat ze ermee willen bereiken, waarom ze specifiek die hengst willen en of het uberhaubt wel een geschikte merrie hebben om een veulen uit te laten vallen. Dus als er nu iets ingevoerd gaat worden moeten het strengere regels worden voor stamboekregistratie van paarden van alle rassen en types. Mensen moeten goed geinformeerd worden over de gevolgen van fokken.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:40

dat klopt, maar dat heb je met ieder ras..
vergeet de haflingers, fjorden en tinkers niet.daar word lustig mee doorvermeerderd.

Anoniem

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:43

Daar komt nog bij dat die paarden meestal terecht komen bij mensen met minder financieeel draagvlak dan gemiddeld. Die pony's lopen dus grotere kans om onder discutabele omstandigheden te leven. Vaak is dat ergens op een landje van bedenkelijke kwaliteit en zonder verdere voorzieningen. Ze staan wel 24/7 buiten, maar of de verzorging nou zo goed te noemen is :?. Voordeel van die beestjes is dat ze er wel het beste tegen kunnen om in weer en wind onbeschut buiten te staan.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:47

precies!!
de wat duurdere paarden komen bij eigenaren die wat financieel beter zijn,en zuiniger op hun dure investering zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:52

Juist en die kieperen hun paard niet unbedingt 24/7 op een of andere weitje of zandplaat en zetten ze ook niet zomaar in een groepsgedoe. Daarmee zijn het natuurlijk gelijk grote boemannen voor de mensen die alleen het buiten-en groepsgebeuren als minimum eis willen zien, maar is in die zin dus ook niet meer dan een persoonlijke mening of soms zelfs aanklacht. Daarnaast heb ik nog het schrikbarende nieuws dat mensen met geld en goede paarden niet automatisch alleen maar in een binnenbaan en overdekte stapmolen vertoeven :n. Er is heel veel grijs en het meeste van dat grijs is gewoon heel prima voor de paarden :)*.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:01

Bandida schreef:
Zonder paardensport heeft het als diersoort mee toekomst als ooit is mijn visie daarop.


Het betekent volgens mij iig wel dat een best deel van het huidige paardenbestand richting de frikandellen gaat.
Als de paardensport verboden wordt, houdt dat dus in dat je recreatief moet gaan rijden. Nou denk ik dat het voor mij zou betekenen dat ik zou stoppen want ik vind buitenrijden niet zo leuk, zeker niet gezien de trieste voorzieningen die daarvoor zijn, maar in elk geval zou ik mijn huidige paarden eruit doen en een gemakkelijker type aanschaffen met een flegmatieker karakter. Maar wie heeft er dan nog interesse in sensibele heethoofdige sportpaarden, dan schaf je toch liever een koele kikker aan?

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:13

Lovely schreef:
Daarmee zijn het natuurlijk gelijk grote boemannen voor de mensen die alleen het buiten-en groepsgebeuren als minimum eis willen zien, maar is in die zin dus ook niet meer dan een persoonlijke mening of soms zelfs aanklacht.

En terecht. Buiten en groep zijn twee absolute basisbehoeften voor een paard, ieder paard, ook een dure. Dat is geen persoonlijke mening, dat is algemene kennis, die in pamperstallen omwille van allerlei drogredenen voor het gemak voor de ruiter even genegeerd wordt. Dat eigenaren daar stress van krijgen in hun portemonnee als ze hun investering door het gras zien botsen heeft niks met paardenwelzijn te maken. Wel met individualisme, egoïsme, prestige en onkunde. Iemand die welgemeend beweert dat buiten en groep geen minima zijn om een fysiek en geestelijk gezond paard te houden, kan alleen als kennisloos omschreven worden.
Dat er massaal in de eerste plaats aan het geld gedacht wordt is een zeer goeie reden om wat regels specifiek op dat segment van de paardenwereld te richten.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:14

Urielle schreef:
Maar wie heeft er dan nog interesse in sensibele heethoofdige sportpaarden, dan schaf je toch liever een koele kikker aan?

Zij die graag eens door het landschap scheuren. Een (gehoorzaam) heet paard is buiten net zo leuk als in de bak.

Anoniem

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:26

Bandida, als groepsgewijs buiten staan als eerste en enige levensbehoefte van een paard wordt gezien, gaat men willens en wetens voorbij aan nogal wat aspecten van gezond paardenhouden. Dus nee, de minimum en enige bevredigende eis is niet de hele dag in een groep buiten staan op een stuk zand of gras. Bij goede zorg voor paarden komt meer kijken en ik verbaas me er werkelijk over dat hier alsmaar aan voorbij wordt gegaan omwille van het bedingen van wat onnozele regeltjes.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:27

Lovely schreef:
Dus nee, de minimum en enige bevredigende eis is niet de hele dag in een groep buiten staan op een stuk zand of gras.

Ik denk dat jij heel erg je best aan het doen bent om niet goed te lezen. Wat je hier schrijft, dat zegt helemaal niemand.

Huertecilla

Berichten: 26875
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:49

Bandida schreef:
Urielle schreef:
Maar wie heeft er dan nog interesse in sensibele heethoofdige sportpaarden, dan schaf je toch liever een koele kikker aan?

Zij die graag eens door het landschap scheuren. Een (gehoorzaam) heet paard is buiten net zo leuk als in de bak.


Veel leuker zelfs ;)
Voorwaards en zalig licht aan de signalen.
Paardgericht gehouden als sociaal evenwichtig paard opgegroeid een lúst om te beleren en berijden in het eggie.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:51

Bandida, Je komt met een paar leuke compromis plaatjes aanzetten, om het zo maar even te noemen. En deze voorbeelden staan niet eens voor groeps gewijs huisvesten.

Hoop dat de regelgeving ook die kant op gaat, een compromis tussen de uitersten in deze discussie, en dat er meerdere opties komen voor de paardenhouders. Zodat een ieder kan kijken wat in zijn of haar omgeving ook realistisch is met de overige regels die er al zijn, en met de situatie op stal, wisselend paarden bestand of niet, hengsten merries ruinen ed. landoppervlakte, gebruiksdoel. (bv dekhengst)

Wel blijf ik wat huiverig voor de gevolgen voor juist de hele concrete regels.. wij hebben bijvoorbeeld nog 1 (20 cm)te kleine stal thuis, van de 4, hier staat altijd de jaarling in, fok er elk jaar 1. We hebben wel alleen onderwanden dus is er altijd contact met andere paarden. We gebruiken die alleen in de winternachten, verder staan ze in een groepje buiten.

Zou ik nou echt straks gestrafd kunnen worden voor die 20 cm? Maar als we die ene stal zouden vergroten worden de paarden niet wezenlijk anders verzord!! Hier ligt die huivering.

Kunnen paarden die de hele dag buiten staan niet een wat kleinere stal hebben, en paarden die zo'n stal met uitloop hebben als in het voorbeeld van bandida, genoeg hebben aan wat korter de wei?

Maarja, snap wel gelijk weer de moeilijke factor dan, hoeveel kleiner is "wat kleiner" hoeveel korter is "wat korter" ? Blijft lastig om concrete regels te stellen.