Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 09:33

www.destentor.nl


Paardrijden is de meest gekozen sport onder tweeduizend kinderen tussen de zes en dertien jaar oud die afgelopen seizoen hebben meegedaan aan de Sportwijzer 2009 van de gemeente Harderwijk.

Dat is een samenwerkingsverband tussen gemeente en verenigingen om basisschoolleerlingen enthousiast te krijgen voor een sport door proeflessen voor een hele kleine bijdrage.

Met honderdnegentig deelnemende kinderen zit de hippische sport in de lift. Ook duiken, trampolinespringen en schaatsen mochten zich in een grote belangstelling verheugen.

In totaal hebben 34 verenigingen samen honderdtwintig cursussen verzorgd. Ook dit jaar waren er weer nieuwe clubs zoals de schaakvereniging, waterscouting Tjerk Hiddes, GV Sparta met trampolinespringen, de Woelwaters met waterpolo, Geralda's Jazzdance en watersportcentrum de Randmeren. Sportwethouder Rob Daamen is verheugd over de jaarlijkse inzet en het grote enthousiasme van de sportaanbieders. "Dankzij hun inzet groeit het aantal deelnemers nog jaarlijks." Eén op de vijf deelnemers blijft de sport beoefenen die met de Sportwijzer voor het eerst is uitgeprobeerd.

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:15

Ah, tof nieuws zeg! Meer dan reden genoeg om mezelf ook weer in het zadel te hijsen!! :D De KNHS zal het nog druk krijgen met de aanvragen voor de ruiterpaspoorten!

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:26

túurlijk is paardrijden sport nummer 1 :)
altijd al geweten 8-)

Djini
Berichten: 498
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:33

Goh das wel leuk om te horen :D

Misschien dat de gemeente H'wijk zich nu dan ook iets actiever in gaat zetten voor de belangen van paardeneigenaren en hun dieren in de gemeente... *D

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:35

Het baart mij alleen maar zorgen ;( .

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:37

Ik denk dat ik maar weer een ruitersportcentrum ga beginnen.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:59

Dat is wel leuk zeg :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:18

LDRD schreef:
Het baart mij alleen maar zorgen ;( .


Jup, hier nog een. Paardrijden is namelijk geen sport. Het is een hobby, die je met hart en ziel met beoefenen.
Kinderen die het als sport zien, en gewoon wekelijks een rondje op een niet al te dure manege willen doen, juist die maken dat maneges niks aan paardenwelzijn doen. Zolang ze immers maar goedkoop zijn komen de klantjes wel.

Kunnen de gemeentes dan nu niet iets gaan doen om te zorgen dat die kinderen hun "sport" ook op een diervriendelijke manier kunnen beoefenen?

Ik zeg niet dat alle maneges slecht zijn, echt niet, maar op deze manier werk je dat wel in de hand.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:28

Miss_Malfoy schreef:
Jup, hier nog een. Paardrijden is namelijk geen sport. Het is een hobby, die je met hart en ziel met beoefenen.


Precies mijn gedachte.
Ik denk niet dat het paardenwelzijn behoefte heeft aan nog meer 'mensen met paarden'.

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:28

Lies_Beuker schreef:
Ik denk dat ik maar weer een ruitersportcentrum ga beginnen.


Goed idee, Lies! Je ziet al dat er juist aan een GOEDE manege (waar de kinderen ook worden opgevoed in de omgang en verzorging) altijd behoefte is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:54

Martie schreef:
Lies_Beuker schreef:
Ik denk dat ik maar weer een ruitersportcentrum ga beginnen.


Goed idee, Lies! Je ziet al dat er juist aan een GOEDE manege (waar de kinderen ook worden opgevoed in de omgang en verzorging) altijd behoefte is.


Inderdaad, en dan op de goede manier. Oftewel, een zadel en een hoofdstel met bit, krijg je pas als je het verdiend hebt!

Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:57

Miss_Malfoy schreef:
LDRD schreef:
Het baart mij alleen maar zorgen ;( .


Paardrijden is namelijk geen sport. Het is een hobby, die je met hart en ziel met beoefenen.
.


Paarden hebben is ook geen hobby. Inderdaad je bent er met met hart en ziel mee bezig, maar het verzorgen van een paard gaat wel wat verder dan een hobby (is mijn bescheiden mening)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:00

Tja op een z'n minst een (uit de hand gelopen) hobby ja. Maar voor manegeruiters zou je het als hobby kunnen bestempelen.
Mensen met een vzp of ep kunnen het al snel hun leven noemen.

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:10

Miss_Malfoy schreef:
Inderdaad, en dan op de goede manier. Oftewel, een zadel en een hoofdstel met bit, krijg je pas als je het verdiend hebt!


Nee, hier ben ik het niet mee eens. Het probleem is dat die kinderen er niet mee leren om te gaan. Ik vind het veel belangrijker dat kinderen direct leren hoe om te gaan met bit en hoe je moet rijden (dus niet schoppen, maar kuitdruk etc. (klein voorbeeld) ;) Dus ik zou dan zeggen zorg voor goede instructeurs die er op toe zien dat er correct wordt gereden en met de dieren omgegaan wordt (daar ontbreekt het nog wel eens aan). Zorg voor goede stallen en accomodatie neem niet meer pony's en paarden dan er gehuisvest kunnen worden. En vol is vol, laat de pony's niet te lang lopen en geef ze voldoende rust en weidegang. Dat is mijn mening.

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:14

En veel mensen zijn eerst mensen met paarden voordat ze doorgroeien tot paardenmens, ze moeten ergens beginnen om het te leren. Tegenwoordig gebeurt dan vaak niet meer van huis uit.
En natuurlijk, sommigen worden bijna zo geboren en anderen leren het nooit maar met een goede basis kan je een eind komen. We hoeven niet allemaal expert te worden (of zelfstandig paardenhouder). Een redelijk en verantwoord ruiter worden is vaak al moeilijk genoeg! ;)

Lisewiesje

Berichten: 371
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:17

Ik vind het altijd jammer dat als je ver komt in de paardensport en dan door te druk met school en andere activiteiten moet stoppen! Meestal kun je der dan zelf niks aan doen

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:48

Martie, een enkeling groeit maar door.
Er blijven er te veel over die een paard tot last blijven.

Volgens mij moet ik nu een schuilplaats opzoeken.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:39

Ik ben ook bang dat hoe meer interesse er komt, hoe meer onze grote vrienden in Den Haag gaan beseffen dat de hippische sector ook een mooie melkkoe is. Of de paarden er blij mee wezen is dus maar de vraag :) Aan de andere kant biedt het juist ook mogelijkheden om een nieuwe generatie met de huidige kennis te laten opgroeien.

xShanty

Berichten: 1932
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:42

Ik ben aan de longe begonnen, met het motto je mag pas zelfstandig rijden als je daar aan toe ben, en vind dus echt een goede manier, op deze manier heb ik eerst leren zitten en rijden zonder teugels. De manegelessen vond ik op deze manege dan weer niet veel soeps, en ben er ook niet lang blijven rijden nadat ik van de longe af.
Heb ook nog op een handelstal vermomt als privemanege gereden, waar ik ook heel veel heb geleerd (oa mennen, mesten, en vooral moeilijke paarden rijden en opleiden..)
Mijn laatste manege waren de lessen over het algemeen wel goed voor gevorderden, maar de beginners lessen waren dan weer een ramp, hun paard op (en ja, ook de moeilijke jonge pony's werden daarvoor ingezet) en na een paar weken hup galloperen, met 2/3 mensen per les die erafvielen, want als kind van 8 kan je nou eenmaal niet meteen op een pony blijven zitten die lekker de hoeken doorscheurt..
Ik denk dat er altijd wel iets is, ik vind het dan wel positief dat mensen eindelijk paardrijden als normaal gaan beschouwen, het was altijd alleen voor meisjes, vies en kakkerig (dat had ik in iedergeval op de basisschool..). Laat mensen ook maar eens inzien dat paardrijden niet alleen maar hobbelen en ook niet voor iedereen, en volgens mij komen mensen daar snel genoeg achter.

Tuurlijk is niet iedereen geschikt voor een eigen paard en zullen er ook heel veel mensen afvallen, maar voor zover ik weet kost een paard nog steeds te veel voor alle meisjes en jongetjes die het proberen via deze cursusen, dus volgens mij hoeven we ons daar geen zorgen over te maken, en ja, sommige manege's nemen het neit zo serieus met de verzorging van paarden maar volgens mij is dat ook zo zonder de nieuwe groep ruiters..

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:06

LDRD schreef:
Martie, een enkeling groeit maar door.
Er blijven er te veel over die een paard tot last blijven.

Volgens mij moet ik nu een schuilplaats opzoeken.


Geen schuilplaats zoeken! Je hebt goede dingen.

Ik vind het ook totaal geen goed teken dat er zoveel kindertjes gaan paardrijden... :n
Ik heb nog nooit een goede manegeruiter ontmoet.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:02

Eigenlijk apart toch dat er er volksstammen zijn die als een paard ook maar een strobreed in de weg gelegd wordt gelijk spreken over dierenmishandeling, maar dat diezelfde volksstammen ook wel vinden dat mensen die totaal niets met een paard kunnen/hebben en zo'n dier duidelijk niet plezieren wel een kans moet krijgen.

Mag ik dan concluderen dat dierenmishandeling geoorloofd is voor mensen die zonder enige vorm van talent in het omgaan met en rijden van paarden? Die weet/kan niet beter maar doet zijn best = akkoord? Van deze mensen moet een paard het maar gewoon accepteren want ze doen hun best tenslotte?

T is maar een vraag :o .
Laatst bijgewerkt door LDRD op 18-09-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:04

Dat noem ik een perfect raadsel voor de PvdD :j

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:56

LDRD schreef:
Het baart mij alleen maar zorgen ;( .


Het is een doemscenario voor het niveau van de ruiterij en het welzijn van paarden.

Die zíjn al beiden geërodeerd door de groei sind de jaren zestig tot msn-taal-niveau.
Nog suboptimaler omgang en nog meer paarden dus nog minder weidegang.

Stel je even voor; de fietsende scholieren mentaliteit te paard in het verkeer....
De ruiterij is dan héél rap verbannen tot ruiterpaden en rijbakken.

Paardrijden is geen recht van de mens maar een hóbby. Welzijnsrecht is wel een recht van het paard.

Er ís al te weinig spoeling om de paarden die er al zíjn volgens de vijf universele vrijheden te huisvesten.
Moeten er met nog meer onbenul nog meer paarden gehouden worden?

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:30

Ik vind de reacties zuur.

Het gaat om kinderen die willen paardrijden. In Amsterdam zijn er een aantal ponyclubs geïncorporeerd in het welzijnswerk en daar gaan bakken subsidies naar toe. Daar kunnen kinderen een lesje krijgen voor 50 cent, dat is de goedkoopste club die ik ken.

Er kan 1 fte betaald worden en de rest moeten de ruiters zelf doen. Dus: als je daar wilt rijden moet je je handjes laten wapperen. Mesten, poetsen, bak harken. Als de overheid er geld in stopt kan er via die weg toegezien worden op dierenwelzijn.

Maneges zijn voor verbetering vatbaar en een boel nieuwlichterij dringt langzaam door: "NH", opstijgen met een bokje, bitloos, groepshuisvesting en weidegang. Als je geen eigen paard wil, kan je uit het enorme aanbod echt wel iets van je smaak vinden.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:36

Ik betwijfel of bitloos helemaal vriendelijk zou zijn op een manege... Daar moet je ook verstand van hebben als ruiter zijnde. Met bit evengoed natuurlijk...

Eerst maneges reorganiseren en dan blij zijn met het feit dat paardensport nummer 1 is bij de jeugd.

Voor de toekomst van de sport is doorstroom natuurlijk goed, maar hoeveel manegeruiters zijn ook écht goed? En zou een manegeruiter op zijn/haar manege 'ontdekt' worden?
Lijkt me niet.
Er voor open staan is goed, maar dan toch liever op een andere manier. :j Eerst maar wat veranderen aan die maneges, zodat elk kind een goede paardensportopleiding kan krijgen.