Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110826
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 08:47

www.nieuwsblad.be


Voor de rechtbank van Ieper moest B.T. uit Langemark zich verantwoorden voor een ongeval met zijn tractor waarbij een paard stierf.

Op de weg van Zonnebeke naar Langemark waren er deze zomer drie ruiters aan het rijden met hun paarden. Eén merrie was drachtig en al de hele wandeling nerveus.

Toen T.B. met zijn tractor kwam aangereden, gaf de ruiter een teken dat hij moest vertragen. Volgens zijn raadsman deed de man dat door te remmen op de motor. Op zo'n manier remmen maakt echter meer lawaai, wat een getuige deed veronderstellen dat hij plots sneller ging rijden. Het paard stond deels in de grasberm, deels op het fietspad. Toen de tractor voorbijreed, deed het paard een paar stappen achteruit waardoor het dier met het linkerbeen onder de wielen terechtkwam. De landbouwer reed verder omdat hij de aanrijding niet had gevoeld. Toen een getuige T.B. op de aanrijding wees, kon die dat eerst niet geloven. Het gewonde paard moest worden afgemaakt.

Volgens de raadsman van T.B. is het ongeval alleen te wijten aan het paard. Hij pleit dan ook de vrijspraak.

Vonnis op 15 maart.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:50

Altijd naar dit soort ongelukken. Het meisje krijgt haar paard er niet mee terug, wat de uitspraak ook zal zijn.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:51

ik neem overgens altijd meer afstand dan een paar stappen....als een tractor mij passeert...


wat niet weg neemt dat dit voor beide partijen erg triest is...

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:53

jezus he hij had moeten stoppen en niet door moeten rijden dit is toch niet te verwijten aan een paard.
doe is ff normaal zeg dat is een dier en die weet dat niet. en het paard was al nerveus. die boer is fout niet hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:53

Ik moet zeggen (mits dit verhaal klopt) dat ik het met de boer eens ben.
Als je met 60 voorbij scheurt kan ik het begrijpen, maar jij hebt je paard onder controle te houden.
Als je weet dat je merrie drachtig is en ontzettend nerveus, dan moet je er gewoon niet mee gaan buitenrijden, anders krijg je (helaas) dit soort dingen...

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:55

oef, heftig!
arm paard ook zeg...

ooit vroeger ook zoiets van aardig dichtbij meegemaakt, maar dat kwam toen doordat de ruiters (heel handig *not* ) allebei aan een andere kant van de weg gingen rijden, trekker er tussendoor, paarden van slag, trekker kon niet uitwijken vanwege de paarden aan beide zijdes...
toen is die merrie er onder gekomen, been gebroken...

ik hoop dat ze deze gelegenheid ook gebruiken om nog eens kritisch te kijken naar landbouwverkeer, snelheden, gedrag etc.
paar weken geleden zeilde er nog een trekker met laderwagen vlák langs ons, en dus ook onze pony, echt te lomp voor woorden, gelukkig is de pony écht bomproof, ze trok zich er niks van aan en luisterde goed, maar ik schrok echt heel erg!
er was ruimte zat om uit te wijken, wij liepen al zo ver mogelijk in de berm, en hij minderde ook geen spatje aan vaart...

levensgevaarlijk!
Laatst bijgewerkt door Marigold op 18-09-09 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:55

Asyaa schreef:
Ik moet zeggen (mits dit verhaal klopt) dat ik het met de boer eens ben.
Als je met 60 voorbij scheurt kan ik het begrijpen, maar jij hebt je paard onder controle te houden.
Als je weet dat je merrie drachtig is en ontzettend nerveus, dan moet je er gewoon niet mee gaan buitenrijden, anders krijg je (helaas) dit soort dingen...


een paard is een dier en als die nerveus is en achteruit stapt doe jij daar niets tegen hoe goed die normaal ook luisterd en dat snappen mensen niet ene fiets die zet je stil en die blijft stil staan een dier is een levend wezen.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:56

Anderzijds is het wel zo dat je je paard onder controle moet hebben als je je op de openbare weg begeeft. Als hij achteruit loopt zonder dat je dat wilt is die controle er dus niet.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:57

Als je als ruiter hard staat te schreeuwen hoort hij dat toch?? je hebt toch spiegels op je tractor staan??
:?
Er zijn niet veel goede boeren maar de meeste scheuren gewoon voorbij net op ze op een F1 circuit rijden

Traber

Berichten: 1117
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:58

Tja je bent er niet bij geweest.Het zijn beide weggebruikers.Soms wordt er totaal geen rekening mee gehouden dat een paard kan schrikken,en soms kan gewoon niemand er iets aan doen.Was het misschien een hele smalle weg?Misschien konden de ruiters geen kant op?Het hoeft niet perse iemands schuld te zijn,maar gewoon een ONGELUK.Hoe dan ook,het is een drama om mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:00

nikita_benno schreef:
Asyaa schreef:
Ik moet zeggen (mits dit verhaal klopt) dat ik het met de boer eens ben.
Als je met 60 voorbij scheurt kan ik het begrijpen, maar jij hebt je paard onder controle te houden.
Als je weet dat je merrie drachtig is en ontzettend nerveus, dan moet je er gewoon niet mee gaan buitenrijden, anders krijg je (helaas) dit soort dingen...


een paard is een dier en als die nerveus is en achteruit stapt doe jij daar niets tegen hoe goed die normaal ook luisterd en dat snappen mensen niet ene fiets die zet je stil en die blijft stil staan een dier is een levend wezen.


Dat begrijp ik, maar je kan de boer hier niet verantwoordelijk houden.
Het stukje: 'de hele wandeling nerveus.' liet mij al twijfelen: zie de duizenden verhalen hier op bokt en dan zul je zien hoe gevaarlijk een nerveus paard buiten kan zijn.
Jij kent jou paard, jij kan (hopelijk) paardrijden, dan moet jij verantwoordelijkheid nemen voor jou veiligheid, de veiligheid van het dier onder of naast je, en de mede(weg)gebruikers.

Dit neemt niet weg dat het voor paard, eigenaar, boer, en getuigen zeer zonde is, maar om de boer hier nou verantwoordelijk voor te houden...

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:00

Anne_GTI schreef:
Anderzijds is het wel zo dat je je paard onder controle moet hebben als je je op de openbare weg begeeft. Als hij achteruit loopt zonder dat je dat wilt is die controle er dus niet.


nogmaals een paard is een dier en als een paard op hol slaat kun jij hem ook niet houden maak je mij niet wijs. zo zijn die dieren. mijn haf heeft opok weleens kuren maar voor de rest is ze heel lief en luisterd ze maar als ze geen zin heeft luisterd ze niet.
en ik geloof neit dat jij een paard dan kan houden dat kan niemand. vandaar dat er dus zoveel ongelukken gebeuren. is echt niet altijd de schuld van de ruiter

Caesar
Berichten: 9313
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:01

nikita_benno schreef:
Asyaa schreef:
Ik moet zeggen (mits dit verhaal klopt) dat ik het met de boer eens ben.
Als je met 60 voorbij scheurt kan ik het begrijpen, maar jij hebt je paard onder controle te houden.
Als je weet dat je merrie drachtig is en ontzettend nerveus, dan moet je er gewoon niet mee gaan buitenrijden, anders krijg je (helaas) dit soort dingen...


een paard is een dier en als die nerveus is en achteruit stapt doe jij daar niets tegen hoe goed die normaal ook luisterd en dat snappen mensen niet ene fiets die zet je stil en die blijft stil staan een dier is een levend wezen.


Klopt, maar is die boer dan verantwoordelijk? Dat is de vraag. Ik ben het met je eens dat het een levend wezen is, maar is de boer verantwoordelijk voor de uiteindelijke dood van dit paard?

Persoonlijk vind ik van niet als ik oordeel op de feiten uit bovenstaand artikel, om die reden dat ik niet verantwoordelijk ben voor een dier of het handelen van een ander. Neemt niet weg, dat ik het ontzettend sneu vind voor eigenaresse en het paard en ik gun het niemand toe!

@NikitaBenno; en als jouw Haflinger nu ineens z'n kuren krijgt en omdraait op het moment dat er een auto aankomt en dus wordt geraakt?? Wat doe je dan?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:03

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je als tractor-chauffeur het niet meteen hoort als er zoiets ( achter je) gebeurt. Als je in de cabine van zo'n apparaat zit verga je vaak van 't lawaai, je ziet ze ook vaak met van die oordoppen op rijden.
Volgens het verhaal heeft hij wel geremd voordat hij passeerde dus hier lijkt me geen kwade wil of achteloosheid van toepassing.
Hoe dan ook, heel naar voor ruiter én bestuurder...

Ah, dit soort berichten roept altijd weer het 'rechtertje spelen' op.. niemand was erbij, niemand kent de situatie ter plekke..

Cemlys

Berichten: 14969
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:04

Dat hij niks gemerkt heeft kan ik me moeilijk voorstellen, herinner me wel nog dat het in de krant stond, is niet zo heel ver hiervanaf.
hoe dan ook, je moet ook plaats hebben om aan de kant te gaan. Is die plaats er niet, dan moet de boer zn snelheid aanpassen om ten allen tijde te kunnen stoppen. Als er een spelend kind op straat is ga je toch ook in die mate afremmen dat je kunt stoppen wanneer nodig en dat dan ook in het oog houden? En idd je hebt spiegels aan je tractor houden. Tja beide zullen er wel aandeel in hebben veronderstel ik. Ik weet niet in hoeverre de ruiter haar paard in de hand had, ik zie vaak genoeg ruiters waarvan ik denk moet dat op straat komen.

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:05

nikita_benno schreef:
Anne_GTI schreef:
Anderzijds is het wel zo dat je je paard onder controle moet hebben als je je op de openbare weg begeeft. Als hij achteruit loopt zonder dat je dat wilt is die controle er dus niet.


nogmaals een paard is een dier en als een paard op hol slaat kun jij hem ook niet houden maak je mij niet wijs. zo zijn die dieren. mijn haf heeft opok weleens kuren maar voor de rest is ze heel lief en luisterd ze maar als ze geen zin heeft luisterd ze niet.
en ik geloof neit dat jij een paard dan kan houden dat kan niemand. vandaar dat er dus zoveel ongelukken gebeuren. is echt niet altijd de schuld van de ruiter

Als er een ongeluk gebeurt omdat jou paard op hol slaat is het ook zeker niet de schuld van de tegenpartij lijkt me....
En dat is waar het hier om gaat, of de boer schuld heeft of niet.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:05

@ Caesar: Volgens mij is hij niet schuldig aan de dood van het paard zoals je zegt.

Maar hier weten we niet wat voor tractor het was of hij een aanhangwagen had of niet...

Ach de rechter zal wel beslissen zeker?
Het is inderdaad jammer maar ik zou ook geen drachtige merrie meer uithalen...

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:08

Jannepauli schreef:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je als tractor-chauffeur het niet meteen hoort als er zoiets ( achter je) gebeurt. Als je in de cabine van zo'n apparaat zit verga je vaak van 't lawaai, je ziet ze ook vaak met van die oordoppen op rijden.
Volgens het verhaal heeft hij wel geremd voordat hij passeerde dus hier lijkt me geen kwade wil of achteloosheid van toepassing.
Hoe dan ook, heel naar voor ruiter én bestuurder...

Ah, dit soort berichten roept altijd weer het 'rechtertje spelen' op.. niemand was erbij, niemand kent de situatie ter plekke..


Juist vanuit die redenering snap ik niet dat je dan kan doorrijden. Als je eerst al vertraagt, dan weet je dus dat er gewaarschuwd is voor problemen. Amazone had duidelijk teken gedaan, helaas kennen menig chauffeur die betekenis niet laat staan dat ze vertragen of zelfs stoppen. Maar dan nog, hij vertraagd, maar rijdt dan door, mij lijkt dat je dan net opmerkzamer bent, toch nog eens extra in je spiegels kijkt en ja een tractor heeft giga spiegels. dat je het niet voelt of hoort akkoord, maar niet ziet, daar kan ik niet bij.

mel_

Berichten: 229
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Overal en nergens, dat is toch ook ergens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:10

Cayenne schreef:
Volgens de raadsman van T.B. is het ongeval alleen te wijten aan het paard. Hij pleit dan ook de vrijspraak.


maak dat de kat wijs, hij had ook even kunnen wachten ofzo, op zn minst achterom kunnen kijken of het goed ging! :(

unlimited1
Berichten: 342
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:11

das pas horror !!!!! man kom dat maar zelf tegen
Bij ons in Belgié ben je verplicht stapvoet te rijden bij het naderen van paard op de weg en desnoods stoppen en motor af zetten dat wordt zelf aangeleerd bij het behalen ven je rijbewijs, dus ik denk moest dit bij ons gebeuren dat die boer zeker en vast verantwoordlijk zou aangesteld zijn van het ongeval, man man , ik heb echt te doen met de ruiter veel sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:13

Hij had inderdaad kunnen wachten.
De eigenaresse had ook kunnen besluiten om dat bepaalde pad niet te nemen, of om die dat helemaal niet buiten te gaan rijden.
Dit gaat of de boer verantwoordelijk, niet wat de betrokkenen mogelijk anders hadden kunnen doen.

@unlimited1
Uit het verhaal kan ik opmaken dat hij is afgeremd, of dit tot stapvoets was weet ik niet.

blackstar

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:19

Idd Bulck. Ik kan mij niet voorstellen wanneer je langzamer gaat rijden omdat er een nerveus paard op de weg staat, dat je niet even achterom/in je spiegels kijkt om te kijken hoe het verloopt met het dier. Daarom denk ik dat ie klakkelooos zonder te remmen, of misschien zelfs wel gas bij heeft gegeven, verder heeft gereden en niks met het teken van de ruiter heeft gedaan.

Hier zie ik ook regelmatig trekkers voorbij razen met een idiote gang door het dorp heen. Daarintegen zijn er ook goede boeren/looonwerkers die wel heel goed rekening met je houden en voor je stil gaan staan of heel langzaam gaan rijden en ze maken altijd oogcontact met je.

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:21

Tsja dit soort dingen zijn altijd lastig, ik kom beide kanten tegen, boeren die asociaal rijden maar ook ruiters die vinden dat iedereen rekening met HEN moet houden. Laatst ben ik de tractor uitgesprongen om een rijtuig uit de problemen te halen. Kon nog net het paard bij het hoofdstel grijpen voordat hij een heg in vloog, dier was doodsbang voor de tractor maar we stonden toch echt al stil. Als je je dier niet onder controle hebt moet je hem niet mee naar buiten nemen. Of zorgen dat je geen paden kiest waar je geen uitwijkmogelijkheden hebt.

Het is vreselijk dat dit soort dingen gebeuren maar zoals ik de beginpost lees is het een ongeluk, meer niet.

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:21

En als je die controle niet kunt hebben doordat een paard een dier is en blijft, dan neem je dat risico voor lief, of niet -en dan kies je ervoor om niet met je paard op de openbare weg te komen.
Het is gewoon een ongeluk... lullig en erg sneu voor het paard, maar een ongeluk.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:24

Citaat:
Als je eerst al vertraagt, dan weet je dus dat er gewaarschuwd is voor problemen


Tja Bulck, dat van die 'problemen' is maar een aanname - je kunt niet van een niet-paardenman verwachten dat hij een situatie nauwkeurig kan inschatten , tenzij een paard vantevoren al zo'n spektakel maakt dat hij het ziet. De stelling dat het paard nerveus was ( waarom ga je dan toch de weg op?) dat kan niet iedereen beoordelen. Ik geef ook vaak genoeg een teken aan verkeer ( aankomend, of achteropkomend) gewoon om problemen te voorkomen. Gelukkig wonen hier kennelijk alleen maar aardige mensen, want er wordt altijd gevolg aan gegeven.
Wie weet was het allemaal niet zo duidelijk en heeft het paard uit schrik een rare beweging gemaakt bij het passeren. We weten het niet - waarom dan oordelen?