Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:37

Da's prima dat kinderen willen paardrijden. Heel leuk zelfs. Maar zelf beseffen die nog niet, dat een paard in een stand zielig is! (Om maar even een voorbeeld te noemen.)
Normaal gesproken doet de vrije marktwerking zijn werk. Mensen kiezen het beste product, liefst voor de laagste prijs.
Maar doordat kinderen (en ook hun ouders) vaak totaal geen verstand van paarden hebben, kijken ze enkel naar de sfeer en de prijs bij het kiezen van een manege...
Dus het lijkt mij de taak van de overheid om naar andere belangrijke dingen te kijken. Veiligheid word gelukkig al naar gekeken, nu is dierenwelzijn aan de beurt.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:49

Winnie_Smit schreef:
Het gaat om kinderen die willen paardrijden. ... Als je geen eigen paard wil, kan je uit het enorme aanbod echt wel iets van je smaak vinden.


Het verschil tussen een ´witte fietsenplan´ en een ´witte paardenplan´ is dat paarden levende wezens zijn met eisen aan hun welzijn, met welzijnsRECHT.
Een belangrijk aspect is de sociale structuur waarin ze leven.
Continuïteit is van fundamenteel belang.
Ook is het niet kunnen aangaan van betekenisvolle relaties met ander paarden en een ruiter/verzorger een serieus gemis in hun beleving van welzijn.

Daarbij is een slechte ruiter een extreem zware belasting voor een paard. Een eindeloze serie van onkundige ruitertjes is |( voor het paard.

Paardrijden is geen recht van kindjes die dat willen. Niet bepaald een primaire levensbehoefte!Welzijnsrecht is wel een recht voor het paard.

LadyLaura
Berichten: 137
Geregistreerd: 12-08-09

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:21

Ik vind dit nou niet echt super nieuws.
Het is leuk voor de manege's, maar ik betwijfel of het net zo leuk voor de paarden is. Er zijn natuurlijk wel manege's die super voor hun paarden zorgen, maar die zijn ook weer duurder dus minder aantrekkelijk. Ouders die geen verstand van paarden hebben zullen hun kind zomaar op de goedkoopste manege neer kwakken, het kind zal toch geen verschil merken. :+

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:41

Paardrijden is geen primaire levensbehoefte? Joh. Dat wist ik niet.

Ik heb nieuws voor je: de realiteit is dat kinderen die willen paardrijden dat kunnen gaan doen, mits hun ouders daar achter staan.

Overigens bestaan er ook geen welzijnsrechten voor dieren hebben. Dieren worden bij wet marginaal beschermd.

Dat paarden niet teveel belast moeten worden is een open deur.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:46

Een kind die grof geld betaald voor een manegeles rijdt niet per definitie beter dan een kind dat voor 0,50 cent betaald omdat zijn les gesubsidieerd wordt door de overheid...

Ik snap niet zo goed wat het welzijnsverhaal hier mee te maken heeft?

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:09

laetitia schreef:
Ik snap niet zo goed wat het welzijnsverhaal hier mee te maken heeft?


Dat stond ook in mijn bericht. Ruiters moeten met de dieren om leren gaan en klusjes doen om er te mogen rijden. In andere reacties werd er op gewezen dat de omgang met paarden ook bij het paardrijden hoort. Dat gebeurt dus op gesubsidieerde bedrijven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:12

laetitia schreef:
Een kind die grof geld betaald voor een manegeles rijdt niet per definitie beter dan een kind dat voor 0,50 cent betaald omdat zijn les gesubsidieerd wordt door de overheid...

Ik snap niet zo goed wat het welzijnsverhaal hier mee te maken heeft?


Dat heeft er werkelijk alles mee te maken.
Paardrijden is namelijk geen "sport" in de zin van dat doen we een keer per week en verder boeit het ons niet. En zo zien kinderen het wel. Zij willlen paardrijden, maar geven niks om het welzijn van de dieren.
(Ze zullen er wel om geven, maarja als er gezegd word dat stands niet zielig zijn en jij weet niks van paarden, dan neem je dat aan voor de waarheid.)
Maar juist doordat zoveel mensen graag dat uurtje willen hobbelen, blijven maneges die slecht voor hun dieren zorgen voortbestaan. En dat kan niet wenselijk zijn, toch?

Janine1990

Berichten: 43853
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:50

Nou, die 50 cent of 15 euro maakt volgens mij geen flikker uit in het welzijnsverhaal :n
Als een kind wil paardrijden en de ouders maar geld hebben voor één keer in de week, gaat dat kind niet vaker rijden laat staan beter...

Laat die kinderen maar grof geld betalen, al is het maar voor het dierenwelzijn...

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:15

ha heel tof om te hore!!!!Maar ze zouden het ook is in blegië moete doen }> want je een evolutie in de paardensport maar het is meestal dan ook als er iemand nieuw is gaat er iemand weg uit de paardensport en dat is wel spijtig eigenlijk. Want persoonlijk wil ik dat de paardensport
voetbal en basket , ...... van de top1/2 afduwd.

Annnn

Berichten: 436
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:52

haha, wow dacht dat voetbal dat zou zijn..
naja in mijn klas doen der ook zo'n 4 mensen aan paardrijden en maar 2 aan voetbal
toch leuk om te weten :D

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:06

Martie schreef:
Lies_Beuker schreef:
Ik denk dat ik maar weer een ruitersportcentrum ga beginnen.


Goed idee, Lies! Je ziet al dat er juist aan een GOEDE manege (waar de kinderen ook worden opgevoed in de omgang en verzorging) altijd behoefte is.


Martie, dank je wel!
Het is nu, precies 40 jaar geleden, dat ik mijn eerste lesjes aan kinderen gaf op 2 Fjordenpaarden. Nog elke dag krijg ik brieven, emails, Hyves berichten van de kids, dat zij nog steeds blij zijn met de lessen die ik hen gegeven hebt . . . . nog steeds geef.
Nu dan even niet op een manege, maar . . .

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:53

Winnie_Smit schreef:
Overigens bestaan er ook geen welzijnsrechten voor dieren hebben. Dieren worden bij wet marginaal beschermd.


Dat deze geschonden worden verandert niets aan het feit dat ze rechten hébben.

De ruiterij is een anachronisme op het gebied van welzijnsregels. Dat is :o

Leuk voor kinderen = leuk. Meer niet.
Een kwalitatief leefwaardig leven voor een paard is fundamenteel.

In NL is ´leuk´ voor de mens een serieuze aantasting van het welzijn van paarden. Dat wordt door groei continue erger = niet goed.

Het is net als met eco-toerisme. De echte eco-toerist blijft thuis.
Het eco-terisme is echter een geweldige bron van inkomsten. Idem dit drempelverlaag-marketing verhaal; volg de euros.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:05

Geïncorporeerd in welzijnswerk zouden hogere doelen gesteld kunnen worden: het welzijn van de mens bevorderen door het welzijn van het dier te respecteren. Dus niet: kinderen moeten in strijd tegen de obesitas meer aan sport doen en paardensport is een alternatief voor judo. Ik denk dat een paardenhouderij met deze opzet zichzelf niet kan bedruipen. Hier moet geld bij. Ik vind het ook zo vreemd dat meteen gereageerd wordt van het idee dat paardrijden gelijk staat aan de wedstrijdsport en kunnen rijden afhankelijk is van hoe succesvol een ruiter in de sport is.

Slecht rijden begint en eindigt met slechte instructie. Lesgeven is een vak, daar zijn didactische vaardigheden voor nodig.

Inzichten van nu zijn wellicht over 20 jaar gemeengoed, zoals er veel veranderd is in de afgelopen 30 jaar. Groei van het aantal ruiters hoeft niet per definitie groei van het aantal paarden in NL of het aantal grootschalige manegebedrijven te zijn. Er zijn binnen het gegeven dat kinderen paarden leuk vinden en willen leren rijden, mogelijkheden dat anders te gaan doen dan zoals het nu gaat of in het verleden ging.

De mythe "eigen paard = beter" wordt alleen door paardenbezitters zelf in stand gehouden, et voila: nog meer kleine pensionstallingen met trieste paardjes en waar ruiters verplicht moeten lessen bij de aldaar rondhangende miep. Het hoeft niet zo te zijn (en niemand op Bokt! heeft zijn paardje in zo'n stalling uiteraard.... :Z ) maar het is deel van de paardenhouderij waar ik mijn ogen niet voor kan en wil sluiten.

Helemaal OT: eco-toerisme spreekt mij niet aan want het gebruik van zo'n term staat mij tegen. Dat ontlokt discussies over de definities van `echte` en `onechte` ecotoeristen. Voor mij allemaal metafysica. 8-)
Laatst bijgewerkt door Lidwien_Walf op 20-09-09 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:23

Miss_Malfoy schreef:
Jup, hier nog een. Paardrijden is namelijk geen sport. Het is een hobby, die je met hart en ziel met beoefenen.
Kinderen die het als sport zien, en gewoon wekelijks een rondje op een niet al te dure manege willen doen, juist die maken dat maneges niks aan paardenwelzijn doen. Zolang ze immers maar goedkoop zijn komen de klantjes wel.


Paardrijden is geen sport maar een hobby? Volgens mij de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. :+ Het is toch ook echt paardensport.

En of je dat nu elke dag doet of 1 keer per week, maakt dat wat uit? Ben je dan een dierenbeul omdat die paarden toevallig in stands staan? :') Ben je dan 'slecht' omdat je op een manege rijd ipv dat je een of andere verzorgknol hebt? Daar ga je echt niet beter van rijden hoor. :+

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:07

Anthea schreef:
Paardrijden is geen sport maar een hobby? Volgens mij de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. :+ Het is toch ook echt paardensport.


Neenee, het is ruíter´sport´ door op een paard te gaan zitten en dat te laten zweten 8)7
Als de ruiter klaar is mag het paard de volgende ruiter laten ´sporten´ of weer opgeborgen.


Citaat:
En of je dat nu elke dag doet of 1 keer per week, maakt dat wat uit? Ben je dan een dierenbeul omdat die paarden toevallig in stands staan? :')


Euh, ja.
Wat is daar anders aan dan een jas van zeehondenbaby-bont kopen?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:34

Miss_Malfoy schreef:
laetitia schreef:
Een kind die grof geld betaald voor een manegeles rijdt niet per definitie beter dan een kind dat voor 0,50 cent betaald omdat zijn les gesubsidieerd wordt door de overheid...

Ik snap niet zo goed wat het welzijnsverhaal hier mee te maken heeft?


Dat heeft er werkelijk alles mee te maken.
Paardrijden is namelijk geen "sport" in de zin van dat doen we een keer per week en verder boeit het ons niet. En zo zien kinderen het wel. Zij willlen paardrijden, maar geven niks om het welzijn van de dieren.
(Ze zullen er wel om geven, maarja als er gezegd word dat stands niet zielig zijn en jij weet niks van paarden, dan neem je dat aan voor de waarheid.)
Maar juist doordat zoveel mensen graag dat uurtje willen hobbelen, blijven maneges die slecht voor hun dieren zorgen voortbestaan. En dat kan niet wenselijk zijn, toch?


Tja toch leren mensen vaak toch op een manege paardrijden. Juist kinderen laten omgaan met dieren en ze te laten verzorgen, verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen. Dat is belangrijk!
En ik snap niet echt waarom er 'slechte' manege's bijgehaald worden? Wie zegt dat deze kinderen op slechte maneges rijden?
Misschien stelt de gemeente zelfs wel randvoorwaarden aan de subsidieregeling?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:14

laetitia schreef:
Tja toch leren mensen vaak toch op een manege paardrijden. Juist kinderen laten omgaan met dieren en ze te laten verzorgen, verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen. Dat is belangrijk!
En ik snap niet echt waarom er 'slechte' manege's bijgehaald worden? Wie zegt dat deze kinderen op slechte maneges rijden?
Misschien stelt de gemeente zelfs wel randvoorwaarden aan de subsidieregeling?


En dat is ook niet erg, helemaal niet. Maar dan moet de manege er toezicht op houden dat er juist met de dieren word omgegaan. En hoeveel manege's weigeren een klant omdat die bijv. schopt en trekt?

Ik zeg niet dat deze kinderen op een slechte manege rijden. Maar als er steeds meer mensen komen die willen paardrijden op een manege, dat niet goed zal zijn voor de kwaliteit van de maneges. Omdat de maneges in feite een soort monopolisten zijn.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:37

Miss_Malfoy schreef:
laetitia schreef:
Omdat de maneges in feite een soort monopolisten zijn.


Ik ben het niet helemaal met je eens. Voor ouders zonder enige ervaring met paarden is de manege het eerste waar ze aan denken zodra zoon of dochterlief de wens uitspreekt te willen paardrijden. Er zijn zoveel paardenhouders die lesactiviteiten aanbieden en op hun eigen manier invullen -want de kachel moet thuis branden en de paarden moeten eten. Een stoeterij met lesmogelijkheden is mijn ogen geen manege in de ouderwetse betekenis. Een handelsstal die instructie biedt ook niet. Les nemen bij particulier op zijn of haar eigen paard ook niet. Er is zoveel meer dan de ouderwetse manege.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paardrijden is sport nummer één onder de jeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:52

Maar het gros rijd alsnog op een manege. Want welke handelstal zet nu een beginner op z'n paarden? Stoeterij zou nog kunnen, maar die zijn ook al wat selectiever.

Lijkt mij wel eens interessant om te zien hoeveel mensen nu echt op een manege rijden in verhouding tot ep ruiters en mensen die dus zoals jij zegt bij een handelaar of particulier rijden.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:29

Ik vind het ook totaal geen goed teken dat er zoveel kindertjes gaan paardrijden... :n
Ik heb nog nooit een goede manegeruiter ontmoet.[/quote]

Ken ook veel slechte ruiters met een eigen paard, zegt allemaal niks. En daarbij komt dat de meeste ruiters begonnen zijn op een manege