Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pikeur

Berichten: 6312
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:20

Ik vind de landbouwer niet verantwoordelijk als ik het zo lees, het is een vreselijk ongeluk maar de merrie was onrustig..
Natuurlijk was ik er zelf niet bij, en had de landbouwer misschien wel kunnen stoppen maar misschien sprong de merrie ineens opzij en dan kun je de situatie ook niet meer zo snel veranderen.
Lastig, maar natuurlijk vooral verschrikkelijk voor de eigenaar van de merrie.. wat er ook gebeurd, dr paard komt niet meer terug en dat is altijd heel erg

Roane, weet je niet wie het was of welk bedrijf? Dat is echt niet meer normaal..

MamboBeach schreef:
Inderdaad! :D

Het erge is eigenlijk dat ik bedoel dat als ik een dier aanrijd niet durf te stoppen en dan rijd... :o Maargoed, ik heb het nu toch al gedaan!


Wij hebben ooit een keer een aangereden kat gevonden die nog leefde.. om die reden zou ik eigenlijk wel stoppen als ik over een kat heen rij maar ik hoop dat nooit mee te maken :o
Beestje lag in shock midden op de weg, en toen we aan kwamen rijden deed ze nieteens meer moeite om weg te lopen..
Gelukkig zijn we dierenvrienden en gestopt voor die kat, maar wat als er een gek was die er gewoon nog een keer overheen reedt en vervolgens een dier wat nog makkelijk kon genezen alsnog doodt..
Bah moet er niet aan denken.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 20-09-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:23

In dit verhaal vind ik de boer niet verantwoordelijk. Hij had er misschien zachter langs moeten gaan maar de ruiter had daar niet moeten rijden met een nerveus en druk paard. Ik lees niets van kwade wil en ik ben er van overtuigd dat de boer dit absoluut niet heeft gewild. Daarom snap ik ook niet waarom dit überhaupt een punt van discussie is. Als je naar buiten gaat met je paard ben jij verantwoordelijk voor de stappen die je paard zet en dat moet je niet op een ander afschuiven.

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:30

Als ik buiten paard rij, doe ik dat op een los teugeltje en mijn paardje sloft vrolijk verder. Er komt een hond voorbij die flink blaft. Paardje word een beetje nerveus. Op dat moment worden we aangereden door een passerende auto die niet echt de moeite nam mijn paard fatsoenlijk te passeren.

Dus wanneer mijn paard lekker op zijn tempo voort had gesloft was het de schuld van de automobilist geweest. Waren we aangereden toen net die hond voorbij was gekomen waardoor mijn paard nerveus was geworden (dat doen paarden nou eenmaal, zijn het paarden voor) was het mijn schuld geweest?
Dat klopt toch ook van geen meter?

Daarom vind ik niet dat de tractor in kwestie vrijgesproken worden. Een nette tractor had een ruimere bocht gemaakt, was zachter gaan rijden (of het liefst nog gestopt maar dat is een ander uiterste) en had zowel aan zijn eigen veiligheid als aan de veiligheid van paard én ruiter gedacht.

maar dat is een engelenscenario, en die zijn tegenwoordig zeldzaam. :)

Marigold

Berichten: 12601
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:32

Lovely1 schreef:
In dit verhaal vind ik de boer niet verantwoordelijk. Hij had er misschien zachter langs moeten gaan maar de ruiter had daar niet moeten rijden met een nerveus en druk paard. Ik lees niets van kwade wil en ik ben er van overtuigd dat de boer dit absoluut niet heeft gewild. Daarom snap ik ook niet waarom dit überhaupt een punt van discussie is. Als je naar buiten gaat met je paard ben jij verantwoordelijk voor de stappen die je paard zet en dat moet je niet op een ander afschuiven.


ja, maar iemand die een mega zware trekker met aanhanger bestuurd is óók verantwoordelijk voor zijn voertuig,
en voor de veiligheid van de andere weggebruikers!
wat nou als het een jong kind was die nog niet heel goed kan fietsen en dus wat slingerd..
of een hond die los meeloopt en ineens achter een kat aan vliegt.

gelukkig komen (of zijn er inmiddels) rijbewijzen voor trekkers, het oude trekkerrijbewijs is een lachertje, schakelen en achteruit de bocht om rijden met een twee wielige kar, en wat theorie, weten hoe je het filter verschoond enzo, en that's it.
dan mogen kids van 16 ineens een trekker met het gewicht van een vrachtwagen besturen.
het nieuwe trekkerrijbewijs staat ongeveer gelijk aan het vrachtwagen rijbewijs, een hele verbetering dus!

Zwastonze
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:50

fojoe schreef:
je mag de berm in onder bepaalde voorwaarden, ik reageer alleen op iemand die zegt dat je daar hoort ;)

en verder moet een bestuurder wel vertragen als hij paarden nadert :j
fojoe schreef:
10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.


Als we dan even niet kijken naar de officiële regelgeving vind ik dat je met je paard in de berm hoort, zeker als er verkeer aan komt. Ik rijd altijd in de berm, als er een auto komt die geen vaart lijkt te minderen ga ik midden op de rijbaan stappen en dan weer netjes de berm in om de afstand met de auto zo groot mogelijk te hebben...

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:02

drastle schreef:
Als we dan even niet kijken naar de officiële regelgeving vind ik dat je met je paard in de berm hoort, zeker als er verkeer aan komt. Ik rijd altijd in de berm, als er een auto komt die geen vaart lijkt te minderen ga ik midden op de rijbaan stappen en dan weer netjes de berm in om de afstand met de auto zo groot mogelijk te hebben...

Dat gaat een beetje lastig als er geen berm is :+

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:23

[quote="MamboBeach"]

heb nog net niet getemd op je berichten
maar mens wat maak jij mij onpassellijk

mag ik jou een rond uit associale bestuurder vinden
bah :r

hoe meer je typet hoe associaler ik je vind

kijk als je 120 op de snelweg rijd met een auto achter je die op de thee lijkt te willen komen is het 1 ding
maar wat jij typet is rond uit beyond


verder als je IETS raakt stop je simpel
vrouw genoeg om op de openbare weg te rijden
dan moet je ook maar vrouw genoeg zijn je verantwoordelijkheden te nemen



ik mag hopen dat als een van jouw dieren (al is het buiten je eigen schuld) op de weg loopt
er andere bestuurders er niet zo over denken als jij ..



verder over verkeersmak
ja al mijn 3 paarden zijn verkeersmak
en toch komt het wel eens voor dat ineens iets toch wel eng is

op het erf komen we wekelijks rijdende tractoren tegen
nooit een probleem

maar een plankgas rijdende tractor met een mega kar achter zich
die met een hoop herrie zwaailichten toeters en bellen
als een bakbeest op je afkomt denderen
wil in de polder toch nog wel eens tot een "oeh daar komt iets engs aan "leiden
en nee , je kan die niet altijd ver van te voren zien aan komen
en nee je hebt ook niet altijd een dam in je nabijheid

als ruiter hoor je je paard zo goed als mogelijk voor te bereiden en onder commando te hebben
maar het blijven levende dieren

en dus net als kinderen hebben zij een onvoorspelbaarheid

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:58

Roane schreef:
Dus wanneer mijn paard lekker op zijn tempo voort had gesloft was het de schuld van de automobilist geweest. Waren we aangereden toen net die hond voorbij was gekomen waardoor mijn paard nerveus was geworden (dat doen paarden nou eenmaal, zijn het paarden voor) was het mijn schuld geweest?
Dat klopt toch ook van geen meter?


En waar staat dat of wie beweert dat?

En dat jij snapt dat paarden nerveus van een hond worden wil niet zeggen dat andere automobilisten dat ook snappen. Dat is wat ik bedoel uit te leggen!! Wat voor ons compleet logisch en normaal is, is voor een ander heel vaag/dom/wazig/vreemd ;). En jij als ruiter kan niet verwachten van een andere bestuurder om zich te gaan verdiepen in jouw hobby ;).

Mijn moeder heeft ook zovaak getoeterd bij paarden.... ook een keer naar mij. Toen ik haar daarop aansprak (mijn pony reageert er verder niet op) snapte ze nauwelijks waarom! Schrikken ze daar van? Zijn het zulke watjes?

Nogmaals, wij kunnen zien dat een paard nerveus is, maar verwacht niet van een ander dat diegene dat ook kan zien ;)

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:02

Was een reactie op een reactie boven mij en een beetje uitvergroot om mijn punt duidelijk te maken zap ;) dat mensen het niet weten, maakt ze niet minder verantwoordelijk, het maakt het voorval alleen meer tragisch.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:21

zap schreef:
Nogmaals, wij kunnen zien dat een paard nerveus is, maar verwacht niet van een ander dat diegene dat ook kan zien

Precies! Veel mensen denken er ook helemaal niet bij na dat paarden kunnen schrikken...
Maar ik moet ook eerlijk zeggen naar mij word ook vaak vrolijk getuut en gezwaait als ik op een paard zit :+ En dat zijn dan bekenden/buren ofzo. Heb er nog nooit wat van gezegt eigenlijk want de mijne schrikken er niet van :o

Jolliegirl

Berichten: 33000
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:54

hee zap.. als ik mijn arm uitstrek.. en heen en weer beweeg.. snappen automobilisten dat dit : zachtjes,langzamer betekend

komop.. ze zijn niet dom.. en dan nog vrolijk doorrijden?????

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:05

nickyu schreef:
MamboBeach schreef:

heb nog net niet getemd op je berichten
maar mens wat maak jij mij onpassellijk

mag ik jou een rond uit associale bestuurder vinden
bah :r

hoe meer je typet hoe associaler ik je vind

kijk als je 120 op de snelweg rijd met een auto achter je die op de thee lijkt te willen komen is het 1 ding
maar wat jij typet is rond uit beyond


verder als je IETS raakt stop je simpel
vrouw genoeg om op de openbare weg te rijden
dan moet je ook maar vrouw genoeg zijn je verantwoordelijkheden te nemen



ik mag hopen dat als een van jouw dieren (al is het buiten je eigen schuld) op de weg loopt
er andere bestuurders er niet zo over denken als jij ..



verder over verkeersmak
ja al mijn 3 paarden zijn verkeersmak
en toch komt het wel eens voor dat ineens iets toch wel eng is

op het erf komen we wekelijks rijdende tractoren tegen
nooit een probleem

maar een plankgas rijdende tractor met een mega kar achter zich
die met een hoop herrie zwaailichten toeters en bellen
als een bakbeest op je afkomt denderen
wil in de polder toch nog wel eens tot een "oeh daar komt iets engs aan "leiden
en nee , je kan die niet altijd ver van te voren zien aan komen
en nee je hebt ook niet altijd een dam in je nabijheid

als ruiter hoor je je paard zo goed als mogelijk voor te bereiden en onder commando te hebben
maar het blijven levende dieren

en dus net als kinderen hebben zij een onvoorspelbaarheid


Je kan niet eens normaal quoten en als je wil temmen moet je temmen, wel een beetje kinderachtig want het is gewoon zoals het is. Alleen jammer dat jij niet tegen de waarheid kan... Denk je dat ik het leuk vind?! :7

Jij vindt mij een a-sociale bestuurder? Ik vind jou een a-sociale schrijver...

Misschien een cursus doen want je berichten zijn niet supermakkelijk te lezen...

Jolliegirl

Berichten: 33000
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:08

Jou quote klopt anders ook niets van ;)
doe es normaal tegen elkaar zeg :=

ze zegt nog : MAG ik jou een asociale bestuurder vinden

niet alles zo letterlijk nemen...

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:12

Jolliegirl schreef:
hee zap.. als ik mijn arm uitstrek.. en heen en weer beweeg.. snappen automobilisten dat dit : zachtjes,langzamer betekend

komop.. ze zijn niet dom.. en dan nog vrolijk doorrijden?????


Inderdaad, al vraag ik mij af en toe inderdaad af of ze zelfs dát niet snappen :=

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:16

Jolliegirl schreef:
Jou quote klopt anders ook niets van ;)
doe es normaal tegen elkaar zeg :=

ze zegt nog : MAG ik jou een asociale bestuurder vinden

niet alles zo letterlijk nemen...

Nee, die quote klopt niet omdat ik hem zo over neem van haar... Ik dacht al dat dat niet zou worden begrepen...

Ja, mag ze hoor! :j

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:24

Het is pas asociaal als je gaat remmen of uitwijken voor dieren en daarmee andere weggebruikers in gevaar brengt of je medepassagiers.

Als het kan zal ik zeker remmen of uitwijken, maar als het ook maar enig gevaar oplevert voor andere weggebruikers, mezelf en medepassagiers dan zal ik die echt niet in gevaar brengen en dus ook niet remmen.
Hetzelfde geldt voor stoppen, als het kan doe je dat. Breng je daar anderen mee in gevaar dan rijd je door.

Verder wil ik nogmaals aanhalen dat degene die achter deze pony reed niet eens doorhad dat de pony was geraakt. Hoe had de bestuurder van de tractor dat moeten kunnen zien? Ze zijn eerst ook nog een stukje doorgewandeld met de pony.
Laat het beoordelen over aan de rechter.

Verkeersmak maken deden wij altijd met een ouder, ervaren en rustig paard erbij en op plekken waar het rustig was. Heb je die plekken niet dan is dat erg jammer, maar dan zou ik aanraden om iemand met een trailer om hulp te vragen om toch op een rustige plek te komen. Je paard laten wennen aan tractors kan ook bij boeren, als je het vriendelijk vraagt zul je zien dat er best veel zijn die je daarbij willen helpen. Ik ging juist nooit een oprit in als er iets aankwam wat mijn paard weleens eng kon vinden, zo normaal mogelijk blijven doen en rustig doorstappen. Juist door ineens een oprit in te gaan, of ineens je teugels strakker te nemen of ineens de andere kant op te draven leer je je paard dat het eng is.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:41

Jolliegirl schreef:
hee zap.. als ik mijn arm uitstrek.. en heen en weer beweeg.. snappen automobilisten dat dit : zachtjes,langzamer betekend

komop.. ze zijn niet dom.. en dan nog vrolijk doorrijden?????


Daar heb ik het toch helemaal niet over?

En in het geval van het paard en de landbouwer in dit geval reed de tractor toch ook langzamer?

En nee, het maakt een tractor niet minder verantwoordelijk voor iets ;). Maar het is wel zo dat er hier geroepen wordt dat als een bestuurder ZIET dat een paard nerveus is hij/zij dan wel even kan stoppen. Maar dan moet de bestuurder het wel ZIEN (en dat heeft in dit geval niks met kijken te maken ;) )

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:53

fijn dat het mag mambo beach :D

over mijn schrijf stijl
ik heb zeer zware dislectie en al meer cursussen gevolgd dan wat jij op je handen en voeten tellen kan
ben dan ook ubertrots met het eindresultaat ..
dat dat niet voldoende is voor sommige lezers is dan erg jammer :o
maar kan me daar wel iets bij voorstellen .. als je de geschiedenis ervan niet kent



okee terug on topic

zoals ik OOK schreef
begrijp ik dat je doorrijd ALS er een auto in je kofferbak zit
of als de (legale) snelheid zodanig is dat je weet dat je niet veilig stoppen kan

maar standaard doorrijden
of doorrijden terwijl je weet iets aangereden te hebben

neh .. dat kan er bij mij niet in

geen idee of je het wel of niet leuk vind
maar ik vind het niet meer dan normaal
dat je bij het inhalen kijkt en in de gaten houd
tijdens en na het inhalen

of het nu andere auto , mens , kind of dier betreft

en ALS je DENKT iets geraakt te hebben
dan check je dat

en als blijkt dat je iets geraakt hebt
DAN HELP JE

OOK als het MAAR een dier betreft ..

kwestie van normen en waarden denk ik dan maar
als je jezelf oud en wijs genoeg vind om in het verkeer deel te nemen
dan ben je ook oud en wijs genoeg voor de consequenties

als dat soms betekend niet remmen voor een dier omdat er een auto in je kofferbak zit
dan is dat zo
maar dan nog stop je bij de eerste mogelijkheid
om te checken of het dier nog te redden is
of om het niet te redden dier uit zijn lijden te verlossen
en de D.ambulance te bellen dat op locatie x een dood dier ligt

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:54

Roane schreef:
Jolliegirl schreef:
hee zap.. als ik mijn arm uitstrek.. en heen en weer beweeg.. snappen automobilisten dat dit : zachtjes,langzamer betekend

komop.. ze zijn niet dom.. en dan nog vrolijk doorrijden?????


Inderdaad, al vraag ik mij af en toe inderdaad af of ze zelfs dát niet snappen :=



helaas vaak genoeg meegemaakt dat ze dat dus NIET schijnen te begrijpen ....

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:05

nickyu, dat wist ik niet dat je zeer zware dislectie hebt, dan moet ik eerlijk zeggen dat je schrijfstijl nog meevalt... Maar ik moet het soms echt ontcijferen en weet dan niet precies wat je bedoelt. Het is me wel duidelijk dat je me a-sociaal vindt.

Maargoed, ik ga het nog 1 keer uitleggen...
Als ik een dier aanrijdt en dat doe ik natuurlijk niet moedwillig dan ben ik zo'n schijterd dat ik gewoon niet terug durf te rijden en te gaan kijken. Ik ben soort fobisch voor dode dieren, ik weet ook niet wat dat is. Vandaar dat ik ook altijd alert ben met autorijden. Ben een aantal weken geleden voor een egel uitgeweken dat mijn man schrok en vroeg waar ik mee bezig was.
Maargoed, wat doe ik eraan?
Zou ook nooit over een dier heen durven rijden als ie nog zou leven... :n

Maargoed, ik denk nog steeds dat die boer het echt niet met opzet heeft gedaan en dat hij niets gemerkt heeft...

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:33

nickyu schreef:
maar dan nog stop je bij de eerste mogelijkheid
om te checken of het dier nog te redden is
of om het niet te redden dier uit zijn lijden te verlossen
en de D.ambulance te bellen dat op locatie x een dood dier ligt


Ik wens je veel succes op een drukke snelweg. ;)

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:38

okee ik zwaar dislectisch jij een fobie
beide iets :D :D :+

je schrijft eerder

[/quote]
MamboBeach schreef:
Jolliegirl, ik rijd ook gewoon door hoor...


in tegen stelling tot wat je nu schrijft
Citaat:
Ben een aantal weken geleden voor een egel uitgeweken dat mijn man schrok en vroeg waar ik mee bezig was


verder dus dat je een aangereden dier aan het lot overlaat
tja daar komt mijn spreukje .. in de auto een meid ..

(net zoals savnds/sochtends verhaal)


dat vind ik namelijk nog erger dan een dier nog een weekje (of 7) willen redden
voor je eigen .. omdat je der geen afstand wil nemen

soms ..ontkom je der niet aan een dier te raken
ivm veiligheid mens

en ja mens gaat boven dier in deze

maar wees dan ook dapper genoeg
mens te zijn en of bied hulp of help aan einde ..

maar laten liggen .. neh ...

dat gaat er bij mij niet in

idem als NOOIT ongeacht omstandigheden
remmen voor


verder , nee vind de boer niet per definitie schuldig
al zitten er tussen de lieverds die rekening houden met ook hufters
die alleen maar aan zich zelf denken

maarrrrrrr
ALS hij normaal zoals geleerd even in de spiegel had gekeken
had hij ruiter naast paard gezien
of tumult

daar vind ik dat die de fout is ingegaan

net zoals ik jou fout vind in het doorrijden na het raken van een dier

dat is geen menselijke actie ..

en ThePast03 .. het licht even aan wat voor dier (ook veiligheid van overige verkeerdeelnemers in het oog houdend .. en denkt aan keer dat ik kudde koeien tegen kwam op de snelweg ..)
maar ik schrref eerder

Citaat:
kijk als je 120 op de snelweg rijd met een auto achter je die op de thee lijkt te willen komen is het 1 ding


en dit incident in dit topic betrof NIET EEN SNEL WEG maar een polderweg

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:08

Asyaa schreef:
Ik moet zeggen (mits dit verhaal klopt) dat ik het met de boer eens ben.
Als je met 60 voorbij scheurt kan ik het begrijpen, maar jij hebt je paard onder controle te houden.
Als je weet dat je merrie drachtig is en ontzettend nerveus, dan moet je er gewoon niet mee gaan buitenrijden, anders krijg je (helaas) dit soort dingen...



ik ben het hier wel mee eens al is het natuulijk moeilijk te voorkomen dat je paard onverwachte bewegingen gaat maken. maar als je paard al de hele tijd zo nerveus is dan ga je toch geen buitenrit maken.. tenminste ik zou dat niet doen.

ik wens beide partijen veel sterkte.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:17

Nogmaals Belgische verkeerswet, inbreuk met een zwakke weggebruiker, dus schuldvraag is er niet die is zowieso gelegd bij de bestuurder van een gemotoriseerd voertuig.
Zie eerdere links.

Tuurlijk is het en blijft het een ongeluk, een dier blijft een dier en dus onvoorspelbaar, maar dat zijn kinderen evengoed.
Het is vooral een mentaliteit dat er heerst, het niet vertragen het niet stoppen en ingaan op signalen, en van tijd resulteert dat dus in ongelukken met nare gevolgen. Als automobilst, heb je een grote verantwoordelijkheid binnen het verkeer, niemand kan opboksen tegen een motorisch aangestuurd gevaarte.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:33

nickyu, als je mijn andere bericht ook even quoten dan?
Dat van dat doorrijden bedoelde ik als ik een dier aangereden heb, gelukkig is me dat maar 1 keer overkomen, of beter gezegd, helaas...
Niet in de zin van dat ik niet ren, dat is dus een misvatting...
Als de gelegenheid daar is rem ik voor dieren uiteraard, lijkt me logisch dat ik niet expres dieren doodrijdt.
Alleen stoppen kan ik niet zo goed... Die ene keer dat dat is gebeurd ben ik verderop gestopt en zag ik een auto achter mij stoppen en ben ik verder gereden. Ik weet het, laf maar ik durf niet terug te gaan...

Maar wat heeft die spreuk daarmee te maken?
Moet ik nu stoppen met autorijden?
Dat zal niet gebeuren hoor. :)