Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:09

Jolliegirl schreef:
voor hun eigen koeien stoppen die boeren toch ook??

Nee hoor! Mijn vriend is boer en hij remt echt niet voor een koe :+ Ook niet nodig aangezien de koeien weg kunnen rennen omdat daar geen ruiters op zitten die ze rustig willen houden....

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:53

Wat is dat nou voor suffe redenering, dus als hij een koe midden op de weg ziet staan remt hij niet af?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:59

Sientje schreef:
Citaat:
Vonnis op 15 maart.


Dan pas??? Waarom hebben ze er zo lang voor nodig? Of is dit gebruikelijk in België?


:= wij zijn al 8 jr bezig met een rechtzaak
das in nl ;)

recht schijnt erg traag te zijn 8-)

drastle schreef:
Als ik dit verhaal zo lees is in mijn ogen de boer hier echt niet de verantwoordelijke. Als ik een buitenrit wil maken, doe ik dat alleen met een paard waarmee dat goed kan, en zonder problemen, dan nog zoek ik altijd een inrit naar een veld of weiland op als er een auto nadert


probeer regelmatig in volle draf een oprit of dam te berreiken
echter rijden sommige tractoren zo snel en door dat we dat echt zelden redden ..

opritten en dammen zitten niet op elke 300 meter .. laat staan 100 meter

mijn paarden zijn volledig verkersmak
het zijn de extremen , andere dan normale dingen
waar ze van schrikken ..

niet van een normaal rijdende tractor

wel als we op een paadje van 30cm rijden
en de tractor zwaailichten en megod weet wat allemaal voorop vast heeft

daarbij worden paarden in de bak niet verkeersmak


Citaat:
Mij is wel geleerd dat je in het gemotoriseerd verkeer in je spiegels blijft kijken tot je langs het "object" bent om te zien of alles goed verloopt.

dat is ook eigenlijk het enigste waar ik over val
ongelukken kunnen helaas gebeuren
al denk ik dat als tractor de situatie beter had ingeschat
het misschien niet gebeurd was

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:00

nickyu schreef:
al denk ik dat als tractor de situatie beter had ingeschat
het misschien niet gebeurd was


Als we zo gaan redeneren (niet aanvallend naar jou bedoeld ;) ) zou je dan ook niet kunnen zeggen dat als de communicatie binnen de groep beter was geweest, een ruiter met een goed vermeersmak paard ruim van te voren (trekker zal niet uit het niets verschijnen) midden op de weg was gaan staan en signaal gaf dat de trekker moest stoppen, vervolgens de rest van de groep omdraaide (en die persoon erachteraan) en eventueel in een hogere snelheid naar een plek toe reed waar de trekker ruim kon passeren; dan had het ook voorkomen kunnen worden.
Maar dit zou echt een ideaal plaatje zijn en niet altijd mogelijk. Misschien dacht de trekker rijder wel dat hij het goed had ingeschat. De inschattingsfout zal zeker van 2 kanten zijn gekomen.

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 01:59

Juut schreef:
Maxielover schreef:
Pff, naar verhaal. Maar : Als je paard drachtig is én druk op straat, ga er dan niet mee de straat op of in een rustig gebied tot ze verkeersmak is. Anders kun je idd dit soort ongelukken verwachten, helaas. En idd, sommige boeren zijn ronduit asociaal en crossen gewoon door, met aanhanger of zonder, een hoop herrie en allerlei enge dingen voor je paard. Als je paard langs de kant staat te springen omdat ie 't eng vindt zien ze het vaak niet eens. Gelukkig valt het hier in de omgeving (Noordwijk-Noordwijkerhout) redelijk mee met aso boeren, hier in de buurt staan heel veel paarden en er zijn ook aardig at boeren, dus ik kom altijd wel een paar tractors tegen als ik een ritje maak. Gelukkig zijn de boeren op de tractors gewend dat paarden ervan kunnen schrikken en dus houden ze meestal wel rekening met ons, en onze paarden wennen sneller aan de tractors omdat we die vaak tegen komen. Als ik een tractor tegen kom en ik kan ruim opzij, zodat de tractor niet vlak langs ons komt, dan kijkt mijn paard (Haf) wel maar verder is er niks aan de hand. Als ie dicht langs ons komt vindt hij het toch een stuk spannender (hoofd in de lucht, beetje dribbelen maar wel goed onder controle te houden) en dan sein ik ook altijd even dat ze wat langzamer gaan of even wachten tot ik een veilig plekje langs de kant gevonden heb. Dit doen ze meestal ook netjes en ik zwaai ook altijd even als bedankje. Zo gaat het hier in de buurt eigenlijk altijd en dan gaat het prima. Ik denk dat de klachten die er zijn vooral zijn van mensen die hun paard niet onder controle kunnen houden, of dat het paard gewoon niet verkeersmak is. En daarmee moet je gewoon niet de straat op gaan.


Hier heb ik 2 vragen bij;
- hoe krijg je je paard verkeers mak, als je met een 'niet-verkeersmak' paard de weg niet op mag? ;)
- voor de tweede even eigen situatie;
Ascot was perfect verkeersmak, liep overal langs. Totdat een vrachtwagen met haast ons klem reed, paardje moest echt in gallop springen omdat we er anders onder zaten (vrachtwagen draaide om ons heen met aanhanger, en die aanhanger maakt een kleinere bocht)
Daarna had ie het niet op groot verkeer, maar was nog enigzins te doen. Totdat we door een bus met haast de weg af werden gereden en beiden in een sloot belanden. Sindsdien heb ook ik het niet op grot verkeer.
Op andere dingen reageert Ascot niet. Aso auto's, scooters...maakt niet uit.
Zo'n paardje mag dus nooit meer de bak uit? Want hoe geef je hem in de bak het vertrouwen terug in een specifieke situatie?


In mijn verhaal stond ook, ''ga met een druk paard alleen in een rustig gebied rijden'' dan kan ze eerst daar aan wennen, heb je haar dan onder controle, dan kun je het gaan proberen in drukkere gebieden. En je hebt gelijk : Als je het niet opzoekt wordt ze sowieso nooit verkeersmak, en altijd maar rondjes rijden in de bak is ook geen leven voor een paard. Hoe ik mijn paard verkeersmak gemaakt heb : Véél buiten rijden, overal en nergens. Is er wat engs ? Net doen alsof je het niet ziet, gewoon negeren. Dan denkt je paard dat er niks aan de hand is wánt het baasje doet ook niks, dus dan zal het wel meevallen. Als ie erg paniekerig wordt, rustig gerust stellen maar zelf niet bang worden. Voorwaarts houden als ie ergens niet langs wilt, tikje erbij desnoods, niet afstappen alléén als het echt niet anders kan. Op deze manier kan ik vrijwel overal zonder zadel aan een lang teugeltje rond rijden, niks aan de hand.

TjardavdB
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Vught.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:01

Het is natuurlijk erg, maar zolang er niks bewezen is enzo kun je hier wel gaan reageren maar wie weet zat die vrouw op dat paard wel fout

Jolliegirl

Berichten: 32999
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:20

Hoe kan je in vredesnaam in bijvoorbeeld Den haag je paard dan verkeersmak krijgen..als je de rustige gebieden moet opzoeken...

komop... ik vind verkeersmak zelfs een verkeerd woord in sommige monden van mensen...
ik vind dat als ik hier een paard, wat mij vertrouwd, aan de hand meeneem.. zij niet moet schrikken.. en mij moet vertrouwen...
En ik durf het er haast op te wedden dat als ik hier de net-onder-het-zadel paard mee aan de hand naar buiten neem... dat ze mij volgt.. en blijft volgen... zal ze schikken, dan zal zij binnen touwbereik blijven..
Sterker nog, ik durf dit paard morgen uit het land te halen en mee de weg op te nemen.

een paard is heel simpel verkeersmak te krijgen.. puur door te vertrouwen... het paard moet vertrouwen hebben in jou.. en jij in het paard...
helaas vergeten veel mensen dit, en gaat het veel mensen alleen om het rijden.. deze mensen vergeten vaak het grondwerk (longeren, wandelen, oefeningen aan de lijn)
En deze mensen willen hun paard verkeersmak krijgen door aan de teugels te trekken als het paard schrikt, en te belonen als het paard stilstaat...
en ja.. dit heb ik met regelmaat gezien..
en nog een ja, ook ik ben met niet-zadelmakke paarden de weg opgegaan... sindsdien doe ik dit niet meer als het vertrouwen er niet is.

een landbouwer hoort ten alle tijden te remmen of te stoppen voor iemand op een paard... dit staat in de wet...
Ik ga zelf ook langzamer rijden als ik iemand op een paard zie...

Het is allemaal zo simpel mensen...

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:38

Letizia schreef:
Wat is dat nou voor suffe redenering, dus als hij een koe midden op de weg ziet staan remt hij niet af?

Nope! Net zoals hij niet voor katten konijnen en duiven remt op de weg :+ En tsjah gek genoeg zijn die beesten altijd op tijd weg ;)
Alhoewel hij voor een koe denk wel omdraait om em te vangen :)

Jolliegirl

Berichten: 32999
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:50

Rianneke schreef:
Jolliegirl schreef:
voor hun eigen koeien stoppen die boeren toch ook??

Nee hoor! Mijn vriend is boer en hij remt echt niet voor een koe :+ Ook niet nodig aangezien de koeien weg kunnen rennen omdat daar geen ruiters op zitten die ze rustig willen houden....


Pardon?
en als er nou wel eens een blijft staan??
En niet remmen voor een kat?

Gatverdamme zeg... leer m eens manieren bij.. :\
voor een dier op de weg REM je!

Vorige week een kat aangereden hier... mevrouw reed doodleuk door met dr auto.. gatverdamme daar kan ik echt niet bij he...

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:53

Jolliegirl schreef:
Pardon?
en als er nou wel eens een blijft staan??

Dat is em nog nooit gebeurt ;)
Tsjah ik rem altijd voor alles en alles steekt ook altijd voor mijn auto over of blijft er voor rennen :(:) en dat levert nogal eens gevaarlijke situaties op, hij remt voor niks en die beesten blijven gek genoeg altijd aan de kant van de weg...
Tsjah het klinkt heel gek en ik snap er ook geen biet van maar het is gewoon zo!
Doorrijden als hij iets aangereden zou hebben zou die trouwens nooit doen! Toen er vorig jaar een kat werd aangereden door een ander is hij er bij gaan kijken omdat die ander doorreed :(:)

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:26

Jolliegirl, ik rijd ook gewoon door hoor...

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:43

Lekker dan :n

Voor zulke mensen houd ik dus oa m'n katten in m'n tuin :\

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:03

Jolliegirl schreef:
Hoe kan je in vredesnaam in bijvoorbeeld Den haag je paard dan verkeersmak krijgen..als je de rustige gebieden moet opzoeken...

komop... ik vind verkeersmak zelfs een verkeerd woord in sommige monden van mensen...
ik vind dat als ik hier een paard, wat mij vertrouwd, aan de hand meeneem.. zij niet moet schrikken.. en mij moet vertrouwen...
En ik durf het er haast op te wedden dat als ik hier de net-onder-het-zadel paard mee aan de hand naar buiten neem... dat ze mij volgt.. en blijft volgen... zal ze schikken, dan zal zij binnen touwbereik blijven..
Sterker nog, ik durf dit paard morgen uit het land te halen en mee de weg op te nemen.

een paard is heel simpel verkeersmak te krijgen.. puur door te vertrouwen... het paard moet vertrouwen hebben in jou.. en jij in het paard...
helaas vergeten veel mensen dit, en gaat het veel mensen alleen om het rijden.. deze mensen vergeten vaak het grondwerk (longeren, wandelen, oefeningen aan de lijn)
En deze mensen willen hun paard verkeersmak krijgen door aan de teugels te trekken als het paard schrikt, en te belonen als het paard stilstaat...
en ja.. dit heb ik met regelmaat gezien..
en nog een ja, ook ik ben met niet-zadelmakke paarden de weg opgegaan... sindsdien doe ik dit niet meer als het vertrouwen er niet is.

een landbouwer hoort ten alle tijden te remmen of te stoppen voor iemand op een paard... dit staat in de wet...
Ik ga zelf ook langzamer rijden als ik iemand op een paard zie...

Het is allemaal zo simpel mensen...


En bekijk het nu eens van de andere kant? Dan kan het ook allemaal zoooo simpel zijn. Is je paard druk? Vertrouw je het niet, dan blijf je toch gewoon lekker op het erf en ga je pas op stap als je het wel vertrouwd!

En dan met die tractor, ook dat is zooo simpel... de tractor remde namelijk gewoon ;)

En een rustig gebied op zoeken kan je ook met een trailer ;) (ook al zo simpel :+ )

Sorry, maar ik wordt een beetje moe van mensen die zooo eenzijdig hiernaar kijken. Ik zeg altijd maar, als het niet kan zoals het moet, dan doe je het maar zoals het kan. En dat kan zomaar het tegenovergestelde zijn van wat je normaal gesproken zou doen :)


[edit] ik rem ook zeker niet voor alle dieren (veelste gevaarlijk) en sorry, maar liever een kat plat dan ik tegen een boom gevouwen :)

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:08

Letizia schreef:
Lekker dan :n

Voor zulke mensen houd ik dus oa m'n katten in m'n tuin :\


Hier moet ik toch stiekem wel om lachen hoor :Y) . Het is toch jouw kat? Jouw kat hoort niet thuis op de weg! Laat je je kat wel naar buiten (zoals die van ons ook gewoon doen hoor) dan is het jouw verantwoordelijkheid en niet die van de autobestuurder ;). En ja, je kan allerlei gruwel situaties bedenken van een bestuurder die bewust een kat aanrijdt, maar als we even gewoon normaal blijven denken. Zeg nu eerlijk, de meeste katten die worden overgereden rennen zomaar over de weg, zijn niet meer te ontwijken of het is gewoon gevaarlijk de kat te ontwijken.

Kortom: Katten houd je in je eigen tuin, omdat jij bang bent dat de kat wordt overgereden en niet omdat automobilisten niet remmen voor je kat ;) (is natuurlijk wel lekker makkelijk, jouw verantwoordelijkheden afschuiven op de automobilist (overigens denk ik er met het geval van het paard en landbouwer net zo over (niet over het doodrijden, maar over verantwoordelijkheid ;) ) )

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:11

Letizia schreef:
Lekker dan :n

Voor zulke mensen houd ik dus oa m'n katten in m'n tuin :\

Ben ik blij, hoef ik er niet overheen te rijden!

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:20

MamboBeach schreef:
Letizia schreef:
Lekker dan :n

Voor zulke mensen houd ik dus oa m'n katten in m'n tuin :\

Ben ik blij, hoef ik er niet overheen te rijden!


En kan je ook niet de schuld krijgen }>

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:22

Inderdaad! :D

Het erge is eigenlijk dat ik bedoel dat als ik een dier aanrijd niet durf te stoppen en dan rijd... :o Maargoed, ik heb het nu toch al gedaan!

watdanhe

Berichten: 671
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:28

Als je weet dat je paard niet 100% verkeersmak is moet je er ook niet op gaan zitten maar met 2 man naast gaan lopen en steeds een klein stukje verder van huis. De ruiter had beter moeten weten, op zo'n moment had ik ook nooit bedacht, goh. Laat ik mijn trakker even uitzetten op het midden van de weg omdat dat meisje daar haar paard niet verkeersmak heeft gemaakt voordat ze de weg op ging en ik het straks verwond waardoor het afgemaakt moet worden!
Komop, als je 3 paarden over de weg ziet lopen verwacht je toch niet dat er eentje voor je trakker gaat springen?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:35

nikita_benno schreef:
jezus he hij had moeten stoppen en niet door moeten rijden dit is toch niet te verwijten aan een paard.
doe is ff normaal zeg dat is een dier en die weet dat niet. en het paard was al nerveus. die boer is fout niet hun.

Natuurlijk weet dt dier dat niet, maar als het goed is, heeft ´ie wel een baasje met verantwoordelijkheids gevoel en die mis ik hier in dit verhaal := ...
Een drachtige merrie die al de hele weg nerveus is en dan bij een trekker niet eens voldoende afstand bewaren, is imo zélf vragen om moeilijkheden :\ ...
Citaat:
nogmaals een paard is een dier en als een paard op hol slaat kun jij hem ook niet houden maak je mij niet wijs. zo zijn die dieren. mijn haf heeft opok weleens kuren maar voor de rest is ze heel lief en luisterd ze maar als ze geen zin heeft luisterd ze niet.
en ik geloof neit dat jij een paard dan kan houden dat kan niemand. vandaar dat er dus zoveel ongelukken gebeuren. is echt niet altijd de schuld van de ruiter

Mee eens, maar je wéét dat een paard een vluchtdier is en als je besluit om met hem/haar naar buiten te gaan, neem je dus zelf ook het risico op de koop toe dat jouw dier wel eens anders zou kunnen reageren als je denkt!
Mijn 3 paarden zijn tot nu toe (in de respectievelijk 13 en 6 jr dat ik ze heb) altijd super cool en braaf buiten en toch ben ik me bewust van een zeker (rest)risico wat ik iedere keer dat ik met ze naar buiten ga, weer neem :\ !

In het door Ylana genoemde topic las ik trouwens het volgende:
Onderwerp: Update bokker aangereden door tractor: pony overleden

Citaat:
De chauffeur van de tractor, die doorgereden was na de aanrijding, blijkt helaas verre van spijt te hebben. De man zou tegen vrienden hebben gezegd dat hij de pony liever gelijk had doodgereden.

De verzekering van het bedrijf heeft de onkosten vergoedt, maar van verdere vervolging is helaas tot nu toe nog geen sprake.

Dit vind ik dan wel weer een shocking verklaring en werpt wel een heel ander licht op de "onschuldigheid" van de man zoals hij in z´n uitspraken tijdens de rechtszitting zou hebben gedaan (gas terug genomen, aanrijding niet gevoeld, kon het niet geloven ...)
Van wat ik tot-nu-toe in dit topic heb gelezen, was mijn conclusie dat dit gewoon een tragisch ongeluk is geweest, maar als bovenstaande uitspraak waar is, ben ik een absoluut andere mening toegedaan en dan is de man imo niet alleen schuldig aan de dood van het paard, maar heeft hij ook willens-en-wetens het leven van de ruiter op het spel gezet := ...
Sientje schreef:
Citaat:
Vonnis op 15 maart.


Dan pas??? Waarom hebben ze er zo lang voor nodig? Of is dit gebruikelijk in België?

Het bovenstaande topic is in okt. ´07 geplaatst; wat ik zo begrijp is dat het ongeluk dus zo´n 2 jr. geleden gebeurd is :\ . Dan is wachten op het vonnis tot maart 2010 niet eens zo héél lang :+ !

Marigold

Berichten: 12600
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:43

niet alles helemaal gelezen hoor, maar ik las iets over snel naar een oprit toe rijden als er iets aankomt.
nou echt, toen wij dus laatst bijna aangereden werden wáren we in versneld tempo richting oprit, liepen net de oprit op, mooi dat die trekker geen spátje inhield hoor!
en mijn pony-tje is zo bomproof dat ze er het nut niet van inzag om harder te gaan lopen :roll:
ze had dus net zo goed kunnen verongelukken, je zou bijna bang worden om met een paard of pony buiten de wei op de openbare weg te komen, nou, veel gekker moet het dus niet worden!
ik vind dat bestuurders van grote zware voertuigen, ook al zijn ze honderd keer aan het werk, en ook al hebben ze nog zoveel haast, of menen ze dat het 'hun weg, hun werkterrein' is, ze écht veel voorzichtiger om mogen gaan met die zware machines die ze besturen!

Jolliegirl

Berichten: 32999
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:35

MamboBeach schreef:
Jolliegirl, ik rijd ook gewoon door hoor...


Dus als jij een hond op der weg ziet staan, rij jij door?? geef je gas?
Ik hoop jou dan nooit tegen te komen als je een dier doodrijd... := dan heb je net als die vrouw vorige week toch echt een heel groot probleem... madame dacht mooi door te rijden ... diertje lag te creperen naast de weg.

Laats was hier een oude schaapsherder zijn hond zoek.. bleek een van de schapen de weg opgegaan te zijn, hond er natuurlijk achteraan.
Ben zo blij dat die vrachtwagen gestopt is he!

Tuurlijk.. als je niet KUNT remmen... of uit kan wijken.. ja.. dan is het jammer... dan hoop ik van harte dat ik het dier direct doodrij...
maart als ik kan remmen (niets achter mij, rembare snelheid) dan rem ik! altijd!
Als ik kan uitwijken, uitwijkbare snelheid, genoeg ruime, niemand voor me niemand achter me (neem de landbouwweggetjes) dan wijk ik uit :j


Zap : van die kant kan je het ook bekijken, maar ik gaf even MIJN doel.. mijn ding.. :) Er zijn nog TIG andere manieren... maarja vaak is men te lui..

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:11

zap schreef:
Letizia schreef:
Lekker dan :n

Voor zulke mensen houd ik dus oa m'n katten in m'n tuin :\


Hier moet ik toch stiekem wel om lachen hoor :Y) . Het is toch jouw kat? Jouw kat hoort niet thuis op de weg! Laat je je kat wel naar buiten (zoals die van ons ook gewoon doen hoor) dan is het jouw verantwoordelijkheid en niet die van de autobestuurder ;). En ja, je kan allerlei gruwel situaties bedenken van een bestuurder die bewust een kat aanrijdt, maar als we even gewoon normaal blijven denken. Zeg nu eerlijk, de meeste katten die worden overgereden rennen zomaar over de weg, zijn niet meer te ontwijken of het is gewoon gevaarlijk de kat te ontwijken.

Kortom: Katten houd je in je eigen tuin, omdat jij bang bent dat de kat wordt overgereden en niet omdat automobilisten niet remmen voor je kat ;) (is natuurlijk wel lekker makkelijk, jouw verantwoordelijkheden afschuiven op de automobilist (overigens denk ik er met het geval van het paard en landbouwer net zo over (niet over het doodrijden, maar over verantwoordelijkheid ;) ) )

En blijkbaar kan jij niet lezen, want er staat oa!!
IK neem dus MIJN verantwoordelijkheid door MIJN katten binnen de tuin te houden, je zou juist blij moeten wezen met mensen zoals ik!
Dus oa voor gekken die er op deze aardkloot rond rijden houd ik mijn katten in de tuin ;)
En om nog meer redenen, is het zo duidelijker voor je? B-)
En nee, je kan niet in alle situatie vol op de rem gaan staan, maar sorry hoor, een koe midden op de weg zie je toch wel aan komen dacht ik zo :roll: daar dien je gewoon voor te remmen en niet op goed geluk door te rijden.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:08

Ik had gister eenzelfde situatie. Ik reed op de weg, en kwamen bij een t-splitsing aan. De tractor kwam van links en wilde rechtsafslaan. Ik kwam van rechts ( vanaf de T gezien) en wilde rechtdoor. Het was een tractor type jumbo met een volle bak maishaksel erachteraan.
Ik gebaarde al van rustig aan, rustig aan. Remmen deed hij alleen omdat er van rechtdoor (van mij gezien af) een auto aankwam die de tractor niet had gezien, en een fietser mij inhaalde ( 8)7 )
Dus ik dacht, die lieve tractor stopt voor mij :)* en ik wilde een drafje inzetten zodat ik snel die kruising voorbij was, en de tractor door kon rijden. :j
Zet die knul opeens het gas erop en wil alsnog die bocht maken, terwijl ik net het midden van het kruispunt bereikte. Die tractor die de bocht maakte, en ik zag de bak eracter al aankomen, drukt mij en mijn pony zowat tegen zo'n rood-wit gestreept bord dat een T-splisting aangeeft. :\
Dus ik gelijk geseint naar de tractor van 'kappen!' want als hij door had gereden had ik 'echt geen ruimte meer overgehad, en mijn pony is bombproof, daarna zijn we door de binnenstad gereden, maar hij heeft zijn grenzen.
Die jongen achter het stuur gebaarde van 'wat moet je nou?' en 'ff dimmen jij he?'
Ik probeerde te gebaren van 'kijk nou hoeveel ruimte ik heb met een paard' maar hij rolde met zijn ogen en wilde verder rijden, waardoor ik nog meer in de knel kwam. Toen heb ik heel onprofessioneel de welbekende wijsvinger tegen het vorhoofd geseind, dacht 'op de hoop van zegen' en wrong mezelf tussen berm, hek en tractor. De jongen achter het stuur toeterde me nog flink na (lekker l*llig toterde voor zo'n enorm ding trouwens) maar ik was er al voorbij.

Ik krijg vaak zat hier, dat vrachtwagens en tractors zelfs voor me stoppen, maar af en toe zit er gewoon een heel vreemd persoon tussen. :\ Ik snap zelf wel dat het mijn keus is met een paard de weg op te gaan, en mijn paardje kan dat heel goed; maar het blijft een risico.
Daarom is het van beide kanten een kwestie van geven en nemen; ik moet er voor zorgen dat mijn paard het verkeerd niet hindert, en daar moet ik voor zorgen dat ik de situatie goed inschat zódat het niet gebeurd, maar zo'n figuur op een tractor mag ook meewerken, en niet alleen aan zijn tijdslimiet denken. :=
Hij heeft praktisch godzilla achter zich aanhangen, je zou toch denken dat hij dat zelf toch ook wel doorheeft?

Jolliegirl

Berichten: 32999
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:10

En die gasten, moet je achterna rijden :j tot ze op de boederij zijn, en ze daar eens flink aanspreken!
idioten!


Letizia : idd, je hoort het fatsoen te hebben te stoppen voor een dier.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:12

Jolliegirl schreef:
En die gasten, moet je achterna rijden :j tot ze op de boederij zijn, en ze daar eens flink aanspreken!
idioten!


Letizia : idd, je hoort het fatsoen te hebben te stoppen voor een dier.


het was geen volwassen kerel maar een jochie van een jaar of achttien/twintig, uit ervaring weet ik dat die jongens het niet interesseert wat er met een paard gebeurd. En ik was ook niet handig bezig door hem voor een idioot uit te maken met een wijsvinger tegen het voorhoofd, dus ik ben met stoom uit mijn oren doorgereden. :)

Hebben tractors een kentekenbewijs?