'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:57

MizzMontana schreef:
Bandida, Je komt met een paar leuke compromis plaatjes aanzetten, om het zo maar even te noemen. En deze voorbeelden staan niet eens voor groeps gewijs huisvesten.

Inderdaad. We hadden het dan ook over minimumeisen ;)

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:50

de laatste maanden worden steeds dit soort berichten geplaatst, waarop felle discussies volgen.
ik denk dat dit meer bedoeld word om mensen met paarden bewust te maken voor dit soort dingen, als dat er daadwerkelijk regeltjes komen.ze kunnen dit soort dingen nooit handhaven, dus kan het niet ten uitvoer worden gebracht...
zie maar alle regeltjes die er zijn, van wat dan ook, waar onvoldoende controle op is...

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:28

Urielle schreef:
Arabesk schreef:
en dat gezeik over 'geen ruimte in NL/de randstad' is trouwens ook gewoon koeienpoep:

Als ik van Alkmaar naar Amstelveen rij, zie ik links én rechts genoeg groene, lege, weilanden. Er ligt een hoop weiland groen en leeg te wezen tussen Amsterdam/Rotterdam/Den Haag


Bij mijn pensionstal in de buurt ook Arabesk, niks dan weiland eromheen, want het is een prachtige agrarische en bosrijke regio. Helaas zijn die mooie weides wel in handen van boeren die het houden als hooiland en die er niet over piekeren om jou een stuk te verhuren, zelfs niet als graaslandje voor af en toe. Ik vind het toch nog niet simpel om een stuk weiland te vinden, ik ben nu nog op zoek naar een flink stuk wei in de buurt van ons nieuwe huis en hoop daar meer geluk te hebben, maar ik weet inmiddels wel dat groene regio niet automatisch inhoudt dat er wei te vinden is.


Als die melkprijs zo laag blijft verdwijnen die boeren vanzelf en komt er weer land vrij voor de hobbydierhouderij ;)
Hier in de regio komt er land vrij en boerderijen wanneer boerenbedrijven er mee stoppen. Ofwel omdat ze failliet gaan, ofwel omdat er geen opvolger is en ze de boel verkopen...

Vaak worden deze boerderijen opgekocht door mensen die er paarden willen houden, of anderszins een bedrijf willen beginnen (camping, herbezinning etc.)
Wij zelf hebben ook gekeken naar voormailige boerenbedrijven, woonboerderijen met voldoende grond etc. en hebben uiteindelijk een woonhuis gekocht met 3ha agrarisch grasland.

Met de tijd komt er wel weer landbouwgrond vrij. En als de natuurorganisaties niet alles inpikken om er moeras van te maken, of er uitheemse grazers op te laten grazen, hebben de paardeneigenaren er toch nog profijt van.

Hier is ook net enkele tientallen ha grond overgenomen van boeren. Bedrijven stoppen soms, 1 is verhuist omdat een ander ging emigreren en heeft de boel verkocht aan Staatsbosbeheer. Er is zo'n 5 tot 10grasland afgegraven om het te verarmen en te verlagen zodat er natte stukken kunnen ontstaan. Dat land wordt nog wel gemaaid, maar verder gebeurd er op het moment niets mee. andere stukken worden regelmatig begraasd door koeien of schapen om het gras in toom te houden.

Ik heb begrepen dat er in de buurt van Rotterdam Loosdrecht?) ook inmiddels weilandjes in natuurgebied ter beschikking zijn gesteld aan een manege/pensionstal daar?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:35

spicegirl schreef:
ik denk dat dit meer bedoeld word om mensen met paarden bewust te maken voor dit soort dingen, als dat er daadwerkelijk regeltjes komen.


Het gaat er dit keer echt van komen.
De paardensector is een geïsoleerd eiland van achterstand in deze.
Hoe harder de sector tegenstribbelt hoe harder het van buiten opgelegd én uitgevoerd gaat worden. Als daar meer geld voor nodig is, mag de sector dat uiteraard zelf ophoesten.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:42

FlairS schreef:
joyce B schreef:
Goh, wat een flauwekul...
Ons land is ook agrarisch, en dan grasland. niemand hier die zegt dat daar geen paarden op mogen lopen. Boeren hier in de omgeving hebben ook gewoon hun paarden op dezelfde weides lopen hun koeien en in de winter of het najaar soms nog schapen om het netjes kort de winter in te laten gaan... Opfok is volgens mij wel agrarisch, misschien dat met zo'n gemeente te overleggen is of eventueel een kleine aanpassing van het bestemmingsplan mogelijk is als men moeilijk blijft doen over de paarden? Snap echt wat het nou voor verschil is of er koeien, schapen of paarden lopen... Zolang er geen bak of paddock wordt aangelegd en het gewoon als weidegrond wordt gebruikt...


Dus je beweerd hier dat of ik of mijn vriendin een verhaaltje vertellen?
En op 1 stuk loopt inderdaad wel een paard.Dat is haar dekhengst die heerlijk bijna de hele dag naar buiten mag in het gras.
Ze heeft derest echt niet voor Jan met de korte achternaam de hele dag in paddocks lopen.


Nee, ik bedoel niet dat jouw verhaal flauwekul is, ik bedoel dat die interpretatie van agrarisch gebruik van grond en dan verbieden van paarden er op zitten flauwekul is, en dat dat gelukkig bij ons niet zo geinterpreteerd wordt. Kan me voorstellen dat het wat dubbelzinnig op te vatten is, maar zo was het niet bedoeld.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:00

spicegirl schreef:
ik ben het ermee eens dat er teveel gefokt word.vermeerderen is eigenlijk het woord. maar wie bepaalt dan wanneer er met wie gefokt mag worden?ook weer lastig te handhaven..
ik heb een merrie, en fok bewust NIET!


ik ook...
Zoveel paarden te koop, daar hoef ik met mijn merrie niet nog een steentje aan bij te dragen.
Zou al heel mooi zijn als mensen niet meer gewoon een papierloze hengst in een kudde merries zou zetten die zich dan onbeperkt kan vermeerderen elk jaar...

En als mensen nou eens iets minder egoistisch en hebberig zouden zijn, dus dat ze zelf 10 paarden willen hebben voor de leukigheid terwijl ze er verder niets mee doen, dan zou de ruimte die zij voor zichzelf nu helemaal opvullen met eigen paarden, ook gebruikt kunnen worden voor mensen die maar 1 paard hebben en het graag meer ruimte zouden willen bieden.

Ik heb die keuze ook.
Ik woon prachtig buiten, met 3 ha weiland, "stalruimte" voor 5 paarden, in de toekomst hopelijk nog wat meer als we de schuren hebben vervangen, met ook een paddock en evt. ruime buitenbak voor wanneer de wei te nat is, maar die ga ik echt niet opvullen met eigen paarden. Ik heb er 2, een pony van 18,5 die hier oud mag worden, en een rijpaardmerrie. De rest van de plekken mogen opgevuld worden door paarden van anderen.
(Maar dan wel in ruil voor een reële vergoeding en hulp met de verzorging, want ik ben wel goed, maar niet gek.)

Hier in het Zuid-oosten van Friesland is de nood echter nog niet zo hoog, want 10 tot 15 km fietsen of met de auto vinden de meeste mensen al te ver, en het liefst zitten ze voor een dubbeltje op de eerste rang en helemaal verzorgd.
Zoiets als een Hit-actiefstal (waar ik zelf graag elementen van zou toevoegen) kan hier financieel gezien gewoon niet uit omdat je die investeringen nooit terug kan verdienen met de marktconforme stalgelden die gevraagd kunnen worden.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:48

joyce B schreef:
De rest van de plekken mogen opgevuld worden door paarden van anderen.
(Maar dan wel in ruil voor een reële vergoeding en hulp met de verzorging, want ik ben wel goed, maar niet gek.)

Zoiets als een Hit-actiefstal (waar ik zelf graag elementen van zou toevoegen) kan hier financieel gezien gewoon niet uit omdat je die investeringen nooit terug kan verdienen met de marktconforme stalgelden die gevraagd kunnen worden.


Goed initiatief. Hier in België, in mijn gemeente moet je een (vrij hoge) taks betalen vanaf je vierde paard. Goeie motivatie om het voor de hobby op max. drie te houden.
http://www.haas-pferdesport.de/ Deze hebben betaalbare flexibele oplossingen type Hit

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:13

Bandida schreef:
joyce B schreef:
De rest van de plekken mogen opgevuld worden door paarden van anderen.
(Maar dan wel in ruil voor een reële vergoeding en hulp met de verzorging, want ik ben wel goed, maar niet gek.)

Zoiets als een Hit-actiefstal (waar ik zelf graag elementen van zou toevoegen) kan hier financieel gezien gewoon niet uit omdat je die investeringen nooit terug kan verdienen met de marktconforme stalgelden die gevraagd kunnen worden.


Goed initiatief. Hier in België, in mijn gemeente moet je een (vrij hoge) taks betalen vanaf je vierde paard. Goeie motivatie om het voor de hobby op max. drie te houden.
http://www.haas-pferdesport.de/ Deze hebben betaalbare flexibele oplossingen type Hit


Ik moet zeggen dat ik dat ook niet helemaal zie in alle eerlijkheid. Misschien begrijp ik het verkeerd hoor. Natuurlijk is het wel een goed initiatief om wat plaatsen beschikbaar te stellen voor andermans paarden. Wat ik bedoel is het volgende: Ik heb er op dit moment ruim 5 die alle ruimte hebben zowel qua stal als weide. 's zomers 24/7 buiten en in de winter ongeveer 12 uur buiten en de rest op stal. Bij ons krijgt de stalhouder zijn stallen niet eens vol dus waarom zou ik er maar 3 mogen houden? Ik hou dus duidelijk niet andemans potentiele plaats bezet. Alleen maar weer een smoes van de gemeente om weer wat meer geld in het laatje te krijgen.

Ook waar mijn zusje haar paarden op correcte wijze gestald heeft is een berg plaatsen vrij en het stalgeld is alleszins redelijk, dus hoezo er is geen plaats. Ook bij haar in de regio zijn veel stalhouders waar de paarden bijna niet tot niet buiten komen en toch zijn er bij haar op stal plaatsen vrij. Dan is er dus geen sprake van geen plaats maar van andere motivaties om te kiezen voor een stal waar het paard niet buiten komt en wat die motivatie zijn kan? Schiet mij maar lek. :?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:51

@aline- geen vervoer hebben of aan de andere kant van het land wonen.of b.v. de randstad....

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:05

Nee, ik bedoel niet dat jouw verhaal flauwekul is, ik bedoel dat die interpretatie van agrarisch gebruik van grond en dan verbieden van paarden er op zitten flauwekul is, en dat dat gelukkig bij ons niet zo geinterpreteerd wordt. Kan me voorstellen dat het wat dubbelzinnig op te vatten is, maar zo was het niet bedoeld

Oh gelukkig! :D
Het is namelijk echt waar.Ze heeft een buurman waarmee de verstandhouding de laatste jaren nou niet bepaald geweldig geweest is.Toen ze haar stal wilde uitbreiden waren de rapen gaar.Ze hebben tot voor de Hoge Raad aan toe gestaan.Buurman is fijn de hele dag thuis en staat met de verrekijker de boel in de gaten te houden.Op het moment dat hij ook maar denkt iets te zien wat niet mag,maakt hij foto's en stuurt ze naar de gemeente.Vervolgens komt er weer een gemeentemannetje die komt vragen wat er op de foto's te zien is.Dit gaat dan om bijvoorbeeld lesgeven in haar bak.Ze mag er zelf in rijden en haar klanten maar ze mag er geen les in hebben of in geven.De stukken land liggen vlak achter zijn huis en daar staat het gras nu tot aan je knieen en op het moment dat ze daar paarden gaat zetten krijgt ze de dwangsommen om haar oren.Wat ik me wel afvraag is,of ze haar dekhengst daar wel neer zou mogen zetten.Hij valt tenslotte toch onder het fokken van paarden dus is agrarisch!

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:12

Arabesk schreef:
Fantastico schreef:
arabesk, zo is het wel,
maar hey, de topsport is heilig, dus die mogen gewoon
doorblijven doen wat ze nu doen..
ik denk dat ze daar niks aan zullen doen, helaas!


als ze zo doorgaan maken wij nog wel mee dat paardensport wordt afgeschaft nog voordat wij in het bejaardentehuis zitten hoor ;-)



:(:) :(:) :(:)

:D :D

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:31

De mensen die verwachten dat de topsport straks 't haasje is, wij hebben ruiters die op het allerhoogste niveau goud winnen. Het gaat mij niet verbazen als Nederland het belang van winnende topsporters boven het zogenaamde paardenbelang gaat stellen.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:39

Wishful thinking van sommige mensen hier :D

Fantastico

Berichten: 382
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:41

ik denk eerlijk gezegd dat de topsporters het probleem niet zullen zijn,
neem bijvoorbeeld Anky, zij doet zelf mee met de campagne van de DB,
dus lijkt het mij dat ze ook op die manier zelf met haar paarden omgaat,
als er echt van die regels gaan komen, zal de topsport zich daar wel aan gaan houden,
het probleem ligt denk ik eerder bij de hobby wedstrijd ruiters

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:18

anky dr paarden staan netjes gepamperd in de box. ja, ze zullen genoeg beweging krijgen.maar geen lijfelijk contact met andere paarden, nooit losgooien (i.v.m. blessures) en nooit de wei op. grazen aan een touwtje mogen ze..

Anoniem

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:01

Spicegirl, dat klopt, op stal hebben ze ook geen contact met elkaar via tralies of raampjes.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:08

dat bedoel ik. wie durft hier anky aan te schrijven dat ze een "dierenbeul "is?
meten met 2 maten word er gedaan. ik als particulier zou niet goed zijn voor mn paard, maar zij mag het wel? (niet alleen zij-alle topruiters, en zij die het wensen te worden)
maar ik vind dat die paarden het zeker niet slecht hebben.
anky is alleen als beroemde naam aangetrokken, niet omdat zij het voorbeeld is van wat de DB beschrijft..
paarden zijn de best verzorgde landbouwdieren, en worden niet voor niets zo oud.ik vind het allemaal relatief gezien wel meevallen, en stel voor dat ze met de schrijnendere gevallen in de dierenwereld eerst beginnen.dezelfde standaard voor ALLE dieren.niet het groepje dat het relatief gezien al het beste heeft..

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:13

spicegirl schreef:
dat bedoel ik. wie durft hier anky aan te schrijven dat ze een "dierenbeul "is?.


Ik *D

Heb ook haar sponsor aangescheven :)* en de dierenbescherming, en de PvdD en de Minister.....

Maar ja, ik heb geen recht van spreken want woon op een spaanse berg.
Ik heb geen recht van spreken want heb toevallig welgemanierde paarden.
Ik heb geen recht van speken want doe zelf niet aan dressuur.

Dat ik hier zo woon uit kéuze, de paardmanieren een gevólg van dressuur zijn gaat een brug te ver voor :)*

De paardensector is uit onwil niet in beweging te krijgen.
Tijd voor regels opleggen.

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:37

Ik heb nochtans foto's gezien van Anky's paarden hun stallen en omgeving. De paarden hadden zeeeer ruime boxen waar wel contact mogelijk was door tralies en regelmatig stonden haar paarden (weliswaar alleen) op de wei om eens te grazen. Of ze nu werkelijk elke dag op de wei gaan weet ik natuurlijk niet.

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:49


spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:11

nee hoor, ze heeft zelf verklaard dat haar eigen wedstrijd paarden i.v.m. blessures alleen aan de hand mogen grazen.en weide heeft ze idd zat.dat ouwe paard van haar mag wel de wei op met een shet.mss de" mindere" paarden, of paarden die tijdelijk bij haar staan.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:31

Ik heb het rapport waar de dierenbescherming commentaar op heeft even doorgebladerd maar ik kan het niet zo zwart zien als de DB. Het komt op mij over de DB verbolgen is dat ze " niet voor vol aan wordt aangezien" door de sectorraad. Een beleidsplan is altijd op hoofdpunten. Ik vrees voor de DB dat de politiek hier genoegen mee neemt en vertrouwt op het zelfreinigend vermogen van de paardensector. In het plan kwam ik zo snel niet tegen waar de sectorraad een rol ziet weggelegd voor de DB, dat is erg jammer voor de DB, maar laten ze gewoon doorgaan met hun werk.

Maar zoals de sector zelf al stelt: " De niet-georganiseerde paardenhouderij is moeilijk te informeren. De SRP vraagt de minister ondersteuning om ook deze groep met dit rapport te bereiken. Dit rapport is samengesteld uit informatie aangeleverd door de samenwerkende partijen".

De achtertuinfokkers en hobbymatige paardenhouderij zijn niet in de sectorraad vertegenwoordigd. Die paardenhouders hebben vooral " last" van de overheid als het gaat om lokaal ruimtelijk ordeningsbeleid en worden door dit rapport niet geraakt.

Het hele rapport staat vol met de vraag: " wie gaat dit betalen?" De sectorraad speelt naar politieke gebruik de bal gewoon naar de overheid terug. U overheid wil out-of-competion-controle op ongeoorloofde dwang methodes in de sport? Dan kunnen wij als sectorraad de expertise leveren en U overheid / belastingbetaler betaalt.

Er zitten m.i. een paar positieve aspecten in het rapport: als uitgangspunt zijn de vijf vrijheden van
Brambell genomen, nauwe samenwerking met wetenschap en universiteiten, oprichting Hippische Kenniscentrum en heel praktisch: afschaffen verplicht sporengebruik vanaf M1 en in het leven roepen van een cursus paardenvervoer i.s.m CBR.

Anoniem

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:52

Winnie_smit, ik denk dat je gelijk hebt. Het is de DB misschien meer om hun eigen ledental te doen dan om het daadwerkelijk verbeteren van leefomstandigheden van paarden die het al goed hebben :)*.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:58

De DB is een heel aparte private vereniging want ze heeft een door de overheid gedelegeerde opsporingstaak, uitgevoerd door de LID.

Op de professionele paardenhouderij houdt de AID toezicht op het dierenwelzijn. Ik heb het rapport van de SRP niet uitgebreid gelezen maar ik kan me voorstellen dat er uit publicitaire overwegingen negatief gereageerd is op het SRP rapport. Zo was er een betere aansluiting met de eigen DB campagne voor het paardenwelzijn.

Maar ik vermoed ook kinnesinne tussen de SRP en de DB. Er staan wel een paar opmerkingen in die mij doen vermoeden dat de SRP afstand neemt van een aantal DB-stokpaardjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:57

Winnie_smit, ik denk het ook en het lijkt mij dat het dan gaat om bepaalde utopische gedachten die de DB er op na houdt waarvan het niet bekend is of die het doel van welzijnsverbetering direct dienen. Feit is dat de DB in de praktijk een soort Kindertelefoon is voor mensen die graag meelij verkondigen, of dat gegrond is doet er geheel niet toe.